כל מה שחשוב ויפה
Algalife, דוגמאות של בדים וצביעה מאצות. צילום: סטודיו Two Design

צווארון כחול לבן // רננה קרבס (Algalife)

רננה קרבס יוצרת טקסטיל מאצות ומאמינה בחקיקה ובפיקוח בכל הקשור לאורח חיים אקולוגי

רננה קרבס, בת 34, גרה בברלין. בעלים ומנכ״לית של חברת Algalife המייצרת חומרי גלם לטקסטיל מאצות. 

חלון ראווה

בשנה הרביעית ללימודי עיצוב אופנה בשנקר (2011), התבקשה  קרבס ליצור תיק עבודות שיציג את השפה הייחודית לה כמעצבת ואת נקודות העניין המרכזיות המשפיעות על עבודתה. תוך כדי התבוננות על עבודותיה לאורך תקופת הלימודים, היא הבינה שישנו קו ברור ומוביל בעבודותיה, קו הבוחן את ההקשרים שבין עיצוב, אדם, טבע ועיר; מעין מחקר מתמיד על האופן שבו אלה מגיבים אחד לשני ומושפעים האחד מן השני. 

לאחר סיום הלימודים עברה לברלין להתמחות קצרה בחברה העוסקת בטקסטיל ועיצוב אקולוגיים. לאחריה, בניגוד מוחלט אליה, התקבלה לעבודה כמעצבת באחת מחברות האופנה הגדולות בגרמניה, ״מאלו שכל אחת מהטי־שרטים מיוצרת במיליון עותקים לעונה״, היא מספרת. 

במהירות התקדמה בתפקידים: ממעצבת למעצבת ראשית ולאחראית על פיתוח הקונספט. שם, בפסגת החלומות שאליה שואף כל בוגר מחלקה לעיצוב אופנה להגיע, החלה לבחון את התעשייה מקרוב, לראות את השברים שבה ולהבחין בבעיות שהיא גורמת. ״ראיתי בעיניים שלי את אחורי הקלעים של התעשייה הזאת; את האופן שבו מתייחסים לספקים ולעובדים, את הנהרות בסין צבועים בצבעי העונה הבאה, את העבדות המודרנית הזאת. היה לי ברור שאני לא יכולה להמשיך ולהיות חלק מהבעיה – אלא למצוא לה פתרון״.

קרבס התפטרה מעבודתה ונרשמה לתואר שני באוניברסיטת ESMOD בהתמחות באופנה וקיימות. ״בזמן הלימודים התחלתי את המחקר האישי שלי – פיתוח מרכיבי הטקסטיל מאצות. בתחילת הדרך קיבלתי תגובות שונות ולעיתים מפקפקות: בדים מאצות, איך זה הולך לעבוד? איך זה הולך להחליף את עולם הכותנה?״.

אבקת צבעי האצות. צילומים: עמית גלעדי

מבחנות עם צבעי האצות

צבעני טקסטיל מאצות

״במעין אגביות שאינה צפויה זכיתי תוך כדי התואר בכמה פרסים ותחרויות בינלאומיות שפתחו בפניי דלתות ועודדו אותי להמשיך הלאה. בערך באותו הזמן נבחרתי גם כאחת מחמישה יזמים צעירים על ידי המרכז לחדשנות של שנקר, מה שהעניק לי תקציב ראשוני לפתיחת העסק. אם להיות כנה – מעולם לא ראיתי את עצמי כיזמית לפני כן, אהבתי לעבוד בחברה והייתי טובה כחברת צוות. הייתי צריכה ללמוד המון כמנכ״לית צעירה״.

זה היה מדהים: בלילה אחד מלהיות אנונימית לחלוטין קיבלתי חשיפה מטורפת. בבוקר שלמחרת קבלת הפרס חיכו בתיבת הדואר שלי 40 מיילים מחברות שרק יכולתי לחלום עליהן

דבר נוסף שהקפיץ את Algalife במהירות מעלה היה הזכייה בפרס העיצוב היוקרתי Global Change Award של H&M, כשנתיים לאחר הקמתה הרשמית של החברה. ״זה היה מדהים: בלילה אחד מלהיות אנונימית לחלוטין קיבלתי חשיפה מטורפת. בבוקר שלמחרת קבלת הפרס חיכו בתיבת הדואר שלי 40 מיילים מכל החברות שרק יכולתי לחלום עליהן״.

לוח השראה

סבה של קרבס היה אחד מחלוצי ענף החקלאות בישראל. ההתבגרות במושב והעבודה בחממות המשפחה – הם שהיוו עבורה את ההשראה הגדולה ביותר. מעבר לכך, קרבס מונה את המעצבות ויויאן ווסטווד וסטלה מקרטני, שמאז ומתמיד ראתה אותן כחלוצות המגמה, עם הפרשנות השונה והמעניינת של כל אחת מהן למושג בר־קיימא.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

חלל עבודה

Algalife עובדת על קו ברלין-ישראל: ניהול החברה קורה בברלין ואילו הפיתוח והייצור בארץ. מרחב העבודה בישראל מתפקד כמעבדת מחקר ופיתוח שבראשה עומד ד״ר עודד קרבס, ביולוג ובוטניקאי מעל ל־40 שנה, אביה של רננה ושותפה למחקר ולהקמת החברה. עודד הוא ה־CTO של החברה ויחד איתו עובדים שמונה אנשי צוות.

רננה ועודד קרבס בטקס חלוקת הפרסים של h&m. צילום: מל

״היה לנו חשוב להקים את מעבדת המחקר והפיתוח בישראל, להחזיר עטרה ליושנה ולהיות מנוע ירוק לצמיחה חדשה של תעשיית הטקסטיל בארץ. בהמשך, ארצה להקים בארץ גם מפעל טקסטיל, כך לאפשר מקומות עבודה חדשים בתחומים אלה. עם התרחבות החברה התכנון הוא להקים את מעבדות הפיתוח שלנו גם במזרח ולהבטיח שרשרת ייצור שהיא לחלוטין בת־קיימא – פחות שימוש בתעבורה, במים ובדלק״.

פס יצור

תהליך העבודה מתחיל בקצירת האצות והבאתן למעבדות של Algalife (יש לציין כי מדובר במשפחת אצות מסויימת, שנבחרה בקפידה וכתולדה של מחקר). במעבדות עוברות האצות תהליך סודי, שעליו החברה רשמה שני פטנטים, ובסופו נוצרים שני חומרי הגלם של הטקסטיל – הסיב והצבען.

״כדי לאפשר לחזון שלנו להצליח להתממש, הבנו שאנחנו צריכים לעבוד ביחד עם התעשייה – להנגיש לה את הדברים בדרך פשוטה, לעזור לה להיות טובה יותר. אנחנו שולחים אל מפעלי הבדים את חומרי הגלם שלנו, יחד עם הוראות הפעלה מדויקות בהתאם לסוג המכונה ולצורך; כשהמפעלים מקבלים את החומרים – כל שעליהם לעשות הוא להחליף את חומרי הגלם הקודמים ומלאי הכימיקלים באלו החדשים והאקולוגיים. כלומר, מצאנו פתרון שאיתו המפעלים לא צריכים להחליף את המכונות הקיימות בציוד חדש, אינם צריכים להכשיר מחדש את עובדיהם, ולמעשה אינם צריכים לשנות דבר״.

כדי לאפשר לחזון שלנו להצליח להתממש, הבנו שאנחנו צריכים לעבוד ביחד עם התעשייה – להנגיש לה את הדברים בדרך פשוטה, לעזור לה להיות טובה יותר

נקודות מכירה

בימים אלו הפוקוס של Algalife מתמקד באופנה, ובעתיד הקרוב נוכל לראות את הקולקציות הראשונות מוצעות על המדפים (בשלב זה שמות החברות שאיתן עובדת Algalife אינו ניתן לפרסום, מכיוון שמדובר בקולקציות עתידיות). בהמשך תתרחב העבודה לתחומי הפארמה וההיגיינה ואף לפיתוח ״הדור הבא של הטקסטיל״ ולתחומי הרפואה.

״עם התקדמות המחקר והפיתוח נרצה לתעל את תכונותיהן של האצות. אנחנו יודעים היום שעשרה אחוזים מהכימיקלים הנמצאים בבגדים שאנחנו רגילים ללבוש נכנסים לגוף שלנו, יש כאלו שאלרגים ורואים את זה ישירות, אבל הרוב לא מבחינים בזה. באצות לעומת זאת יש ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון – המטרה שלנו היא לגרום להן להזין את גופנו ועורנו במהלך היום״.

קולקציית הלבשה תחתונה של Algalife. צילומים: כפיר הרבי

במחשבה על הקולקציות האקולוגיות עולה שאלת המחיר, שמן הסתם יעלה על מחיר טי־שירט רגילה שעד כה היינו רגילים לקנות ב־H&M או בזארה. ״כשאנחנו מדברים על אופנה וקיימות החומרים הם חדשים, בכמויות קטנות, הם נמצאים עוד בשלבי הרצה – מובן שהמחיר יהיה גבוה יותר. בנוסף, אין לי את הרצון למכור חולצה במחיר של חולצה בפרימארק או ג׳ינס במחיר של ארוחה במקדונלד׳ס – אלו פשוט לא מחירים אנושיים. אנשים צריכים לדעת שמחיר מעיד על שקיפות: אחד הערכים הכי חשובים בימינו, ולא רק בעולם האופנה״.

צו השעה

״המודעות לקיימות כיום הולכת וגדלה ואף תמשיך לצמוח בעשור הקרוב, לחלחל מהקצוות אל תוך המיינסטרים. אנחנו מרגישים שינוי שמתחיל לקרות, כמו הולך ומתכנס לידי בשורה. אנחנו רואים אותו דרך ההצהרות של המותגים השונים, אם זה H&M שהצהירו שעד 2030 הם ישתמשו רק בפתרונות ירוקים ואקולוגיים, או אדידס שהבטיחו שעד 2023 כל הייצור שלהם יהיה מחומרים ממוחזרים; אנחנו מרגישים את השינוי גם דרך הביקוש המטורף שאנחנו עומדים בו בכל עונה. התעשייה היתה במשבר והוא עדיין נוכח, אבל 2019 הייתה השנה שבה כל החברות הדגישו פן כזה או אחר של קיימות״.

אנחנו מרגישים את השינוי גם דרך הביקוש המטורף שאנחנו עומדים בו בכל עונה. התעשייה היתה במשבר והוא עדיין נוכח, אבל 2019 הייתה השנה שבה כל החברות הדגישו פן כזה או אחר של קיימות

מובן ששינוי אמיתי אינו יכול לבוא רק מצידם של היצרנים – צריך לבוא עימו חינוך צרכני ותרבותי, עולם שבו אנשים ישאלו עצמם באינטואיטיביות יומיומית: מה אני לובש עכשיו? מהיכן הבגד הזה הגיע? כמה מים בזבזו בשבילו? כפי שאנו מתעניינים לדעת מה שמו לנו בסלט או מהיכן הדג או הבשר שאנחנו אוכלים הגיע. קרבס מדברת על סביבת החיים האקולוגית שבה היא חיה ועל המודעות לרעיונות הקיימות בגרמניה ובאירופה ככלל; מודעות המגיעה מהממשלה ומהרגולציה.

״אני מאמינה שאם בישראל יהיו חקיקה ופיקוח אמיתיים בנושאים הנוגעים לאורח חיים אקולוגי, תהיה חובה אמיתית להפריד את הזבל, יינתנו קנסות לאנשים הזורקים את בגדיהם המשומשים לרחוב והטבות לחברות שישתמשו רק בחומרים ממוחזרים – הדברים יתחילו לחלחל גם לציבור הרחב. מעבר לכך יהיה מעניין לבחון את הצרכן הישראלי בחנות מול טי שירט רגילה שעשויה מפוליאסטר או מכימיקלים אחרים, בהשוואה לקולקציה הרבה יותר בריאה למשתמש ולתהליך הייצור – לראות איך הוא יענה לאתגר הזה״.

בסיום השיחה קרבס מספרת על המשאלה שלה להמשך ועל חזונה כיזמית, כמעצבת וכאישה – להשפיע לרוחבה של התעשייה ולגרום לשינוי מהותי בתפיסת הדברים, הן מצד היצרנים והן מצד הצרכנים. ״ככל שנרחיב את הפעילות שלנו ויותר אנשים יבחרו במוצרים העשויים מהחומרים שלנו מתוך ידיעה שהפריטים האלו בריאים גם לסביבה וגם למשתמש, יצטרפו לקהילה הזאת ויקחו חלק בחזון ובשינוי – זה יהיה הנצחון הגדול – שלי ושל Algalife בפרט״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

4 תגובות על הכתבה

  1. ענת

    האם יצור מסיבי של אצות לא יגרום לנזק סביבתי?

    1. שירה אלבק

      הי ענת, האצות של אלגלייף גדלות במעגל סגור עם מינימום צריכת מים, אשר הינם מים מוטפלים או מליחים ולא מי שתיה. הגידול לא מצריך אדמה חקלאית וניתן לגדל ע"י אנרגיה סולרית ושטחים לא מנוצלים. לטווח הרחוק- גידול אצות הרבה בריא יותר לסביבה ולחברה, בהשוואה לכותנה ודומיה. תודה 🙂

  2. יזהר

    מה סוג האצות בהם אתם משתמשים?

    1. yuval saar

      שלום יזהר. למיטב הבנתנו מדובר בפטנט, ובכל מקרה נראה לנו שכדאי לפנות ישירות לחברה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden