כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

חמישה בוגרי איור 2014 ועוד אחת

כצפוי, אחד התחומים שהכי חיכיתי לראות בתערוכות הבוגרים השנה היה האיור. וכמו תמיד, מבין כל פרויקטי הגמר, באופן טבעי יש אלו שממשיכים איתך הלאה. בהתחלה רציתי לכתוב שאלה לאו דווקא הפרויקטים הכי טובים, שאולי הם אלו שהכי ריגשו אותי, שתפסו אותי בזמן הנכון, שהוצגו בצורה הטובה ביותר, אבל אז התחרטתי. במקרה הזה אני סבור שהם כן הכי טובים. כל אחד מהפרויקטים שמופיעים בהמשך הפוסט הצליחו למשוך את תשומת הלב שלי מסיבות שונות, אבל כולם עשויים בצורה יוצאת דופן; שניים מהם גם בחרתי כחלק מפרויקט המצטיינים בתחום התקשורת החזותית שפרסמתי בהארץ בשבוע שעבר.


הראשון שהופיע בפרויקט המצטיינים הוא רומן אומנסקי מהמחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, שאייר ספר קונספטואלי המספר בהומור על חוויות ילדות שחווה במשך שנות ההתבגרות שלו בעיר נתניה. הספר כולל שלושה פרקים, וכל פרק מתמקד בחבורה שונה של עבריינים ודמויות מפוקפקות שבהן נתקל והיוו מכשול כזה או אחר בחייו. הספר מציג את הדמויות המשתתפות בסיפורים באופן שמשיק לעולם הקולנוע: כל דמות מוצגת בכמה זוויות ואפיונים ומכאן שעוצב בסגנון קונספט ארט ולא כספר הרפתקאות מאויר סטנדרטי. התוצאה יוצרת הזדהות עם עולם הדמויות המיוחד בדרך של הומור, בתוך עולם שהוא על הגבול הפנטזיה אך מוכר וישראלי מצד שני.

״בעבודתו של רומן ישנו פער מעניין בין תוכן המתאר חוויות התבגרות בנתניה בעולם אלים של מלחמת כנופיות, לצורה שמשתמשת באסתטיקה בוהקת של קומיקס אמריקאי ומשחקי מחשב״, אומר אסף חנוכה, מנחה הפרויקט, ״והאיורים היפים והמסוגננים מאלצים את הקורא להישיר מבט אל אחת הפינות האפלות בפריפריה של החברה הישראלית״.

romanski3

romanski2

romanski4

romanski5

line

השני שהופיע בפרויקט המצטיינים היה איתן אלוא מהמחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שעל תחילת הפרויקט שלו כבר כתבתי בשנה שעברה. בעידן שבו המושג פורמט מיוחס באופן אוטומטי לעידן הדיגיטלי, פרויקט הגמר של אלוא מציע חוויה חדשה של קריאה ודפדוף דווקא באובייקט פיזי. אלוא יצר מארז שמכיל שלוש אגדות מאוירות מתוך אוסף אגדות האחים גרים בתרגומו של דוד פרישמן. אופן הקריאה של כל אחת מהאגדות בנוי מפורמט דפדופי מקופל ההולך ונפתח, הולך ונפרש מפסקה לפסקה באופן אינטואיטיבי וטבעי. העין מובלת באמצעות האיורים והמהלך העלילתי המצויר, עד שהפורמט כולו נפרש ונגלה כפוסטר בגודל גיליון מלא, מאויר ומעוצב באופן עוצר נשימה (!).

״ההישג הגדול ביותר של איתן הוא כמובן מלאכת האיור הווירטואוזית״, אומר זאב אנגלמאיר, מנחה הפרויקט. ״הפרויקט מאוייר בסגנון ישן-חדש, מהדהד את ׳דירה להשכיר׳ אך גם את האיור העכשווי, והכרזות המתקפלות – ביחד עם המארז הצבעוני – הופכים את הפרויקט למרהיב ומשמח כל כך. בנוסף, איתן החליף את כל הדמויות האנושיות בשלושת האגדות בבעלי חיים מואנשים, ועשה זאת בחן ובקלילות נפלאים המספקים פנתאון מפתיע של דמויות מלאות אופי והבעה״.

eitanel08

eitanel10

eitanel11

16

26

צילום: עומר מסינגר

line

פרויקט הגמר של איתי גואטה מהמחלקה לתקשורת חזותית במנשר היה ללא ספק אחד המרגשים שנתקלתי בהם, גם בגלל הנושא אבל גם בגלל הטכניקה. גואטה אייר 14 עבודות על עץ בעקבות זיכרונות, טקסטים ורישומים שיצר בזמן המחלה ולאחר המוות של אמו ממחלת הסרטן. התוצאה הסופית מרשימה ומצליחה לרגש במינונים הנכונים, תוצאה של איפוק בטכניקה ובפורמט הסופי שבו הוצג הפרויקט.

igueta3

igueta1

igueta5

igueta2

igueta4

line

מה היה קורה אילו חנוך לוין היה הופך ל״חנוך לוי״, אדם ממוצא וחזות מזרחית? כיצד היו נראים חייו של המחזאי המוערך וכיצד היתה נתפשת דמותו אילו היה נולד למשפחה מזרחית בת ימינו? איך היו נראות השמחות שלו? צערו? מה הוא היה אוכל? האם היה הד ליצירתו?
אלו רק כמה מהשאלות שכפיר מהצרי בחן בפרויקט הגמר מעורר המחשבה שלו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. מהצרי בחר מגוון ציטוטים מיצירותיו של לוין והעניק להם פרשנות מזרחית באמצעות ציורים שמכילים יצוגים מקומיים: מרגרינת בלובנד, מפת קרושה לבנה שמכסה את הטלוויזיה בסלון, אסלה שהוסבה לעציץ בחצר הגינה ועוד. כל ציור ״ממוסגר״ במסגרת זהב מצוירת, המבטאת את הדואליות שבפרויקט: האם זו מסגרת מוזיאלית קלאסית או ניסיון התחקות אחר מה שנתפס כ״גבוה״ ויקר? והאם התרבות הישראלית משכילה לשבור מסגרות או שמא יודעת רק ליצור אותן?

kfirm2

kfirm5

kfirm4

kfirm3

kfirm1

line

קונסטנטין וולוסיאנוב מהמחלקה לתקשורת חזותית במנשר אייר רומן גרפי מרהיב המבוסס על ספרו של ז׳ול וורן, ״עשרים אלף מיל מתחת למים״. האיורים בשחור־לבן, שנוצרו בעטים, רפידוגרפים ודיו שחור, מבליטים את הממד הבדיוני שבמסע רצוף החזיונות המופלאים וההרפתקות מסמרות השיער.

kosta1

kosta3

kosta2

line

ולבסוף, פרויקט מאויר מקסים שמצאתי במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. קטרין שענק ב״בוטניקה מפלצתית״ יצרה קולקציית בדים מאוירת, המציגה עולם בוטני דמיוני שמיועד לשימושים ביתיים משתנים. דימויי המפלצות וסביבתן נוצרו בהשראת גינת הילדות של שענק, שגדלה בדרום־מערב גרמניה, תוך התייחסות לטקסטילים שבטיים וכאלה של נוודים. העולם החדש המוצג בפרויקט פותח בטכניקות ציור מעורבות — בהן צבעי מים, קולאז׳ ועפרונות צבעוניים — והועבר להדפס דיגיטלי על בד.

 

קטרינה שענק1

קטרינה שענק2

 

2 תגובות על הכתבה

    1. yuvalsaar

      אכן פרויקט נפלא

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden