כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אמבר ולטה לאוליבר פיפלס. צילום: פיטר לינדברג (צילומים: יח״צ)

צל בצבע פסטל: משקפי השמש כבר מוכנים לקיץ 2018

עם חשיפת קולקציות משקפי השמש לעונת קיץ 2018 מתבהרות גם המגמות הבולטות. רשמו לפניכם: שחור ומרובע לחלוטין אאוט, וקטן זה הגדול החדש

שאנל

ארמני

אין זה סוד ששוק משקפי השמש והראייה הממותגים מבוסס ברובו על רישיונות. במילים אחרות, מותגים מאפשרים ליצרנים, תמורת זיכיון, להשתמש בשמם. באופן הזה פועלים בשוק המשקפיים מספר יצרנים גדולים – בין היתר לוקסוטיקה, מרקולין וספילו – המעצבים, מייצרים ומשווקים עיצובים עבור עשרות בתי אופנה.

לפני כארבע שנים עבר השוק הזה טלטלה. קונצרן קרינג, המכונה גם קבוצת גוצ׳י, החליטה להחזיר את קטגוריית המשקפיים הביתה. במילים אחרות, במקום שימוש בזכיינים, כל תהליך העיצוב והייצור של משקפי מותגי הקבוצה, בין היתר גם גוצ׳י, בלנסיאגה, בוטגה ונטה ואחרים, יהיה תחת שליטת קרינג ולא באמצעות גורם אחר. המשמעות עבור קרינג היא גם שליטה טובה הרבה יותר על שרשרת העיצוב והייצור – ובכך לוודא שהם תואמים לקולקציות ההלבשה של המותגים, מה שבעבר לא היה בהכרח קורה – וגם למצות את הפוטנציאל הכלכלי שבמוצר.

למרות שההערכות בשוק הן שבתי אופנה אחרים עשויים ללכת בדרך דומה בעתיד הקרוב, יצרניות משקפי השמש הגדולות, רובן איטלקיות, עדיין שולטות ביד רמה בשוק. הן מכתיבות את המגמות ואת המצאי, ולחלקן גם רשתות בוטיקים ברחבי העולם. לוקסוטיקה נחשבת לגדולה בתעשיית המשקפיים, עם הכנסות של יותר מ־9 מיליארד אירו, והיא חולשת על שלל קטגוריות טעם. מבין המותגים הבולטים שלה אפשר למצוא את ריי־באן, אוקלי ופרסול, וגם מותגי יוקרה נוסח שאנל, ארמני או פראדה, ומותגי נישה, לדוגמת אלאן מיקלי. 

ג'יג'י חדיד לווג

פראדה

פראדה

הצורות המרובעות מהשנים האחרונות מפנות את מקומן לטובת מסגרות עגולות או חתוליות יותר. בולטות במיוחד השראות משנות ה־60 וה־70 והבידול בין המינים נעשה בולט: משקפיים נשיים במיוחד, כמעט מצועצעים, לעומת משקפיים גבריים השומרים על איפוק מסוים

קייט מוס לאלאן מיקלי ואלכסנדר וות'ייר

ולנטינו

אלאן מיקלי

מתוקף מעמדה של לוקסוטיקה מתאפשר לה לצייר באופן ברור את האופנות העכשוויות. בחשיפת קולקציות קיץ 2018, שנערכה במטה החברה בתל אביב, עולות מספר מגמות. במבט כללי אפשר לומר שהצורות המרובעות, שאפיינו את האופנה בשנים האחרונות, מפנות את מקומן לטובת מסגרות עגולות או חתוליות יותר. רוח הרטרו עדיין נוכחת מאוד, אך הפעם בולטות במיוחד השראות משנות ה־60 וה־70. ככלל, ניכר גם שהבידול בין המינים, שהיה מטושטש למדי עד לאחרונה, נעשה בולט במיוחד, כשמשקפיים לנשים הם נשיים במיוחד, כמעט מצועצעים, ומשקפיים לגברים שומרים על איפוק מסוים.

כפועל יוצא מכך, דגש גדול במיוחד מקבלות העדשות. הן צבעוניות מבעבר – חלקן ורודות, ירוקות או צהובות – ומתחלקות לשתי קבוצות. הראשונה, עדשות בגימור מראה, המשך של סגנון העונה הקודמת; השנייה, לעומת זאת, עדיין מאופיינת בצבעי פסטל, אך העדשות בה שקופות, מעניקות תחושה קרירה המזכירה לפרקים את ציוריו של דיוויד הוקני.  

באופן נקודתי יותר אפשר לזהות התחלה של טרנד חדש. בניגוד לצלליות האוברסייז הפופולריות אפשר לזהות במותגים רבים משקפיים קטנים מאוד, חלקם אפילו בקושי מכסים את העיניים. זו כמובן יכולה להיות מגמה טובה לחורף, אך מאתגרת יותר לקיץ הישראלי. בולטים במיוחד משקפיים חתוליים וצרים במיוחד של אלן מיקלי או משקפי מתכת קטנטנים של המותג האמריקאי אוליבר פיפלס. האם הקהל הרחב אכן יתמסר לסוגיית הקוטן? התשובה תתברר רק בעוד חצי שנה.

דולצ'ה וגבאנה

אמפוריו ארמני

מיו מיו

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden