כל מה שחשוב ויפה
נתלי יצחקוב. צילום: אלה מילת

נתלי יצחקוב: 2022 תהיה שנה קריטית

״אחד הדברים שלמדתי מלי אדלקורט הוא כל הזמן לפתח את שריר האינטואיציה. החיזוי דורש הרבה רגישות״ אומרת נתלי יצחקוב, מייסדת The Visionary, המתמחה בחיזוי טרנדים בתחומי האופנה והלייפסטייל. בסדנאות והרצאות היא מנחה אנשי מקצוע כיצד לבנות לוחות השראה מבוססי טרנדים, ומנסה להבהיר מה ההבדל בין טרנד יציב לגחמה אופנתית

״אנחנו נמצאים בסיומה של תקופה – שלוש שנים לפני משהו חדש״, אומרת  נתלי יצחקוב, טרנדולוגית ומרצה בנושאי אופנה, עיצוב ולייף סטייל.

יצחקוב אינה יכולה להתחייב על אופיו של השינוי הצפוי, או על המועד המדוייק שבו תתרחש המהפכה, אבל היא משוכנעת שאנו עומדים בפתחו של שינוי מהותי בטווח השנים הקרובות. והסיבה לכך נעוצה באייפון: בשנת 2022 האייפון יהיה בן 15. לדבריה, אחת ל־15 שנה מתחולל שינוי מגמה כלשהו שהשפעתו על העולם מכרעת. חכו ותראו.

״בעבר כשהייתי שומעת תחזיות טרנדים הייתי חושבת לעצמי ׳מי הם האנשים האלה שמרשים לעצמם להגיד שהצבע של השנה הבאה הוא כתום?׳ זה די הרגיז אותי״, היא מודה. אבל בהמשך למדה להכיר את הרשימה המצומצמת של הטרנדולוגים המובילים בעולם, ולראות מאין הם שואבים את הביטחון לפרסום התחזיות שלהם. ״לא במקרה רוב העוסקות בתחום הן נשים. אחד הדברים שלמדתי מלי אדלקורט הוא כל הזמן לפתח את שריר האינטואיציה. החיזוי דורש הרבה רגישות״.

שמה של אדלקורט עולה בשיחה בשלב מוקדם, ולא במקרה: יצחקוב הגיעה לתחום החיזוי והניתוח של מגמות בעולם בעקבות הרצאה של הטרנדולוגית לי אדלקורט ההולנדית, שמרכז פעילותה בפריז. אחרי שסיימה את לימודיה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ב־2009, יצחקוב כיוונה פעמיה לפריז והצטרפה למחלקת הייעוץ של החברה שבראשה עומדת אדלקורט, מקום ששימש לה בית ספר משובח לחיים בעולם העסקים והטרנדים.

אדלקורט נמנית על מספר קטן של אנשים שמובילים ביד רמה את תחום מחקר הטרנדים בכל הקשור לאופנה, צבע, טקסטיל ותרבות הצריכה והלייפסטייל. היא לוחשת על אוזנם של מנהלי חברות ענק כמו נייקי, קוקה קולה וסמסונג, וחולשת על צומת מידע משמעותי שנע בין האקדמיות לעיצוב (בעיקר בהולנד ובאיטליה) והשוק המסחרי על ביטוייו השונים, כמו שבוע העיצוב במילאנו, דיזיין מיאמי ושבועות האופנה בבירות העולם.

נתלי יצחקוב. צילום: מיכאל טופיול

סדנה למותג בייביביורן וצילום: אלה מילת

לאחר ששבה לארץ, ב־2014, הקימה יצחקוב את החברה הפרטית שלה The Visionary, והיא עובדת עם חברות בתחום העיצוב לבית והלייפסטייל, מייעצת בין השאר לאדריכלים, לקניינים ולעסקים כמו בתי מלון. ״המטרה היא לזהות את הבשורות הכי חדשות ופחות את מה שכבר מתחילים לראות״, היא מסבירה.

אני פוגשת אותה בסדנה שהיא מעבירה בהזמנת חברת ויה ארקדיה, למספר מצומצם של אדריכליות ומעצבות פנים, כחלק מפעילויות ההעשרה והתוכן שמציעה ויה ארקדיה לאדריכלים ומעצבים שהיא עובדת איתם. יצחקוב, העובדת עם הרשת באפיון הקולקציות והמוצרים, מגיעה לסדנה עם נכונות לשתף – לא רק ביידע שלה אלא גם לחשוף את הכלים שיכולים לשמש את המשתתפות בראיית הנולד.

כתום דעאש, אדום דם

בין השמות הבולטים בחיזוי טרנדים לתחומי העיצוב, האופנה והלייף סטייל, נמצאת נלי רודי, שותפתה לשעבר של אדלקורט; חברת WGSN הבריטית, שיצרה מעין מונופול על חיזוי המגמות בעולם האופנה. ״זה אתר החיזוי הגדול והוותיק ביותר של שוק האופנה – אפשר למצוא שם כל מה שצריך לדעת על כפתורים, רוכסנים, אריגים, וגם שמות של בלוגרים וקובעי טעם. הם יצרו סוג של מונופול ומעצבים בתעשיית האופנה כמעט ולא צריכים לצאת מהמשרד. הבעיה היא שכו־לם משתמשים באותו כלי ובסוף כו־לם נראים אותו הדבר״. 

חברות חיזוי נוספות הן פרומוסטיל, הצרפתית, חברת K HOLE הניו יורקית, שנחשבת יותר צעירה ומגניבה, וסטיילוס – חברה בת של WGSN , שמתמקדת יותר בתרבות רחוב ואופנה צעירה.

ממה הם מתפרנסים?

״החברות הללו מוציאות לכל עונה ספרי טרנדים שמכילים סקירה רחבה של חומרים, צבעוניות וטקסטורות – עולם שלם של תוכן שמוגש במרוכז. כל חברה שעוסקת בעיצוב לשוק המסחרי משתמשת בספרי טרנדים כאלה והם הופכים להיות התנ״ך של המשרד. זה חוסך המון זמן למעצבים ועולה כ־3,500 יורו לספר. ואת זה יש להכפיל בארבע־חמש פעמים בשנה״.

כל הבית שלי מפוצץ בתמונות. קשה להבין את ההיגיון שבזה אבל כשרואים את התמונות במכלול הצבעים יוצאים החוצה. וכדי לתרגם את המידע הוויזואלי הגדוש לכדי טקסט או תמונה בודדת בלוח ההשראה, מחפשים סימנים חוזרים ונשנים – איקונוגרפיה

סדנה למותג בייביביורן וקבוצת הפייסבוק cool&bello. צילום: אלה מילת

הספרים הללו מאוד יפים, אבל כיום אפשר למצוא כמעט הכול באינטרנט ונחסכת ההפקה היקרה.

״זה נכון. כל הענף הזה נמצא במשבר גדול. כיום כבר פחות רוכשים את הספרים הפיזיים ויש יותר מנויי אונליין״.

חיזוי טרנדים מתבסס על איסוף מידע לאחור. כשהיא פונה למעצבות שהתכנסו ליום הסדנה, היא מנחה אותן באופן איסוף המידע החזותי וכיצד ניתן לחלץ ממנו אסוציאציות ותובנות, שאיתן אפשר להסתכל קדימה. ״טוב שאתן כאן איתי, כי ביחד נוכל לראות הרבה יותר״, היא מקפידה לחלוק את הקרדיט.

אז איפה מתחילים?

״מה קרה בשנה האחרונה בעולם? קודם אמרו ש־2016 הייתה שנה נוראית ועכשיו כבר אומרים ש־2017 הייתה עוד יותר גרועה – במצב הכלכלי המלחמות, המחאות – שנה של מחאות עולמיות. וזה דווקא טוב מבחינת הטרנדים – זה משמש קרקע לצמיחה של חומרים״.

בשיטת אסוציאציות חופשיות היא מבקשת להתבונן בצילומים ובמגזינים שפיזרה על השולחן ולזרוק מילים שעולות לראש: טראמפ, ארצות הברית, כוכבים שמתו השנה, בולטים ביניהם דייויד בואי ופרינס. ״כשפרינס מת היה ברור לי שהצבע של העונה הבאה הוא סגול – זה מאוד חזק ובכלל לא שטחי״. לדבריה, לאירועים כאלה יש השפעה רחבה יותר מהזירה המיידית של מעריצי הכוכב הזה או אחר.

השאלה היא מה מצטרף להשפעות הללו: ״כתום דעאש, אדום דם, שחור פיגועים״. וגם כתום של חליפות ההצלה של סירות הפליטים, ושחור של צבע העור, מן הסתם. היא מונה עוד חומרים מאירועי היום־יום שישפיעו על התחזית: ״קמפיין #מי טו, טרנד הליצנים הרגעי של הסרט IT, דונלד טראמפ. כל הבית שלי מפוצץ בתמונות. קשה להבין את ההיגיון שבזה אבל כשרואים את התמונות במכלול הצבעים יוצאים החוצה״. וכדי לתרגם את המידע הוויזואלי הגדוש לכדי טקסט או תמונה בודדת בלוח ההשראה, מחפשים סימנים חוזרים ונשנים – איקונוגרפיה.

צילום: אלה מילת

 

״טרנד טוב נשאר לפחות 30 שנה ומזוהה גם כשיש התפתחות בפרטים הקטנים – האייפון, מעיל טרנץ׳, ג׳ינס – השינוי הוא בכפתור, בצבע. לעומת הטרנד היציב FAD הוא גחמה אופנתית, שמשך חייה בדרך כלל חצי שנה״

״ב־2015 בעלייה לרגל לחאג׳ במכה אירע אסון ונמחצו אנשים למוות. הגיעו הרבה תמונות וכולם היו לבושים לבן, ציפיתי שזה ישפיע ובשנה שלאחר מכן דולצ׳ה וגבנה הוציאו קולקציית חיג׳אבים וגם נייקי. עכשיו השאלה אם זה הולך להיות פריט אופנתי – בלי קשר לדת האיסלאם – כמו שבעבר הייתה אופנה של כאפיות, שהגיעו לרשתות אופנה כמו פול אנד בר וזארה. אנשים באירופה לא ידעו מה המשמעות שהם לובשים את זה – התייחסו לזה רק כאופנה. היום נכנסות דוגמניות ערביות בחיג׳אב לתצוגות של המותגים הגדולים.

״אסון הפליטים? הסתכלתי על הציוד שלהם והביגוד – זיהיתי המון סלסלאות, קש, קליעה״. לדבריה, קניה ווסט כבר הוציא קולקציה בהשראת הפליטים במותג האופנה המצליח שלו YEEZY, והזמרת MIA מתקשטת בפליטים בקליפ שלה.

מכוער זה היפה החדש

יצחקוב מנסה להבחין בין טרנד לגחמה (המכונה בשפה המקצועית FAD) ולאופנה חולפת. ״טרנד טוב נשאר לפחות 30 שנה. אבולוציה של הטרנד מזוהה גם כשיש התפתחות בפרטים הקטנים – האייפון, מעיל טרנץ׳, ג׳ינס – הם פה מראשית הדרך והשינוי הוא בכפתור, בצבע. שמלה שחורה קטנה, ז׳קט אופנוענים״.

״לעומת הטרנד היציב והחזק, FAD הוא גחמה אופנתית, משך חייה הוא בדרך כלל חצי שנה״. בקטגוריה זו היא מציינת את נעלי קרוקס, אבל אז מהרהרת שוב: ״קרוקס התחיל בטירוף לפני כ־15 שנה ובמהירות נעלם, ובתצוגות האחרונות חזרו בגדול עם טייטל Ugly Shoes (נעליים מכוערות). ראינו אותם בתצוגה של בלנסיאגה ושל כריסטופר קיין עם כל מיני אפליקציות של אבנים.

״זה אמנם סולד אאוט, אבל זו גחמה – מתקבל במהירות ומגיע לשיאי פופולריות וגורם לנו להוציא את הכסף וללכת לקניון ולקנות, ואחרי כמה חודשים כבר אי אפשר להסתכל על זה. וזה בסדר – כך השוק עובד״.

אז איך יודעים מה טרנד ומה גחמה?

״בכל תחום בחיים יש אופנות וטרנדים. הטרנדים הם הדברים שנשארים לאורך זמן. בטכנולוגיה אייפון הוא טרנד עולמי. הופתעתי לגלות בישראל רק ל־14% יש אייפון״. אגב, לדבריה, הבלאקברי נעלם לא בגלל חולשה טכנולוגית מול הפיתוח של סמארטפונים, שהותירו אותו מאחור, אלא בגלל שלא תפס כטרנד – אם היה חזק יותר, אולי היו משקיעים בפיתוח בכיוון זה, היא מסבירה.

״יש אופנות חולפות גם בעגלות תינוקות – בוגבו ויויו האופנתיות בעשור האחרון, מתחילות לאבד את חינן בעיני אמהות שרוצות עגלה יותר מסורתית. אתן קונות היום יותר בגדים רחבים ונוחים? זה לא רק אתן – עולם האופנה זיהה את זה, שאנשים נשארים יותר בבית, מתלבשים פחות לחוץ״.

 

סדנה למותג בייביביורן וקבוצת הפייסבוק cool&bello. צילום: אלה מילת

צילום: אלה מילת

ואיך הם מזהים את הטרנד? מושג נוסף מעולם החיזוי הוא Trend Setters (מובילי טרנדים) – האנשים שאנחנו עוקבים אחריהם, ולא רק אנחנו. חברות האופנה וציידי הטרנדים מזהים בקהל את אלה המקדימים ומסמנים את הבאות, על כוכבי רשת וטלוויזיה, כוכבי רוק שאחריהם עוקבים מיליוני אנשים בעולם. אלה, בשילוב עם הפיתוח בקניות אונליין הצמיחו את תופעת ה־Direct Fashion.

יצחקוב: ״כיום אנשים רואים בגד באינסטגרם ורוצים אותו מיד. פעם היינו רואים בתצוגות אופנה את מה שיהיה בחנויות בעוד ארבעה חודשים – היום אין סבלנות. עולם האופנה נמצא בטלטלה עצומה כתוצאה מכך. הם לא יודעים מה לעשות״.

הם עדיין עושים תצוגות אבל כבר לא יודעים למה?

״משהו כזה. בין מובילי הטרנדים הבולטים משפחת קרדשיאן. קיילי ג׳נר הסתירה את שלה במשך מספר חודשים וחשפה אותו בתזמון מחושב היטב כדי לקדם את המוצרים שלה או עונה חדשה שעולה לשידור״.

איך אישה שמצולמת ומשודרת במעקב 24/7 מסתירה הריון?

״שאלה טובה״.

והרי התחזית

רגע לפני שההרצאה הופכת לסדנה פעילה, שבה המשתתפות מחפשות תמונות, חומרים וצבעוניות שיתחברו יחד ללוחות השראה, יצחקוב מטילה את פצצת החיזוי האמיתית: ״רשמו לפניכן: 2022 היא שנה חשובה״.

למה?

״15 שנים יחלפו מאז המצאת האייפון ב־2007. בכל 15 שנים יש שינוי גל, וכמו שהאייפון שינה את המציאות, יבוא השינוי הבא. אני חושבת שהוא יגיע מכיוון בינה מלאכותית. היום יש כבר בלוגרית אופנה רובוטית. אנשים עכשיו עובדים על הטכנולוגיות והשינויים הכי משמעותיים. כיום ביפן יש אנשים שמתחתנים עם עצמם בכאילו – לצורך צילומים. יש אנשים שמנהלים זוגיות עם בובות. אולי מבחינה טכנולוגית לא נשתמש יותר בידיים״, היא מהרהרת בקול.

לצד הלא נודע של שנת 2022 היא מונה כמה מגמות שהיא צופה שיילכו ויתחזקו. ובראשן מגמת השקיפות והאתיקה במסחר ובקשר בין חברות לקהל: ״מותגים וספקי שירות שלא יהיו אמיתיים ואותנטיים עם הלקוחות שלהם לא ישרדו״, היא פוסקת.

טרנד האקולוגיה והסביבה מוביל לכיוון של חזרה לאדמה. לדבריה, היא רואה מפגשי טבע ואורבניות חודרים לעיצוב ומשפיעים על האופנה. בניסיון לרכך את תחושת הניכור היא מציינת שוב את ההתכנסות פנימה לתוך הבית. ״הטרנד האקולוגי מנסה להיכנס כבר משנות ה־60 ולא מצליח, גם בגלל חסמי מחיר. בסוף מישהו יפצח את זה וזה יפרוץ״. הטרנד הסביבתי בתחום האופנה והלייפסטייל נוגע בחומרים ובתהליכים – טקסטיל, אחת התעשיות המזהמות ביותר, שואפת לשינוי ויש מאבק בין הסינטטי לעבודת היד, בין הפלסטיק לטבעי.

גורמים נוספים שמשפיעים ומשנים את העולם כפי שאנו מכירים אותו: גירעון עולמי בחול לבניה ולזכוכית; פגיעה בגידולים כמו קקאו וייצור קפה ושוקולד בגלל התחממות גלובלית. 

כשאת מרכיבה לוחות השראה את חושבת שהם משמשים כלי לתחזית או למעשה משקפים את הקיים?

״בעיניי זה כלי עבודה טוב, אבל בעיקר סוג של התחייבות – זה מציג את הוויז׳ן שלי מול הלקוח וזה כלי לספר סיפור״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden