כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

זויה צ׳רקסקי, קורבנות חדשים, 2016. באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד

החיים ע״פ זויה צ׳רקסקי // קורבנות חדשים

קבלו את העולים־היורדים מכבש המטוס אל אדמת הארץ, עם כל מטען זרותם וציפיותיהם - סבתא של זויה קראה להם קורבנות חדשים. לוגו אל על וצבעי הכחול לבן משתלטים על התמונה, צובעים אותה כאילו הייתה כולה דגל ישראל. מבט עומק על עבודותיה של זויה צ׳רקסקי בתערוכה  ״פרבדה״ במוזיאון ישראל. פרויקט מיוחד

פורטפוליו בשיתוף מוזיאון ישראל


מה רואים בתמונה

העולים היורדים מכבש המטוס אל אדמת הארץ עם כל מטען זרותם וציפיותיהם, מתקבלים בנפנוף דגלים סימבולי מצד הממסד, נתקלים לראשונה בחום של החורף הישראלי, כשהם לבושים בשכבות רבות של בגדים (״לכל אחד היה מותר לשלוח 40 ק״ג, כל מה שלא נכנס למזוודה לבשנו עלינו״ – סיפרה זויה). זוהי משפחתה של זויה, שלושה דורות, והיא עצמה שהייתה בת 14 כשעלתה לארץ מצוירת כאן כקטנה יותר, עולזת, בזמן שפני המבוגרים מודאגים.

זויה צ׳רקסקי, קורבנות חדשים, 2016. באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד

מה באמת רואים בתמונה

בכל פעם שראתה מטוס נוחת, סבתא של זויה הייתה נאנחת ואומרת: ״הנה מגיעים קורבנות חדשים״. קורבנות שעוד רגע יילכדו בסבך היום־יום של החיים בארץ. תמונת ״העולים היורדים״ מהמטוס היא תמצית הכניסה לחוויית הזרות שתלווה את חייהם מעתה, כנראה לעולם. לוגו אל על וצבעי הכחול לבן משתלטים על התמונה, צובעים אותה כאילו הייתה כולה דגל ישראל, אולי בהשלכה מהדוגמטיות הקומוניסטית, שגם היא עלתה איתם לארץ. העובדה שציירה את עצמה כילדה קטנה מעידה אולי על הרגשתה, כאילו היא מתחילה מנקודת פתיחה חדשה, כמה צעדים אחורה.

צ׳רקסקי מעידה על עצמה שהיא לא שותפה לתחושת הקורבן, אבל היא מיטיבה לראות אותה באחרים ולדווח עליה. אפשר לפגוש אותם שוב ושוב ביצירות בתערוכה: באישה המשכילה, אולי דוקטור לרפואה או למתמטיקה, המנקה בתים לפרנסתה; בדוד יאשה שעובר ברית מילה בגיל מבוגר; בזוג המתגייר, העומד נבוך וכושל בבדיקת הכשרות. פערי שפה, פערי תרבות ותפיסה שגויה של המקום ואופן פעולתו עולים שוב ושוב בעבודותיה.

זויה צ׳רקסקי, בדיקת כשרות 2016. צילום באדיבות האמנית וגלריה רוזנפלד

אולי יעניין אתכם גם

זוג הדקלים המופיע ברקע התמונה, מציץ כאילו באקראי מאחורי זנב המטוס, אינו מקרי. אותם שני דקלים מופיעים כמוטיב חוזר בתערוכה ״פרבדה״ כמעט בכל מקום שבו מצויר חוץ – בין אם מדובר בפיסת נוף בחלון או במרחב הפתוח. זהו אחד המוטיבים המסמלים את הארץ בשפת הציור של זויה, והוא גם מוטיב אוריינטליסטי מובהק. כמו האוריינטליסטים, שהתרפקו על קסם המזרח ודמיינו אותו כמקום של חום ושל יופי פראי, כך זויה מזכירה לעצמה ולצופיה שוב ושוב שה״קסם״ נותר בציור. לעומת החלומות של העולים שנחתו יחד עם המטוס שהביא אותם הנה, הציור הוא מקום שבו ניתן לקיים בו זמנית מציאות מפוכחת וקשוחה, ראייה ביקורתית ופנטזיה רומנטית.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden