כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

HAY בטולמנ׳ס גן העיר. צילום: איתי בנית

רולף היי: הבית הוא התחנה הראשונה לניסוי כלים

רולף היי, המייסד של מותג העיצוב הדני HAY, נשען על מסורת העיצוב הדני אבל מעדיף לחשוב גלובלי, ולעבוד בשיתופי פעולה עם חברות ענק כמו WeWork ,BIG ואפילו איקאה. השבוע הוא ביקר בישראל בהזמנת טולמנ׳ס, שתשווק מעתה את מוצרי החברה בישראל

פעם, בנסיעה הביתה אחרי קניות באיקאה, שאלה מרגרט שהייתה אז בת שמונה: אבא, למה בכל פעם שאנחנו יוצאים מאיקאה אתה במצב רוח כל כך רע? ואביה, רולף היי, בעליה של חברת העיצוב הדנית HAY, ענה לה: ״כי אבא לא מצליח להבין איך הם מצליחים לעשות את זה במחירים המטורפים שלהם״. היום מרגרט בת 13, ובשנה שעברה הייתה ל־HAY הזדמנות ללמוד איך הם עושים את זה, כשהחברה הוזמנה לעצב קולקציה בעבור איקאה. אבל חוץ מהמורשת הסקנדינבית המשותפת ואותה קולקציה חד פעמית, שני המותגים שונים זה מזה באופן קיצוני.

״הקמנו את החברה ב־2002, ולקח לנו מספר שנים להגיע לניסוח מדוייק של ה־DNA שלנו״ אומר רולף היי, שביקר השבוע בארץ בהזמנת טולמנ׳ס, שתשווק מעתה את מוצרי החברה בישראל. ״ידענו מהתחלה שאנחנו לא רוצים לעשות עיצוב לאנשים מעטים בלבד, אבל לא רצינו ללכת לייצור המוני. כשהתחלנו, מטה אשתי היתה בת 23 ואני בן 33, ורצינו לייצר עיצוב ׳לאנשים בגילנו׳, בני הדור שלנו. כעת הדור שלנו כבר מתבגר ועדיין אנחנו רוצים לפנות לאנשים צעירים, מפרספקטיבה מודרנית, תוך שימוש בכלים המתקדמים והחומרים המתקדמים שעומדים לרשותנו. אנחנו חברה מוכוונת עיצוב, אבל גם מוכוונת ייצור: חשוב לנו להיות ידידותיים לסביבה, חסכוניים בחומר, למזער את החותם שאנו מותירים ולשכלל את יכולות הייצור הנקי״.

עולם אחד, פילוסופיה אחת, משפחה אחת

מאז נוסדה HAY היא הצליחה להתמקם בין החברות הבולטות והחדשניות בסצנת העיצוב הבין־לאומית העכשווית. היא עובדת עם שורת מעצבי־על מרשימים, חתומה על פריטים שזכו בפרסי עיצוב נחשבים, משווקת רהיטים ומוצרים ב־30 מדינות ומושכת למעלה ממיליון עוקבים באינסטגרם. לחברה תמהיל מוצרים רחב לסביבת הבית, החוץ והמשרד, החל מריהוט, אקססוריז, פרטי טקסטיל, כלים ועד ציוד משרדי, מוצרי נייר וכלי כתיבה. החברה מקפידה על חומרי גלם וגימורים איכותיים, עיצוב מתקדם ומחיר נגיש. המוטו של המותג הוא ONE WORLD, ONE PHILOSOPHY, ONE FAMILY.

מטה ורולף היי. צילום: דניאל סטיירנה

בשבוע העיצוב במילאנו, שהתקיים בחודש שעבר, הציגה HAY בשיתוף עם חברות האלקטרוניקה הביתית Sonos ועם ענקית חללי המשרד הגמישים WeWork, תערוכה שהתייחסה לסביבת המגורים והעבודה המשתלבות זו בזו. ל־HAY שיתוף פעולה ארוך שנים עם מותג האופנה COS, והיא המרהטת הרשמית של חנויות COS ברחבי העולם (לרבות חנות המותג בתל אביב), ואף חתומה על מספר קולקציות משותפות תחת הכותרת HAY X COS.

״בעבר עיצוב מעולה היה אפשרי רק למעטים בעלי יכולת. רציתי לעשות משהו אחר. לא מזמן שאלו אותי אם החברה היום היא מה שרצינו שתהיה, מה שראינו בעיני רוחנו כשהקמנו אותה, ואני אומר כן. היא רק יותר גדולה ממה שיכולתי לשער״

גם מטה וגם רולף מגיעים לעיצוב מתוך אהבה לדבר. ״אפשר לומר שאני גדלתי בתעשייה. אני לא מעצב, אבל את הקריירה המקצועית שלי עשיתי בתחום הרהיטים והתחלתי לטפח את הרעיון של חברה משלי. מנקודת ראותי באותה תקופה עיצוב מעולה היה אפשרי רק למעטים בעלי יכולת. רציתי לעשות משהו אחר. לא מזמן שאלו אותי אם החברה היום היא מה שרצינו שתהיה, מה שראינו בעיני רוחנו כשהקמנו אותה, ואני אומר כן. היא רק יותר גדולה ממה שיכולתי לשער״.

היי מספר שבתעשייה שבה התחיל את הקריירה שלו ״חברות איטלקיות עבדו עם מעצבים איטלקים ובדנמרק עבדנו עם מעצבים דנים. כמובן שאני גאה במורשת העיצוב הדני, שממנה אני בא, אבל את ההשראה העיקרית לחברה קיבלתי מג׳וליו קפליני, שעשה תפנית בענף כשעבד עם מעצבים מכל העולם. הוא עבד עם מארק ניוסון מאוסטרליה, עם האחים בורולק מצרפת בראשית דרכם, עם ג׳ספר מוריסון מאנגליה; הוא גילה את הכישרונות הצעירים האלה ונתן להם את הבמה. ויכולתי לראות שזה הכיוון הנכון לשוק, שיהיה לו פרופיל עיצוב הרבה יותר בין־לאומי״.

כיום החברה עובדת עם מעצבים ואמנים מגוונים, לפי הצורך וההחלטות העסקיות. בני הזוג משמשים כארט דירקטורים של החברה, והם עובדים עם מיטב המעצבים – האחים בורולק, דושי לויאן, אינגה סמאפה ואחרים. ״אנחנו פתוחים – לא משנה לי אם אתם מעצבים מישראל או מסין או מלונדון, העיקר שאתם טובים״.

נסענו לאיקאה עם הילדים

HAY מצטיינת בשיתופי פעולה עם חברות מתחומים שונים. אבל שיתוף הפעולה עם איקאה, שיצא לאור בשנה שעברה, היה יוצא דופן. ״איקאה פנו אלינו לפני שלוש שנים וחשבנו שהם כל כך שונים מאיתנו, אבל זה מעניין. אז נסענו לסניף איקאה, עם הילדים, לחשוב על זה״, הוא מספר.

אתם ״לוקחים את העבודה הביתה״? הילדים שותפים לעיצוב?

״הרבה פעמים הבית הוא התחנה הראשונה לניסוי כלים. אבל הילדים שלנו עוד קטנים, ואני לא יודע אם הם חושבים על זה מעבר לשימוש היום־יומי״.

HAY בטולמנ׳ס גן העיר. צילום איתי בנית

ההליכה לאיקאה לא שינתה את אופי החברה. ״אנחנו אמנם רוצים לפנות לקהל רחב אבל לא המוני, לכן לעולם לא נוכל לתמחר כמו איקאה. אנחנו מתמחרים את המוצרים באופן ריאליסטי. אחרת לא נשרוד ולא נוכל לכבד את איכות החומר ואיכות המוצר שלנו. אז אנחנו לא הכי זולים, ומחקים אותנו בשוק לא מעט, אבל החקיינים לא יכולים להתחרות באיכות שלנו״, הוא אומר.

״התנינו את שיתוף הפעולה עם איקאה בשקיפות מלאה משני הצדדים: אנחנו נחשוף בפניהם את כל תהליכי העיצוב והם יחשפו בפנינו את כל תהליכי הייצור. למדנו מזה המון על הגישה לעיצוב תעשייתי. כמה מאנשי איקאה באו לעבוד במחלקת העיצוב שלנו ועבדנו עם מהנדסים של החברה – מהטובים בעולם; זה אחד היתרונות כשעובדים עם איקאה. חלק ממה שעשינו בעבורם המשכנו אחר כך לפתח אצלנו. אני מאמין שמי שרוצה לשרוד בעולם של ימינו חייב להשכיל לעשות פרויקטים משותפים״.

משם הגיע שיתוף הפעולה עם WeWork בשבוע העיצוב של מילאנו?

״WeWork היא אחד הלקוחות הגדולים שלנו בעולם. אנחנו עובדים איתם בכל מקום, ומפתחים מוצרים בהתאמה לדרישות המתעוררות שלהם. במילאנו הצגנו את סדרת New Order – מערכת ריהוט משרדי שפיתחו לפי הצרכים שלהם – זה חלק מהיתרון שיש לחברה כמו שלנו, שעובדת קרוב מאוד ללקוחות שלה. אני יכול להקשיב לצרכים שלהם ולהגיב לכך״.

מערכת ריהוט משרדי New Order, פיוח מיוחד עבור WeWork

אתם שמים דגש רב על צבעוניות, על חומרי הטקסטיל ורכות המגע. איפה מתקבלות ההחלטות על המגוון ועל גבולות הייצור שלכם?

״בחלוקת העבודה בינינו כמנהלים אמנותיים של החברה, מטה אחראית על האקססוריז – צבעים, טקסטיל – ואני על הרהיטים ועל הייצור. את החלטות העיצוב והמוצרים שלנו אפשר לומר שהרבה פעמים אנחנו מקבלים על פי תחושת בטן. מטה היא בעלת עין מעולה והיא חותכת מהר – היא יכולה ברגע לדעת אם משהו נכון לנו. אצלי זה תהליך יותר ממושך, אני יותר מתייעץ ובודק״.

״אפשר לומר שאת ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים הרבה פעמים על פי תחושת בטן. מטה בעלת עין מעולה וחותכת מהר – היא יכולה ברגע לדעת אם משהו נכון לנו. אצלי זה תהליך יותר ממושך, אני יותר מתייעץ ובודק״

על פי הפילוסופיה של HAY, אין צורך לייצר עוד ועוד סוגים של כסאות, אלא אם יש בהם משהו שונה. ״חידוש מבחינתי הוא לעשות דברים מחומר עמיד אבל חסכוני יותר״. הוא מדגים את משנתו על כיסא תלמיד קלאסי בעיצוב חריט ריטפלד ההולנדי משנת 1958, שהחברה חידשה את ייצורו. ״זה כיסא נפלא, למה לעשות אחר? בסיס הכיסא במקור היה עשוי מצינורות מתכת. כיום אנחנו עושים אותו מלוחות מתכת שטוחים ומכופפים – הרבה פחות חומר, פחות משקל, יותר יציבות. זה יותר חסכוני (עולה חצי), דרושה השקעה גבוהה בתיעוש – אבל כשמסתכלים עליו מלמטה הוא יפהפה. לפעמים להוסיף או לשנות משהו – אפילו פרט קטן – הופך את המוצר ליותר רלוונטי״.

כורסה בעיצוב דושי לויאן

אם מתבוננים לדוגמה על הכורסה החדשה של דושי לויאן, מה עושה אותה יותר ״נכונה להיום״?

״ניפה דושי מגיעה מהודו וג׳ונתן לויאן הוא אנגלי. הם מביאים לעיצוב משהו ממיזוג התרבויות הזה. הכורסה הזו היא פיתוח של סדרת רהיטים שהם עיצבו לפרויקט אדריכלי שהם עשו את כולו. זה היה בניין למגורי סטודנטים. בכלל אדריכלות היא מקור השראה מצוין לעיצוב ואני מאוד אוהב פרויקטים הוליסטיים – של עיצוב כללי שנעשה בהמשך לאדריכלות. זה משהו שהיה נהוג בעבר – לה קורבוזיה, סוטסאס, מיס ואן דר רוהה, ועכשיו קצת חוזרים לזה. אני אוהב לתכנן ריהוט שימושי וספציפי למבנה. אנחנו עושים לדוגמה ריהוט לפרויקטים של ביארק אינגלס (חברת BIG), ולפעמים משהו מהפריטים הייחודיים נכנס לקולקציות שלנו״.


עיצוב מצוין במחירים נגישים

שוקי שוורץ, בעלי טולמנ׳ס מסביר למה היה חשוב לייבא את HAY לישראל: ״HAY הוא לא רק מותג ובית עיצוב, זו תופעה, וכדי להיות תופעה משמעותית בעולם צריך מרכיבים ייחודיים. בחיבור עם היי אנחנו עושים מהלך פורץ דרך בתחום העיצוב הנגיש והצעיר בארץ. לשם כך  שינינו את המיתוג והתצוגות בחנויות האורבניות שלנו, והמטרה היא שיותר ויותר אנשים יוכלו לגעת בעיצוב״.

כניסת היי לטולמנס היא חלק ממהלך אסטרטגי של החברה, שממתגת מחדש את חנויות האאוטלט שלה בשם TOLLMAN's Dot במטרה להגיע לקהל רחב יותר של חובבי עיצוב, באמצעות עיצוב מצוין במחירים נגישים. בחנויות טולמנ׳ס יימכרו רהיטי החברה לצד מוצריה הקטנים – כלים לבית, ציוד משרדי, מוצרי נייר וטקסטיל. אלה יוצגו על גבי מדפים ארוכים ופתוחים, בשיטת ה״סופרמרקט״, בדומה לחנויות החברה בעולם ולחנות ה־MOMA בניו יורק.

טווח המחירים של מוצרי היי נע בין עפרונות ב־12 שקל, דרך שולחן קפה אייקוני במחיר 778 שקל ועד למערכת ישיבה בעיצוב האחים בורולק, במחיר 9,800 שקל.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden