כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אפליקציית Makeree

Makeree: לקדם פעילות פיזית באמצעות ממשק אינטראקטיבי

״כמו חוברת הסברים של איקאה, רק אינטראקטיבית״, אומר נדב ריקובר על Makeree, האפליקציה שמכילה קורס מייקרים, מקנה ידע ומיומנויות בתחום, ושבעבורה זכה בפרס בתחרות העיצוב הבין־לאומית A' Design Award

Yuval:

הי נדב, מה קורה?

Nadav:

היי, מצוין! מה שלומך?

Yuval:

גם. לא רע בכלל! מזל טוב על הזכייה בפרס

Nadav:

תודה רבה ☺

Yuval:

תעשה לנו סדר – במה בדיוק זכית ועל מה

Nadav:

זכיתי בפרס בתחרות הבין־לאומית A' Design Award בקטגוריה Education & Training Content Design בעבור אפליקציית Makeree שיצרתי. מבין אלפי פרויקטים נבחרו זוכים ב־110 קטגוריות שונות.

זו אחת מתחרויות העיצוב החשובות בעולם, המורכבת ממגוון רחב של תחומי עיצוב, מארכיטקטורה, עיצוב מוצר ועד עיצוב מוצרים אינטראקטיביים. התחרות נערכת בקומו באיטליה ואחת לשנה נבחרות העבודות המנצחות, כשהמנצחים מוזמנים לערב גאלה, מקבלים פסלונים, תעודה וספר המורכב מהעבודות המנצחות. ממש כמו באוסקר ☺

צילום: דן פרץ

Yuval:

אז בוא נעבור לתכל׳ס: מה היא אותה אפליקציית Makeree?

Nadav:

טוב ששאלת! Makeree היא אפליקציה המכילה קורס Makers (יוצרנים) ומדריך חזותי לפעילויות שונות, שבאמצעותה המשתמשים רוכשים ידע ומיומנויות בתחום. הפעילויות מכילות הכרות עם טכנולוגיה יצירתית ומיומנוית בסיסיות בחשמל ואלקטרוניקה ורמות קושי משתנות בהתאם להתקדמות בקורס. כיום האפליקציה מתרכזת בהנגשת הוראות והסברים בתצורה דיגיטלית בעבור מוצרים פיזיים; כמו חוברת הסברים של איקאה, רק אנטראקטיבית

Yuval:

ואיך זה עובד? מי קהל היעד?

Nadav:

קהל היעד של האפליקציה כיום הוא חברות המעוניינות להנגיש דפי הוראות לקהל הצרכנים שלהם בצורה דיגיטלית. המשתמשים רוכשים מוצר פיזי, מוצר שמצריך הוראות הורכבה, לעיתים מורכב יותר ולעיתים פחות, ומקבלים הנחיות על גבי האריזה להיכנס לאתר ההוראות או להוריד את האפליקציה הממתוגת של החברה באמצעות QR קוד

Yuval:

ומה היתרון של האפליקציה על פני חוברת הוראות מודפסת?

Nadav:

שאלה מצוינת! את הוראות ההרכבה הם מקבלים בצורה אינטואיטיבית, שלב אחר שלב ובהתאם להתקדמות שלהם. היתרון המשמעותי הוא האפשרות לקבל הסברים חזותיים ברורים יותר, בין אם באמצעות וידאו, הנפשות או תמונות סטטיות, וכמובן הסברים טקסטואליים. יתרון נוסף הוא ביכולת לעדכן את ההוראות מעת לעת בהתאם לפידבק שניתן מהמשתמשים עצמם. לדוגמה, אם שלב מסוים לא ברור מספיק, החברה המסחרית מקבלת את הפידבק הזה ומלטשת את ההסברים. וכמובן לשמר את הקשר הישיר בין החברה ללקוח הקצה שלה

Yuval:

אז אני לא מבין פה משהו: יש הבדל בין אפליקציית מייקרים לבין אפליקציית הוראות הפעלה. לא? או שפספסתי משהו בדרך?

Nadav:

יש הקשר ישיר. בשני המקרים מדובר בהוראות והנחיות שעוזרות להגיע לתוצאה של הרכבת מוצר או למידה של מיומנות. חלק מלקוחות החברה, בעיקר בעולם המוצרים והמשחקים לילדים, מעודדות באמצעות המוצר לרכוש מיומנויות נוספות וליצור. כך לדוגמה, במוצר של .Stanley Jr – הילד רוכש את הערכה שלה ובאמצעות האפליקציה הוא מקבל קורס ולומד להרכיב יצירות שונות. הקורס מאפשר לו ממש כמו בקורס פיזי להתחיל מהקל אל הקשה, לרכוש מיומנויות שונות ולהיות יצירתי יותר

Yuval:

מה אתה יכול לספר על תהליך העבודה על האפליקציה? איך היא נולדה? ומה קרה בדרך עד לתוצר הסופי?

Nadav:

קיבלתי פנייה מדודי פלס שביחד עם סרגיי בורוביק הם הפאונדרים ואנשי החזון מאחורי המוצר. דודי, או כמו שאני מכנה אותו ״משחקולוג״, דיבר איתי על הרעיון של המוצר ושכר אותי על מנת לייעץ להם בתחום חווית המשתמש ועיצוב המוצר. תהליך העבודה כלל את הגדרת סוגי המשתמשים השונים, זיהוי צרכיהם, המטרות והמניעים שלהם ומיפוי מסע המשתמש (User Journey). המחקר תרם בהגעה למסקנה שאחד האתגרים המרכזיים במוצר הוא שבירת החסם שבין העולם האינטראקטיבי לפיזי: כיצד גורמים למשתמש להתקדם בפעילות פיזית באמצעות ממשק אינטראקטיבי?

צילום: דן פרץ

Yuval:

זו אכן שאלה מעניינת, איך גורמים למשתמש להתקדם בפעילות פיזית באמצעות ממשק אינטראקטיבי?‎ יכול קצת להרחיב מבחינת הפתרון שאתם מציעים, אפיון העמודים, שפה גרפית וכן הלאה?

Nadav:

בוודאי! הרעיון היה לייצר חווית משתמש שתתרום למשתמשים בהתקדמות בלמידה תוך כדי עשייה באמצעות ממשק משתמש פשוט ומהנה המעודד את המשתמשים להתקדם ולרכוש מיומנויות חדשות כמייקר. יצרתי ממשק המבוסס על מפת התקדמות – ככל שהמשתמשים מסיימים פעילויות נפתחות בפניהם פעילויות חדשות ומתקדמות שהיו נעולות, הם צוברים הישגים וניקוד במיומנויות השונות על ידי מערך משחוק (Gamification) ששולב באפליקציה המעודד את המשתמשים להתקדם ולרכוש מיומנויות נוספות. בסיום כל פעילות, המשתמשים יכולים לצלם את הפרוייקטים שלהם ולהעלותם לקהילה המשולבת באפליקציה, ולקבל משובים לשיפורים התורמים גם הם לתהליך הלמידה

יצרתי ממשק המבוסס על מפת התקדמות – ככל שהמשתמשים מסיימים פעילויות נפתחות בפניהם פעילויות חדשות ומתקדמות שהיו נעולות, והם צוברים הישגים וניקוד במיומנויות השונות על ידי מערך משחוק (Gamification) ששולב באפליקציה, המעודד את המשתמשים להתקדם ולרכוש מיומנויות נוספות

Yuval:

אפשר לשאול על המודל הכלכלי של האפליקציה? כל אחד יכול להוריד אותה? זה עולה כסף? החברות משלמות? איך זה עובד?

Nadav:

אז ככה: האפליקציה הראשונה של מייקרי (זו שמכניסה את המשתמש לעולם היוצרנים) ניתנת להורדה בחינם. כל שלבי הקורס מורכבים מחלקים וציוד הניתנים לרכישה ב״טמבוריות״, בנוסף, אנחנו מציעים למשתמשים לרכוש ערכות מוכנות עם כל הציוד שיצטרכו. האפליקציות שהחברה מייצרת בעבור לקוחותיה מיוצרות במודל white label, כלומר אנחנו מתאימים את האפליקציה לשפה המותגית ולתכנים של אותו לקוח. במודל הזה הלקוחות (של מייקרי) משלמים 

נדב ריקובר. צילום: מ״ל

Yuval:

יפה. תגיד, איך בכלל הגעת לעולם הזה? בכלל לא דיברנו על מה ואיפה למדת ומה אתה עושה…‎

Nadav:

סיפור ארוך… כמה זמן יש לך? :)‎

Yuval:

זה אינטרנט. השמיים הם הגבול‎

Nadav:

בדיוק.‎ אז נכנסתי לעולם הזה ברגע שנכנסתי לעולם האינטרנט‎

Yuval:

בן כמה אתה בכלל?‎

Nadav:

אני בן 35 ואת הכניסה שלי לעולם האינטרנט עשיתי בגיל 13 כשקיבלתי במתנה מהאחים שלי את המודם הראשון (ההוא שעשה צלילים מוזרים מהעולם החיצון)‎. החיים הובילו אותי למגמת עיצוב גרפי בתיכון בהוד השרון, במקביל התחלתי לבנות אתרים ללקוחות בצורה עצמאית.‎ את העבודה הראשונה שלי כשכיר התחלתי במרכז ללמידה מתוקשבת של בנק לאומי‎. ב־2005 התקבלתי למחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. מפה לשם סיימתי את הלימודים בהצטיינות ואז אנחנו הכרנו, כשעשית כתבה על שישה בוגרים טריים במוסף גלריה בעיתון הארץ, זוכר? ☺‎

(בכל זאת כמעט 10 שנים…)‎

Yuval:

כן. וזה היה שמונה בוגרים, לא שישה…‎

Nadav:

אבל מי סופר..‎.

אחרי הלימודים הספקתי להקים סטודיו למיתוג ולסגור אותו ואז חזרתי לתחום המקורי שבו התחלתי.‎ כיום אני יועץ בכיר בעיצוב חווית משתמש, אסטרטג לעיצוב מוצרים אינטראקטיביים עם מעל 16 שנות ניסיון בתחומי קריאטיב שונים – הבעלים של Rikover המתמחה בפתרונות מלאים ויצירת חווית משתמש לממשקים מורכבים של מוצרים אינטראקטיביים. מבין לקוחותי נמנים תאגידים וסטארט־אפים בין־לאומיים ממגוון רחב של תחומים ושווקים ופרויקטים עטורי פרסים.

בנוסף, אני חבר במערך המומחים הבינלאומית של גוגל בתחום ה־Product Design ובמסגרת זו אני מנחה סטארט־אפים בתוכנית היוקרתית Google Launchpad תל אביב ומעביר סדנאות Design Sprint מוסמך מטעם גוגל‎

Yuval:

אז במשפט או שניים, מה אתה יכול להגיד על אינטראקטיב ואפליקציות ב־2018. מה צפוי לנו בעתיד הקרוב? לאן התחום הולך?‎

Nadav:

אני חושב שכבר היום אפשר לראות את השורשים של הכיוון שאליו התחום יילך: אנחנו שומעים יותר ויותר על machine learning, על בינה מלאכותית, על מציאות רבודה, מדומה ומשולבת. בסופו של דבר הטכנולוגיות האלה נועדו להעביר לנו עולמות תוכן שונים בצורה נוחה וקלה יותר ולהוסיף לנו רבדים נוספים לחיי היום־יום.‎ האינטראקטיביות תלך ותיכנס יותר ויותר לחיינו בתחומים שעוד לא הורגלנו אליהם עד כה, וזה לכשעצמו משימה לא פשוטה בעבור אנשי מקצוע כמונו.‎ יש כאן אתגר גדול הן בהבנה של היכולות הטכנולוגיה, והן בהבנה של צרכי המשתמשים

צילום: דן פרץ

תגובה אחת

  1. מלכה רייכל גרינברג

    ואוו נדב !
    איזה התרגשות ,
    איזה אלוף,
    מאז התיכון בהוד השרון
    וזכור לי שבכלל הלכת קצת לכיוון השירה
    אבל הכישרון שלך ההתמדה והרצינות כנראה הביאו אותך למשהו גדול יותר (לא שאני מזלזלת בשירה חלילה)
    מאחלת לך לפרוץ הלאה והלאה ולהצליח תמיד בגדול
    גאה שאני יכולה להגיד : כן זה נדב ריקובר והוא משלנו.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden