כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

גיא משעלי ונתי טונקלרוט, ״גורן״ בשבוע העיצוב ירושלים. צילומים: דור קדמי

שבוע העיצוב ירושלים 2018 בפורטפוליו // היום השלישי

פורטפוליו Promotion: התערוכות, ההרצאות, הפעילויות, המיצבים והמיצגים שאסור להחמיץ בשבוע העיצוב ירושלים // מה קורה כשמשדכים בין תשעה מעצבים ירושלמים עכשוויים לתשעה בעלי מלאכה מסורתית בירושלים?

אתמול

האם אחרי אלפי שנים של חקלאות אנושית אפשר להגדיר מהי חיטה ״מהונדסת״ ומהי חיטה ״טבעית״, שואלים המעצב גיא משעלי והאדריכל נתי טונקלרוט במיצב המרהיב גורן. החיטה – שעומדת בבסיס המיצב בחצר הפנימית של בית הנסן – היא אחד ממרכיבי המזון העיקריים בתרבויות רבות. אולם, הקשר בין החיטה שליוותה את האנושות במשך עשרת אלפי שנים לחיטה שאנו צורכים כיום, רופף: התערבויות גנטיות מסיביות שינו את החיטה מהיסוד – מהאופן שבו היא נזרעת, מגודלת, מטופלת ומעובדת.

אותם זרעים גנטיים דיללו משמעותית את זני החיטה שבהם אנחנו משתמשים. הזנים המודרניים ביצעו השתלטות יזומה ודחקו הצידה תעשיות חיטה עתיקות ויחד איתן את אותם זני חיטה מקומיים ומסורתיים שהתפתחו במשך אלפי שנים. משעלי וטונקלרוט מבקשים מהמבקרים לגלות את אותם זנים מסורתיים שנקברו בין שיבולי החיטה המתועשת במיצב, ולתרום להפצתם ולהחזרתם אל השדות.

ההמלצה שלנו: לבקר במיצב כמה פעמים, בחלקים שונים של היום, ולבחון כיצד אור השמש המשתנה משפיע על המיצב. לא תצטערו.

היום

מה קורה כשמשדכים בין תשעה מעצבים ירושלמים עכשוויים לתשעה בעלי מלאכה מסורתית בירושלים? התערוכה השדכן (אוצר: דניאל נחמיאס) – חיבור בין דורי ואינטר־דיסציפלינרי – כוללת תשעה מוצרים שיצרו יחדיו תשעה זוגות של מעצבים ובעלי מלאכה: אביגיל רוביני ושושנה שטיין / אמיר צובל ואיתן גורן / בר הורוביץ ומפעל המטאטאים של אגודת העיוורים הערבים / גליה ששון ומוחמד עבדאלג׳אני עבד אלג׳וואד / דנה סבג והדר קליידמן / מיכל לויצקי ואיליה פלדמן / רן בלאו ודדי אוסדון / שאדי מג׳לטון ואייל הופמקלר / שרון סידס חוטר ונישאן בליאן.

הפרויקט יוצא מנקודת המוצא שירושלים היא עיר של חדש מול ישן, שימור מול פיתוח; עיר רב־תרבותית, עם אוכלוסיות שונות ומגוונות. כעיר עלייה לרגל, הקדושה לשלוש הדתות, פעלו בירושלים לאורך ההיסטוריה בעלי מלאכה רבים – סנדלרים, פחחים, נגרים, צורפים וכורכים – ששירתו את באי העיר. בצלאל, בית הספר הראשון לאמנויות בירושלים, נוסד ב־1906 בכדי לשמר ולהכשיר למלאכות עתיקות. כיום, עם השתלטות הטכנולוגיה והאוטומציה, מקצועות העיצוב הופכים דיגיטליים, בעלי המלאכה נדחקים הצידה, והמלאכות המסורתיות הולכות ונעלמות.

בנוסף למוצרים שמוצגים בתערוכה בבית הנסן, הפרויקט כולל אתר עם מפה בקוד פתוח המנגיש את בעלי המלאכה למעצבים נוספים וממשיך להדהד את הפרויקט. כך נוצר מסד נתונים הולך וגדל להחייאת מלאכות אלה דרך עיצוב עכשווי, תוך עידוד כלכלה מקומית ירושלמית. כבוד!

דנה סבג והדר קליימן מתוך ״השדכן״

בר הורוביץ ומפעל המאטאטים של אגודת העיוורים הערבים

שרון סידס חוטר ונישאן בליאן

שאדי פרנסיס מגלטון ואייל הופמקלר

מחר

טל ארז, האוצר הראשי של שבוע העיצוב, ממליץ על שלושה אירועים פרפורמטיביים שנוצרו במיוחד בעבור שבוע העיצוב ירושלים, בעבודה משותפת של שלושה זוגות יוצרים – ישראלי וצרפתי – במסגרת שיתוף פעולה עם אירועי פורום העיצוב פריז, כחלק מעונת התרבות צרפת־ישראל. שלושת הזוגות התבקשו ליצור פורמט מקורי המשלב בין הרצאה ומיצג תוך חשיבה משותפת ושילוב היכולות השונות של כל אחד ואחת מהיוצרים, תחת שלושת תתי התמות של שבוע העיצוב – שימור וסביבה, שימור וחברה ושימור ותרבות.

האירוע הראשון מבין השלושה – מזבח – יתקיים מחר בשעה 20:30 בגינה של בית הנסן ויפגיש בין הדיי עפאים לדלפין הוגה. זהו שיאו של הדיאלוג שנרקם לאורך החודשים שקדמו לשבוע, אירועים פרפורמטיביים ומערבי קהל שנעים בין הגיאוגרפיה והאקלים הירושלמי למזון, בין משחק כדורגל לסאונד ואנימציה, ובין חקר התנ״ך להקרנה בחלל אימרסיבי. שלוש חוויות ייחודיות אלו ישאלו שאלות שבין פורמט לתוכן ובין שימור לעיצוב והמשכם באירוע מקביל במהלך ימי ה־D’Days Paris בנובמבר 2018.

הפרטים המלאים באתר שבוע העיצוב ירושלים

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden