כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ממופעי הפתיחה בכיכר המהפכה (צילומים: דור קדמי)

שבוע העיצוב ירושלים 2018 בפורטפוליו // היום השני

פורטפוליו Promotion: התערוכות, ההרצאות, הפעילויות, המיצבים והמיצגים שאסור להחמיץ בשבוע העיצוב ירושלים // סעודת דגים משומרים במלח; בלוני הליום ורקמה פומבית; שיתופי פעולה בין מעצבים בארץ ובחו״ל והופעת הפתעה מרגשת של שי צברי וקותימאן

אתמול

שבוע העיצוב ירושלים נפתח אתמול בסערה, ונתן לבאים הצצה לא רק אל תחומי פעילותם של מעצבים ויוצרים אלא גם טעימה ממה שקורה בראשם. תחת הכותרת ״השמורה״ מתרכזות מרבית התערוכות והפעילויות בשבוע העיצוב בשאלות של שימור והעברת יידע, מסורת, ערכים ואסתטיקה. בתערוכה המרכזית – בבית מרכזת בזק – מוצגים שיתופי פעולה מרתקים בין מעצבים ישראלים ובין־לאומיים, שחושפים טכנולוגיות עתידניות לצד חזרה לטבע ולמקורות. מחשבות על יחסים בין־אישיים וניצנים של מהפכות חברתיות.

בין אירועי ערב הפתיחה: המעצבת מירב פרץ השיקה פרויקט רקמה קולקטיבי בהשתתפות הקהל. בפרויקט Plate Recorder ליאת סגל ורועי מעיין הזמינו את המשתתפים לשיר או לקרוא בקול, ותיעדו את הקול האנושי בחריטה אורנמנטלית על גבי צלחות קרמיקה. הצלחות מוצגות גם כחלק מהתערוכה המרכזית.

פרויקט הרקמה של מירב פרץ

ליאת סגל ורועי מעיין, Plate Recorder

ארוחת מלחים של מיכל אביתר וכרמל בר

מפעל בלוני הליום של גיא קניגשטיין

מיכל אביתר וכרמל בר שילבו יידע ממספר דיסציפלינות ליצירת ״ארוחת מלחים״ – השתיים ליקטו יידע על שימור והמלחת דגים ומזונות לצד בנייה באדמה דחוסה, ויצרו שדה מלח ובו 15 טון מלח ים שהגיע ממפעלי המלח בעתלית. יחד עם קבוצת אמנים הציגו במקום פעולות שבין ארכיאולוגיה וחיפוש במלח לבין הגשת מאכלי גורמה, שעוררו שיחה וסקרנות רבה בקהל.

גיא קניגשטיין הפך את רחבת בית הנסן למפעל פתוח לייצור בלוני הליום כסופים. בצרור הבלונים המשמח שלו, במקום מיקי מאוס ומזל טוב, תמצאו בלונים ייעודיים בצורת סמלי תרבות מקומיים, ישראליים ובעיקר ירושלמים. כדי שמן, חמורו של משיח, גור אריה יהודה בציטוט ישיר מסמל העיר שחוברה לה, וגם התותח מכיכר הדוידקה – כל אלה הפכו לקווי מתאר של בלוני הליום גדולי מידות, והם מיוצרים וממולאים במקום, לחדוותם של הבאים.

קותימאן ושי צברי במופע הפתעה בפתיחת שבוע העיצוב ירושלים

הפעילות העליזה מחפה על מימדי העומק של העבודה –  הממלאה את הערכים הסימבוליים הללו באוויר ומעלה על נס את משמעויותיהם התרבותיות והפוליטיות; וכשאלה בורחים מהיד ונישאים גבוה בשמים, אפשר לחשוב על התוחלת בת חלוף של אמונות וערכים בימינו. ולסיום, את הערב שהלך והתחמם הקפיץ מופע הפתעה של שי צברי וקותימאן, שהפציע ברחבה הקדמית של בית הנסן והעמיד את הקהל על הרגלים.

היום

התערוכה המרכזית ״פרוייקט השימור האנושי״ עוסקת במשימה האנושית המתמשכת של ״שימור התודעה, שימור הגוף ושימור ההיסטוריה התרבותית, מזוויות התבוננות מגוונות, ומעוררות מחשבה״, כותבים האוצרים, טל ארז וענת ספרן. 

טל ארז וענת ספרן

עבודה של לירון קרול בתערוכה המרכזית

עבודה של נורטייה דה קייזר, צילום: Anne Dokte

בתערוכה  משתלבות עבודות של יוצרים מהארץ ומהעולם וכן סדרת שיתופי פעולה של צוותים בינלאומיים: חמישה מעצבים ישראלים צוותו לחמישה מעצבים מאירופה, ליצירת פרויקטים חדשים שמהווים את לב התערוכה המוצגת במבנה מרכזיית בזק. בין המוצגים המרתקים בתערוכה: הפרויקט The alternative limb project – ידיים תותבות מסוג חדש המאפשר חשיבה על תפקודים שהיו פחות שגורים בידיים אנושיות. המעצבת סופי אוליבירה ברטה, שמציע תותבות ייחודיות המדמיינות מחדש את תפקידה ונראותה של התותבת – מתותבות עם חלקים ניתנים להחלפה, דרך תותב הנראה כשרך ועד תותב המהבהב בקצב פעימות הלב.

פרויקט ״רשמים של זמן״, שעוסק במושג הזמן דרך סדרה של שולחנות ״מציירים״. במחברות שיקבלו המבקרים תדפיס מדפסת עטים ייחודית ציטוט, שרטוט או איור שיעסקו באנקדוטות שונות של מושג הזמן. העבודה בהובלת ג׳ון סטם, היא פרי שיתוף פעולה בין שבוע העיצוב בירושלים, גלריה 33Z הבלגית והביאנלה לעיצוב באיסטנבול שאוצר יאן בולן.

מחר

ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב, ממליצה לקחת חלק במהפיכה: בבית מרכזת בזק הוקמה לתחייה ״כיכר העיר״ – המקום שבו נפגשים אנשים לחלוק את השגרה, לשתף זה עם זו ולחלוק זו על זה. המקום בו חווים ביחד את הימים, הלילות והרגעים המכוננים והבלתי נשכחים. ״כיכר המהפיכה״ תפעל אמנם בין קירות אך יוצריה, בניהולו האמנותי של טל גור, מאמינים כי גם בימים אלו, בעידן של רשתות החברתיות ושותפות וירטואלית, אין לכיכרות תחליף. אלה ממשיכות לתפקד כמקום המפגש בזמנים בהם צריך להתאחד ולחלוק רגעים משותפים בעלי משמעות: של שמחה, עצב, הזדהות או התנגדות.

מתוך כיכר המהפכה

לדבריהם, בבניין בזק פעלה בעבר סוג של כיכר מרכזית – מרכזיית טלפונים שקישרה בין אנשים ואפשרה העברת אינפורמציה. שוק טכנולוגי של תקשורת אשר פעילותו שיקפה את שגרת היום, ימי החג ואת הימים בהם אירוע חריג הפר שגרה זו. כעת, במתחם זה פועלת ״כיכר המהפכה״ של שבוע העיצוב – מעין מכניזם המייצר הפיכה יום־יומית.

המהפכות יקודדו לפי צבעים וכל תוכן נוסף (ולעתים עצם קיום ההפיכה חשוב מתכליתה) יוגדר על פי האסתטיקה שתיווצר ופעילות המעצבים שיעבדו בחלל. אלה יתפקדו במשך היום כ״נותני שירותי עיצוב המתמחים בתחום המהפכות״. בשעות הערב יפעלו בכיכר ״אמני רחוב״ שינצלו את הכיכר כדי לומר את דברם.

הפרטים המלאים באתר שבוע העיצוב ירושלים

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden