כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

כליל שילה מתוך שיתוף הפעולה של רונן חן ושנקר. צילומים: גיא נחום לוי

רונן חן והמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בשיתוף פעולה ״יוצא מן הכלל״

״רציתי להעביר קורס שבו יתבקשו הסטודנטים לאתר את ׳כפתור הווליום׳ שלהם ולעצב תוך שהם מכוונים אותו הכי גבוה, ואז מורידים אותו הכי נמוך שאפשר מבלי לאבד את המוזיקה״. עידית ברק על שיתוף הפעולה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר עם עם רונן חן

הרעיון לקיים את הקורס ״יוצא מן הכלל״ נבע מהחוויה האישית שלי כבוגרת לימודי עיצוב אופנה והעסק שפתחתי מיד לאחר סיום לימודים אלו. הסביבה האקדמית היא ברובה נטולת שיקולים מסחריים אמיתיים והיא מעודדת את הסטודנט למתוח את גבולות היצירתיות שלו וליצור אופנה קונספטואלית נרטיבית ומאד ״מעוצבת״. אני זוכרת היטב את ההלם שחוויתי כשהבנתי שחווית היום־יום של מעצב עובד היא שונה מאוד: מכירות, דו״חות, טרנדים, עלויות יצור, חומרי גלם זמינים והצורך להתפקס על קהל לקוחות ממוקד ומאובחן, היו מציאות מפתיעה ופרקים מאכזבת ומכבה.

השילוש מעצב־לקוחה־תעשייה הוא קשר קדוש אך מורכב. היכולת לשמור על כתב יד ואמירה אישית תוך כדי דיאלוג עם לקוחה והתחשבות בתנאי השוק, בשיקולים כלכלים, בטרנדים ועוד, נראה לעיתים כמשימה בלתי אפשרית. רציתי להעביר קורס שבו יתבקשו הסטודנטים לאתר את ״כפתור הווליום״ שלהם ולעצב תוך שהם מכוונים אותו הכי גבוה ואז מורידים אותו הכי נמוך שאפשר מבלי לאבד את המוזיקה. כך ילמדו לשלוט ביכולת וברצון שלהם להיות חלק מן הכלל או יוצאים ממנו וכיצד לשמר את האיזון החמקמק במנעד שבין שני הקצוות.

נקודת המוצא להשראה היו חדרי הפלאות – היוצא מן הכלל. כמעצבים אנחנו נמשכים אל השונה והחריג, אך יש להכיר ולחקור את הכללים כדי לשבור אותם. הרי בלי לדעת איך נראה סוס, האם חד קרן היה נראה לנו כמו חיה קסומה?

ליה פתאל

סתיו אופמן

הקורס, שהנחיתי ביחד עם אליסה לוינטון, התקיים זו השנה השניה והיה מיועד לסטודנטים בסמסטר ראשון בשנה ג׳ במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. כנקודת מוצא להשראה בחרתי את חדרי הפלאות – היוצא מן הכלל: כל סטודנט חקר אוביקט, אדם או תופעה שלדעתו הם יוצאים מהכלל. כמעצבים אנחנו נמשכים אל השונה, החריג ואף שואפים לנבדלות בעבודה שלנו, אך בפועל יש להכיר ולחקור את הכללים כדי לשבור אותם. הרי בלי לדעת איך נראה סוס, האם חד קרן היה נראה לנו כמו חיה קסומה? בסיום הקורס כל סטודנט ביצע שני לוקים: אחד מייצג את המעצב ללא שיקולים חיצוניים כתהליך אקדמי־קונספטואלי והשני מייצג את אותו אמצע שבו מותג/מעצב ולקוחה נפגשים, מבלי שאחד גובר או מכניע את השני ונוצר חיבור שהוא יוצא מן הכלל.

ניקח לדוגמה את FAILED, הפרויקט של כליל שילה, שגם זכתה בפרס הראשון בקורס.  שילה שאבה השראה מפירות וירקות מעוותים ויוצאים מהכלל. הם לא מסחריים ולכן אנחנו לא נתקלים בהם והם מושלכים לזבל. מבחינת ערכים תזונתיים אין בהם כל פסול, הם רק לא אסתטיים. אנו חיים בעולם שבו ישנו רצון לייפות את המציאות כדי שזו תהפוך לנחשקת וכך נוצר עיוות של האמת. מכאן נוצר החיבור עם הנשים ״המושלמות״ של שנות ה־50: הן מייצגות תרבות מזויפת, מלאכותית ומיופה שבה אין מקום לפחות ממושלם.

כליל שילה

כליל עיצבה שמלה צהובה מוויניל וקווילט צהובים: השמלה א־סימטרית ובעלת צללית קיצונית שלא בהכרח מנסה להחמיא ללובשת באופן שמקובל לחשוב כמעט מעוותת אותה. כשהעיצוב של היוצא מן הכלל הושלם הוא הפך להיות מעין לוח השראה תלת־ממדי. אז היא ניתחה מה האלמנטים החשובים ביותר, ובחרה להישאר בצבעוניות אך לשנות את האיזון שלה כדי להפוך את הדגם למסחרי יותר, מכיוון שהבריף היה לעצב לעונת הקיץ הישראלית שמלה לבנה רלוונטית לכל מלתחה. כליל החליטה שהכיווץ במותן חייב להישאר כדי להגדיר את הצללית ושא־סימטריה בדגם גם כן חייבת להשאר חלק מהסיפור.

הקורס נעשה בשיתוף עם התעשייה מתוך אמונה שבדיקה של התהליך ב״עולם האמיתי״ מספקת לסטודנטים חוויה לימודית ששום התנסות תיאורטית לא יכולה לספק. השנה ליווה את הקורס המעצב רונן חן. פניתי לרונן, שאיתו יש לי הכרות רבת שנים, כי אני מעריכה מאוד את היכולות שלו לשמור על כתב יד הנאמן לעצמו לאורך השנים לצד בנייה של בית אופנה משגשג. הוא דוגמה מצוינת להצלחה של הקשר הקדוש מעצב־לקוחה־תעשיה שאותו הקורס מנסה לפצח.

רונן חן: ״לקורס יש חשיבות רבה: לסטודנטים יש הזדמנות לחוש את עולם האופנה מעבר לגבולות התיאוריה, והתהליך מאפשר להם לחדד לעצמם למה הם נמשכים לעצב בעולם המסחרי״

״מתוך מחשבה שמעצבים ותיקים בתעשיית האופנה צריכים לתמוך באקדמיה ומעצבים צעירים״, אומר רונן, ״לקחתי על עצמי ללוות את הקורס משום שאני חושב שיש לו חשיבות רבה במספר רמות: לסטודנטים יש הזדמנות לחוש את עולם האופנה מעבר לגבולות התיאוריה, התהליך מאפשר לסטודנטים לחדד לעצמם למה הם נמשכים בעולם המסחרי (בגדי נשים?, בגדי גברים?), והקשר הזה מאפשר לי פגישה עם דור צעיר, עדכני, חדשני ויצרתי של מעצבי העתיד. זהו מפגש שתמיד מפרה אותי ואני מקווה שגם אותם״.

רונן הוא מהמעצבים המובילים את תעשיית האופנה בישראל מזה שלושה עשורים. מעבר לליווי הקורס הוא העניק מלגות לסטודנטים המצטיינים. בסיומו של הקורס בחר הצוות של רונן שבעה לוקים שבהם הצליחו הסטודנטים לתרגם את הקונספט שלהם לידי אמירה אופנתית שתואמת את ערכי המותג והקו העיצובי של המותג. הפריטים הנבחרים ייוצרו וימכרו בחנויות רונן חן כקולקציית קפסולה.

דנה קריב

אילונה מגדייב

פארס עבאד אל רחמן

נוי אברהם

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden