כל מה שחשוב ויפה
שאנן סטריט, מנחה הסדרה ״מעצבים מדינה״. צילום מסך

איך הפכנו מעם עם חזות תרבותית לעם שיש לו גם תרבות חזותית

״נקודת הפתיחה הייתה רחוקה מקטגוריית הלייף־סטייל״, אומרת מיטל צביאלי, העורכת הראשית של הסדרה ״מעצבים מדינה״ בטלוויזיה החינוכית, שמציגה את הסיפורים מאחורי האייקונים החזותיים הבולטים שנוצרו ב־70 שנות עצמאות המדינה  

Yuval:

הי מיטל, בוקר טוב. מה קורה?

Meital:

שבוע טוב יובל! מה שלומך?

Yuval:

לא רע בכלל. אחרי התערוכה לחן עממי, אחרי יום העצמאות, ונדמה לי שזה בדיוק הזמן לדבר על מעצבים מדינה!

Meital:

לחן עממי הותירה בי רושם עצום. שאפו!

Yuval:

תודה! אני מניח שהחלק של העיצוב הגרפי היה יותר מוכר לך, אפרופו העבודה שעשית על הסדרה

Meital:

בהחלט. שמחתי לזהות שמות של מעצבים שהכרתי לעומק בזכות הסדרה, כמו דן ריזינגר, מושון זר אביב ואחרים, אבל כמו בסדרה, מרתק לגלות שעיצוב קיים בכל

Yuval:

אז בואי נתחיל מהתחלה: מה הביא אותך למעצבים מדינה ומאיזה רקע הגעת אליה?

מיטל צביאלי. צילום: מאיה גולדשטיין

Meital:

אני עוסקת בתקשורת מגיל 17, ולאורך השנים התמקצעתי בטלוויזיה, פיתוח, עריכה, כתיבה ובימוי, בדגש על טלוויזיה דוקומנטרית. יצר איתי קשר יואב לשם, מפיק וחבר ותיק, וסיפר לי על רעיון לסדרה שתעסוק ב־70 שנות עיצוב ישראלי. לא היה צריך יותר מזה, קפצתי על ההזדמנות

Yuval:

יש לך קשר לעיצוב מקודם? או שהרעיון פשוט עשה לך את זה?

Meital:

יש לי תעודת בגרות בעיצוב, שעשיתי במסגרת תכנית לימודים ניסיונית שפתחו בזמנו במשרד החינוך בשיתוף עם בצלאל, אבל הרעיון לעסוק בעיצוב בטלוויזיה בפירוש עשה לי את זה. למיטב ידיעתי, זאת הפעם הראשונה שמקדישים תכנית טלוויזיה לעיצוב בישראל

Yuval:

בדיוק מה שחשבתי עליו. כלומר, יש תכניות על עיצוב, אבל בדרך כלל הן נופלות יותר לקטגוריית הלייף־סטייל. אני זוכר שכשפנית אלי בשנה שעברה כדי שאהיה אחד היועצים של הסדרה וחשבתי איזה מגניב!

Meital:

אתה היית הראשון שפניתי אליו! קראתי את המאמרים שפרסמת לאורך השנים, בעיקר בעיתון הארץ, וחשבתי שתהיה שותף להתלהבות שלי מהאתגר

Yuval:

בהחלט. בואי ספרי אם כך מה הייתה נקודת הפתיחה של הסדרה ולאן היא התגלגלה תוך כדי

נקודת הפתיחה הייתה רחוקה מקטגוריית הלייף־סטייל: סדרה היסטורית לרגל 70 שנות עצמאות המדינה, שתתמקד בעיצוב בישראל ותכלול גם הבטים חברתיים. זה נושא עצום שהיינו צריכים להפוך בתוך פחות מארבעה חודשים לתכנית טלוויזיה

Meital:

נקודת הפתיחה הייתה רחוקה מקטגוריית הלייף־סטייל, כמו שציינת: סדרה היסטורית לרגל 70 שנות עצמאות המדינה, שתתמקד בעיצוב בישראל ותכלול גם הבטים חברתיים. זה נושא עצום שהיינו צריכים להפוך בתוך פחות מארבעה חודשים לתכנית טלוויזיה. התחלנו בתחקיר מאומץ שכלל קריאת ספרים ומאמרים לצד פגישות מרתוניות איתך ועם המעצב להב הלוי, היועץ האמנותי הנוסף של הסדרה. במקביל התחיל להתהוות אצלי הפורמט של קטלוג עיצוב טלוויזיוני

Yuval:

מה זה אומר קטלוג עיצוב טלוויזיוני?

Meital:

חילקנו את 12 פרקי הסדרה לנושאים. בכל נושא בחרנו חמישה עיצובים שהפכו לאייקונים והבאנו למסך את הסיפור שלהם. יחד עם אסף כהן, המעצב הראשי של פרומתאוס, עיצבנו אריזה גרפית ברוח של קטלוג

Yuval:

למה חלוקה לפי נושאים ולא לפי סדר כרונולוגי?

Meital:

שאלה מצוינת שהתחבטתי בה לא מעט. מספר הפרקים היה שרירותי כמו שקורה לא מעט בטלוויזיה. איך שלא הפכתי את זה לא מצאתי דרך לחלק את ההיסטוריה של העיצוב בישראל ל־12 פרקים כרונולוגיים

Yuval:

ואיך בחרת את הנושאים? ואיך בוחרים חמישה אייקונים? זו אחריות גדולה

Meital:

הנושאים עלו מתוך חיי היום־יום שלנו – אוכל, פוליטיקה, חינוך וכדומה. העיצוב הרי בכל מקום. ונכון, אני מודה שהאחריות הגדולה שלקחתי על עצמי הדירה שינה מעייני. מתוך החומרים שקראנו והפגישות שקיימנו התחילו להיווצר בכל נושא רשימות של עיצובים אייקוניים (כאלה שכולנו במערכת נחשפנו אליהם במהלך החיים כאן), והתחלנו לצמצם אותן לחמשת הסיפורים המעניינים ביותר בכל נושא.

לדוגמה, בפרק בנושא אוכל בחרנו בעיצוב האייקוני של הקוטג׳, הגבינה שמזוהה יותר מכל עם הבית הישראלי, שאת האריזה הראשונה שלה עיצבו האחים שמיר, ממייסדי העיצוב בישראל. עקבנו אחרי כל הגלגולים של הגבינה עד להפיכתה לאחד מסמלי המחאה החברתית המשמעותית ביותר שפרצה כאן ב־2011.

בפרק בנושא מלחמה ושלום בחרנו בכרזה האיקונית שעיצב דוד טרטקובר לרגל 30 שנות עצמאות, שבישרה את השלום עם מצרים. פורמט הקטלוג הטלוויזיוני אפשר לנו לדבר על כובע טמבל, מפת הארץ ודן חסכן באותה סדרה

דוד טרטקובר מציג את כרזת יום העצמאות שעיצב לרגל 30 שנות עצמאות. צילום מסך

בפרק בנושא מלחמה ושלום בחרנו בכרזה האיקונית שעיצב דוד טרטקובר לרגל 30 שנות עצמאות, שבישרה את השלום עם מצרים. פורמט הקטלוג הטלוויזיוני אפשר לנו לדבר על כובע טמבל, מפת הארץ ודן חסכן באותה סדרה

Yuval:

ואז מה? איך מעבירים את זה לפורמט הטלוויזיוני? זו לא הרצאה מול קהל או שיעור באקדמיה…

Meital:

נכון, ידענו שיש בסדרה מידה לא מבוטלת של נוסטלגיה, אבל רצינו גם מבט מפוכח ולכן הרכבנו אנסמבל של מומחים חדים כתער מתחומים שונים. בראש ובראשונה מעצבים אבל גם היסטוריונים, חוקרי תרבות וסוציולוגים. בעזרת ראיונות אתם בשטח ובאולפן ואיסוף קדחתני של חומרי ארכיון הרכבנו את הקטלוג השלם

Yuval:

נראה לי שזה הזמן להגיד גם משהו על המנחה!

Meital:

שאנן סטריט! לשמחתי לא נדרשו מאמצים מיוחדים לרתום אותו לסדרה. מהר מאוד התברר שאנחנו חולקים את החיבה ואת הסקרנות לנושא. באופן טבעי, הוא התחבר במיוחד לעיצובים שיש בהם הבט מחאתי. והוא חתום על המשפט הנפלא ״איך הפכנו מעם עם חזות תרבותית לעם שיש לו גם תרבות חזותית״

Yuval:

נייס. אז אם מישהו יראה עכשיו את כל פרקי הסדרה ברצף מה הוא יבין או יגלה על העיצוב המקומי?

Meital:

קודם כל שיש בישראל, כמו בתחומים אחרים, כשרונות אדירים; שלפעמים היה צריך ליצור פה יש מאין, ומהר, ולאחד אנשים שהגיעו לכאן מתפוצות שונות ומתרבויות שונות תחת נרטיב אחד (שלא תמיד סיפר את הסיפור של כולם); שהעיצוב המקומי חי, דינמי ומחובר להוויה הישראלית. אני לפחות הרגשתי אותו כל הזמן. יש פה תרבות חזותית שמתהווה כל הזמן לנגד עינינו, והיא מרתקת

Yuval:

ומה עם שאלת השאלות ששאלתי גם בלחן עממי: עיצוב בישראל או עיצוב ישראלי? יש לך תשובה לזה?

Meital:

קטונתי, אבל אני יכולה בהחלט לומר שאשמח להמשיך בניסיונות לפענח את התשובה, ובמילים אחרות, אני מקווה שיהיו לי הזדמנויות נוספות לתעד עיצוב בישראל ומעצבים ישראלים בטלוויזיה ובקולנוע‎

Yuval:

עוד שאלה אחת: מתוך כל התחקיר והעבודה על הסדרה מה גילית שהפתיע אותך, עבודה שאת זוכרת במיוחד, מעצב ששמחת לפגוש?‎

Meital:

לפגוש את חתן פרס ישראל דוד טרטקובר שפתח בפנינו את ביתו והיה כל כך נדיב כלפי הסדרה היה בפירוש הגשמת חלום וכבוד עצום. אני חושבת שהתגלית המרכזית בעבורי הייתה להכיר את השמות מאחורי העיצובים האיקוניים, המוכרים והאהובים – האחים שמיר, פרנץ קראוס, אוטה ואליש, יוחנן סימון. שמחה שהייתה לי הזדמנות להיחשף לסיפורם של האבות המייסדים שהניחו את התשתית לכל מה שאנחנו רואים סביבנו היום

Yuval:

יפה! משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?‎

Meital:

תודה לטלוויזיה החינוכית על ההזדמנות‎! ותודה שליווית את הסדרה בעיקר בחבלי הלידה שלה. הלוואי שניצור עוד סדרות דוקומנטריות רחבות, מעמיקות ועשירות על עיצוב! ‎בקיצור, בשמחות

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden