כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

חגית קאופמן. צילומים: Wix.com

חגית קאופמן מעצבת עם וויקס את האינטרנט

עם 120 מיליון משתמשים, שבנו כחצי מיליארד אתרים, לעיצוב יש תפקיד קריטי בחברת Wix. ״זה 120 מיליון גאוות קטנות״, אומרת חגית קאופמן, סמנכ״לית העיצוב של וויקס. ״זה מה שמביא אותי לעבודה כל בוקר״

כשחגית קאופמן סיימה את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון, היא החלה לעבוד כמאיירת שמתמחה בהוראות הרכבה. ״מסתבר שאין הרבה כאלו. הייתה הרבה עבודה, זה היה כיף ומדיטטיבי״, היא נזכרת. שנה לאחר מכן, בשנת 2007, בעלה של קאופמן – ניר זוהר, שהיה אחד העובדים הראשונים בחברת וויקס וכיום מכהן כנשיא החברה – ביקש ממנה להחליף באופן זמני את אחד המעצבים. 

״הסטודיו מנה אז חמישה אנשים – מוזיקאי, אמנית, מעצב שהיה יותר מאייר – אף אחד לא היה מעצב מן המניין, בטח לא מעצב לרשת. לאט לאט התחלתי לסדר תיקיות, לבדוק למי יש עבודה ולמי אין, מה יותר מעניין ומה פחות, לנהל את הקבוצה בלי הגדרות. כשהאחראי על העיצוב בחברה עזב אני נכנסתי לנעלים שלו ומאז הרכבת נוסעת״. 

כיום, כשהיא בת 38, בתפקידה כסמנכ״ל העיצוב והמותג (VP Design & Brand) של וויקס, היא חלק מחברה שמונה 1,500 עובדים, מתוכם 120 מעצבים; עם 120 מיליון משתמשים, שבנו כחצי מיליארד אתרים; ועם משרדים ראשיים בתל אביב, בסן פרנסיקו, במיאמי, בברלין, בניו יורק, בליטא, בקייב ובבאר שבע.

כדי להבין את השינוי שעברה החברה – מעבר למספרים – די להציץ במוצר שהיא מספקת ובתדמית שלה ברחבי העולם ובקרב הקהילה המקצועית. אם בעבר אתר שנבנה על הפלטפורמה של וויקס היה נתפס כמוצר חינמי שאינו משתווה לאתרים שעוצבו ותוכננו במיוחד מאפס, הדבר האחרון שאפשר להגיד כיום על האתרים שנבנים בעזרת הפלטפורמה של וויקס הוא שהם נראים חינמיים, זולים או לא ״מעוצבים״ מספיק.

תבניות לאתרי וויקס

״התוכן שאנחנו נותנים למשתמש מאד התפתח, מבחינת סטנדרטים בעיצוב, איכות תמונה, אנימציה, מהירות תגובה; דברים שעד היום היית צריך ללכת למפתח שיעשה לך. אם פעם היו אלמנטים בסיסיים – עיגול, כפתור, טקסט, רקע – היום אנחנו כל הזמן מרחיבים ומגדילים את המאגרים של האלמנטים, מאוד עכשוויים ומגניבים; לפעמים מגניבים מדי ללקוחות שלנו: רקעים, אנימציות, וידיואים, סקינים של כפתורים ואפילו איך הגוגל־מאפ שלך נראה בתוך האתר. ה׳פיל׳ הכללי הרבה יותר בוגר, עכשווי ואלגנטי״.

זה באמת מאוד השתנה.

״כן. בעבר התחושה הייתה יותר צעצועית, משחקית, ולא בקטע טוב. והכול מדוד: יש פידבק מיידי מהקהל מה עובד ומה לא, אם אוהבים ומשתמשים. בסופו של דבר לראות אתרים יפים ולשמוע סיפורי הצלחה של משתמשים, שבזכות האתר שהם בנו הם הצליחו, זה 120 מיליון גאוות קטנות. זה מה שמביא אותי לעבודה כל בוקר״.

מה אם כך השתנה?

״מהרגע הראשון וויקס הייתה פלטפורמה שמאפשרת להקים ולעצב אתר אינטרנט בצורה אינטואיטיבית באמצעות גרירת אוביקטים. החזון היה תמיד לאפשר לכל אחד לבנות לעצמו את הנוכחות האינטרנטית שלו. זה התחיל בקומנטים לאתר myspace, הפך לאתרי פלאש, עד שהבנו שאנחנו רוצים html ובנינו את עורך ה־html שלנו. במקרה הפלאש מת שנה אחר כך. אם לא היינו עושים את אז, וויקס לא הייתה קיימת היום״.

וויקס אקדמי בניו יורק

בנוסף, החברה שמה לה למטרה לשנות את התפיסה של המוצר דרך קהילת המעצבים. ״שינינו את הסטיגמה שיש לציבור המעצבים על וויקס ועשינו את זה דרך עבודה עם הקהל המקצועי. בנינו מערכות יחסים עם משפיענים, עם מעצבים שיש להם קהילות של מעצבים מאחוריהם. חצי מהדוברים היום בפסטיבל אופפפ ברצלונה הם בעלי אתר וויקס וזה שקוף, אתה לא רואה את זה.

״בנוסף, במסגרת הפנייה למעצבים אחד הפרויקטים הגדולים שלנו הוא וויקס פלייגראונד – אקדמיה של וויקס בניו יורק ל־45 משתתפים. במשך שלושה חודשים אנחנו מלמדים אותם עם המרצים הכי טובים בתחום הווב־דיזיין, והפרויקטים שהם מקבלים לעשות הם פרויקטי וויקס. אנחנו משדכים לכל אחד עמותה מקומית שלא למטרות רווח, והם צריכים לעצב לה אתר. משימה אחרת תהיה לבנות לעצמם פורטפוליו. זה נשמע לי משהו מאוד מענין, מגניב ומחבק את הקהילה, ואני מאוד רוצה להביא אותו גם לישראל״.

העיצוב הוא לא המוצר

בתפקידה, עומדת קאופמן בראש צוות של 120 מעצבים, אולם בשל המבנה הארגוני של וויקס, היא אינה המנהלת הישירה שלהם, ״אתגר ניהולי לא פשוט״, כפי שהיא מסבירה. ״המבנה של וויקס הוא מבנה של חברות (companies) וגילדות – במטרה לייצר קבוצות הטרוגנית של מקצועות שמייצרות מוצר מא׳ עד ת׳. לדוגמה, למנכ״ל של ה־e-commerce יש מתכנתים, מעצבים ואנשי ux וכל מה שהוא צריך כדי לייצר את המוצר הכי טוב בשוק; הוא לא תלוי באף אחד אחר.

״היום יש בוויקס כ־20 חברות – מוזיקה, וידאו, אי־קומרס, בוקינג, איוונטס, אפליקציה למובייל וכן הלאה – ובכל חברה כזו יש מעצבים. אני לא מנהלת אותם באופן אישי ואני לא קובעת להם את לוחות הזמנים. אבל כדי שנוכל לקדם ולפתח את התחום, יש את הגילדה של המעצבים. מעבר לזה יש לנו סטודיו של 25 מעצבים שנמצא בתוך המרקטינג, ואני מלווה גם אותם מבחינה מקצועית ונותנת פידבק״.

זה נשמע לא פשוט.

״כן, כמו שאפשר להבין הניהול פה הוא עניין מורכב. אחד הדברים הכי חשובים היום בשביל להיות בכיר בוויקס זה מאפייני אופי: היכולת להיות בכל מקום, לייצר מעגלי אמון, להתחבר עם האנשים הנכונים, ללוות את מי שצריך יותר ליווי ולשחרר את מי שצריך להיות עצמאי. בהגדרה שלי אני מייעצת לחברות: הם לא חייבים לקבל את דעתי, אבל מערכת היחסים שלי איתם צריכה שהם ירצו לשמוע את דעתי ושלא אתקע להם כמו עצם בגרון. זה מורכב ומאתגר ומתגבר ומתפתח כל הזמן. אבל זה מאוד מרגש: כשבאים לשאול אותי זה נורא כיף״.

מה התפקיד של עיצוב בוויקס?

״כבר בשלבים המאוד מוקדמים של המוצר, כל שכבת ההנהלה והמייסדים, הבינה שטוב ככל שהמוצר יהיה, אם הוא לא יהיה מאוד יפה ואסתטי הוא לא יוכל להתרומם או להחזיק מעמד. לכן, בכל תהליך שקורה פה ובכל מוצר כבר בשלבים הראשונים יש מעצב כחלק מהצוות. העיצוב חייב להיות חלק מזה: הוא כל מה שאתה רואה וחווה, אבל הוא לא המוצר. הוא חלק מכל דבר, תמיד נמצא בשלבים הראשונים, מיוצג בווליום מאוד גבוה. אי אפשר להתייחס למוצר בלי הוויזואליה שלו״.

״כבר בשלבים המאוד מוקדמים של המוצר, כל שכבת ההנהלה והמייסדים הבינה שטוב ככל שהמוצר יהיה, אם הוא לא יהיה מאוד יפה ואסתטי, הוא לא יוכל להתרומם או להחזיק מעמד. לכן, בכל תהליך שקורה פה ובכל מוצר כבר בשלבים הראשונים יש מעצב כחלק מהצוות״

מי הלקוחות שלכם? איך מתמודדים עם זה שאתם פונים לכולם.

״לוויקס יש שלושה קהלי יעד סביב שלושה מוצרים, ובהתאם לקשר שלך לעולם הדיגיטלי. למי שמפחד ממחשבים יש לנו מוצר שאחרי שאתה עונה על ארבע שאלות, הוא בונה לך אתר מוכן שאתה יכול להתחיל מיד להשתמש בו. המוצר שני הוא האדיטור – למי שרוצה להתנסות, לשחק: אתה יכול להתחיל מתבנית מוכנה, אתה יכול להתחיל מאפס, בהנחה שאתה מודע לקיום של מושגים כמו כפתור או רקע. ויש לנו את וויקס קוד – לאנשים שיודעים תכנות ברמה בסיסית. 

״מצד השני – מי זה כולם? מה זה אומר לפנות לכולם? אם פעם מי שהיה צריך אתר היה בעל עסק, לא משנה באיזה תחום או מה גודלו, תחשוב היום לדוגמה על הבחורה שמעלה תמונות שלה לאינסטגרם ויש לה 20 אלף עוקבים. היא מתחילה להיות מותג שצריך נוכחות באונליין. המנעד הזה מאוד התרחב ואנחנו מציעים שירות של בוא תבנה לעצמך את הברנד ולא רק את האתר. לוגו, לדוגמה, מאוד יעזור לה, ויש לנו בונה לוגואים חדש, שהשקנו לפני שלושה חודשים״. 

ואיך את עם זה כמעצבת?

״תשמע, אין שום אינטלגנציה מלאכותית שיכולה להחליף מעצב. אין״.

עדיין?

״עדיין. הוא יכול לתת תוצאות סבירות וטובות בשביל משהו אוטומטי. אני חושבת שהכלי הזה גם יכול לשרת מעצבים, כלי ממש קל ויעיל לעצב עליו. אני יכולה לעשות את כל החזון העיצובי שלי פה ולא בתוכנות גרפיות, לתת שירות יותר מהר ללקוח ולחסוך זמן. אם אתה מעצב שנותן שירות ללקוחות אתה יכול לעשות בוויקס אתרים מהשורה הראשונה בחצי זמן וחצי התעסקות.

״אני עובדת קשה לא לייתר את המעצבים אלא לתת להם כלים יותר מתקדמים. אתה עדין צריך לדעת טיפוגרפיה ולהבין בצבע, וגם חלק מהלקוחות שלנו מבינים את זה. הרבה מהם מתחילים פה, ומבינים שאם הם היו נעזרים במעצב האתר שלהם היה יוצא יותר יפה״.

זה לא שונה מאוד מהשירות של פייבר.

״הפחד של מעצבים הוא שהציבור לא מבין ולא יודע להבחין בין עיצוב טוב לזול. אני חושבת שבסוף המעצב נמצא שם כל הזמן, כמו שאצלנו הוא חלק מהתהליך הראשוני, בסוף הם מוכנים לשלם על זה הרבה כסף. זה לא הולך להתבטל, רק לתת הרבה למעצבים הרבה כוח.

״אני לא מרגישה שאנחנו דורכים להם על הרגליים. החזון שלנו הוא לתת לעסק את כל כלי הניהול שהוא צריך דרך הנוכחות האינטרנטית. בנוסף, בישראל, העובדה שבוויקס המעצבים הם חלק כל כך מהותי בכך תהליך, העלתה את קרנם בכל חברות ההיי־טק מסביב. אין היום סטארט־אפ שיכול להתחיל בלי מעצב, הערך שלהם עלה באופן פלאי בחמש השנים האחרונות״.

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden