כל מה שחשוב ויפה
מאיה ז״ק (צילומי העבודות מ״ל)

תמונת מצב בהדפס מקומי בירושלים

65 אמנים וסדנאות הדפס מכל הארץ משתתפים בתערוכה ״הדפס מקומי עכשווי״, המתקיימת במקביל בשלושה מקומות בירושלים: סדנת ההדפס ירושלים, הגלריה באיצטדיון טדי והגלריה במוסררה. אוצרות: אירנה גורדון ותמר גיספאן־גרינברג

קוביית עץ גדולת מידות עומדת בקצה האולם בגלריה החדשה שבאצטדיון טדי. האמנית אורית חופשי, העוסקת בהדפס בטכניקה אישית, בנתה במקום מעין קופסה שחורה שממנה נשלף הדפס נייר התלוי מרחף מעליה. מקרוב ניתן להבחין בין חריצי העץ הטבעי בקווי החריטה, והכתם השחור מתגלה כעקבות הצבע שנמשח על גבי הלוחות – שמהם נוצר ההדפס. זוהי רק דוגמה לדרך שבה נוכח החומר בכל גלגול של היצירה. בחלל קטן לא רחוק מהכניסה מוצגת עבודת וידיאו־אנימציה של רחלי גוטגרץ, שנעשתה בעבודה עמלנית של צילום סטופ מושן של דפי הדפס, בהם משתנה בכל פעם פרט זערורי. דוגמאות של דפי המקור מוצגות בפינת החדר.

בין שני הקצוות הללו מתקיים מנעד רחב של יצירה. הדפסים קטנים וגדולים, חלקם מפתיעים באווריריותם, כמו גל כחול ושקוף של אביטל כנעני, או רישומים קטנים ורקומים של פריד אבו שקרה, שנראים כאילו יצאו מאלבום זכרונות. עבודות של צדוק בן דוד, של חן שיש, של שרון פוליאקין ושל יוסף קריספל, של איה בן רון ושל דדה – מוכיחות שהמדיום רחב ומגוון הרבה יותר ממה שאנו נוהגים לחשוב.

התערוכה ״הדפס מקומי עכשווי״ מציגה תמונת מצב עכשווית מקיפה של תחום ההדפס בישראל. היא מתקיימת במקביל על פני שלושה חללים בירושלים:  סדנת ההדפס ירושלים, הגלריה החדשה סדנאות האמנים באיצטדיון טדי והגלריה החדשה בבית הספר לאמנות מוסררה. 65 אמנים משתתפים בתערוכה ולדברי האוצרות, אירנה גורדון ותמר גיספאן־גרינברג, אילו היה עומד לרשותן עוד זמן היו יכולות להרחיב עוד את היריעה.

מראה הצבה בגלריה החדשה בטדי. צילום: שי הלוי

שחר יהלום

אלעד לרום

נקודת המוצא לתערוכה הייתה עבודתן המשותפת של השתיים בסדנת ההדפס ברחוב הנביאים בירושלים. גורדון היא האוצרת של סדנת ההדפס וגיספן עבדה שם שנים, עד שנכנסה לפני כשנתיים לתפקיד האוצרת של הגלריה בטדי.

סדנת הדפס היא כמו דלת קסמים המעבירה את המבקר בה לעידן אחר. ריחות הצבע והכימיקלים ומראות המכבשים והרשתות, ואפילו הסינרים הגדולים של העוסקים במלאכה, נראים כאילו יצאו מספר רישומים גותי. ככל הנראה המסע בזמן הוא חלק מכוח המשיכה של המדיום, שאמנים רבים מדיסציפלינות שונות אוהבים לשוב ולהתנסות בו. יש בהדפס משהו שדורש התמסרות ואורך רוח, מגע יד בחומר וציפייה לתוצאות, שלעולם אינן בשליטה מוחלטת של היוצר.

והסדנה הירושלמית לא לבד. סדנאות המתמחות בהדפס שוכנות בקיבוץ כברי שבצפון, בבית האמנים בתל אביב ובדפוס הראל שביפו; בבתי הספר הגדולים לאמנות ובבתי הדפס פרטיים. כשהאוצרות אירנה גורדון ותמר גיספאן־גרינברג החליטו לעבוד על תערוכה של הדפס מקומי עכשווי, הן גילו אוצר בלום של מכונות דפוס מסוגים ומדורות שונים, המצויות גם בידי אמנים בסטודיו. השתיים החליטו לשתף פעולה ולהוציא לאור את המגוון העצום של סגנונות הדפס שבהם עוסקים אמנים כיום.

עילית אזולאי

דליה קליין

״מדהים לגלות כמה אהוד התחום של הדפס וכמה אמנים מתחומים שונים עוסקים בו״, אומרת גיספאן־גרינברג. ״בהדפס יש המון מגע יד אישי ובאמת נמשכים אליו אמנים שמוכרים לנו יותר מתחומים אחרים. יש בזה משהו תהליכי, שמחייב יידע וריכוז, ועבודה עם אנשי הסדנה בסביבה ייחודית. החלטנו ליצור פה במה שתציג לא רק מקום אחד או סגנון אחד, אלא תשקף את כלל היצירה בהדפס בארץ״.

גם אם בתפיסה המקובלת אנחנו חושבים על הדפס במונחי שחור לבן, דו מימד או סטטי, הרי שהתערוכה מוכיחה שכמו בכל מדיום אמנות – גבולות והגדרות עומדים למבחן, ואת אמנות ההדפס ניתן לפגוש בעבודות דו־ממד ותלת־ממד, בספרי אמן, במיצבים, בווידיאו ואנימציה. המשותף לכלל העבודות בתערוכה שכולן נוצרו בטכניקות הדפס שונות, בחמש השנים האחרונות.

״ההדפס הוא מדיום חוצה פרקטיקות והגדרות, שמשלב ידע טכני יחד עם אפשרויות ביטוי ייחודיות, הנעות בין ציור, רישום, פיסול וצילום; בין החד־פעמי לריבוי, ובין שליטה למקריות. גם במאה ה־21, התחום עתיק־היומין מושך אמנים מתחומים רבים, ומהווה חלק בלתי נפרד משדה האמנות העכשווית״, אומרות האוצרות.

בין המציגים גם לארי אברמסון, יוחאי אברהמי, עילית אזולאי, גיל ומוטי, גד אולמן, שחר יהלום, סיגלית לנדאו, אלכס קרמר, גלית ראוכוורגר, דורית רינגרט, ועוד רבים וטובים.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden