כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ליטל רובינשטיין ואביבה דאום מרקס, מכונת זיעה קרה בגלריה חנינא

הרשימה המשותפת // 6 בספטמבר 2018

מכונת זיעה קרה בגלריה חנינא, פרי רוזנפלד בגלריה SAPCE, מארק יאשאייב בגלריה ברוורמן

מכונת זיעה קרה בגלריה חנינא

מכונת זיעה קרה, התערוכה הזוגית של ליטל רובינשטיין ואביבה דאום מרקס, תיפתח הערב בגלריה חנינא (שביל המפעל 3, תל אביב); אוצרת: הגר בריל. המכונה היא מערכת מרובת פעולות הבנויה על עקרון של תגובת שרשרת, המבקשת להתחקות אחר התהליך שעובר אדם הנמצא תחת התקף חרדה. היא המתפרשת על פני חלל הגלריה מהווה מטאפורה מכאנית, פסאודו־מדעית, להתקף החרדה. התהליך שהיא מחוללת מדמה את הכשל המערכתי המתרחש בגופנו בזמן ההתקף: החל מתדר פנימי פתאומי שגורם לנו לבעבע ולרטוט, דרך התפרצות של פחד משתק ועד לרגע שבו מתכסה גופנו זיעה קרה, בניסיון להחזיר לעצמו את השליטה על המתרחש. המכונה מפיקה את אותן טיפות זיעה, אשר בחלקן ״מנקות״ את תהליך החרדה ובחלקן – ממשות אותו.

בעבודת הוידאו המתלווה אל המכונה, מתעדות רובינשטיין ודאום מרקס תהליך של מחקר, מיצוי ושימור של אותן טיפות. הנוזל האפרורי המופק מן המכונה עובר תהליכים של אידוי וחימום, עד להפקתה של תמצית שחורה משחור – תמצית הפחד, שמשמשת לאחר מכן לניסוי בבני אדם. תנאי המעבדה המדומים, המנכיחים את רצף הפעולות האוטומטי, הקר והמסודר, מעלים שאלות אודות חוסר האונים האנושי אל מול תחושת החרדה כמו האם אנחנו יכולים לשלוט בפחד? האם אנו נשלטים על ידו?

יובל סער


פרי רוזנפלד. צילומים: רן ארדה

פרי רוזנפלד בגלריה SAPCE

התערוכה ״פרי רוזנפלד-דרכו של אמן״, תיפתח הערב (6.9) בגלריה SAPCE (גן העיר, תל אביב); אוצר: איקי שובל. התערוכה מאגדת גוף עבודות עשיר וססגוני, שמייצג את עשייתו רבת השנים של פרי רוזנפלד ז״ל, שבעיקר זכור כאחד הקריקטוריסטים הבולטים בתקופתו. עשרות ציורי אקוורל, הבולטים בקווי הרישום שלו עם שקיפותם האקספרסיבית, שופכים אור על סיפורה של מדינה, מטרום תקומתה עד ימיה הראשונים. האידיליה והנופים, שמתעדים דרמה של דינמיקה מתחדשת, בהם שיירות גמלים, סוסים, וחמורים, מושבות צעירות או רחוב עירוני מלבלב. אלו מייצגים ניגוד אל מול מוטיב הגבורה והווי הצבאי, המציג ״סצנות״ של שיירות הטנקים, ג׳יפים השועטים במדבר. ו-הים, שמהווה תשתית רגשית חשובה ביותר בביוגרפיה של פרי, הופך במשיכת מכחול לסוער ולפעמים רגוע. מתעד מקומות רבים ים כנרת, או הים לחופי תל אביב וחיפה, מעגן סירות בנמל אילת, או בנחל הירקון. חלק מהעבודות אוגד לספר, שמכיל מאות ציורי אקוורל, שמן ורישום.

יובל סער


מארק יאשאייב בגלריה ברוורמן

מארק יאשאייב בגלריה ברוורמן

״אלף״, תערוכת היחיד של מארק יאשאייב, תיפתח הערב (6.9) בגלריה ברוורמן (השרון ב׳ 12, תל אביב); אוצרת: עדי גורה. האות אלף מסמלת את ההתחלה או את המקור. תערוכתו הראשונה של מארק יאשאייב בגלריה ברוורמן עוסקת במהות זו, היוצרת מרחב על זמני שנע בין דימוי קולנועי לבין ציור, בין גוף לפסל, בין מציאות לדמיון. בספרו של חורחה לואיס בורחס, ״האלף״ (1945), נכתב: ״חיים שלמים ניתנו כדי לנסות ולגלות את האלף, או לפחות לצמצם את המרחק אליה, לסגור את הפער שבין האות (המילה) לבין הדבר, בין המסמן לבין המסומן. ההתגלות או הבריאה על פי הקבלה, היא משך הזמן שבו נבראת הלשון״. כמו אצל בורחס, יאשאייב שואף להגיע לנקודה זו, אך מכיר בכך שכל ניסיון נדון לכישלון והתוצאה היחידה נמצאת בין הממשי למדומיין, במקום מתעתע הטומן בחובו מימד של נוסטלגיה בלתי אפשרית אל העבר.

יובל סער

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden