כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

סטודיו זז. צילומים: מ״ל

AniNation 2018: ״זו תקופה מרגשת לחיות בה ולספר בה סיפורים״

60 שנה לדרדסים, בכירים מנטפליקס ומסוני, הקרנה של סרטי אנימציה בבריכה ריקה ממים. תמי ברנשטיין, המנהלת והאוצרת האמנותית של פסטיבל האנימציה AniNation, מספרת על תכנית הפסטיבל שייערך בירושלים בשבוע הבא

Yuval:

הי תמי, מה קורה?‎ איך מתקדמות ההכנות לאניניישן?‎

Tami:

מצויין. פחות משבועיים וההתרגשות בשיא‎

Yuval:

למה את הכי מחכה? אני יודע שזו שאלה מתקילה, ובכל זאת…‎

Tami:

מתקיל לגמרי… אבל בהחלט יש כמה שיאים שאני מחכה להם. הראשון הוא דווקא האחרון בכרונולוגיה – אירוע הנעילה שלנו בבריכת ימקא ההיסטורית, ים־יבשה־בריכה: הקרנה של סרטי אנימציה שנאצרו במיוחד לערב הזה ויוקרנו אל תוך הבריכה הריקה ממים בתוך מתקן מיוחד שאנחנו בונים.‎

אנחנו בדיוק בונים מעקה סביב לבריכה כך שהקהל יוכל להקיף אותה ולצפות בסרטי אנימציה שמתקיים בהם יחס מעניין ואחר בין מים ליבשה.‎ האקוסטיקה כל כך מופלאה שם, והזמרת דניאלה ספקטור הולכת להופיע שם בסגנון א־קפלה‎

Yuval:

מגניב! מה האורך של התכנית? את יכולה לתת דוגמה לסרט או שניים?

Tami:

התכנית היא כשעה וחצי, וכל הסרטים מדהימים. ואם כבר ליפול למורכבות של בחירה מהאוסף המעולה אז אציין את ״Lose this child״ – הקליפ המעולה של מירב ויובל נתן ל־״איטליז״, ואת ״חוליות״ – סרט שנוצר על ידי אוסי וולד, ריקדו ורדסחיים ומורן סומר לביאנלה בבת ים, שמוקרן על חוף הים בלילה. אנחנו גם נקרין ברצף הזה סדרת מעברונים של תלמידי המחלקה לאמנויות המסך בבצלאל שיצרו במיוחד לפסטיבל סרטונים מדהימים כפרשנות לנושא ״ים יבשה״

Yuval:

אז בואי רגע ניקח צעד אחורה: תגידי כמה מילים על אניניישן ועל עצמך לטובת מי שלא מכיר?

Tami:

אני תמי ברנשטיין – אנימטורית, בוגרת בצלאל, בעלת סטודיו ותיק, במאית ותיקה של סרטים ושל סדרות בארץ ובעולם ומנהלת אמנותית של פרויקטים שונים ומגוונים. לפני שלוש שנים הקמנו אני והמיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים את AniNation – פסטיבל האנימציה הבין־לאומי בירושלים שחוגג השנה בפעם השלישית. צעיר מאוד, אבל מבטיח ומקיים 🙂 כבר שנה שעברה קרוב ל־4,000 איש הגיעו לצפות בעושר של סרטים ופעילויות מדהימות מכל העולם!

הפסטיבל מקדם את הפן המקצועי של מקצועות האנימציה בארץ: סדנאות מעשיות, תכנים לקהל בוגר, אורחים מחו״ל, טכנולוגיות מתקדמות ככלי לסיפור קולנועי, סדנאות אמן, תכנים לקהל הרחב, בכורות, גיימינג אקטיביסטי, הקרנות עותקים ייחודיים, מסלול מציאות רבודה ברחובות העיר של סרטי אנימציה על ירושלים, הרצאות בפאבים ועוד המון דברים

Yuval:

התשובה למה שאני הולך לשאול היא מן הסתם כן, אבל בכל זאת אשאל: יש את אנימיקס, פסטיבל האנימציה הוותיק בתל אביב. יש מקום לעוד פסטיבל בירושלים? או אולי אעלה שאלה מזווית אחרת: מה ההבדל בין הפסטיבלים?

Tami:

יש לי רק דברים מעולים לומר על פסטיבל אנימיקס התל אביבי. לפני שנתיים אנימיקס העניק לי את אות יקירת הפסטיבל, וברמה אישית זה היה כה משמעותי בעבורי. בעיקר בתור האישה הראשונה שמקבלת את האות אחרי 16 שנים. אני חושבת שאנימיקס התל אביבי מקסים ועושה שירות מדהים לאיור, לקומיקס ולאנימציה בתל אביב.

תמי ברנשטיין

AniNation קורה קודם כל בעיר שלא היה לה עד לפני שלוש שנים שום ייצוג אנימטיבי, שמפאר את הקף העשיה האדיר שמתקיים בה. מבצלאל, דרך פעילויות המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים, ועד ההפקות הרבות שנעשות בירושלים בימים אלו של אנימציה ישראלית

AniNation, פסטיבל האנימציה הבין־לאומי של ירושלים, קורה קודם כל בעיר אחרת שלא היה לה עד לפני שלוש שנים שום ייצוג אנימטיבי שמפאר את הקף העשיה האדיר שמתקיים בה. מבצלאל דרך פעילויות המיזם, ועד ההפקות הרבות שנעשות בירושלים בימים אלו של אנימציה ישראלית המיוצאת לעולם. נוסף על כך רצינו להביא לקהילה המקצועית הבוגרת תכנים, אורחים, סדנאות והשתלמויות שאין כרגע בנמצא.

בדיוק כמו שיש פסטיבל שטוטגרט בגרמניה ופסטיבל אנסי בצרפת יש כעת AniNation בישראל! מקצועי, בוגר, עם תחרויות ושופטים בין־לאומיים. בתור יוצרת, הגישה שלי היא שככל שהקהילה גדולה יותר הרווח לציבור גדול יותר. ככל שיהיה יותר קהל מגוון במקומות שונים בארץ לאנימציה, כך יהיו יותר שותפים למהפכת האנימציה בארץ

Yuval:

אני מסכים, אבל לא הבנתי מה ההבדל בין שני הפסטיבלים. יש הבדל? צריך להיות?

Tami:

יש הבדל מעצם כך שהפסטיבל שלנו אינו מתרחב לנושאים שאינם אנימציה. איור וקומיקס הם דברים מדהימים, אבל אנחנו מתמקדים באנימציה בלבד. היא מספיק רחבה ומגוונת היום כדי שניתן יהיה לעסוק רק בה: בארט שלה, בגיימינג, ובסיפורי VR אנימטיביים לצד אנימציות מסורתיות. לשם אנחנו מכוונים, וכך בנויה התכניה שלנו. זה עולם כל כך עשיר. לצד תערוכת תולדות הדרדסים שנאצרה במיוחד לכבוד 60 שנות הכחול לבן המפורסם הזה והקרנות של סרטי ניקולודאון ושל צבי הנינג׳ה החדשים (שלא הוקרנו בשום מקום פרט לבכורה הצפויה אצלנו) יש לנו סדנאות אמן פרקטיות עם בכירי נטפליקס, סוני פיקצ׳רז ואחרים. ובאופן טבעי אף פסטיבל לא דומה לאחר 🙂 תל אביב־ירושלים. ים־יבשה. ההבדל כבר מובנה

60 שנה לדרדסים

Yuval:

אם כבר הזכרת את נטפליקס, תוכלי להרחיב בנושא? (קראתי השבוע שנטפליקס אחראית על 15% מתעבורת האינטרנט בעולם. מדהים)

Tami:

במסגרת ״הקפיצה המשולשת״ של מיזם ירושלים מגיעים אלינו אורחים מדהימים מהעולם להעביר סדנאות ב״יום תעשיית האנימציה הישראלית״ ה־26.10. מתשע בבוקר יתרחשו ארבע הרצאות פתוחות לקהל. אחת מהן היא של Alexi Wheeler מבכירי נטפליקס ומפיק על העומד מאחורי סדרות כגון: Peppa Pig, Ben and Holly's Little Kingdom. הוא היה מועמד BAFTA ואחראי פיתוח על 35 סדרות בניקולודיאון. למי שיבוא תהיה הזדמנות לשמוע אותו משוחח על פיצ׳ינג – הפקה ועבודה באנימציה מול חברות מסחריות עם שפע טיפים לאנימטורים, תסריטאים ובמאים. יש לנו ב־12:00 הפסקת מינגלינג במיוחד בשביל ליצור שיח גם מחוץ להרצאה.

היצירה הישראלית כל כך התבגרה; יש לה את הפן האמנותי המדהים שממשיך לגרוף פרסים ולהעניק השראה, לצד פן מסחרי עם אוריינטציה בין־לאומית שיותר ויותר אנימטורים ישראלים הולכים לכיוונו. בדיוק כמו סדרות רשת, לאנימציה יש אפיק מסחרי מדהים באינטרנט

היצירה הישראלית כל כך התבגרה; יש לה את הפן האמנותי המדהים שממשיך לגרוף פרסים ולהעניק השראה, לצד פן מסחרי עם אוריינטציה בין־לאומית שיותר ויותר אנימטורים ישראלים הולכים לכיוונו. בדיוק כמו סדרות רשת, לאנימציה יש אפיק מסחרי מדהים באינטרנט

Yuval:

זו כבר פעם שלישית שאת מזכירה את המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים, ויש לי תחושה שלא כולם יודעים על מה בדיוק את מדברת. אז רגע לפני שנדבר על העתיד (וההווה), תוכלי להרחיב בנושא זה?

Tami:

בטח. המיזם הוא בעצם קרן ראשונה לקולנוע בארץ שהיא עירונית. לירושלים יש קרן פיתוח משלה לתכני טלוויזיה וקולנוע, והיא יצרה מהפכה בהבאת סטודיואים תל אביביים ותיקים אל העיר שעד אז היה לה דימוי מנומנם בתחום. בעשר שנות פעילותה היא הובילה לכך שיותר ויותר אנימטורים רואים אופק גם מחוץ לתל אביב. אגדת המלך שלמה – סרט נפלא באורך מלא של חנן קמינסקי שנעשה בתמיכת המיזם – הוא דוגמא מעולה. כל כך קשה ליצור סרט קצר בארץ, לא כל שכן סרט אנימציה ועוד באורך מלא. זה הוביל לכך שעשרות אנימטורים ישבו בעיר והיו חלק מיצירת הסרט. בשנה שעברה הוא הוקרן אצלנו בבכורה ירושלמית. זו הייתה חוויה מדהימה – האנימטורים זכו לראות את השם שלהם ברולר בסוף, ולאחר שהדלקנו את האור הקהל עמד ומחא להם כפיים. האמת שיש לי צמרמורת כשאני מספרת על זה. כי כל כך נדיר שאנימטורים מקבלים הכרה.

אז היום יש לנו עשרות אנשים שעבדו על פייפיליין מקצועי. זה עושה שינוי בתעשייה… מי שמובילים את המיזם הם יורם הוניג וגליה אלטרץ יחד עם אודי בן דרור. זה חשוב לי להגיד את שמם כי אני מלאת הערכה לשינוי שהם עשו ובעיקר לרמות האמון המטורפות שיש להם בי כמנהלת ואוצרת. במציאות התרבותית העכשווית זה לא מובן מאליו. הם פרטנרים טובים לחלום איתם!

Yuval:

נייס! אז מי שיבוא לפסטיבל – מה הוא יבין על ההווה ועל העתיד של התחום בארץ ובעולם?

Tami:

שאלה מעולה. הוא יבין שאנימציה היא קולנוע מגוון מאוד. בטכניקות שונות. ז׳אנרים שונים. כך שכל אחד יכול למצוא סגנון שהוא אוהב. הוא יבין שהעולם מוצא דרכים מאוד מעניינות לשלב טכנולוגיות מטורפות וחדשניות כדי לספר סיפורים שלא סופרו עדיין. הוא יבין שמה שהיה כיף ב״שלגיה״ ו״פנטזיה״ לפני 80 שנה עובד עדיין כי סיפור טוב מחזיק מעמד לנצח; חוץ מזה, כשהוא יביט מסביבו ויראה את אלפי האנשים הוא יבין שהוא לא לבד. לא כיוצר ולא כצופה. זו תקופה מרגשת מאוד לחיות בה ולספר בה סיפורים.

Yuval:

תוכלי להיות יותר ספציפית? לתת דוגמאות?

לאהוב את וינסנט

ווס אנדרסון, אי הכלבים

Tami:

בטח. אנחנו מקרינים את ״אי הכלבים״ של ווס אנדרסון, ולפניו הקדמה של סטודיו זז, שעבדו על הקליפ החדש והמהם ל־U2 עם ברוקנ פינגז החיפאים הגאונים בטכניקת סרטי סטופ מושן, אחת מטכניקות האנימציה העתיקות ביותר; סיזיפי ומרשים. אתסטיקה מדהימה ועבודת נמלים עם לוק שמיד מעורר רגש שצל הצופה. בקצה השני בעיני נמצאת תחרות ה־TILT BRUSH שלנו. מדובר על אפליקציה המאפשרת לצייר באוויר (VRׂ) ב־360 מעלות עם פלטת צבעים ומכחולים משתנים בתוך המרחב האינסופי. לכל מאייר יש 15 דקות. בסוף היום אחד מאורחי הפסטיבל יבחר ציור מנצח ואנחנו נדפיס אותו בתלת־ממד.

אחד מאורחינו הוא יו וולשמן, הבמאי של הסרט ״לאהוב את וינסנט״. הסרט שעוסק בחייו של ואן גוך מורכב מ־65 אלף ציורי שמן שצוירו על ידי 125 ציירים המקימים לתחיה את ואן גוך. כמו כן יתארח מאורו קאררו – יוצר של סרטים פיוטיים וסוריאליסטיים בתלת־ממד עם לוק מאויר ידני וקווי. מאורו יעביר סדנה פתוחה לקהל!

Yuval:

וכל זה בארבעה ימים

Tami:

אפילו עוד לא התחלתי 🙂 יהיו מסלול AR של סרטים ירושלמים (על ירושלים ובירושלים) לסריקה בטלפון, ״וירוס טרופי״ המעולה המבוסס על רומן גרפי קולומביאני, ומיראי היפני… בקיצור, אתה בא?

Yuval:

יש לי צרות של עשירים – בדיוק חזרתי מהביאנלה לעיצוב באיסטנבול ואני נוסע לשבוע העיצוב של איינהובן, ויש לי את שבוע האיור על הראש (עוד חודש!). אבל אני מבטיח לעשות מאמץ

Tami:

וואוו, נשמע כיף לא פחות

Yuval:

לגמרי. משהו חשוב נוסף לפני שמסיימים?

Tami:

יש לנו הסעות מתל אביב! לפנק לפנק לפנק… היכנסו לעמוד שלנו כדי להתעדכן על כל הכיף, ושם גם תוכלו להירשם להסעות עד לפתח הסינמטק ובחזרה. חוץ מהחלק המעשי החשוב הזה אני יכולה רק להוסיף שאני מתרגשת מאוד ושכולנו מחכים לכם בסינמטק ירושלים

אה, ותביאו סוודר! כבר קריר אצלנו 🙂

תגובה אחת

  1. אנימציה

    למה עוד פסטיבל אנימציה בעיר אחרת מתל אביב, באמת? שאלה נהדרת.

    למה עוד תיאטראות חוץ מהבימה? למה עוד מוזיאונים חוץ ממוזיאון תל אביב? למה בכלל שאנשים יהיו חשופים לתרבות אם הם לא באיזור חיוג 03?

    באמת? זאת באמת שאלה עכשיו?! היא היתה, אולי, הגיונית אם אנימיקס ואניניישן היו קורים באותו זמן. הם לא.

    ג׳יזוס. בלוג על עיצוב ותרבות.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden