כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

בן בנחורין, פרויקט גיפ־סינמה בפסטיבל פרינט סקרין

אל המעמקים של פרינט סקרין 2018

פרויקט גיפ־סינמה של בן בנחורין, שיוצג בפסטיבל פרינט סקרין שייפתח מחר בחולון, הוא ממשק נסיוני לניגון סרטים וסדרות, המבוסס על גיפים מונפשים שמתבססים על הכתוביות. התוצאה מהווה חוכמה ויזואלית של תרבות הרשת בזמן אמת

פסטיבל פרינט סקרין לאמנות דיגיטלית במדיטק חולון עוסק השנה בגבול העדין בין יצירה לזיוף, בין יצירתיות לרמאות, בין ה־make ל־fake – עם עשרות אמנים, מדענים, מעצבים, קולנוענים ואנשי טכנולוגיה מהארץ והעולם. אחת התערוכות שיוצגו בפסטיבל היא התערוכה Into the Deep (אל המעמקים), שבמרכזה עומד השימוש ההולך וגובר באלגוריתמים והאופן שבו הם משנים באופן עמוק את המציאות הוויזואלית שלנו. בעולם שבו אנו נחשפים למרבית הדימויים דרך מסכים, האם נוכל להמשיך להאמין בעתיד למה שרואות עינינו?

בתערוכה שותפים אמנים ומדענים שיצרו, אימנו או השתמשו באלגוריתמים חכמים. אולם, התוצאות של עבודותיהם במקרים רבים בלתי צפויות, כאלו המפתיעות אפילו את היוצרים עצמם; מעלות שאלות על תפקיד המוח והעיניים האנושיות בעולם של דימויים המונחים על ידי המחשב. אחת העבודות בתערוכה היא העבודה gifcinema שיצרתי. פרויקט גיפ־סינמה מציע ממשק נסיוני לחיפוש וניגון סרטים וסדרות, שבונה סרט מסוג חדש: האתר מוצא ברשת כתוביות של הסרט ומנגן אותו בתזמון ובקצב המקורי, אך במקום להציג את הסרט שבחרתם, הוא מרכיב מחדש סרט המבוסס על גיפים מונפשים (Animated GIFs) הקשורים לכל מילה ומשפט בכתוביות. התוצאה היא סרט אחר, המהווה חוכמה ויזואלית של תרבות הרשת בזמן אמת.

בתקופה רחוקה (לפני כשנתיים לערך), הטכנולוגיה היתה כל כך פרימיטבית שנאלצנו לחכות 30 דקות להורדת סרט באינטרנט, ועדיין האמנו בנאיביות בטכנולוגיה צעירה בשם ביטורנט. למרות שככה נהגנו, לא הצלחנו להתעלם מהזכות הבסיסית שלנו לחוויה מיידית, שאם לא תגיע תוך שלוש שניות נאבד עניין ונעבור להתאוות הבאה. אבל מהו סרט טוב אם לא תסריט, דיאלוג ותזמון? בשביל סיפור טוב מסתבר שלא צריך הרבה יותר: העבודה מדגימה שאפשר לוותר על הוידאו והאודיו – המרכיבים הכבדים יותר בעולם הקבצים הדיגיטליים.

על ידי הורדה של קובץ כתוביות בשנייה־שתיים (קובץ טקסט קטן המכיל את כל התסריט, הדיאלוג והתזמון), אפשר לחוות את הסרט באופן מיידי ומכיוון אחר באמצעות מאגרי המידע הוזיואליים שקיימים ברשת. הרנדומליות וההפתעות הגלומות בבחירה של אלגוריתם, החיפוש של התמונות והקטעים המונפשים, הם שיוצרים חוויה מפתיעה, הומוריסטית ובעיקר בלתי צפויה ומתגמלת. ממשק האתר מציע מגוון אופציות לחווייות מיידיות שכאלו: אפשר לצפות בסרט בשלל קולות ומבטאים, ולבחון אותו באמצעות סרטים בכל הז׳אנרים ומכל התקופות. כתוביות בהתנדבות לסרטים פיראטיים מוצגות לצד גיפים בהתנדבות של תכנים פיראטיים, שמציגים תמונת מצב עדכנית על העולם הוויזואלי של תרבות הרשת.

בנוסף, העבודה מעלה את שאלת זכויות היוצרים, של מי העבודה הזו בדיוק? האם הבעלות היא של היוצר החדש? או של בעלי הזכויות לתסריט? או בכלל שותפים כל מי שתרם את הממד הוויזואלי לעבודה? רק בשבוע שעבר נמכרה היצירה ״דיוקן של אדמונד בלמי״ בכמעט חצי מיליון דולר, עבודה שנוצרה על ידי אלגוריתם בינה מלאכותית. אבל, של מי העבודה הזו? של הקולקטיב שיצר אותה? או של יוצר הקוד, רובי ברט, שפרסם אותו ברשת ושבו השתמשו הקולקטיב. האם היוצר הוא לא אוצר של חוויות אלגוריתמיות?

עבודה זו, כמו רבות מהעבודות בתערוכה, נוצרה מתוך סקרנות טהורה, מסע חקרני של אמן־מדען לגבי היתכנות הרעיון – איך התוצאה תרגיש – אבל גם מתוך סקרנות טכנולוגית ותרבותית, איך אפשר לחבר בתקופתנו בין כמה פיסות של מידע דיגיטלי שצפות להן אי שם בענן, וליצור קונטקסט אמנותי אחר. תרבות הרשת העכשווית מבוססת כמעט כולה על רפרנטים ושכפולים אין־סופיים, ועבודה זו מצטרפת לחגיגה.

– – –

בן בנחורין הוא מעצב, מוביל את צוות Design System בחברת וויקס, ראש תכנית לימודי אינטראקטיב במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden