כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

הכניסה למטה החברת עליבאבא מתוך התערוכה במוזיאון ואן אבה. צילומים: Peter Cox, Tommy Köhlbrugge

איינדהובן 2018: עליבבא ותשעת המעצבים

תשעה מעצבים הציגו בשבוע העיצוב של הולנד פרויקט מחקרי מרתק שבמרכזו תאגיד הסחר המקוון הענק עליבבא, בתערוכה שהייתה שיתוף פעולה בין המוזיאון הוותיק ואן־אבה לאקדמיה לעיצוב באיינדהובן

אחד ממסלולי ההליכה שהוצעו למבקרים בשבוע העיצוב של הולנד, שהתקיים בחודש שעבר באיינדהובן, היה המסלול ״החברתי״ שכלל תערוכות, אירועים ופרויקטים שעסקו בקשר בין עיצוב לחברה. אלה בחנו כיצד מעצבים עשויים לחזק את המרקם החברתי, להעלות מודעות לנושאים חברתיים שונים, ליצור חברה מכילה ושוויונית, ולקדם פרקטיקות עיצוב שונות הכוללות התייחסות לתפקידו של העיצוב כמקדם שינוי חברתי.

אחד הפרויקטים הבולטים במסלול זה, כמו גם בשבוע העיצוב ככלל, היה שיתוף הפעולה בין המוזיאון הוותיק ואן־אבה (Van Abbe) לאקדמיה לעיצוב באיינדהובן. התערוכה ״עליבבא – מכאן ועד הבית״, שאצרו ג׳וזף גרימה ומרטינה מוצי, הציגה פרויקט מחקרי מרתק בתחום העיצוב והצרכנות העכשווית, שבמרכזו חברת הסחר המקוון עליבבא. בראשית דרכה של החברה ב־1999 היא הייתה הפלטפורמה המקוונת הראשונה שקישרה בין צרכנים פרטיים ויצרנים. במשך השנים הפכה החברה לתאגיד ענק שכולל תחתיו מספר חברות, ושמציע מגוון של שירותים כמו בנקאות, אחסון ענן, פתרונות בינה מלאכותית וערוצים חינוכיים.

אירנה סטארקוזי

החברה נחשבת לאחת מעשר חברות הסחר הגדולות בעולם לצד אמזון ואלפבית (גוגל), ולחברה הסינית השנייה בגודלה שפועלת בלמעלה מ־200 מדינות. לקראת התערוכה התבקשו תשעה מעצבים רב־תחומיים בחודש אוגוסט האחרון לחקור את הקשר בין פוליטיקה וגיאוגרפיה בהקשר לעיצוב עכשווי. הם תיעדו בין השאר את אזורי התפעול של החברה ואת נתיבי הסחר החדשים שהיא יוצרת, והשתמשו בפרקטיקות שונות של מיצבים ומיצגים כדי לעורר את תשומת הלב של המבקרים להשפעה של התאגיד הענק על תרבות הצריה העכשווית.

כפר גלובלי

רבים מאזורי התפעול של עליבבא ממוקמים באזורים מרוחקים. מפעלים קטנים הנמצאים במרחקים גדולים זה מזה משתמשים בפלטפורמה הסינית של עליבבא ומתקשרים באמצעותה עם לקוחותיהם על בסיס קבוע. המסחר המקוון בסין השפיע על מחוזות וכפרים מרוחקים רבים שבעקבות המסחר הגלובלי והקפיטליסטי פתחו את שעריהם למערב. כפרים אלו מכונים Taobao Villages על שם הכפר והמטה הלוגיסטי של טאובאו, חברת הבת של עליבבא.

את באי התערוכה מקדם וידאו של שער כלי רכב. הסרטון עוקב אחר 25 דקות של תנועה אל תוך ואל מחוץ מתחם חברת טאובאו. במשך זמן זה מתועדים עוברים בשער 168 מכוניות, 107 משאיות, 252 כלי רכב דו־גלגליים, ארבעה אוטובוסים ו־17 בני אדם. צילום זה שנעשה ביום שגרתי במטה החברה, ממחיש את תכונת כלי הרכב ואת הקצב המהיר שבו זורמים פנימה משלוחים, הזמנות ואנשים.  

דרך המשי החדשה

לאחר ה״מעבר״ בשער החיצוני של החברה פוגש הצופה בגלובוס מתנפח ענקי הממלא את כל חלל החדר. כדור זה הפוך – הדרום למעלה והצפון כלפי מטה. הוא עומד כשסין נמצאת במרכזו, והוא מהווה המחשה אינפוגרפית מרשימה להתפרסותם הבין־לאומית של נתיבי הסחר שתחת השפעת סין. מסין נמתחים חיצים המתארים את נתיבי הסחר העולמיים של עליבבא שמגיעים ל־200 מדינות ברחבי העולם.

לצד נתיבים אלו שורטטו על גבי הכדור נתיבי המסחר של דרך המשי שהיוותה את דרך המסחר הקדומה לסין וממנה, ושבה העבירו בעיקר תבלינים, בשמים, כלי זכוכית ומשי. המעצבת אירנה סטארקוזי (Irene Stracuzzi) עשתה שימוש במידע הנגיש לציבור מ־Ali Reasearch, מכון המחקר של החברה המפרסם דו״חות על מצב החברה, הנגישים לציבור החל מ־2007. הכדור המתנפח, שיוצר בסין, הוזמן אף הוא מחברה המשתמשת בפלטפורמת המסחר של עליבבא.

אחד ועוד אחד

בחדר נוסף הוקרן על גבי 11 מסכים בו בזמן סרטון בעריכת אליס וונג אודות חברת עליבבא, שכלל ראיונות עם מנכ״ל החברה היוצא גק׳ מה. חברת עליבבא היא זו שייסדה ועודדה את קיומו של יום הרווקים הסיני המכונה גם דאבל 11 משום שחל ב־11.11. החברה רואה ביום זה אתגר ליכולת המכירה הכבירה שלה, לעמידה בעומס ההזמנות ולסיפוק שירות הלקוחות. ״אנחנו לא נמדדים על פי המכירה שלנו בכל יום, אלא לפי שנייה״, כך מעיד מה בסרטון; הזדמנות בשביל החברה לבדוק את יכולות הפלטפורמה שלה בזמן אמת.

יום הרווקים הסיניים החל כמסורת באוניברסיטת נאנג׳ינג (Nanjing) שבמזרח סין בשנת 1993 על מנת לחגוג את גאוות חיי הרווקות בקרב הסטודנטים. הוא התפשט מאז בקרב אוניברסיטאות נוספות, והפך במהרה בעידוד חברות מסחריות ליום קניות כלל־ארצי שבו הרווקים קונים לעצמם מתנות בקניונים ובאתרי המסחר המקוונים. בעשר השנים האחרונות יום הרווקים הסיני יוצא לכל העולם, והפך ליום קניות ומבצעים בחנויות ובפלטפורמות המקוונות. דאבל 11 מהווה ציון דרך בהשפעה התרבותית של עליבבא על החברה הסינית וכזרז לשינוי הנורמות בה בקרב צעירים.

לייב בלוגינג

הגדילה בסחר המקוון בעולם יצרה כוכבי רשת. אלו מודדים, מנסים וטועמים מוצרים בשידור חי. זוהי תופעה מרתקת שצמחה והתעצמה בעקבות כניסתה של עליבבא לשוק המסחר המקוון. לטובת התערוכה נאספו סרטונים של כוכבי רשת מובילים בסין, החל מסרטונים העוסקים באכילת ג׳אנק פוד ומדידת בגדי יוקרה ועד שלל סרטי אנבוקסינג שהוצגו בתערוכה. ביומיים הראשונים של שבוע העיצוב פעלו בחלל התערוכה שתי בלוגריות מובילות, ושידרו לייב למעריציהן תוך כדי צפייה של המבקרים בתערוכה כמיזם פרפורמנס של מכירה בשידור חי.

כך, לדוגמה, בצד אחד של החדר ישבה בבגדי פופ זרחניים ארבי צ׳ן (Erbi Chen), כוכבת רשת בעלת למעלה מ־14 מיליון צופים, שלהם היא משדרת תוך כדי יצירת סרטוני פרסומת למוצרים שונים. על גבי השולחן שמולה הונחו ערימות של אוכל מוכן וחטיפים הולנדיים אופייניים, כמו סטרופוול וסוכריות ליקריץ. אחד אחרי השני היא טעמה ממגוון המוצרים ודיווחה לצופים בהתלהבות. לאחר סרטון או שניים היא החליפה מלתחה וצבע שיער, וחזרה לשולחן האוכל.

בצידו השני של החדר שבפינתו תא הלבשה קטנטן, עמדה מול המראה צ׳ואן זי (Chuan Zi) והחליפה רשמים על הבגדים עם הצופים. במשך שבוע העיצוב החליפה זי כ־50 תלבושות והראתה למבקרים בתערוכה את אחורי הקלעים של חייה של בלוגרית מבוקשת. הדוגמה החיה של המפרסמת האינטראקטיבית המקדמת ומוכרת מוצרים ונמצאת בקשר עם צופיה בזמן אמת, מהווה זן חדש של פרסום – למפרסם יש קשר ישיר עם הקונה הפוטנציאלי והוא הופך מיצגן בלבד ליוצר תוכן ולמוביל דעת קהל נערץ.

ארבי צ׳ן

בסופו של דבר התערוכה – דרך הנושא הבלתי שגרתי של חברת מסחר מקוון – פותחת פתח לדיון על צרכנות, על עיצוב פלטפורמות מסחריות ועל מקום המעצב בתעשייה. המחקר הוויזואלי שהוצג מפנה את השאלות למעצבים ולצרכנים: האם הם חלק מהתעשייה? איזה חלק הם מבקשים לקחת? והאם אפשר לבקר את ההתפשטות התאגידית הגלובלית ואף לעצור אותה?

נוסף על כך, התערוכה מאפשרת דיון על מאזן הכוחות של היחיד מול תאגידי הענק שרואים באינדיבידואל צרכן ותו לא. כיום תאגידים אלו נמצאים בקשר קרוב הרבה יותר עם הלקוחות הפוטנציאליים שלהם, עוקבים אחר הרגלי הצריכה שלהם, ומשפיעים על טעמם באופן אקטיבי. אפשר לראות גם השפעה ניכרת מחוץ לרשת, כמו שימוש בחגים ובמועדים על מנת להשפיע על הרגלי הצריכה. התערוכה חושפת, ולו במעט, כיצד החברה משפיעה על תנאי החיים של אלפים מעובדיה, ויוצרת יישובים שפיתוחם ושגשוגם נטועים בתעשיות החדשות שבהן תומכת ענקית הסחר המקוון.

מה, אם כן, תפקידו של המעצב בכל זה? תשובה על כך לא ניתנה באופן ישיר בתערוכה, אולם אופן הצגתו של המחקר אודות עליבבא בצורתו הוויזואלית אפשר לצופים להתבונן, להרהר ולהבין לעומק את ממדי תופעת הסחר המקוון ואת השפעתו על חיי היום־היום של העובדים, של המוכרים ושל הצרכנים בסין ומחוצה לה; כמו כן הוא מאפשר להם לבחון את ההשפעות הגלובליות של חברה מסחרית שנמצאת קילומטרים רבים ממקום מושבם של צרכניה, ואת השפעותיה מרחיקות הלכת שמגיעות עד לפתח הבית.

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden