כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

יעל תורג׳מן. צילום: Manuel Guzmán Kizer

יעל תורג׳מן תזיז לכם את השמיים

עם למעלה מ־80 מיליון הורדות, האפליקציות של לייטריקס שולטות בתחום עריכת התמונה במובייל. יעל תורג׳מן, האחראית על העיצוב בחברה, מאמינה שמעבר לטכנולוגיה הסוד הוא בפשטות

שמיים, או ליתר דיוק שמיים זזים, הם הפיצ׳ר שהמשתמשים של Pixaloop הכי אוהבים. המשתמשים של Facetune, לעומת זאת, אוהבים להחליק את העור. ״העובדה שפיקסלופ ופייסטיון הן אפליקציות שפועלות על מובייל, הופכת אותן להרבה יותר זמינות ושימושיות מתוכנות כמו פוטושופ״, אומרת יעל תורג׳מן, האחראית על העיצוב ב־Lightricks, החברה שפיתחה את האפליקציות. ״אנשים אוהבים קסם: בלחיצה אחת החלפנו לך את השמיים וגרמנו להם לזוז. זה נגיש, זה מהיר, זה במובייל, וזה מה שהם אוהבים. בסוף כולנו נמשכים לקלות ולמהירות, ולדברים שלא האמנו שאנחנו יכולים ליצור.

״זה באמת סוג של קסם, תראה״: תורג׳מן פותחת את האפליקציה באייפון שלה ומדגימה איך בלחיצת כפתור היא מצליחה לעשות דברים, שעד לא מזמן רק אנשי מקצוע היו יכולים לעשות בעזרת תוכנות מיוחדות. והיא לא לבד: סך כל ההורדות של האפליקציות מבית לייטריקס – ופיקסלופ ופייסטיון ביניהן – ברחבי העולם, עומד כיום על כ־80 מיליון הורדות.

״הכל מתחיל ביו־איקס״ (User Experience – חוויית המשתמש), היא מסבירה את אחת הסיבות להצלחה של לייטריקס, ואת אחד מתחומי האחריות שלה בחברה. ״כמה שיותר פשוט וברור למשתמש: לא לנסות להמציא את הגלגל, לא לנסות להיות מקוריים בכוח, להשתמש במה שהמשתמש מכיר, שיהיה לו קל להגיע לתוצאות שהוא רוצה להגיע אליהן. רף העיצוב אצלנו גבוה, כי אנחנו חושבים שלעיצוב יש חלק משמעותי במה שאנחנו עושים: יצירתי, יפה ופשוט, בלי יותר מדי התפנפנות״. 

פוטושופ להמונים

לייטריקס הוקמה בתחילת 2013 על ידי חמישה מייסדים, ארבעה מהם דוקטורנטים מהאוניברסיטה העברית, במטרה ליצור את הכלים האיכותיים ביותר ליצירה ועריכת תוכן במובייל. מאז השיקה את אפליקציית הדגל שלה, פייסטיון, היא יצרה מערך של אפליקציות חזקות ויצירתיות לעריכת וידאו ותמונה, והגיעה למיליוני משתמשים ברחבי העולם. 

אפליקציית פייסטיון, המוצר הראשון של החברה, הגיעה למקום הראשון ברשימת אפליקציות ה־iOS הנמכרות ביותר בשנת 2017 ודורגה כאחת מהטובות ביותר בשנים 2013 ו־2014 על ידי אפל וגוגל (בהתאמה). האפליקציה מאפשרת להסיר פגמים מצילומי פנים, להוסיף רקעים, לשנות צבע עיניים ועוד. בשנת 2015 השיקה החברה את Enlight, ״פוטושופ להמונים״, למשתמשים עם שאיפות מקצועיות יותר. בשנה שעברה התרחבה אנלייט למערך אפליקציות עם אפשרויות עריכת וידאו ותמונות מתקדמות יותר. שירות נוסף שתשיק לייטריקס בעתיד הקרוב מיועד לעסקים קטנים, במטרה לאפשר להם לקדם את העסק ברשתות החברתיות ולייצר פרסומות וידאו טובות במינימום מאמץ. 

תורג׳מן הצטרפה ללייטריקס לפני ארבע שנים, לאחר שסיימה את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון. היא החליטה שהיא רוצה לעבור לגור בירושלים והחלה לחפש עבודה. אם באזור המרכז היא מצאה 70 משרות רלוונטיות, בירושלים היו רק ארבע, לייטריקס אחת מהן. ״אמרתי לעצמי ננסה, מה שיהיה יהיה״, היא נזכרת בחיוך. באותה תקופה החברה מנתה 18 עובדים, מתוכם חמישה מעצבים. ארבע שנים לאחר מכן, כשהיא בת 29, היא אחראית על העיצוב בחברה שמונה למעלה מ־150 עובדים, עם משרד ראשי בירושלים, סניף קטן בניו יורק וסניף נוסף חדש בלונדון.

במסגרת תפקידה היא אחראית על המיתוג של כל המוצרים – חדשים וקיימים – גיוס מעצבים חדשים, וגם על חוויית המשתמש. ״בכל צוות מוצר יש מעצב יו־איקס, יש לי פגישה עם כל אחד מהם פעם־פעמיים בשבוע, אנחנו מדברים על פיצ׳רים חדשים. אני נפגשת עם מנהלי המוצר, כל הזמן בקשר עם המרקטינג לראות מה מצליח, המטרה היא לרדת לפרטים בכל מוצר ומוצר, לוודא שאנחנו מצליחים לדחוף את כל המערכת, לדאוג לאחידות״.

הירידה לפרטים באה לידי ביטוי בכל מסך ובכל פעולה שהמשתמש מבצע. כדוגמה היא מביא את אנלייט: ״היה מסך שבו מחווה למעלה או למטה על המסך הראתה את השינוי שמתבצע בתמונה. אבל זה לא עבד, אנשים לא הבינו איך לשנות. הבנו שצריך לשים את הסליידר על המסך, שיראו אותו, יבינו וישתמשו. במקום אחר לא הבינו שכדי לצאת מהמקום שבו הם נמצאים הם צריכים לעשות סווייפ־אפ, אז פשוט אמרנו למה שלא נשים כפתור חזרה. במקום לחלק את אפשרויות השינוי לקטגוריות, החלטנו לשים הכל בשורה אחת, וזה הגביר משמעותית את השימוש בקטגוריות שאנשים לא השתמשו בהם קודם לכן. 

״או במקום לשאול איזה פרויקט אתה רוצה לפתוח כשאתה נכנס לאפליקציה – כשאנשים לא יודעים עוד מה הם רוצים לעשות – שינינו את מסך הפתיחה למסך עם ׳הפרויקטים שלך׳ ועם כפתור גדול של פרויקט חדש: הרבה יותר פשוט, הרבה יותר מובן, כמה שיותר ברור.

Facetune2

״במקביל אנחנו עובדים על המותג החדש של העסקים הקטנים: לוגו חדש, מותג חדש, צבעים, צורות, אני מאוד מעורבת בחלק הזה. ככלל רוב הזמן שלי הולך על ניהול, אבל בגלל שאני מאוד אוהבת עיצוב ויו־איקס, ומשם באתי, אני משתדלת לשבת על המחשב כמו כל המעצבים על משימות שלי, שלרוב קשורות לכל מערכת או לדברים המורכבים יותר. וכשזה קורה זה ה׳פאן־דיי׳ שלי״. 

גם אם זה רק להוריד חצ׳קון

בשבוע האופנה האחרון של ניו יורק לייטריקס שיתפה פעולה עם שלושה מעצבי אופנה צעירים ומובילים, שהשתמשו ב־Facetune2 לעריכת תמונות ועיצובים משבוע האופנה, שיתפו ופרסמו תחרויות ברשתות החברתיות באמצעות האפליקציה. שיתופי  פעולה מסוג זה, או כמו השתתפות בפסטיבלים כמו אופפפ, הם עדות לקהל המשפיעים והמשתמשים שאליו לייטריקס מכוונים.

רוב המשתמשים בפייסטיון הם בגילאי 20־34, ואולי צריך להגיד המשתמשות: 70% הן נשים. מכיוון שכל האפליקציות – חוץ מהגרסה הראשונה של פייסטיון – פועלות רק על מערכת ההפעלה של אפל, קהל היעד נמצא במדינות שבהן לאפל יש נוכחות חזקה, או במדינות שבהן למשתמשים יש כסף לשלם על מנוי חודשי לאפליקציות, כמו ארצות הברית, סין, רוסיה וברזיל.

תורג׳מן לא חוששת מהתחרות, וגם לא מהרגע שבו – אולי – למשתמשים הצעירים ימאס מפילטר כזה או אחר. ״יצירתיות לא תיעלם אף פעם. ארבע שנים אחרי שהגרסה הראשונה של פייסטיון יצאה לשוק היא עדיין האפליקציה הכי נמכרת בחנות האפליקציות של אפל. בינתיים זה לא יורד. יש בה מענה לצורך בסיסי, גם אם זה רק להוריד חצ׳קון. זה מעבר לטכנולוגיה כזו או אחרת, למרות שאנחנו תמיד צעד אחד קדימה; תמיד מחפשים את הדבר הבא. השמיים הם הגבול. באמת״.

את העובדה שגם היא – יחסית – צעירה, היא רואה כיתרון. ״היתרון בלהתחיל את הקריירה שלך בסטארט־אפ הוא שנותנים לך לגדול ולצמוח מהר יחסית לחברות גדולות. התחלתי כמעצבת צעירה, לגמרי קלולס. לא משנה כמה למדתי בבית ספר, כשאתה מתחיל לעבוד זה כאילו לא למדת. זה עולם חדש. ככל שנתנו לי יותר מקום, ככה הרגשתי שאני משתלטת על זה, שאני יכולה עוד. נתנו לי מקום, יכולת להתבטא, לטעות, זה היה מקום מאוד טוב ללמוד בו.

״לאט לאט השתלטתי על העבודה והנה אני היום, ארבע שנים אחרי, אבל כן, גם לי זה די מטורף. אף אחד לא מכין אותך לניהול, עד שאתה לא מתנסה אתה לא יודע מה זה אומר. זה משהו שצריך ללמוד עם הזמן: זורקים אותך למים, יאללה תסתדר, וזה עבד לטובתי. קצת טבעתי אבל אז הרמתי את עצמי. אני אוהבת את זה, אני אוהבת ללמוד דברים חדשים, להבין מה אני צריכה לעשות עכשיו, ותמיד יש פה מקום לרעיונות חדשים.

״העולם של סטארט־אפים הוא עולם שמאפשר. אני מאמינה שאם הייתי נכנסת לחברה היום זה היה קצת שונה. זה מאוד עזר שאני גדלתי עם החברה, וזה בסוף מאוד תלוי במי אתה ומה אתה רוצה לעשות. כשנכנסתי לפה הסתכלתי על הקריאייטיב דירקטור ואמרתי אין סיכוי שאני אהיה כמוהו.

״בגלל זה אני חושבת שתחום היו־איקס צריך להיכנס הרבה יותר חזק לתכניות הלימודים בבתי הספר לעיצוב. לא מכינים אותם לעולם הזה אבל אומרים להם ששם יש כסף. לכן העצה שלי למי שלומד כיום היא תמיד לשאוף ליותר. שום דבר לא מושלם, אבל אתה תמיד יכול לעשות טוב יותר, לעשות יותר. הרגע הזה שבו אתה מתחיל ללמוד דברים חדשים ושואף גבוה, הוא הסיבה למה שאני שהיום״.

5 תגובות על הכתבה

  1. שירה

    יעלי תותחית על! כל הכבוד!!!!
    גאים בך 😘

  2. שירה

    יעלי כל הכבוד!!
    איזו תותחית! איזו גאווה! גאים בך החברים מהשבט 😘

  3. טלי

    ההישגים הטכנולוגיים באמת מרשימים, רק חבל שהמוחות הגדולים של דורנו מבזבזים את זמנם על פתרונות להעלמת חצ'קונים שיוצרים תסביכי נחיתות גופניים לילדים.
    אבל כל הכבוד אחלה יו איקס.

  4. עופר דדון

    כל הכבוד. תותחית על

  5. יהודית דדון

    בת דודה אהובה , שלו לך יקירה, השמיים הם הגבול והתחלת נכון, עוד נשמע עלייך בהמשך.גאה בך תותחית 😘

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden