כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

גילי גולן. צילומים: מארק סגל

להרוויח, כמו שצריך: גילי גולן למען המעצבים

גילי גולן פיתחה שיטה בשם ״מודל תפיסת הערך״, שמחברת בין האקדמיה ל״עולם האמיתי״. ״מעצבים צריכים להרוויח. מה שלא רווחי, עדיף שלא יעשו״, היא אומרת על הסדנה שתעביר בוורקשופ, תל אביב, החל מסוף החודש

Yuval:

הי גילי, מה קורה? מה שלומך?

Gilli:

הי יובל, הכל טוב

Yuval:

יפה! ספרי בכמה מילים על הסדנה שתיפתח בסוף החודש (22.1) בוורקשופ: מה הולך להיות בה?

Gilli:

אקסלרטור, מונח שצמח בעולמות ההיי־טק והסטארט־אפים, יוצר תוכניות המיועדות להאצת קצב התפתחותו של עסק לעבר גדילה. תוכנית ההאצה מספקת שילוב של מוטיבציה פנימית וחיצונית הגורם למשתתפים לעבוד קשה יותר כדי לייצר השגים משמעותיים כמה שיותר מהר

Yuval:

ולמי היא מיועדת?

Gilli:

מעצבים, יוצרים, יזמים בעלי אופי עיצובי או אמנותי, בעלי עסקים לשירותי עיצוב ובוגרי אקדמיות וקורסים המעוניינים להתנהל נכון ולהרוויח כעסק מצליח ומבוסס

Yuval:

כלומר, יש פה עניין ברור של רצון להרוויח כסף; דבר שלא מדברים עליו הרבה באקדמיות ובבתי הספר לעיצוב

Gilli:

בהחלט. הקורס מבוסס על ״מודל תפיסת הערך״ שיטה ומתודולוגיה שפיתחתי בעבודה מול מעצבים ויזמים. השיטה מתאימה במיוחד לאנשים יצירתיים על מנת שיגיעו להצלחה כלכלית בתחום עיסוקם. המטרה היא להגיע למוצר או לשירות מתחום העיצוב שיהיו בעלי פוטנציאל רווחי; כאלו שהעיצוב שלהם ישרת את השיווק באמצעות בניית תפיסת הערך של היוצר דרך היצירה.

השיטה מעבירה ידע ומלמדת צורת התנהלות – היא כוללת ליווי, אחזקה ותמיכה במעצב בהתמודדות עם פחד מהצלחה או מכישלון. היא מיועדת לכל מי שיש לו יוזמה, רעיון, מוצר או שירות בתחום העיצוב או האמנות, הנבדקים מול כוחות השוק ובהתאם להם ולקטגוריה שלה הם משתייכים. בתהליך העבודה נעשים ניתוח ובדיקה של פוטנציאל היצירה – הן של נקודת מבטו של הצרכן עליה, והן של המטרות ושל השאיפות האישיות והכלכליות של היוצר/היזם

Yuval:

אז אולי רגע לפני שנמשיך עם השיטה תספרי מי את לטובת מי שלא מכיר, ומה הניסיון שלך בתחום

Gilli:

אני מעצבת בהכשרתי – בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה ותכשיטים מבצלאל – ואני מרצה במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר מזה 19 שנה (מאז הקמת המחלקה). כבוגרת טרייה מבצלאל, עם כניסתי לתעשייה לעסק משפחתי, הבנתי שאני צריכה למצוא דרך לשלב את הלימודים האקדמיים עם הצרכים של השוק. תוך כדי התנסות של 20 שנה בניהול, בעיצוב ובשיווק בתעשייה, והשתתפות פעילה בתערוכות בין־לאומיות – בעבודה מול סיטונאים וקניינים בשיווק ישיר ומכירת מוצרים של מעצבים ישראלים בכמויות גדולות, ובהתאמה ללקוחות שונים וממקומות שונים בעולם – למדתי כיצד להתאים את המוצר ללקוח ובעיקר למחיר.

התמחיתי בהתאמת המוצר ללקוח הקצה על ידי עיצוב, ייצור ותמחור כשההקפדה הייתה תמיד על עיצוב מעולה. כל זאת תוך כדי הוראה במחלקה לתכשיטים בשנקר ובמחלקה לעיצוב פנים במכון טכנולוגי חולון. כמו כן עסקתי בפעילות ציבורית בהתנדבות (מול גורמים ממשלתיים) לקידום ענף העיצוב.

כיום אני בעלת עסק לייעוץ בתחום עיצוב ושיווק מסחרי. יש לי התמחות בליווי מעצבים בפיתוח ובהעצמת יכולת השיווק והמכירה, ואני עובדת מול מעצבים וחברות בנושא ייעול ומציאת פתרונות חדשנות מול צרכי השוק

Yuval:

אוקיי. נחזור לאקסלרטור: מה קורה שם? כמה זמן זה לוקח? עם אלו כלים המעצב אמור לצאת משם?

Gilli:

המשתתפים יקבלו ליווי ייחודי ופרטני למעצבים. הם יקבלו את הכלים, את התמיכה ואת הקשרים לעיצוב מכוון ומדויק לחדירה ממוקדת לשוק. הם ילוו בצוות מנטורים ומומחים בכירים בתחום בהתאם לצורכיהם, ויחוברו לקשרים עם התעשיה ועם האקדמיות לעיצוב בארץ ובחו״ל. לצד ההתייחסות הפרטנית לכל אחד, יושם דגש על עבודה בקבוצה, על חשיפה לעבודות של מעצבים אחרים, ועל למידה ועבודה משותפת. 

הצטרפות לאקסלרטור מכניסה את המעצבים ל״אווירה יזמית״ – חלל עבודה משותף עם מעצבים כמותם, תקופה אינטנסיבית של לחץ וציפיות (פנימיות וחיצוניות) והידיעה כי כדאי לעבוד באינטנסיביות יתרה כדי לייצר התקדמות משמעותית במרווחי זמן קצרים, עד סיום התוכנית.

פחד ובדידות הם חלק גדול מעולמם של מעצבים… אולם שלא כמו באקסלרטורים בהיי־טק, כאן ההתייחסות לפחדים ולהתגברות עליהם היא חלק משיטת העבודה, וגם כלי שעוזר למעצב להרוויח כסף מיידית כדי לעבוד בראש שקט

תכנית ההאצה מספקת שילוב של מוטיבציה פנימית וחיצונית, שגורמת למשתתפים לעבוד קשה יותר כדי לייצר השגים משמעותיים כמה שיותר מהר. פחד ובדידות הם חלק גדול מעולמם של מעצבים… אולם שלא כמו באקסלרטורים בהיי־טק, כאן ההתייחסות לפחדים ולהתגברות עליהם היא חלק משיטת העבודה, וגם כלי שעוזר למעצב להרוויח כסף מיידית כדי לעבוד בראש שקט.

התוכנית היא בעלת עשרה מפגשים אינטנסיביים שבהם עובדים בין הפגישות. במהלך התוכנית המעצב רוכש כלי עבודה שיכול להתאים לכל תחום שיבחר לעסוק בו גם אם ישנה את תחומו. כבר היו בעבר מעצבים שהחלו את התהליך עם רעיון אחד ויצאו עם אחר כשגילו שהוא יותר מתאים להם כלכלית ואישית.

בסוף עשרת המפגשים יהיו למעצבים עוד שלוש פגישות אחת לחודש על מנת לעקוב אחרי ההתקדמות שלהם. מעצבים שישתתפו בתוכנית יקבלו שלושה חודשי חברות מתנה הכוללים עמדת עבודה בחלל העבודה (WorkShop) בסביבה מקצועית ותומכת במהלך התוכנית – סביבה עסקית ייעודית לעולם העיצוב

Yuval:

אני מאוד מזדהה עם מה שאת כותבת לגבי הפחד והבדידות של המעצבים. נדמה לי שזה אחד הדברים העקרוניים בסיפור, שאולי הכי קשה לנטרל

Gilli:

עניין הפחד מלווה את כולם. גם אותי. כל דבר שאני מעבירה הלאה הוא כתוצאה מחוויה אישית שלי; גם בפתיחת העסק וגם תוך כדי בגדילה שלו. אני מאמינה שעל מנת להעביר בצורה יסודית ועמוקה תהליכים עמוקים צריך גם ניסיון במה שמעבירים. זו גם הסיבה לצורך בתמיכה של קבוצה – ברגע שאתה חווה את מה שאתה עובר בעצמך ליד אנשים אחרים שעוברים את אותו הדבר, זה יותר קל להבין מה עובר עליך.

לדוגמה, יש לפעמים תרגיל של החלפת משימות: לכל מעצב קשה מאוד לפנות החוצה וליצור מהלכים כמו לכתוב מייל לשיתוף פעולה, ולכן מתחלפים וכל אחד רושם את המייל בעבור מישהו אחר. פתאום זה נהיה קל מאוד לכתוב ולהתבטא, ומתגברים על הפחד

Yuval:

את יכולה לתת כמה דוגמאות ספציפיות מתהליכים קודמים ודומים שהעברת?

Gilli:

באחת הקבוצות שהעברתי הייתה מישהי שהייתה בוגרת עיצוב טקסטיל. היא נכנסה לקורס עם רצון לקדם תיק מורכב וחדשני שהיה זקוק לבדיקה מקיפה מאוד מול גורמים רבים בארץ ובעיקר בעולם. תוך כדי יצירת קשרים עם גורמים שונים בחו״ל שיוכלו לעזור לה, אחד מהם העביר את הפרטים שלה לחברת אפל. ואז היא קיבלה הצעת עבודה מאפל, והתהליך היה מרתק. בסופו של דבר לא נפתחה המחלקה המיועדת בעבורה באפל, וכיום היא בעלת מותג בגדים מצליח. על אף השינוי בכיוון היא נעזרת באותם כלים שלמדה בקורס.

דוגמה נוספת היא דווקא עזרה שהענקנו למעצבת בעלת עסק ותיק של 20 שנה, שבו היא מעבירה קורסים וסדנות. תוך כדי הקורס היא גילתה כמה אפשר לייעל את השירותים שהיא מציעה – לפנות לקהלי יעד חדשים, לתמחר נכון ורווחי את השירות שהיא נותנת, כשבד בבד הלקוח רק מרוויח יותר ערך מבלי שיתבזבז זמן על ריצות ועל מקומות שלא היו מספיק רווחיים. תכנון לוח הזמנים בהתאמה לצרכים וליכולות של כל אחד הם חלק מהתהליך של ההבנה איך ניתן להתקיים מהיצירה שלך. ויש עוד הרבה דוגמאות

העצה הכי טובה שאני יכולה לתת למעצבים היא להבין שכל מה שהם עושים הם צריכים להרוויח עליו וכמו שצריך. שזה תלוי הרבה באיך שהם מציגים את עצמם החוצה. שייקחו את עצמם ברצינות, יאמינו בעצמם

Yuval:

אז אם הייתי מבקש ממך לתת עצה אחת למעצבים באופן כללי על היום־יום שלהם, מה היית אומרת להם?

Gilli:

העצה הכי טובה שאני יכולה לתת להם היא להבין שכל מה שהם עושים הם צריכים להרוויח עליו וכמו שצריך. שזה תלוי הרבה באיך שהם מציגים את עצמם החוצה. שייקחו את עצמם ברצינות, יאמינו בעצמם, וכך זה גם יעבור החוצה. הכלי שאני נותנת מאפשר להם ליצור משהו שהם יהיו בטוחים בו, וזה נותן להם ביטחון לשדר את זה החוצה. מעצבים צריכים להרוויח. מה שלא רווחי עדיף שלא יעשו

Yuval:

יפה. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Gilli:

מעצבים יוצרים מתוך עצמם. לכן הם כל כך קשורים רגשית למה שהם עושים, ולפעמים קשה להם לדרוש את מה שמגיע להם. תהליכים אישיים של גדילה (כמו יצירה) לוקחים זמן, וכולנו מתפתחים במהלך כל החיים. וזה כל הכיף – הדרך. זה מה שעושה אותנו מאושרים. וכשמישהו גם מוכן לשלם על היצירה שלנו, אז בכלל…

וורקשופ, תל אביב. צילום: אביב פרסבורגר

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden