כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

מתוך התערוכה שיבוש בגלריה ויטרינה; אוצרת: גלינה ארבלי. צילומים״ מ״ל

מגלים אוצרות // גלינה ארבלי

גלינה ארבלי רוצה לאצור תערוכה שתעסוק במתח בין אוצר ליוצר. בימים אלו מוצגת במכון הטכנולוגי חולון התערוכה ״שיבוש״ שאצרה עם מיכל קסטיאל, שרואה בפעולת השיבוש הבטים חיוביים של הרחבת גבולות

הפעם הראשונה

דצמבר 2005, במסגרת אירועי הלוויין של שבוע העיצוב הישראלי השישי שהתקיים בתל אביב (אוצרת: גלית גאון). הקול קורא מצא אותי עם שובי מתקופה של התמחויות בחו״ל, ואת לוקה אור – שבדיוק חברנו לעבוד יחד – מחפשים פרויקט שמשלב מעצבים נוספים כדי ליצור לעצמנו (כיוצרים) מרחב לתגובה ודיון על עיצוב.

זו הייתה תקופה שבה פעילות של תערוכות עיצוב לא הייתה קיימת, למעט גלריה פריסקופ, ורצינו ליצור לעצמנו ולחברינו הזדמנות ליצור, להביע דעה, לחשוב למען הדיון בעיצוב ולמען הרוח והנפש. הקול קורא היה הזדמנות נהדרת וקפצנו על העגלה. 

עידית קפלן פרידברג. צילום: מ״ל

אפרת פרידלנד. צילום: מ״ל

הצענו את פרויקט BOOTS, ששאף לחבר בין מעצבים סקרנים ופעלתניים לבין נעלי הפלסטיק מדגם ״קומפי״ של חברת הנעליים דפנה. הרעיון היה לתת למעצבי־מוצר יד חופשית לעשות re־עיצוב לנעליים, שבצורתן המקורית התאימו להתערבות בזכות עיצובן הנקי. הבריף למעצבים היה לעצב כפכפים לחורף, נעליים שצריכות להמשיך לתפקד כנעליים אך הן מקבלות ייחוד וערכים נוספים שמגדירים מחדש את הנעל, את אופי השימוש בה, את התאמתה למצב או לשימוש ספציפי וכו׳.

התוצאה הייתה אוסף של התערבויות מגוונות – כל מעצב הביא לידי ביטוי את הרקע שלו ואת נקודת המבט המקצועית שלו. העובדה שרוב המעצבים לא באו מרקע של עיצוב נעליים יצרה היצע מגוון ומפתיע של התערבויות. בסך הכל השתתפו בתערוכה 53 מעצבים, ביניהם מרצים לשעבר, מעצבים טריים שרק סיימו את לימודיהם, מעצבים צעירים מחו״ל ועוד.

נכון לעכשיו

התערוכה האחרונה שאצרתי יחד עם מיכל קסטיאל, האוצרת של גלריה ויטרינה במכון טכנולוגי חולון, עוסקת ב״שיבוש״. היא נפתחה בגלריה ויטרינה ב־27.12.18 ותינעל ב־18.01.19.

שיבוש בגלריה ויטרינה

גיא קניגשטיין, חמישים סנטימטרים פחות או יותר. צילום: מ״ל

מריה זבירין, אינסייד אאוט. צילום: אחיקם בן יוסף

בקיץ האחרון פנתה אלי מיכל בהצעה לאצור תערוכה יחד בנושא הדפקט החזותי. השינויים שחלים בשנים האחרונות בחברה שבה אנו חיים, והתקבלותם וחיבוקם של מי שהוחרגו על ידי החברה, היוו נקודת מוצא לעבודה המשותפת שלנו יחד. הוצאנו קול קורא לקראת התערוכה, שבו פנינו ליוצרים ויוצרות הפועלים בקשת תחומי העיצוב והזמנו להציע עבודות הבוחנות את המושג שיבוש, את הגדרתו, את המניעים שלו ואיך הם תופסים אותו ביצירתם.

התערוכה מבקשת לחשוף את המוטיבציות והמטרות שעומדות מאחורי שימוש בפעולות של שיבוש ביצירה אמנותית, וכיצד הן משפיעות על התוצר. דרך העבודות המוצגות אפשר לזהות בפעולת השיבוש הבטים בעלי קונוטציות חיוביות ויצירתיות, אפשרות לחידוש, חיפוש אחר צורניות ״חדשה״, ביקורתיות והרהור על האופן שבו החברה פועלת ומתפקדת, מרחיבה גבולות, מגמישה גבולות ומערערת גבולות.

מכל מלמדי השכלתי

התערוכה ״החיים: הוראות שימוש״, שהוצגה באגף הנוער במוזיאון ישראל (2011/12) – אוצרת ראשית: איה מירון; אוצרת משנה: סמדר גפני. זו תערוכה שאני שבה וחוזרת לחשוב עליה מבחינת הרכב העבודות, אופן ההתייחסות להצבתן בחלל והדיון שהיא ביקשה לעלות. מנעד העבודות שהוצג בה העלה שאלות שעסקו בחוקים ובהנחיות שמלווים אותנו בכל הבט של חיי היום־יום. אופני ההצבה שלהן בחלל הציעו חווית צפייה שיש בה לעתים גם הבט השתתפותי מצידו של הצופה כדי להפעיל או לחוות את העבודה. 

גלינה ארבלי. צילום: מ״ל

לתפיסתי תערוכה היא כמו טקסט ביקורתי, אך במקום אוסף של מילים, שנשזרות כדי לטעון טענה ולתקף אותה, תערוכה עושה זאת באמצעים חזותיים, תלת־ממדיים, דיגיטליים ועוד, המשולבים עם טקסט. ככזו היא מרחיבה את המושג של טקסט ואת האופן שבו אנו קוראים אותו כצופים. לצד זאת תערוכה דורשת מהצופה להתמסר לתכנים המוצגים בה ולגבש דעה ועמדה. 

תערוכת החלומות

אחד הנושאים שמעסיקים אותי בתחום האוצרות – וזכה לוויכוח ודיון נרחב בכנס שנערך בשנה שעברה כחלק מהתערוכה ״בין לבין״, שאצרתי במלואת 20 שנה לגלריה פריסקופ – הוא המתח המתקיים בין תפקידו של האוצר לבין תפקידו של היוצר.

ניצנים של השאלה הזו הופיעו בתערוכה אוצרים בע״מ – שאצרה רויטל בן־אשר פרץ במוזיאון פתח תקווה בשנת 2011 – שביקשה להעלות לדיון את השאלה מהי אוצרות עכשווית, על ידי התמקדות באוצרים ובמהות העבודה שלהם, בתוך המערכת הכלכלית־תרבותית של החברה הישראלית. אני שואפת לעסוק בנושא זה בעתיד הקרוב, יהיה מעניין לבחון איך הדיון בנושא זה ייעשה במרחב פיזי נתון ובעבודות שמוצגות בו. 

בקרוב אצלך

התערוכה הבאה עדיין רחוקה והיא אמורה להתרחש בסוף 2019. נקודת המוצא שלה עוסקת במזכרות, אבל כמו כל נקודת מוצא – היא עוד תתגלגל לכיוונים לא ידועים…


רוצות להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת hi@prtfl.co.il

דוט מלנין, עלייתם של המלפפונים, מתוך התערוכה ״שיבוש״. צילום: מ״ל

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden