כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אסיה וקסלר בגלריה בנימין (צילומים מ״ל)

הרשימה המשותפת // 17.1.2019

מהביאנלה בוונציה למוזיאון תל אביב; גדעון גכטמן, עשור למותו; יהודית שרייבר במקום לאמנות; לחץ אוויר בגלריה בנימין

סטטוס קוו במוזיאון תל אביב

במוזיאון תל אביב נפתחה התערוכה ״סטטוס קוו: מבנים של משא ומתן״, שהוצגה בביתן הישראלי בביאנלה ה־16 לאדריכלות, ונציה 2018. אוצרי הביתן – דבורה פינטו פדדה, יפעת פינקלמן, אורן שגיב וטניה כהן־עוזיאלי (המנכ״לית הנכנסת של מוזיאון תל אביב) – מציגים כעת גרסה מורחבת של התערוכה. סטטוס קוו הוא הכינוי המקובל להסכמי חזקה ושימוש במקומות קדושים המשותפים לקבוצות יריבות. סטטוס קוו מחייב כל שלטון מקומי לנהל רשת סבוכה של משאים ומתנים המאפשרים את תפקודם היום־יומי המשותף של אתרי המחלוקת. בשונה מתקנות אחרות, הוא חומק מיישום מוסדר וקבוע בחוק ומשמר פתרון ביניים המבכר את הפוטנציאל הגלום בשינוי עתידי.

גבירתנו המפילה את החומה, (בית לחם, 2016). באדיבות מרכז המדיה הנוצרי, ירושלים

התערוכה חוקרת וחושפת את המורכבות של המנגנונים המאפשרים לקבוצות שונות לחלוק מרחב בטריטוריות מריבה. היא מצביעה על תפקידה המכריע של האדריכלות כמנסחת סדר יום במקומות מסובכים אלה באמצעות התבוננות בחמישה אתרים קדושים: כנסיית הקבר, הר הבית, הכותל המערבי, קבר רחל ומערת המכפלה.

מרקמי חיים בגלריה שלוש

בשבת תיפתח בגלריה שלוש התערוכה ״מרקמי חיים״ במלאת עשר שנים למותו של גדעון גכטמן (אוצרת: נירה יצחקי). התערוכה קושרת בין כמה ממושגי הליבה שבעבודותיו של גכטמן: המוזוליאום – כאתר הנצחה וזיכרון שמאכלס, ממיין ומקטלג את האוביקט, ובכך מעניק לו משמעות מתוך ההקשר שבו הוא מושם; האובדן האישי אל מול האובדן הכללי; והחיקוי אל מול המקור, בין אם הגוף האנושי כמקור החי, או עבודת האמנות כ״מקור״ שאותו אפשר לשכפל, לזייף וכו׳.

התערוכה תכלול פרטים מעבודתו של גכטמן ״יותם״, מוזוליאום לבנו החולה המתכתב עם עבודתו המוקדמת יותר ״חשיפה״, שהיוותה מוזוליאום ל״איש אנונימי״, היינו האמן עצמו. מחלת הבן מתפקדת כמעין שכפול של מחלת האב, קוד גנטי שמעלה את מושג המקור והחיקוי שהיה מרכזי ביצירתו של גכטמן.

גדעון גכטמן (מתוך הצבה במוזיאון הרצליה 1999. צילום מ״ל)

יהודית שרייבר במקום לאמנות

מבט מלמעלה במקום לאמנות

שתי תערוכות שנפתחות הערב (17.1) במקום לאמנות בקריית המלאכה מציגות בפני הצופים מערך בלתי שגרתי של עבודות. צילומיה של יהודית שרייבר, בתערוכה שאצר גלעד אופיר, מתמקדים בחפצים אורגניים ודוממים, בעלי חיים מתים ושרידים שונים, שהיא מצלמת מלמעלה – חלקם על רקע רצפת הסטודיו וחלקם מונחים בקופסאות ובמגירות, שמורים כחפצים יקרי ערך ומכמירי לב. בגלריה הדפסי הצילומים פרוסים בגובה נמוך, כמו מרחפים מעל פני הקרקע ומזמינים את הצופים להלך ביניהם ולסרוק במבטו ממעוף הציפור.

גם תערוכת היחיד של שלמי ברוש, אמן ירושלמי שנפטר בשנת 2014, מאורגנת בחלל באופן המושך את המבט מטה ומעלה – בין פסלי עץ ותמונות מתכת, עבודות המקיימות מתח תמידי בין הצורה והחומר, בין הדומם והאנושי. אוצרות: תמר אייזן גולדשטיין וסיון פיינזילבר־יורן.

טל משה בגלריה בנימין

לחץ.אוויר בגלריה בנימין

בגלריה בנימין נפתחת הערב (17.1) התערוכה הקבוצתית ״לחץ.אוויר״. פעולות פיזיות ורגשיות, לעיתים אלימות, לעיתים מלאות חמלה, נשזרות זו בזו בתערוכה שכולה סבה סביב מצבי דחיסה שונים. החיים בעידן שלנו מתאפיינים בעודפות – מידע, חפצים, אוכלוסין, חוויות ועוד – מתקיימים זה לצד זה ומתחרים על מקום וזמן מוגבלים. אנו גרים בצפיפות, דוחסים מידע, מועכים זבל ונאבקים להספיק יותר.

ללחץ שבו אנו מתקיימים יש השלכות פיזיות על העולם ובעיקר השלכות על הנפש. העבודות בתערוכה בוחנות באמצעים שונים את התוצאה והמשמעות של הפעלת לחץ, הן במובן הפיזיקלי, ובעיקר כמצב תודעתי קיומי מתמשך. משתתפות: ליאור אשל, ירדן בן־צור, צאלה גרינברג, אסיה וקסלר, טל משה, מיכל קליסקי. ליווי אוצרותי: שלומית ליוור.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden