כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ברוקן פינגאז, צילום: יונה פרמניגר (צילומים מ״ל)

מגלים אוצרות // יעל מסר

״בתקופה האחרונה אני תוהה על המדיום של תערוכות בכלל, על תפקיד האוצרות ועל תפקידם של מוסדות האמנות כיום״, אומרת יעל מסר, מנהלת ואוצרת גלריה בית הגפן בחיפה, שהשיקה לאחרונה את ״המרחב השלישי״, מרכז חדש לאמנות ולמידה

הפעם הראשונה

למדתי אוצרות באוניברסיטת גולדסמית׳, לונדון, ואני בוגרת תוכנית האוצרות במרכז לאמנות דה־אפל באמסטרדם. זו תוכנית שמקבלת בכל שנה שישה אוצרים צעירים מכל העולם וחושפת אותם לשדה האמנות הבין־לאומי.

כרונולוגית, התערוכה הראשונה שאצרתי הייתה תערוכה קבוצתית שנקראה Fucking Tourists, באתונה ב־2009, בשיתוף עם קונסטנטינוס דגריטזיקוס. אך התערוכה שמהווה בעבורי נקודת ציון חשובה בתחילת דרכי כאוצרת היא התערוכה Our Work Is Never Over, שהוצגה בחלל האמנות מטדרו, מדריד, ב־2011. את התערוכה אצרתי במסגרת פסטיבל הצילום Photo Espana בהזמנת אוצר פסטיבל הצילום באותה שנה, חררדו מוסקיירה. בתערוכה הצגתי 11 אמנים העוסקים ביחסים ההדוקים והסבוכים שבין אמנות, עבודה וחיי היום־יום.

זו גם הייתה ההתחלה הרשמית של שיתוף הפעולה ביני לבין האוצר גלעד רייך, שאיתו עבדתי במשך חמש שנים כצוות אוצרותי, high&low bureau, ובמסגרתו אצרנו תערוכות, אירועים פרפורמטיביים ותוכניות סרטים בארץ ובעולם. עבדנו בתערוכה הזו יחד עם האמן המנוח מלדן סטילונויביץ׳, אמן מבריק ונהדר שעבודתו הייתה אחד ממקורות השראה לתערוכה כולה.

יעל מסר. צילום: גוני ריסקין

Our Work Is Never Over. צילומים: מטדרו מדריד

רצפת תבלינים של האמן לוראן מרשל. המרחב השלישי, בית הגפן

התחנה האחרונה

בשנה שעברה נכנסתי לתפקיד אוצרת ומנהלת גלריה בית הגפן בחיפה. זה התפקיד הממסדי הראשון שלי, ובמקביל עברתי לגור בחיפה. בבית הגפן מוצגת כעת התערוכה הקבוצתית ״הר״ ותערוכת יחיד של מורג׳אן אבו דיבה. בדצמבר 2018, במסגרת החג של החגים, השקנו את ״המרחב השלישי״ – חלל חדש לחינוך ואמנות. את המרחב אצרתי יחד עם הדס זמר בן־ארי, אוצרת ומעצבת חוויה.

המרחב השלישי הוא מעין תערוכת קבע משולבת עם מרחב מפגש ותחנות לפעילות. תהליך הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה מתמשך של הדס ושלי עם מחלקת החינוך של בית הגפן. הדיאלוג איפשר לנו לצאת מאזור הנוחות של הפרקטיקה האוצרותית, להיחשף, להתלבט, להתווכח, לחלום, לתהות וגם ליישם אפשרויות חדשות למפגש של אמנות עכשווית עם קהלים שונים.

במרחב השלישי אנחנו מבקשות לבדוק מחדש נרטיבים וסטריאוטיפים דומיננטיים בשיח הציבורי, ובעזרת למידה עצמית וחוויות רב־חושיות לייצר אפשרות למגוון נקודות מבט, זהויות וסיפורים. מדובר באחד הפרויקטים המרגשים והמורכבים שיצא לי לקחת בהם חלק. האמנים המשתתפים הם: איה אורבך, קבוצת ברוקן פינגאז, לוראן מארשל, רמי טריף, אמי ספרד, פאטמה שנאן, הדיל אבו־ג׳והר, אשרף פואח׳רי, אמירה זיאן, אלעד לרום, שוקה גלוטמן, אניסה אשקר ובני וודו.

ברוקן פינגאז במרחב השלישי

רמי טריף, מרחב ישיבה בעיצוב מיוחד למרחב השלישי

מכל מלמדי השכלתי

אני סופגת כל הזמן מתערוכות ורואה בזה תהליך למידה מתמשך, בין אם מדובר בתערוכות שאני אוהבת ומעריכה ובין אם אם לאו. אחת התערוכות שהשאירו בי רושם עז הייתה הביאנלה לאמנות של איסטנבול ב־2009, שאצרו הצוות הקרואטי WHW. זה היה ביקורי הראשון בביאנלה בין־לאומית לאמנות, ולמרבה השמחה זכיתי להיחשף לאחת התערוכות עם עומק תוכני ואסתטי, ולא סתם תערוכת ענק ספקטקולרית. התערוכה התבססה על כתבים של ברטולד ברכט, והציגה אמנים ועבודות העוסקים ביחסים שבין תרבות לפוליטיקה. בתערוכה נחשפתי והתחברתי לאמנים ממזרח אירופה ומהמזרח התיכון שעם חלקם גם עבדתי בהמשך.

מתוך הביאנלה באיסטנבול 2009

תערוכת החלומות

בתקופה האחרונה אני תוהה על המדיום של תערוכות בכלל, על תפקיד האוצרות ועל תפקידם של מוסדות האמנות כיום. אולי כשאסיים את תקופת החיפוש הזו אדע גם לענות מה הוא פרויקט החלומות הבא שלי. אוכל להגיד בשלב זה, שייתכן מאוד שזו לא תהיה תערוכה קלאסית.

בקרוב אצלך

אצלנו בגלריית בית הגפן הרבה דברים הולכים לקרות בשנת 2019: תערוכה קבוצתית של 22 אמניות מאזור חיפה, ירושלים ולוד; תערוכת יחיד ראשונה לנרדין סרוג׳י והשקת שלב שני בחלל המרחב השלישי – לקראת סוף השנה נצא גם מחוץ לכותלי הבניין אל עבר המרחב הציבורי, בפרויקט שישלב בין עבודות אמנות חדשות להתערבויות במבני הנצחה וזיכרון, שקיימים בחיפה מהמאה ה־19.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת hi@prtfl.co.il
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

המרחב השלישי

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden