כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

כיתת המעבדה בבית ספר בויאר. צילומים: תמיר רוגובסקי

ליאור בן שטרית: חינוך מחדש, במובן הטוב

סטודיו לאדריכלות ליאור בן שטרית שילב בכיתת המעבדה בתיכון בויאר בירושלים מוטיבים מהטבלה המחזורית, שולחנות על ציר מגנטי וגינה אקולוגית ללמידה בחוץ. ״עיצוב שנועד להניע, לעודד שיח ולעורר דיון בין אנשים״

אם נדמיין מעבדה בבית ספר, נראה לנגד עינינו בדרך כלל מרחב אפרורי, טכני במהותו ועמוס בציוד לניסויים. זו הייתה התמונה גם בתיכון בויאר בירושלים, שהוקם בשנות ה־60. האדריכל ליאור בן שטרית מצא אתגר בהזמנה לתכנן מרחב מעבדה מזמין ואסתטי, שיכול גם לשמש כמרחב גמיש להתכנסויות שונות, ועונה על דרישות משרד החינוך. שיפוץ המעבדה הוא חלק ממהלך כולל והוליסטי לשיפוץ המבנה הישן של בית הספר, כחלק משאיפה לחדשנות ולהתאמה של מתקניו למאה ה־21. 

הבריף שקיבל בן שטרית היה לתכנן חלל שמאפשר למידה שיתופית ואינטראקציה חברתית, דווקא במקום שדורש מערכות טכניות מרובות. הפיתוח הרעיוני נעשה בעבודה משותפת עם צוות היגוי מתוך בית הספר, שהשקיע מחשבה בהגדרה מחודשת של מרחב הלמידה ובאפיון למידה חווייתית. מרחב המעבדות הוא החלק השני שמתכנן בן שטרית במקום, והשאיפה היא להתקדם ולחדש בכל פעם חלק, בהתאם לתקציב שיצליח בית הספר לגייס. בשלב זה שופצה מעבדת הכימיה, והותאמה ללמידה אינטגרטיבית, רב־תחומית, שמחברת את כל תחומי המדעים, ומאפשרת גם למידה חוץ־כיתתית במרחב פתוח.

בן שטרית, בוגר המחלקה לאדריכלות בוויצו חיפה, הקים כבר במהלך לימודיו את CREATIVE ROOM, גוף ללא מטרות רווח שפועל ככלי לקידום מטרות חברתיות. במסגרת זו יזם והוציא לפועל מספר פרויקטים חברתיים באפריקה ובישראל. התכנון בבויאר גם הוא חברתי במהותו ובודק מחדש מושגי בסיס בלמידה ואינטראקציה חברתית בתהליכים לימודיים.

הסטודיו של בן שטרית מתמקד בתחום התכנון והמחקר של סביבות חינוך חדשניות, בשאיפה לתכנן ״סביבות שמאפשרות לאנשים לשגשג״, כדבריו. ״באמצעות מחקר והליך חיפוש מתמשך אחר הפתרונות החכמים, המטרה היא להגדיר מחדש את האופן שבו אנשים לומדים, משחקים, עובדים ויוצרים. להניע, לעודד שיח ולעורר דיון בין אנשים באמצעות העיצוב״.

כך, מרחב המעבדה משלב פתרונות שמגיעים מתחומי עיצוב שונים: עיצוב אדריכלי, עיצוב הרהיטים במיוחד למקום ועיצוב הנוף מחוץ למעבדה, כחלק אינטגרלי מאמצעי הלמידה. המיקוד של הסטודיו בסביבות למידה קורה בתקופה שבה מתקיים ״חישוב מסלול מחדש״ בתחום ומשרד החינוך פועל לשינוי מהותי באמצעות פרויקטים ייעודיים.

כיתת המעבדה, שגודלה כ־90 מ״ר, ״קולפה״ ונבנתה מחדש בצמוד לגן חקר. החלונות הוגדלו במטרה להכניס אור ואוורור טבעי, ולאפשר את כניסת הגן לתוך הכיתה. המבנה האדריכלי הודגש באמצעות צביעה מינימליסטית של העמודים. הברזים, שהפרוגרמה האדריכלית דורשת, אינם אופייניים למעבדה אלא ביתיים וחמים יותר, ומוקמו בנישה על יד הלוח. הריהוט שתוכנן היה מינימלי: ריצוף אפוקסי, כסאות בית ספר סטנדרטיים, עם רגליים שנצבעו בצביעה אפוקסית מחדש, ארונות מעטים ושולחנות שתוכננו כמוצר ייחודי במהלך הפרויקט.

שולחנות המעבדה כוללים שולחן מרכזי המקובע לרצפה ומשמש כמעין ״תחנת אנרגיה״. מתחת לשולחן נפרסים כבלים שמגיעים מתחת לרצפה החדשה שתוכננה. השולחן העגול מרכז לתוכו את כל מערכות החשמל והתקשורת. אל השולחן המרכזי מתמגנטים שולחנות ניידים במגוון צורות ואפשרויות. השולחנות יכולים לנוע בקלות, לזוז הצידה או לצאת מהכיתה בעזרת מערכת גלגלים, וכך נוצרת מערכת מודולרית שניתנת לשינוי בהתאם לצרכי השיעור. השולחנות תוכננו במיוחד לצורך הפרויקט ועונים על שאיפתו של האדריכל להביא ערך מוסף לכל מרחב בעזרת מוצר ייחודי.

להשלמת הכיתה נתלו תמונות מתוך הטבלה המחזורית ונבחרו חפצים מייצגים. התמונות עשויות משני סוגי עץ, שנחתך בכרסום, הודבק בשתי שכבות ונועד לפתור בעיות אקוסטיות. בגן החקר שלצד הכיתה הקימו מערכת אקולוגית, שממחזרת מים אפורים, מנתבת את ניקוז מי הגשמים מהגג ומי ניקוז מזגנים ומתעלת אותם בצינורות פח ורודים לתוך מספר בריכות טוף, המשמשות כפילטר טבעי להחזרת מינרליים להשקיית הצמחייה. הטוף עצמו משמש במקביל כבית גידול לצמחייה ייחודית. בהמשך צפויות להצטרף גם פינות ישיבה ברחבי הגן, שישלימו את הנוף.

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden