כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

שירה קרת, Ceremonials. צילומים: דניאל שכטר, איה וינד

Ceremonials: יודאיקה עכשווית עם כל כללי הטקס

מותג היודאיקה של המעצבת שירה קרת, Ceremonials, צמח מהרצון להעמיק במורשת לאחר שילדה את בתה. התוצאה היא כוס קידוש, חנוכיה, פמוטים, מזוזה וכיסוי חלה, שמאתגרים את המבנה המסורתי ושהטקס מגולם בצורניות שלהם

Yuval:

הי שירה, בוקר טוב. מה קורה? מה שלומך?

Shira:

הי יובל, בוקר טוב גם לך 🙂‎

Yuval:

ומזל טוב על Ceremonials! בן כמה הוא כבר?‎

Shira:

תודה! התחלתי ממש לעבוד על הפרויקט הזה לפני בערך שנה, אבל הרעיון לעסוק ביודאיקה עלה כבר לפני כמה שנים.‎ חיכיתי לזמן המתאים

Yuval:

מה קרה לפני כמה שנים? מאיפה נובע הרצון לעסוק ביודאיקה?‎

Shira:

האמת שאני מגיעה מהמשפחה הכי חילונית שיש, לא הבנתי את החפצים האלו והם סקרנו אותי, גם מבחינה צורנית וגם מבחינה תרבותית. אחרי שאיילה בתי נולדה, החלטתי שהגיע הזמן להכיר יותר לעומק את השורשים שלי, מאיפה אנחנו מגיעים, וגם להבין שאנחנו חלק ממורשת עתיקה. עניין אותי לחקור את התרבות שלנו דרך העיסוק שלי, עיצוב חפצים

שירה קרת

Yuval:

מאיפה מתחילים?‎

Shira:

כשחשבתי על איך אני רוצה שהפרויקט הזה יעבוד החלטתי שעם כל קולקציה שאוציא אבחר איזשהו אירוע/זמן ומקום בהיסטוריה של העם היהודי, אחקור אותם לעומק. התמקדתי בעיקר בחומרים ובטכנולוגיות שבהן השתמשו לייצור חפצים וניסיתי להבין מתוך זה את רוח התקופה. אז התחלתי במחקר ובסקיצות.

החלטתי – פחות או יותר – באלו אוביקטים אני רוצה להתמקד, ואני חושבת שמה שמאפיין את הבחירה זה שאלו חפצי יודאיקה בסיסיים שנפוצים גם אצל חילונים. לאחר מכן התחלתי עם המון סקיצות ומודלים ורצון לגבש איזושהי שפה שתגדיר את המותג הזה: הבנתי שמעניין אותי לאתגר את המבנה המסורתי של החפצים האלה דרך בחינה של הטקסים היהודיים עצמם ואיך הם מתנהלים.‎ ואז אחרי שהגעתי למודלים שהרגשתי שלמה איתם, התחלתי לחפש בעלי מקצוע לעבוד איתם, ותרשה לי לומר שזה היה חלק מאתגר ביותר

Yuval:

למה מאתגר? ‎

Shira:

קודם כל כי התחלתי מאיזשהו חזון לגבי איך אני רוצה שהחפצים ייראו ורק אז ניגשתי להתאים אותו לטכנולוגיות הזמינות. הרבה אלמנטים בעיצוב היו חייבים להשתנות עם הבחירה בטכנולוגיית ייצור מסוימת, וקשה למצוא את בעל המקצוע המתאים, כזה שיש לו סבלנות לעבוד עם מעצבים ושהתוצרים שלו עומדים בסטנדרטים שחיפשתי (אגב, הרבה פעמים זה בא ביחד)‎

Yuval:

וואלה. כמה ואיזה חפצים יש בקולקציה כיום? ‎

Shira:

חמישה חפצים בקולקציה הראשונה: כוס קידוש, חנוכיה, פמוטים, מזוזה וכיסוי חלה

Yuval:

אמרת מקודם שעניין אותך לאתגר את המבנה המסורתי של החפצים האלה דרך בחינה של הטקסים היהודיים עצמם ואיך הם מתנהלים. איך זה בא לידי ביטוי בקולקציה? 

Shira:

לדוגמה, בכוס הקידוש, פירוק הכוס לשתי יחידות הוא מחווה לטקס עצמו, שבו הכוס עוברת מיד ליד בין המשתתפים, ולאחר שכולם לוגמים ממנה היא חוזרת למקומה לצד עורך הטקס.‎ או לדוגמה החנוכיה שפורקה ליחידות: כשהיא אינה בשימוש היא יוצרת מופע שדורש פענוח מסויים, וכשהיא בשימוש המבנה שלה מאפשר משחקיות וגמישות בנראות שלה בשמונת ימי החג

Yuval:

בשתי הדוגמאות שנתת יש אלמנט של משחקיות, ואני מניח שזה מכוון. זה משהו שאמור לקרב את הקהל ב־2019 ליודאיקה? ואם אמרנו קהל, מי בכלל הקהל שלך?‎

Shira:

אני לא מגדירה את זה בדיוק כמשחקיות אלא יותר כחפץ שבו הטקס מגולם בתוך הצורניות. קהל היעד הוא יהודים באופן טבעי, שהמורשת היא חלק מההגדרה העצמית שלהם, שהחפצים שאני מעצבת לא יהיו זרים לסביבה שלהם. אני מרגישה שכשחפץ מהסוג הזה לא תואם להשקפת העולם האסתטית של האדם שמשתמש בו, זה יוצר ניכור מסוים וזה משהו שאני מבקשת לבטל

Yuval:

אז תגידי משהו על האסתטיקה, החומרים והצבעוניות של החפצים‎

Shira:

נקודת המוצא בקולקציה הזו היא הכלים שנמצאו במערת האיגרות, מערה באיזור עין גדי שנמצאו בה ממצאים מתקופת מרד בר כוכבא, שכללו חפצים אישיים של פליטים יהודים שהסתתרו במערה, ארכיון מסמכים של מטרונית בשם בבתא ואיגרות שנשלחו למפקדי המרד על ידי בר כוכבא עצמו. החפצים שעוצבו לקולקציה הראשונה שואבים השראה מהממצאים: החומריות וההתיישנות שלה, הצורניות האופיינית לתקופה, כתב היד והאלמנטים הגרפיים. החומרים שעבדתי איתם בקולקציה הם זכוכית, פליז מצופה כסף עם עיבוד פטינה, פשתן, ובנוסף עבדתי עם מתכת מאוד אופיינית ליודאיקה – כסף

Yuval:

אז עוד שאלה: איפה את רואה בקולקציה ובמותג החדש המשך לעבודות קודמות שלך, לפרויקטים אחרים שעשית והצגת, ואיפה את רואה בהם משהו חדש? ‎

Shira:

אני חושבת שאני שואפת תמיד לפשטות צורנית והתייחסות למטען תרבותי, כאשר השימוש (הטקס) משחק תפקיד משמעותי בניסוח החפץ. ההבדל בין הפרויקט הזה לבין פרויקטים קודמים הוא שהם פרויקטים עם נקודות התחלה וסוף וזה פרויקט מתמשך ומתפתח

Yuval:

תגידי מילה גם על השם של המותג לפני שניפרד?‎

Shira:

האמת שחשבתי הרבה על השם ובסוף הבנתי שעיקר העניין הוא הטקסים והחפצים שמלווים אותם. השם Ceremonials מתאר את רוח הפרויקט וזה יהיה רכיב מהותי גם בקולקציות הבאות‎

Yuval:

יפה! משהו חשוב נוסף שלא אמרת?‎

Shira:

שאני נורא מתרגשת מהפרויקט הזה, וככל שאני מעמיקה אני מגלה כמה מעניין ומורכב הסיפור היהודי‎…

תגובה אחת

  1. אריאל

    כל הכבוד! קולקציה יפיפייה!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden