כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

קארל קופלימטס. צילום: Manuel Mägi

שם ובחזרה: חלון לים הבלטי בהלסינקי

סירת־רפסודה שעשויה מ־5,000 פחיות בירה וגריל קבב מסתובב שעשוי מענבר הם שתיים מהעבודות שמוצגות במוזיאון לאמנות מודרנית בהלסינקי בתערוכה ״שם ובחזרה״, שמספקת הצצה לנושאים שמעסיקים את דור האמנים הצעיר המקומי

המוזיאון לאמנות מודרנית קיאסמה (kiasma) שבהלסינקי מציג בתערוכה ״שם ובחזרה״ (There and Back Again) מבט עכשווי על אמנות מודרנית מאגן הים הבלטי, עם 26 אמנים שונים מאסטוניה, לטביה, ליטא, פולין, פינלנד ורוסיה. התערוכה סוקרת נושאים עכשוויים והיסטוריים השנויים במחלוקת במציאות של המדינות הגובלות בים הבלטי, כמו מאבק על מקורות אנרגיה, מיסוי, שוני תרבותי, הגירה, דת ועוד. רב המשותף בין מדינות אלו, אך מאבקים פוליטיים וחברתיים הותירו משקעים ומתחים המורגשים בהן עד היום ומעצבים את חיי היום־יום של תושביהן.

בתערוכה המתפרשת על הקומה השלישית במוזיאון, אפשר לצפות בעבודות הקשורות למוביליות חברתית וגאוגרפית של תושבים, כמו גם במעבר סחורות בין המדינות השוכנות לחופו של הים הבלטי ובמעמד החברתי של תושבי מדינות אלו, זו מול זו ומול שאר מדינות אירופה. הקונפליקטים הפוליטיים מורגשים היטב וניכר כי האמנים חיים במציאות יום־יומית מורכבת, שבה אי אפשר להתעלם ממאבקי כוח פוליטים ומהתערבות גורמים ומעצמות שונות כדוגמת רוסיה, במדינתם. לצד תמות המעלות שאלות על זהות מדינית ופוליטית, עולות תהיות האמנים הנוגעות לחיפוש זהות אינדיבידואלית. כך אפשר להבחין בנושאים שונים כמו הגירה, מסעות, השתקעות במקומות חדשים והצורך הבלתי פוסק בתחושת שייכות.

קארל קופלימטס. צילום: Manuel Mägi

העבודות הבולטות בתערוכה שייכות לדור האמנים הצעירים והן נוצרו בשלוש השנים האחרונות. האמן האסטוני קארל קופלימטס (Karel Koplimets) מציג בתערוכה סירת־רפסודה ששימשה אותו לחציית הים הבלטי מפינלנד לטאלין, עיר הבירה של אסטוניה. הסירה עשויה גוף עץ בשילוב פחיות בירה ופוליאורטן מוקצף: 5,000 פחיות בירה אסטוניות, שנאספו דווקא בהלסינקי, הושגו לטובת הפרויקט באמצעות פרסום ברשתות החברתיות. מסעו של קופלימטס לחצות את המפרץ הפיני לאסטוניה נמשך כשמונה שעות, ואיסוף הפחיות, בניית הסירה והשטתה מתועדים בווידאו המלווה את התצוגה.

בעבודתו קופלימטס עוסק בנתיב הסחר הימי בין פינלנד לאסטוניה: איסוף חומרי הסירה ובנייתה מסמלים בעיניו את מסעם של רבים מהפינים הנוסעים לאסטוניה במטרה לרכוש אלכוהול זול במיסוי נמוך, ולשוב עמו לפינלנד; באותה העת שבה אסטונים רבים מהגרים לפינלנד על מנת למצוא עבודה טובה ולשפר את מצבם הכלכלי.

נתיבי סחר וחילופי תרבות וסחורות נוספות באים לידי ביטוי בעבודתה של מריה טובולה (Maria Toboła). טובולה היא אמנית פולניה צעירה שיצרה גריל קבב מסתובב שעשוי מענבר, חומר טבעי יקר המזוהה עם ארצות הים הבלטי ובייחוד עם פולין. העבודה מפגישה בין אחד הסממנים המזוהים עם התרבות קולינרית המזרח התיכונית יחד עם עם אוצרות הטבע של חוף הים הבלטי.

טובולה מספרת שקיבלה את ההשראה למיצב כשנפשה בחוף הפולני לצד הים הבלטי, והבחינה כי מירב המקומות בכפרי הדייגים הסמוכים מגישים אוכל ים תיכוני, ולאו דווקא מזון ודגה מקומית. העבודה מתייחסת גם למתח הפוליטי הקיים בפולין בין לאומנות עולה לבין נכונותה – או אי נכונותה – לקליטת הגירה ממדינות נוספות ובמיוחד מארצות המזרח התיכון.

מריה טובולה. צילום: Pirje Mykkänen

פלו קסארו. צילום: Pirje Mykkänen

חיכוכים פוליטיים ומעמדן של מדינות הים הבלטי בהשוואה למעצמה הרוסית עומדים במרכז עבודת הווידאו והמיצג של האמנית פלו קסארו (Flo Kasearu). העבודה, שנקראת Uprising, מתייחסת להתעלות ולהתקוממות גם יחד ועוסקת בזהות הלאומית המשתנה באסטוניה בעקבות נפילת הגוש הסובייטי. 

קסארו בנתה מטוס ממתכת חלודה, בדומה למטוסי הניר המקופלים שילדים נוהגים ליצור כמשחק – ולצידו היא מציגה עבודת וידאו המתעדת את תהליך היצירה: היא מתארת החלפה של גג מתכת בבית משפחתה של קסארו בעיר הבירה טאלין. ביתה של המשפחה הופקע מסבה על ידי הממשלה הסובייטית, הוחזר למשפחה בשנת 2009, וכיום משמש כביתה וכסטודיו שלה. כשהגג בין 100 השנים דלף, קסארו בחרה להחליפו ולנצל אותו כחומר גלם ליצירתה.

כך הגג הפך למרחב האווירי של ביתה, וממנו היא יוצרת באופן אירוני מטוס מתכתי של נייר. לפי קסארו, העבודה מתייחסת למצבה הבטחוני של אסטוניה ומתקשרת להפרת הסכמי מרחבים אווירים על ידי מעבר מטוסים רוסיים מעל שמי אסטוניה, התערבות של גורמים חיצוניים בבחירות ונושאים נוספים הנובעים מהמתיחות העולה בין אסטוניה לרוסיה, ולמדינות המערב.

פלו קסארו. צילומים: Pirje Mykkänen

x סגירה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. Judth pasternak

    כתבה מרתקת משקפת עין ולב שמסתכלים על החיבור המאחד בין בני אדם ומזכיר לנו את האמת הפשוטה שכולנו אחד עם האדמה שאנו מהלכים עליה מרגישים ופועמים את הבריאה. כל זאת למרות ההרגל הישן לראות זה בזה איום ומתחרה. בסופו של דבר הדופק האנושי מפעם בעולמו. ומי אם לא האמנים מרשים לעצמם לגעת בו בדרכם המקורית. תודה לכותבת.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden