כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

דניאל מור, טלית לחוזרים בשאלה. קורס מציאות מדומיינת בהנחיית יואב גתי

ארבעה חטאים: האם עיצוב מעולה יכול להיות לא מוסרי?

התערוכה השנתית של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, שתיפתח ביפו ביום שישי, מפנה זרקור אל חטאי המעצבים - אליטיזם, אסקפיזם, פופוליזם ופרובוקציה - ומעלה את השאלה האם עיצוב טוב יכול להיות מעשה רע

Yuval:

הי נירית, הי מיכל, הי אופיר. מה שלומכן? הכל מוכן לתערוכה?

Nirit:

בהתהוות 🙂

Yuval:

יפה. בואו נתחיל עם השאלה מאיפה הגיע הרעיון לעשות תערוכה בנושא חטאים בעיצוב?

Michal:

ניסינו לייצר תמונת מצב של מה שקורה כיום בעולם של תקשורת חזותית – גם ביחס להוראה וגם ביחס למקצוע. עלו כל מני סימני שאלה שחשפו פער שנוצר בין המצב שהסטודנטים שלנו נמצאים בו, לבין השיח שאנחנו מנהלים במחלקה ובמקצוע באופן כללי

Nirit:

הבנו שהמקצוע שלנו רווי במניפולציות ובתחבולות שאנו כמעצבים מפעילים, ואלה יכולים להיתפס כסוג של ״חטאים״: חוטאים לאמת, למציאות…

Ofir:

לימודי העיצוב מתנהלים 90% מהזמן בצורה של ביקורת עבודות, מרצים על סטודנטים, סטודנטים כלפי חבריהם. ניסינו לחשוב כיצד אנו יכולים לכוון את הביקורת כלפי המקצוע עצמו, ולנסות להבין מה הסאבטקסט של המקצוע: מה עומד מאחורי יצירת חווית המשתמש, מאחורי השירות שמעצבים מספקים ללקוחותיהם ולקהל שלהם. ניסינו להבין מה המשמעויות של ה״קסם״ החזותי הזה שאנו מפעילים – הופכים משהו לאוביקט נחשק, הופכים משחק לממכר, לנסות לשאול האם עיצוב טוב יכול להפוך למעשה רע?

Michal:

באמצעות ביקורת על המקצוע אנחנו מנסים לבדוק את תפקיד המעצב: עד כמה מעצבים פאסיביים בתהליכים שהם מלווים? התחלנו להסתכל על דוגמאות של עבודות – גם שלנו כאנשי מקצוע וגם של סטודנטים במחלקה. חשוב לנו להגיד שכל העבודות שנכנסות לתערוכה הן קודם כל עבודות מצויינות; אם הן לא היו מצויינות לא היינו יכולים לנתח אותן באופן מעמיק כדי להבין את המורכבויות

אוצרי התערוכה: נירית בנימיני, אופיר ליברמן, מיכל פאוזנר. צילום: דוד בן־מאיר

עמית_ממן, אסון פוקושימה. מתוך קורס עיצוב חוצה פלטפורמות בהנחיית אבי נאמן

Yuval:

דוגמאות בבקשה

Nirit:

אריזה יוקרתית ואסתטית, לעיתים אף מינימליסטית וגבוהה, בעבור מוצר זול. או פרובוקציה: בפרויקט ״הטלית לחזרה בשאלה״ של הסטודנטית דניאל מור, אנחנו רואים שימוש שובר מוסכמות בחפץ קדושה. המעצבת משתמשת בכלים הגרפיים שלה כדי לשבש ולערער על המבנה המוכר של הטלית ובכך מנסה להפוך אותה לחפץ ״חילוני״. על פי ״ח״ התערבות מסוג כזה מערערת את הסדר החברתי, את הסטטוס קוו, מטרידה ומשבשת את סביבתם של הצופים

Michal:

בעבודה ״פוקושימה״ של עמית ממן נגלה אלינו דימוי מסקרן שאינו פשוט להבנה, והנושא שבו עוסקת העבודה – אסון פוקושימה – מתגלה ל״מביני העניין״ לאט לאט דרך התבוננות מעמיקה וזיהוי האלמנטים הגרפיים, החזותיים והטיפוגרפיים. על פי ״ח״ – המעצב כאן עסוק באובססיבות בעיצוב ובניואנסים שלו, ופונה בעיקר אל קהל הקולגות שלו שמסוגל לפענח את המסר החזותי המורכב ומוותר על הקהל הרחב

Yuval:

למה הכוונה כשאתן כותבות על פי ״ח״?

Michal:

כדי להעלות את הנושא הזה לדיון – נושא מעט מורכב לעיסוק מתוך המחלקה ומתוך המקצוע – יצרנו את ח׳, דמות בדיונית שמעלה שאלות ומנתחת עבודות, נחלצת לעזרתנו בבואנו לבקר את הנעשה במחלקה ובמקצוע שלנו במבט על, בעין בוחנת וחקרנית. אופייה הרדיקלי מסייע לנו לחשוף את הנימים העדינים והמורכבים של העשייה, את השאלות הסמויות המסתתרות תחת התצוגה המרשימה והעשירה של העבודות, את שכבות התוכן ואת המבע החזותי.

ח׳ רואה במעצבים סוכנים רבי השפעה. המניפולציות שהם מייצרים מחלחלות עמוק לתודעה של הצופים ולכן עליהם להיות מודעים להשלכות העיצוב על תפיסות עולמם. מעצבים אינם רק יד מבצעת של גופים קובעי מדיניות או עסקים. במציאות העכשווית מעצבים הם מתכנני ערים ועולמות, הם ארכיטקטים של יקום מקביל המשתלט אט אט על המציאות הממשית. ח׳ כאן כדי להזהיר אותנו מהעתיד לבוא

מתוך עמוד האינסטגרם המחלקתי. עיצוב: דנה דריאל וליאור רוזניקוביץ

Nirit:

כשאנו מדברים על חווית משתמש במוצרים דיגיטליים, לדוגמה, אנו כמעצבים נדרשים ליצור חווית ״התמכרות״, לעודד את הקהל להישאר כמה שיותר זמן, בכמה שיותר מסכים. עבודה טובה של מעצב תגרור את הקהל למקום בעייתי. השאלה היא האם עיצוב מקצועי ומעולה יכול להיות מעשה לא מוסרי?

חשוב לציין שהתערוכה וכל תהליך גיבוש הקונספט והסיפור של הדמות ״ח״ גובשו ונבנו יחד עם קבוצת סטודנטים במסגרת קורס תערוכה שניהלנו, והם חלק מהצוות שעיצב והפיק את התערוכה והפורמטים הנלווים שלה: רחל גדליוביץ, דנה דריאל, יסמין זוטא, עדי נחום, ליעם קורץ, ליאור רוזניקוביץ, ז׳ניה ברנצ׳יק

Yuval:

אז אני חייב לשאול: כתבתן מקודם שכל העבודות בתערוכה הן קודם כל עבודות מצויינות, אבל באותה נשימה אתן מפנות כלפיהן ביקורת: פרובוקציה, אובססיביות… אין פה סתירה?

Ofir:

אין סתירה. כמעצבים אנחנו נוקטים במניפולציות, זה לא בהכרח קשור לטיב העבודה. באמצעות התערוכה אנחנו מבקשים להעלות לדיון ולתשומת הלב את הקשר שקיים בין עשיית העיצוב להשפעה שהוא מייצר בעולם. נהוג להתייחס למעצבים כשקופים, פותרי בעיות, אבל לפעולת התיווך יש משמעות. חשוב לנו כחלק מקהילת מעצבים ומורים לעיצוב להעלות את הנושא הזה לדיון: ביננו לבין עצמנו ובעיקר ביננו לבין הסטודנטים שלנו

Yuval:

אני עדיין לא מבין איך אם המעצב עסוק באובססיבות בעיצוב ובניואנסים שלו, ופונה בעיקר אל קהל הקולגות שלו, העבודה יכולה להיות טובה בקריטריונים שלכן כמרצות באקדמיה. הרי אם זה מה שאתן חושבות הייתן צריכות להעיר לו על כך ולהפנות את תשומת ליבו לבעיתיות בכך, לא? וזו כמובן רק דוגמה נקודתית

Nirit:

למקצוע שלנו יש סטנדרטים וכלים חשובים שאנו לומדים ומלמדים להפעיל; בלעדיהם המקצוע אינו קיים. אך לצד זאת אנחנו מרשים לעצמנו גם לחפור לעומק ולהבין מה קורה לרוחב המקצוע, לא רק בתוך כותלי האקדמיה. השימוש כאן בעבודות הסטודנטים הוא רק כדי להציף את השאלות: התערוכה אינה ביקורת על עבודות הסטודנטים, אלא על מקצוע התקשורת החזותית ככלל

Michal:

אנחנו מנסים להכניס את הנושא של מוסריות לתוך הפרקטיקה של עיצוב תקשורת חזותית

בר וורובל, ליידי בירד. מתוך קורס פתיח גרפי בהנחיית מירב שחם

גלעד בר, איראן. מתוך פרויקט גמר בהנחיית נדב ברקן ויעל בוגן

Yuval:

אז אם לחזור לשאלה של נירית – האם עיצוב מקצועי ומעולה יכול להיות מעשה לא מוסרי – אני חושב שהתשובה תלויה מן הסתם במה הקריטריונים של מקצועי ומעולה: האם זה רק דברים טכניים כמו גריד וקומפוזיציה והתאמה לקהל יעד, או שהיה כדאי שחלק מהציון יהיה גם שאלות של מוסר ואתיקה (ולמרות הבעייתיות של זה, אני חושב שזה רעיון לא רע בכלל)

Michal:

בכדי לייצר את הפעולה הזאת, דיון במוסר ואתיקה – בעולם של תקשורת חזותית, שנולד בתוך תקופה של שירות הקפיטליזם (פרסומות, מיתוג) – אנחנו צריכים קודם כל לפתוח את האפשרות לדיון מהסוג הזה. לא מדובר על יצירה של פרויקטים שהם חברתיים/ סביבתיים (בהם המוסר ברור מתוך התוכן): מדובר בבדיקה של מהן ההשלכות של העשייה שלנו, מה יוצרת העשייה העיצובית שלנו בעולם האמיתי

Yuval:

אם כך אני אקשה ואשאל שאלה טריקית: האם אתן יכולות לחשוב על מצב שבו תגידו לסטודנט/ית שהעבודה לא לגיטימית? לא מוסרית? שאין לה מקום במחלקה? ואולי זה כבר קרה?

Nirit:

באקדמיה יש מקום לדיון ובדיקת גבולות, אנו לא מעוניינים לעשות צנזורה לעבודות; אנו כן מעוניינים לעורר מודעות ומחשבה לקראת העבודה בחוץ.

ארבהת חטאי העיצוב שניסחנו – אליטיזם, אסקפיזם, פופוליזם ופרובוקציה – מתייחסים למניפולציות ולהחלטות שמעצבים מקבלים כשהם יוצרים עבודה חזותית: באיזה אופן הם מושכים את תשומת לב הצופים, מה הם מעוניינים להדגיש דרך העיצוב וכמה הם נאמנים לאמת. קל למעצבים חזותיים ליצור אשלייה, להשתמש בתמונה דרמטית וליצור תחושת הזדהות או פחד; הכלים האלה חזקים ומשפיעים על התודעה של הצופים.

Ofir:

התערוכה ״חטאי עיצוב״ מבקשת לבחון מה חלקם של מעצבי תקשורת חזותית בעיצוב המציאות? האם המעצבים לוקחים בחשבון את ההשלכות שהעיצוב שלהם מייצר על הקהל, גם כשהעיצוב הוא איכותי, אינטליגנטי ומלוטש, ואיך הסטודנטים, מעצבי העתיד, רוצים שהתקשורת החזותית תראה?

Yuval:

ומה התשובות שלכן? האם מעצבים לוקחים את בחשבון את ההשלכות? כי – ואני לא בהכרח שופט – לא פשוט להתפרנס מהמקצוע, וגם אני כמעצב בעבר מצאתי את עצמי עושה דברים שלא בהכרח הסכמתי להם

Nirit:

אנחנו חווים את הקושי והדילמה הזו על בסיס יום־יומי כמעצבים. זו בדיוק הסיבה שאנו מעוניינים לשוחח על כך בקרב הקהילה שלנו

Michal:

בכל מקרה התערוכה לא יכולה להסתיים בתשובה חד משמעית

Yuval:

אז שאלה אחרונה: מה החטאים העיצוביים שלכן? במה אפשר להאשים אתכן?

Nirit:

אני אליטיסטית ממש; וגם אסקפיסטית לא מעט

Michal:

אני גם אליטיסטית־אסקפיסטית, ואופיר זה אליטיזם משבש. נשלח לך את המטריצה שלנו שתוכל למקם את עצמך

Nirit:

וכשחסר לי כסף אני עושה פופוליזם מובהק. ואופיר הוא פרובוקטור

Yuval:

יפה! משהו חשוב נוסף להגיד על התערוכה שלא אמרנו?

Nirit:

כדאי לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של המחלקה, שם נחשפת הפעולה של הדמות ״ח״ שתוביל אותנו למקום התערוכה ולאירועים בה

Michal:

עוד נושא עקרוני בתערוכה: היא קצרה ומרוכזת. חשוב לנו שהיא תהיה אקטיבית ותייצר אינטראקציה עם המבקרים. יהיה ערב וידויי חטאים שאליו מוזמנים מעצבים מכל מוסדות הלימוד בארץ וגם מהתעשייה, וגם אירוע סגירה שבו יהיה מופע של המעבדה הגנרטיבית של בן בנחורין ואופיר


חטאי עיצוב: גלריה סמילה, רח׳ שארית ישראל 4, יפו
פתיחה: יום שישי 1.3 בשעה 12:00
ערב שיח חוטאים: יום רביעי 6.3 בשעה 19:30
אירוע נעילה: מוצאי שבת 9.3 בשעה 19:30

לקריאה נוספת

תגובה אחת

  1. שלומת

    עיצוב גרפי הוא מכניזם אידיאולוגי שמטרתו לשלוט על איך אנחנו מייצרים אימג'ים ומסתכלים על הסביבה והעולם.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden