כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

דימויים מהתחתית, גלריה ויטרינה. צילום: מ״ל

דימויים מהתחתית: ההיסטוריה של שפות העיצוב

כרזות שעיצבו מרצי ה־SVA בניו יורק והוצגו בתחנות הרכבת התחתית של ניו יורק, מוצגות בתערוכה ״דימויים מהתחתית״ במכון טכנולוגי חולון. ״אפשרות נדירה לצפות במסורת של דימויים חזותיים״, אומרת האוצרת מיכל קסטיאל

כשמונים את שמותיהם של המעצבים והמעצבות הגרפיים האמריקאים החשובים ביותר שפעלו במאה ה־20, מגלים כי לרובם מכנה משותף: הוראה בבית הספר לאמנויות חזותיות בניו יורק – ה־SVA. נראה כי הוראה במוסד היוקרתי, ששוכן במנהטן, היא תחנת חובה בדרך לכניסה לפנתיאון של גדולי המעצבים הגרפיים בארצות הברית. מילטון גלייזר, בוב גיל, איוון צ׳רמייף, פולה שר, מירקו איליץ׳, גייל אנדרסון וסטפן סגמייסטר – הם רק שמות אחדים של מעצבים – מרצי עבר והווה – שעברו בתחנה זו.

כרזות פרי עבודתם של מעצבים אלה, לצד מעצבים חשובים נוספים ששימשו כמרצים ב־SVA, מוצגות בתערוכה ״דימויים מהתחתית״, שנפתחה בשבוע שעבר בגלריה ויטרינה במכון טכנולוגי חולון. בתערוכה, שאצרה מיכל קסטיאל, מוצגות 59 כרזות מתוך אוסף המונה כ־200, שהופקו על ידי בית הספר בשנים 2019-1947 והוצגו בתחנות הרכבת התחתית של ניו יורק, במטרה לצוד נרשמים פוטנציאלים ללימודים. התערוכה היא תערוכה נודדת, אחת מסדרת תערוכות נודדות של ה־SVA; היא הוצגה בניו יורק לפני כשלוש שנים, ומאז צפו בכרזות המרשימות מבקרים ברחבי העולם, בין השאר בסין, באירלנד וברוסיה. לפני שנחתה בישראל הוצגה התערוכה בברזיל.

כריס בוזלי, 2018

ויקטור כהן, 2012

טווח השנים הרחב שבהן עוצבו הכרזות, ושאליהן נחשפו בזמן אמת מיליוני הנוסעים ברכבת התחתית, מאפשר ראייה רטרוספקטיבית והתבוננות מרתקת בהיסטוריה המפוארת של ה־SVA, שנחשב לאחד המוסדות לאמנויות חזותיות המובילים לא רק בארצות הברית, אלא בעולם כולו. מגוון הכרזות גם מייצג את מגוון השפות הגרפיות האמריקאיות של שבעת העשורים האחרונים. הכרזה, שהייתה לאורך רוב המאה ה־20 המדיום העיקרי בשירותם של מעצבים גרפיים, היוותה כלי חזותי שבעזרתו יכלו המעצבים להביע את קולם הייחודי. הכרזות שעיצבו מרצי המוסד היו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני של התפוח הגדול.

בין הכרזות שמוצגות בתערוכה אפשר למצוא את זו שעיצבה בשנת 1973 אודרי פלאק, ובה נראה תקריב על ערימת צבעי קריולה, ומתחתיה הכיתוב ״בלה עימנו מספר לילות. זה עשוי לשנות את האופן שבו תבלה את שארית ימיך״. הטכניקה הידנית – זו שתינטש בעשור שלאחר מכן על ידי מרבית המעצבים הגרפיים בעת שיעברו לטכניקה ממוחשבת, מייצגת את שפות העיצוב הגרפי של שנות ה־70 של המאה הקודמת; זאת לצד החשיבה הפרסומית שבאה לידי ביטוי במשפט המצורף – כזו שהיום מצטיירת כתמימה.

בכרזה אחרת, שעיצב ב־2013 סטפן סגמייסטר, עשה מעצב העל האמריקאי יליד אוסטריה שימוש בתצלום פורטרט פניו שלו עצמו, בעוד שזרועות מפותלות של תמנון דבוקות לראשו ומרכיבות על פרצופו את המשפט ״Take It On – SVA״. מדימוי כה גרוטסקי קשה להתעלם, בטח ממרחק קצר, כפי שחוו משתמשי הרכבת התחתית בעודם ממתינים על הרציף.

אודרי פלאק, 1973

סטפן סגמייסטר, 2013

לדברי קסטיאל, התערוכה היא פרי יוזמתם של מירקו איליץ׳, חבר סגל ה־SVA ופרנסיס די טומאסו, מנהל גלריות ה־SVA, בעוד שהאוצר האמריקאי של התערוכה העולמית הוא אנתוני פ. רודס – משנה לנשיא ה־SVA. ״התמה של התערוכה כפי שנהגתה על ידי אנשי ה־SVA הייתה לחלוק עם העולם את פיסת ההיסטוריה של מיטב העיצוב הגרפי האמריקאי; מעין מסע בזמן של קונספט, חומר, שפה גרפית וטכנולוגיה״, היא מספרת ומתייחסת לעבודת האוצרות בגרסתה הישראלית של התערוכה: ״כאוצרת אני יכולה לומר שמעבר לכרונולוגיית הזמן, רציתי לייצר מרחב מעניין לתנועה בתוך התערוכה.

״כך, חלל התערוכה משמש פלטפורמה להיסטוריה של שפות העיצוב הפופולריות״, מדגישה קסטיאל. ״למבקר יש יכולת מוחשית לראות בחלל הגלריה את המעבר מעולם העיצוב הידני לזה הדיגיטלי; טיפוגרפיות מגוונות וטכניקות שונות, החל מרישומים בעיפרון, דיו ומכחול, דרך איורים וקולאז׳ים ידניים ודיגיטלים, ועד צילומים ודימויים דיגיטליים. האוסף מצליח ללכוד סגנונות מגוונים שאיפיינו תקופות מתחלפות, שופך אור על שינויים בשפה הגרפית של מעצבים אמריקאים בולטים. התערוכה מעניקה אפשרות נדירה לצפות במסורת של דימויים חזותיים שנמשכת על פני מספר עשורים ועד ימינו. אותו פורמט, אותו לוקיישן, אותו קונספט – נשארו רלוונטים עד היום״.


דימויים מהתחתית: גלריה ויטרינה, מכון טכנולוגי חולון.
שעות פתיחה: ימים א׳-ה׳ 10:00-17:00; יום ו׳ 10:00-14:00
נעילה: 27.3

מילטון גלייזר, 2001

מרווין מטלסון, 1982

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden