כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אורית חופשי על רקע העבודה על גדות הזמן ומשקעיו. שילוב של גלופות העץ והנייר המודפס. צילומים: יגאל פרדו

עבודה בעיניים // אורית חופשי

עבודתה של אורית חופשי Quest נרכשה לאחרונה לאוסף הקבע של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק ובימים אלה היא מציגה בגלריה זימאק תערוכה זוגית עם מחמוד קייס

הפרטים הטכניים

העבודה Quest נרכשה לאחרונה לאוסף הקבע של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק. מידות: 200 על 100 ס״מ. טכניקה: הדפס עץ, רישום בעפרונות, דיו, על נייר קוזו עשוי ידני.

מי אני

אורית חופשי, ילידת קיבוץ מצובה, מרצה בכירה בבית הספר לאמנות רב תחומית ובמחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. בעלת תואר שני באמנות מאוניברסיטת לידס, ברטון הול, אנגליה; קודם לכן בוגרת תקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה ובוגרת האקדמיה לאמנויות פנסילבניה, פילדלפיה.

ביצירות גדולות ממדים אני משלבת בין רישום, ציור והדפס באופן שחוצה את הגבולות המגדירים את תחום ההדפס. בימים אלה אני מציגה בגלריה זימאק תערוכה משותפת עם מחמוד קייס, ״נקודת מבט״.

אורית חופשי, Quest 2016. צילומים: יגאל פרדו

אורית חופשי, רגעי

לקריאה נוספת

העבודה

הדפס העץ הוא טכניקה שמקורה בסין במאה ה־8 ומשם נדדה למערב. זהו תהליך עמלני ומתמשך של חריטה בלוח עץ, שבדרך כלל נותר מאחור לאחר שהדימוי המודפס הונצח על פני הנייר. המחקר המתמשך שלי עוסק בפריצת גבולות ומוסכמות של הטכניקה והשפה מקובלים, כדי להציג גישה מולטי דיסציפלינרית המעוררת דיון במהות ובתוכן. 

העבודות גדולות ממדים ועל פי רוב מורכבות מגליונות נייר שעליהם הדפסים יחידניים, רישום ומיחוי (rubbing), ולצידם לוחות הגלופה החרוטים. הדימויים ממשיכים זה את זה ואוצרים בתוכם עקבות מתהליך היצירה. על פני מרחב טופוגרפי הנפרש בעבודה אני רושמת, חותכת ומדפיסה סימנים המתארים את עקבותיו הבלתי נמחים של הזמן, ובליבו האדם המתבונן המנסה להעריך המציאות בהווה, המייצר בו פעולה ושנע קדימה.

זמן: אני מתבוננת במציאות מרובת הסתירות של ההווה, מנסה לגבות עדויות לגבי העבר, חסרת ודאות לגבי העתיד. מחפשת דרך להנכיח את הזמן: זמן אקטואלי, זמן היסטורי, זמן אישי – כל ממדי הזמן הללו נבחנים אל מול ממדי זמן היקום, שהוא נשגב מבינתי. אני מבקשת לבחון את הערכים והאמונות ביחס לחיינו הקצרים והסופיים.

הדימויים שלי עוסקים בין השאר במעברים, נדודים והגירה, שנעשים מכורח המציאות. אלו חזרו והתגברו באופן דרמטי וטראומטי בשנים האחרונות. שדה הדימויים המאפיינים את עבודותיי מציג נופים קדומים, יערות, שרידים, חורבות ודמויות העוסקות בהתבוננות, חיפוש, הרהור ופעולה נקודתית. מקומו של האדם בנופים הללו מדגיש את היותו בר חלוף וכבול במציאות פוליטית מאיימת.

אורית חופשי, בהמתנה

אוצר מילים: במשך השנים אני מלקטת ושומרת תצלומי עיתונות המתעדים את האדם בהקשרים סוציו פוליטיים, לצד דימויים שמצלמת בעצמי. מתוך אוסף זה, בשילוב עם הדמיון, אני יוצרת אנסמבל דמויות ודימויים שבהם אני יכולה להשתמש שוב ושוב. כאמנית הדפס, אני מוצאת היגיון רב באיסוף ושימוש חוזר בדימויים שנוצרו ועובדו לגלופות. אלה מצטברות בסטודיו, ומשמשות אותי למעשה כאוצר מילים, שבאמצעותו, אני יכולה לנסח משפטים, לשאול שאלות חדשות, ולשוטט במרחבים רעיוניים חדשים.

חומר: העץ הוא החומר שלי. מדוע עץ? בשל היותו זמין ומזמין כמצע לחיתוך, וגם בשל ריחו המפתה… מקורו הצנוע של לוח העץ מקרין גם על הפשטות הנראית לעין של תהליך חיתוך העץ, הכרוך באתגרים פיזיים ומנטאליים. תהליך חיתוך העץ הוא גם זיכרון תמידי לכך שזהו מדיום שפרח בעבר לכדי צורת אמנות חשובה, שמתחה ביקורת וקראה תיגר על דוקטרינות כנסייתיות ושלטוניות אחרות.

תהליכים: בשנים האחרונות מתחדד בעיניי הכוח והחיוניות שאצורים במצרף האלמנטים ביצירה. לא רק הנייר המודפס המונומנטלי, או לוחות עץ מגולפים, שנהנים מתחושת תלת־ממדיות רבת עוצמה; אלא גם השילוב של השניים ואף מעבר לכך. קנה המידה הגדול ופריצת ההדפס אל מרחבים תלת ממדיים, הם נדבך נוסף למחקר שמנסה לבדוק את גבולות ההדפס בהווה.

הרעיון של שילוב לוחות עץ ונייר נותן ביטוי לטווח רחב, כמעט קולנועי, מחוץ לגבולות החומר ובדיאלוג מתמיד עם טכנולוגיות ההווה המתקדמות (הדפס דיגיטלי) ומדיות מגוונות (צילום, וידאו ועוד). עשייה זו מאפשרת לי גם אלטרנטיבה לשימוש המקובל בחומרים, כחלק מהצורך לחקור ולהתקדם.

אורית חופשי, על גדות הזמן ומשקעיו

תעבירו את זה הלאה

העבודה נרכשה לאוסף המטרופוליטן. עכשיו נותר רק לראות אותה בכמה שיותר תערוכות של המוזיאון.

פלוס אחד:

העבודה ״על גדות הזמן ומשקעיו״ רישום דיו, הדפס עץ וצבעי מים על נייר ולוחות עץ אורן. מידות 259 על 1,016 ס״מ. המידות הגדולות של העבודות הן חלק מהותי מחוויית היצירה ביחס לגוף המתבונן.


רוצים להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת hi@prtfl.co.il
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

x סגירה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. ענת סאקס

    אורית אמנית יוצאת מהכלל. עבודות מרגשות ומרשימות בצורה בלתי רגילה. מעבר לזה – אשה מיוחדת כלכך! נפלה בחלקי הזכות לצפות מקרוב בתהליך היצירה שלך אורית יקרה ומידי פעם לחלוק מחשבות משותפות בנוגע ליצירה… ולחיים עצמם.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden