כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

מיה פרנקל טנא בתערוכת שירלי וגנר. צילומים: גלריה רוזנפלד

מגלים אוצרות // מיה פרנקל טנא

לאחר שנים של עבודה קריאייטיבית בפרסום, פנתה מיה פרנקל טנא לאוצרות ובתוך שנתיים סללה לעצמה דרך מהתערוכה הקבוצתית הראשונה בגלריה החווה בחולון לשנה רבת הישגים כאוצרת גלריה רוזנפלד

הפעם הראשונה

התערוכה הראשונה שאצרתי נקראה ״צייר לי כסא״, בגלריה החווה בחולון, ב־2017. זו הייתה תערוכה קבוצתית שהתבססה על אוסף נדיר של חפצי אמנות, רהיטים ופריטים מעוצבים בסגנון אר נובו (מאוסף מי־דן). לצד הפריטים העתיקים הצגתי עבודות של תשעה מעצבים צעירים, ששפתם העיצובית מתכתבת עם מוטיבים מרכזיים באר נובו ומעניקה להם פרשנות עכשווית. בתערוכה השתתפו נעם גאיה אלוני, תמר גליק, יוסי מדר, אור גלס, אלירן יקשין, אריאלה זוכוביצקי, הדס כהן, מיכל ואיליה גיטלמן ותמר ברניצקי.

במסגרת לימודי אוצרות התמחיתי במשך שנה במוזיאון העיצוב חולון ומיה דבש (אוצרת המוזיאון) סיפרה לי על הכוונה לייחד את ״עונת העיצוב״ בשנת 2017 בעיר לנושא אוספים ואספנות. עם המידע הזה יצאתי לחפש אוספים מעניינים לתערוכה. כך הגעתי לענת ויוסי מי־דן מנווה צדק, שאוספים חפצי אמנות מהעולם למעלה מ־30 שנה. את ההזדמנות להציג קיבלתי מרפי וזאנה, האחראי על תוכנית התערוכות בחללים העירוניים של עיריית חולון, שהציע את גלריה החווה.

אמנות ועיצוב מהווים חלק מרכזי בחיי מתחילת לימודיי לתואר ראשון בבצלאל. עם סיום הלימודים עבדתי בכמה משרדי עיצוב ובהמשך כמעצבת גרפית עצמאית. לפני ארבע שנים החלטתי להירשם ללימודי אמנות לתואר שני באוניברסיטת בן־גוריון במסלול אוצרות ובתום הלימודים התחלתי לפעול באופן עצמאי. חודשים ספורים לאחר שסיימתי את כתיבת התזה הגיעה ההצעה המשמחת, לאייש את משרת האוצרת בגלריה רוזנפלד. בשנה האחרונה הספקתי לאצור ברוזנפלד כעשר תערוכות – של אמני הגלריה ושל אמנים צעירים בתחילת דרכם.

אנה לוקשבסקי, מתוך התערוכה ״מבט מפוכח״

שירלי וגנר, מתוך התערוכה ״על המצולם״

התחנה האחרונה

לפני שבועיים נפתחו במקביל שתי תערוכות בגלריה רוזנפלד: התערוכה ״על המצולם״ של שירלי וגנר (בחלל המרכזי), שמציגה סדרות של תצלומי נוף מדומה, אשר נוצרו כולם כתפאורה בחלל הסטודיו של האמנית, בעבודת יד עמלנית, במשך חודשים ארוכים. מיצב הוידאו ״פנקיסטיסקופ״ חושף לראשונה את סט הצילום כפי שנבנה בסטודיו, ומעתיק אותו אל חלל הגלריה. המיצב מציע למבקרים חוויה רגשית חזקה שיש בה שילוב של נוסטלגיה, אשליה וניפוצה.

ב״רוזי״, חלל הפרויקטים של הגלריה, מוצגת התערוכה ״360״ של כרמי דרור. עבודותיה מבוססות על פרקטיקה של מיפוי מודלים תלת ממדיים, והיא מרבה לעסוק בהתפתחויות הטכנולוגיות של העשורים האחרונים ובהשלכותיהן על חיינו.

שירלי וגנר מתוך התערוכה ״על המצולם״

רונן זן, מתוך התערוכה ״חאן אל אחד׳ר״

כרם נאטור מתוך התערוכה ״גוף בעקבות רוח״. צילום: כרם נאטור

מכל מלמדיי השכלתי

התערוכות פורצות הדרך שאצר יונה פישר, אחד האוצרים החשובים והמשפיעים בישראל, העידו על כישרונו לזהות את המגמות החדשות והלכי הרוח בשדה האמנות. סקרנותו האינטלקטואלית וראייתו האמנותית מהוות עבורי מקור השראה. במיוחד חביב עליי אופן כתיבתו התמציתי והמדויק, ויכולתו לנסח אמירות רבות משמעות ולהציע אבחנות חדות בקיצור נמרץ ובסגנון בהיר וקריא. את אופן הביטוי התמציתי מחד, והעשיר מאידך אני שואפת לאמץ בטקסטים שאני כותבת.

תערוכת החלומות

מדובר בחלום גדול אך לא בלתי אפשרי – לאצור תערוכה ראשונה בישראל של האמן היפני־אמריקאי און קווארה. עבודת התזה שלי עוסקת באמנות סדרתית ומתמקדת ביצירתו של קווארה כמקרה מבחן מרכזי. משנת 1966 ועד מותו, בשנת 2014 עסק אך ורק בייצור אמנותי של סדרות עצומות מימדים, שהידועה בהם היא ״Today״. הסדרה כוללת למעלה משלושת אלפים קנבסים מונוכרומטיים, שבמרכזם דימוי אחד ויחיד – התאריך שבו נוצר. מדובר באמן מעניין במיוחד גם באופן התנהלותו. הוא מעולם לא התייחס לעבודתו – בכתב, בעל פה או באופן אחר. הוא סירב להתראיין ונמנע מלהופיע בפתיחות תערוכותיו. לא הצטלם ולא נפגש עם יותר משישה אנשים בו זמנית. דמותו החידתית של קווארה מוסיפה ממד מעניין לכל מהלך מחקרי ופרשני אודות יצירתו.

בשנת 2015 הוצגה בגוגנהיים בניו יורק התערוכה הרטרוספקטיבית ״Silence״, ששמה משקף נאמנה את הלך רוחו של האמן. ציורי התאריכים הוצבו על הקירות הספירליים של המוזיאון באופן שהולם את אחת התמות המרכזיות ביצירתו – הזמן. בתערוכה מסוג זה מהווה הצבת העבודות, הדומות זו לזו, אתגר מרתק.

בקרוב אצלך

התערוכה הבאה בגלריה תחתום את העונה הנוכחית ברוח תערוכות הבוגרים המוצגות בחודשי הקיץ. הזמנו שמונה בוגרים של המחלקה לצילום בבצלאל, אותם פגשנו בתערוכת סיום התואר הראשון בשנה שעברה – הפועלים יחד כקולקטיב בשם ״הסלון 5״. חברי הקבוצה יציגו עבודות חדשות ויערכו מיצב־מיצג חד פעמי תלוי־מקום. בחלל נפרד יוקרן הסרט ״יום אחר״ של חבר הקבוצה שי דרור.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת hi@prtfl.co.il
לקריאת כל המדורים של ״מגלים אוצרות״ לחצו כאן

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden