כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

פאול קור, מתוך ״כספיון הדג הקטן״. צילומים: עדו פרץ, באדיבות משפחת קור והוצאת כנרת זמורה ביתן דביר

30 לכספיון של פאול קור

ספריית האיור באגף הנוער של מוזיאון ישראל חוגגת בתערוכה חדשה יום הולדת 30 לכספיון, הדג המאויר המפורסם ביותר בישראל, פרי מוחו ומכחולו של פאול קור

הנה חמש עובדות שאולי לא ידעתם על כספיון, הדג המאויר המפורסם ביותר בישראל, פרי מוחו ומכחולו של פאול קור: 1. הוא נולד בסטודיו של קור ברחוב יבנה בתל אביב; 2. השם המקורי שהוענק לו בתחילה היה בכלל הסרדין הקטן; 3. חברו הלווייתן נוצר בהשראת הספר הזקן והים של המינגוויי; 4. עלילותיו ממשיכות בשני ספרים נוספים; 5. הוא כבר בן 30!

בסוף החודש שעבר, שלושה עשורים לאחר שאויר לראשונה, נפתחה בספריית האיור באגף הנוער של מוזיאון ישראל בירושלים התערוכה פאול קור – כספיון וחיות אחרות, שאצרה אורנה גרנות – אוצרת משנה לאיור ספרי ילדים במוזיאון ישראל, שאף משמשת כמנהלת ספריית האיור באגף הנוער. בתערוכה – שתיקח חלק בפסטיבל אאוטליין שייפתח בשבוע הבא – מוצגים לצד כ־30 איורים מקוריים שאוירו בעבור שישה ספרים, בין השאר לספרי כספיון, גם מתווים לכרזות, וכן רישום שרשם קור בהיותו ילד.

המשותף לכל העבודות הוא שכולן עוסקות בבעלי חיים. לדברי גרנות, כל הציורים, האיורים והכרזות מראים את היחס המיוחד שהיה לקור לנושא בעלי החיים, עוד בהיותו ילד ובהמשך כמעצב וכמאייר. ״היחס הזה מתורגם לסיפורים המוכרים, שבהם יש המון חיבה אנושית והומור דרך הייצוג של החיות כגיבורי הספרים״, היא אומרת.

המסע הגדול של כספיון

איורים מקוריים מספר ההכנה ״הסרדין הקטן״, 1985

לצד האיורים מוצגים גם חומרי הכנה. בין השאר מוצג ספר ההכנה הראשוני לכספיון, שבו הוא עדיין לא מכונה הדג הקטן, אלא הסרדין הקטן. ״קור היה פדנט גדול והכין לכל ספר גם ׳דמי׳ – ספר הכנה בגודל 1:1, וגם ׳ספרי תינוק׳ – ספרים קטנים יותר, מעין גרסאות מיניאטוריות שמראות איך הוא חושב על הקצב ועל הדפדוף״, מספרת גרנות. כל הפריטים שמוצגים בתערוכה הם מקוריים, היא מדגישה, ״הכל בזכות פנינה, אלמנתו של קור, ששומרת על הארכיון שלו באופן מעורר הערכה ואף הערצה״.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

״המיקוד בחיות הוא זה שהוביל את בחירת העבודות שמוצגות בתערוכה, ״מכספיון ועד לברווז, מהפיל ועד למגזרות החיות של ׳הגן הקסום׳ – כולם מראים את הצד הכי יצירתי והכי מקורי של פאול קור. כמאייר ומעצב הוא ׳חושב בתמונות׳, אבל משחק עם הספר כפורמט. בכל ספר יש הפתעה, או סוד שמתגלה בדפדוף. זה לא גימיק אלא משהו שקשור באופן הדוק לקונספט ולעלילה של הספר, אבל דרך זה הוא שובר את הקיר הרביעי של הספר בעידן שבו זה לא היה כל כך נפוץ, בוודאי שלא בארץ, ועושה את זה באופן אמנותי – שלשמחתנו גם זכה להצלחה מסחרית״.

צבע מיפה את ביתך

פאול קור היה יוצר רב־תחומי – מאייר, מעצב גרפי, אמן וסופר ילדים, שחי ופעל רוב שנותיו בתל אביב. הוא נולד בשנת 1926 בפריז למשפחת קורנובסקי שהיגרה לצרפת מפולין. אביו יצחק נספה בשואה ופאול הנער הוברח במהלך המלחמה יחד עם אחיו לז׳נבה שבשווייץ, שם שהה כפליט בבית מחסה לילדים יהודים עד לסיום המלחמה. במהלך תקופה זו למד ציור וגרפיקה בבית הספר הגבוה לאמנות בז׳נבה ובהמשך בבית הספר לאמנויות יפות בפריז. עם פרוץ מלחמת העצמאות ב־1948 עלה לישראל וגוייס לצה״ל כמתנדב מח״ל. הוא נשאר בארץ לאחר שנישא לפנינה טובבין, שאותה הכיר בצבא. קור שמר על שם משפחתו – קורנובסקי, בעוד שב״קור״ עשה שימוש כשם במה אמנותי.

פאול קור. צילום: באדיבות משפחת קור

מתווה כרזת ״צבע מיפה את ביתך״, 1954

מתווה לכרזה לגן החיות בתל אביב, 1952. צילום: בני מאור

קור, שמת בשנת 2001, היה ידוע בעיקר בזכות ספרי הילדים שכתב ואייר בצבעוניות עזה ומלאת חיים, אך עסק גם בציור ובעיצוב גרפי. הוא עיצב כרזות, שטרות, בולים ועטיפות ספרים, בשפות גרפיות שונות ומגוונות; בין השאר עיצב את כרזות יום העצמאות תשי״ב (1952) ותשכ״ג (1963), ואת הסדרה האחרונה של שטרות הלירה הישראלית בשנות ה־70. בתערוכה, שמציגה בעיקר סקיצות לאיורי ספרי הילדים שיצר, מוצגים שני מתווים מקוריים לכרזות שעיצב, שתיהן בעלות גישה הומוריסטית.

במתווה הראשון – זה שעיצב קור לכרזת פרסום לחברת צבע – מוצגת אמא צבה שצובעת את השריון של בנה הצב, לצד הסיסמה הפרסומית ״צבע מיפה את ביתך״. המתווה השני הוא לכרזה שעיצב בעבור גן החיות של תל אביב. בכרזה, שבה בולטת הסיסמה ״בקרו בגן החיות״, מוצגים אבא, אמא ובן עומדים ומביטים מעלה לכיוון ראשה של ג׳ירפה, שבשל אורכו של צווארה נעדר הראש מהכרזה ונחתך.

לצד אלו, מרשים במיוחד רישום הילדות שמוצג בתערוכה, שאותו רשם פאול קור בעיפרון בהיותו בן כעשר בלבד בצרפת. ״זו אולי העבודה הכי מרגשת בתערוכה״, מספרת גרנות. ״מי שיראה אותה – במיוחד הילדים – לא ישכח אותה. הברווז הזה כל כך נוגע ללב, ולא יאומן שילד בן פחות מעשר מסוגל לרשום בכזה דיוק, אבל בעיקר מסוגל לתת לברווז כזו הבעה אמינה ואנושית, למרות שזה בעל חיים״.

כספיון הדג הקטן

הספר ״כספיון – הדג הקטן״, שזכה בפרס האיור ע״ש בן יצחק באגף הנוער של מוזיאון ישראל, הפך בהמשך לסדרה, שבמסגרתה יצאו לאור גם הספרים ״כספיון בסכנה״ ו״המסע הגדול של כספיון״. לרגל התערוכה הושקה מהדורה חגיגית של כספיון בהוצאת כנרת זמורה־ביתן דביר בשיתוף פעולה עם מוזיאון ישראל. מהדורת יום ההולדת החדשה מגוללת במילים ובתמונות את סיפור לידתו והפיכתו של כספיון לקלאסיקה ישראלית.

חלקה הראשון מציג את הסיפור מאחורי איך נולד כספיון, שאותו כתבה יעל גובר. החלק השני הוא הסיפור עצמו, כפי שמופיע במהדורות הספר ה״רגילות״. החלק השלישי, ששמו ״כספיון וחיות אחרות״, עוסק בתערוכה. ״החלק הראשון והשלישי מהווים מעין מיני־קטלוג לילדים, שמספר במילים ובתמונות את סיפורו של היוצר וסיפורה של היצירה. מעין ביוגרפיה לפעוטות – סוג של פיקצ׳ר־בוק על אמנות ואמן״, מסכמת גרנות.


פאול קור – כספיון וחיות אחרות
ספריית האיור באגף הנוער, מוזיאון ישראל ירושלים. נעילה: דצמבר 2019

איור מקורי מספר ההכנה ״הסרדין הקטן״, 1985

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden