כל מה שחשוב ויפה
אפי קישון, אוקיינוסים של ג׳יין בורדו

אפי קישון // אוקיינוסים

הסולנית של להקת ג׳יין בורדו פנתה למעצבת והמאיירת אפי קישון באינסטגרם בהצעה לעצב את האלבום השלישי של הלהקה, אוקיינוסים, ״עם עטיפה צבעונית, ׳דרימית׳, מעולמות הפנטזיה והסוריאליזם״

בשנתיים האחרונות התעסקתי לא מעט בעיצוב למוזיקה. החיבור שלי לדבר הגיע באופן די טבעי: מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהיום־יום שלי והיא משפיעה ישירות עליי ועל היצירה שלי. לפני מספר חודשים, דורון, הסולנית של ג׳יין בורדו, פנתה אליי באינסטגרם עם הצעה לעצב את האלבום השלישי של הלהקה: אוקיינוסים. מאוד התרגשתי מההצעה, גם כי אני אוהבת את הלהקה וגם כי תהליך של עיצוב אלבום הוא תמיד מסע אינטימי ומעמיק אל תוך היצירה יחד עם יוצריה, והוא הופך להיות בסופו של דבר חלק בלתי נפרד ממנה. זו גם פעם ראשונה שיצא לי לעבוד על פורמט ויניל. בן זוגי אוסף כבר שנים תקליטים, כך שלא היו חסרות השראות.

כל תהליך של עיצוב אלבום מתחיל אצלי בצלילה של שעות אל תוך האוסף, מסע בין ז׳אנרים, מעטיפות קלאסיות עד לעטיפות DIY של תקליטי פאנק ישראלי שיצאו ב־30 עותקים. זה עולם ומלואו וזה מכניס אותי לאווירה לפני שאני ניגשת לעיצוב. העטיפה שהכי אהבתי השנה היא לאלבום Gentle Leader של Peach Kelly pop, להקת בנות גאראז׳־פאנק מלוס אנג׳לס. עטיפה לתקליט ישראלי שאני אוהבת במיוחד היא העטיפה של ששת מ־1977 שעוצבה על ידי דוד טרטקובר. אני מאוד נמשכת לדברים צבעוניים, מקושקשים, מבולגנים וסוריאליסטיים, ובסופו של דבר גם הסגנון העיצובי שלי הוא כזה והוא מושפע מההשראות ששאבתי לאורך השנים. אני משתדלת לפעול מהבטן ולא לרסן את עצמי יותר מידי, גם אם זה בעבור לקוח.

מתוך תהליך העבודה

ההנחיה שקיבלתי מדורון הייתה ליצור עטיפה צבעונית, ״דרימית״, מעולמות הפנטזיה והסוריאליזם, שתלך יד ביד עם סגנון האלבום, שמבחינת הפקה קצת שונה מקודמיו, תוך התייחסות גם לשמו. הסכמנו בינינו שהטכניקה צריכה להיות קולאז׳, שזו כנראה הטכניקה האהובה עליי והמקום שבו פרץ היצירתיות שלי הוא הכי חזק. אמרתי אמן ויצאתי לדרך.

את התהליך התחלתי בגזירת דימויים מתוך מגזינים, אנציקלופדיות וספרי ילדים ישנים שאספתי לאורך השנים (אני אספנית אובססיבית מעט): מצאתי דמויות מהממות של ילדים, חיות, מוזיקאים, מכשירים משונים, טקסטורות ודימויים אמורפיים למניהם. תוך משחק עם החתיכות הגזורות, מהר מאוד הבנתי שהכיוון הכללי הולך להיות מושפע מעולמות הווינטג׳ וספרי ילדים, בשאיפה לקחת את זה למקום יותר אפל ומוזר ופחות ״חמוד״. סרקתי את הדימויים למחשב והתחלתי לשחק איתם: בדקתי אופציות מינימליסטיות יותר, מינימליסטיות פחות וכאלה שהיו מאוד עמוסות. בסופו של דבר יצרתי חמש אופציות לעיצוב העטיפה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

אחרי התלבטויות ודיונים עם הלהקה על מספר אופציות מועדפות, נבחרה העטיפה העמוסה יותר, שעבדה לנו טוב עם סגנון האלבום, כי היא יצרה את הביטוי הוויזואלי של העושר ההפקתי. המשכנו לדייק את העטיפה בעבודה משותפת עד לתוצאה הסופית. הדימויים על העטיפה הושפעו ממילות השירים ומאווירת האלבום. אם אני יכולה לתמצת את ההשראה מהמילים לכדי ציטוט אחד, זה יהיה הציטוט מתוך השיר ״אוקיינוסים״ (שהוא גם שם האלבום):

״כשטיפסתי על ההר, שביל תלול ארוך וצר, ציפורים למעלה, הן שרקו תמשיכי הלאה, בין איים סירה נוסעת, בדמיון אני טובעת, געגוע שט, את הנוף שותה לאט״. יש בו המון קסם וחוסר־היגיון שהשפיע על העיצוב. כמו כן, איך אפשר בלי להוסיף חתולים? לחתולים תמיד יש מקום מבחינתי (וגם מבחינת הלהקה. אז ניצחון).

העבודה על האלבום כללה בהמשך את עיצוב הסינגל, עיצוב האינסרט לוויניל ואת עיצוב החוברת ל־CD, שבהם עשיתי שימוש במגוון הדימויים שאספתי ושלא נכנסו לעטיפה הראשית. היו הרבה דימויים שהתאהבנו בהם תוך כדי והחלטנו להישאר איתם ולהכניס אותם במקומות אחרים. המחשבה שהובילה אותי כל הזמן בעבודה על העיצוב, הייתה השאיפה ליצור עולם ויזואלי יפה ומוזר, שמתרחשים בו כל מני סיפורים קטנים.  בעטיפה ישנם לא מעט סיפורים כאלה, שאת חלקם מגלים רק אחרי מבט של דקה או שתיים.

אני מאוד מתרגשת וגאה בתוצאה. אני מאחלת לעצמי להמשיך לעשות המון פרויקטים מעניינים מהסוג הזה ולזכות בלקוחות מדהימים כאלה. תקשיבו לאלבום, הוא יפהפה 🙂


מדור הגשות כולל חומרים שהתקבלו במערכת פורטפוליו. שלחו לנו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים. פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden