כל מה שחשוב ויפה
קורין אביסדריס, סכנה בג׳ונגל. צילום: מ״ל

תערוכות אוגוסט-נובמבר 2019 בבית האמנים בירושלים

פורטפוליו Promotion: ילנה רוטנברג, שמוליק כץ ושרגא וייל, ניבה סימון, מתיה אורן וקורין אביסדריס, בתערוכות חדשות שתיפתחנה בשבת 7.9 בבית האמנים ירושלים

האבן הזו ושאר האבנים // ילנה רוטנברג

ילנה רוטנברג תציג תערוכת יחיד כזוכת הפרס לציור על שם אסנת מוזס לאמן צעיר לשנת 2019. את התערוכה מלווה האוצר אבי סבח. בחירתה של רוטנברג לוותה בנימוקי השופטים: ״ציוריה של ילנה רוטנברג מעוררים סקרנות ומעידים על אינטליגנציה ציורית המושתתת על ידע רחוב ועל חכמת סטודיו. הם מבקשים מהמתבונן להתקרב ולהשתהות על הפרטים המתעתעים, המרכיבים את מושאי הציור, שהם מוּכּרים ובלתי מוּכּרים בעת ובעונה אחת. בציוריה מציעה רוטנברג שפת ציור עדכנית וחדשנית, המגיעה מציורי הגרפיטי ומן הצילום המיידי והזמין, המופץ ברשתות החברתיות. כמו בצילום, היא עורכת את הדימוי המצויר, משחקת עמו והופכת אותו לדינמי, תוך שהיא מנצלת, בין השאר, את כשליו המובנים, כגון מיסוך, טשטוש והיעדר מיקוד.

עצם השימוש באיירבראש (airbrush) כטכניקה ציורית, הופכת את הכשלים האלו לשפה ציורית מורכבת, המעניקה לציור ״תכונות רחוב״ על בד. נושאי ציור יומיומיים, בנאליים לכאורה – מעידים על חשיבה ועל דיאלוג ציורי עם הנושא, כאשר בכל מיזנסצנה מתקיימות זו לצד זו  תלישות ושייכות, היפרדות והתלכדות״. ועדת הפרס כללה את האמנים שי אזולאי, מרים כבסה וזויה צ׳רקסקי.

מפגש גלריה יתקיים ביום שלישי, 15.10, בשעה 18:00.

ילנה רוטנברג, עלהאש. צילום: מ״ל

ילנה רוטנברג, חטיפת אירופה. צילום: מ״ל

שמוליק ושרגא בפריז // מסע ההשתלמות של שמוליק כץ ושרגא ווייל, 1953

האוצרים רון ברטוש וטלי תמיר חברו יחד לאצירת תערוכה של שניים מבכירי ציירי הקיבוץ הארצי: שרגא ווייל (1918–2009), מאיירן של עשרת דיברות השומר הצעיר וההגדה של פסח ששימשה את חברי הקיבוץ הארצי, ושמוליק כץ (1926–2010), מאיירם של הספרים הידועים חסמבה ודירה להשכיר. התערוכה תתמקד בשנת 1953, שנה אחת מיוחדת ביצירתם ארוכת השנים. בשנה זו השתלמו באמנות ההדפס ובטכניקות של ציורי קיר בבית הספר לאמנויות היפות בפריז (בּוֹזַאר), השתלמות שנועדה לשימוש עתידי בטכניקות אלה ולהפצתן במרחב החזותי של התנועה הקיבוצית.

birds

בתערוכה יוצגו עבודות רישום והדפס על נייר מאותה שנה, המשקפות מבט כפול על פריז; מצד אחד ציירו השניים את פריז היפה והמסוגננת ואת הווי בתי הקפה והגנים הציבוריים, ומצד שני, כסוציאליסטים נאמנים, תיארו את הקבצנים וה״קלושארים״ השיכורים החיים מתחת לגשרים. לצד ציורי פריז, ציירו שני הקיבוצניקים את נופי הקיבוץ והכפר הערבי, כשהם מפגינים נאמנות לארץ ולתנועה ששלחה אותם. רובד אחר בתערוכה יתייחס למדור הסאטירי השבועי בעיתון ״על המשמר״ בו פרסמו  השניים את מסעם באירופה בהומור אופייני. שמוליק ושרגא ניצלו את שהותם בפריז לטיולים ברחבי אירופה, כור מחצבתם, והנציחו את מסעם ברישומים במחברות וביומנים אישיים, שיוצגו גם הם בתערוכה.

מפגש גלריה ייערך בשבת, 2.11, בשעה 12:00.

שרגא ווייל, שמוליק ואני פריז. צילום: מ״ל

שמוליק כץ, בסדנת ההדפס. צילום: מ״ל

חברים חדשים 2019 // קורין אביסדריס, מתיה אורן

כחלק ממסורת ארוכת שנים, בית האמנים מצרף בכל שנה חברים חדשים לאגודת אמני ירושלים ובכך פותח את עונת התערוכות השנתית. שתי אמניות, שתיהן עוסקות בציור, הצטרפו השנה לאגודה: קורין אביסדריס ומתיה אורן. תערוכה מעבודותיהן, שאוצרת אירנה גורדון, תלווה את פתיחת השנה הנוכחית.

קורין אביסדריס היא אמנית רב תחומית, העוסקת בדיוקן עצמי כדימוי נזיל. עיקר יצירתה הם ציורים ורישומים בעלי אופי מהיר ואיורי, שבהם היא מלקטת מתוך שטף הדימויים המציפים את הרשתות החברתיות של פייסבוק ואינסטגרם, הטלפונים הניידים, הטלוויזיה והקולנוע.

עבודותיה של מתיה אורן מסרבות להתקבע למצב אחד ומנהלות מאבק מתמיד עם האפשרות לתת ביטוי חזותי יציב לקיום האנושי, ש״נידון״ להיות חופשי. הן נעות כל העת בין הפשטה לבין פיגורטיביות, משקפות את המעברים התמידיים שהם מנת חלקה של התודעה. הגודש בציוריה של מתיה אורן  הוא מבע של הנפש והגוף שמתפרצים אל הבדים במערבולת של הנחות צבע דחוסות, שמתוכן עולה ומתגבש דיוקן חי, משתנה, חסר מנוח.

מפגש גלריה בתערוכה יתקיים בשלישי, 24.9, בשעה 18:00.

ניבה סימון // טיסת מכשירים: תערוכה בסדרת נדבך 22

טיסת מכשירים היא מצב בו הטייס אינו מסתמך על תנאי הראות כדי לשלוט במטוס, אלא על הנתונים הנמסרים דרך מכשירי הניווט. עבודותיה של ניבה סימון נוצרות אף הן ללא ראיה ושליטה מלאה של האמנית, בתהליך המתהווה בחדר החושך. העבודות משלבות בין מסורת הפוטוגרמה והצילום ללא מצלמה עם אמצעים דיגיטליים של שימוש באור הבוקע ממסך או מקרן. סימון מחברת בין צילומי סטילס ווידאו שהיא מצלמת לבין דימויים ממרחבי המדיה השונים.

המכנה המשותף לעבודות בתערוכה, שאוצרת אתי שוורץ, הוא הדואליות בין יופי פואטי לבין תחושה של מקום הנתון בסיכון. הצילומים אינם עוסקים בזיהוי הדימוי אלא במורכבות של תפיסת המציאות כפי שהיא מוצגת דרך מיסוך והמרה במדיום הצילום וצריכתה דרך אמצעי המדיה, רשתות חברתיות וערוצי תקשורת.

מפגש גלריה ייערך ביום שבת, 5.10, בשעה 12:00.

ניבה סימון, קרוסלה

ניבה סימון, ללא כותרת (מדוזה #1)

מתיה אורן, אריאלה. צילום: אורן דרכמן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden