כל מה שחשוב ויפה
החצר הפנימית במוזיאון רוקפלר, מתוך תערוכה רזי גן העדן: 100 שנים לקרמיקה הארמנית בירושלים. צילום: לורה לכמן

הרשימה המשותפת 26.9.2019

אמנות סיבים מסורתית פוגשת פורמטים וטכניקות חדשניות בבית אריה קלנג; קרן רוסו יוצאת למסע בחללים אדריכליים מפתיעים בתערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות; מוזיאון רוקפלר מציג אריחים מקוריים מכיפת הסלע, לרגל 100 שנה לקרמיקה הארמנית של ירושלים

כחוט השני – אמנות סיבים בבית אריה קלנג

לאורך ההיסטוריה נחשבה אמנות הסיבים למלאכה נשית, מטלה ביתית ולא מדיום אמנותי שווה ערך. התערוכה הקבוצתית ״כחוט השני״, שנפתחה ביום שלישי (24.9) בבית אריה קלנג באשדוד, מבקשת להציג דיאלוג בין אמנות הסיבים המסורתית לטכניקות יצירה עכשוויות ופורמטים חדשניים; בין השימוש בטכניקה עמלנית, קישוטית ופונקציונלית, לבין הבעה יצירתית אישית־חברתית־פוליטית; בין הפרט לבין ההשתייכות לכלל ולקהילה.

התערוכה המגוונת מציגה את עבודותיהם של 17 אמנים, המשלבות חומרים סיביים טבעיים ותעשייתיים, באופני יצירה מסורתיים כרקמה, הטלאה, קליעה, וליפוף, ובמדיות אמנותיות קלאסיות בהן פיסול, צילום, ציור, והדפס. היצירות עוסקות בטווח רחב של נושאים, חלקן במשמעויות הקושרות בין הצורני, החומרי והמושגי, וחלקן בנושאים סטראוטיפים אישיים המאפיינים לאורך ההיסטוריה את השימוש בחומרים כגון חוטים, צמר וטקסטיל.

משתתפים: חיים אבגי, שרונה אפרת, ריקי איתן בירנבוים, נטלי ביבי, הילה בנימין, מיקה בר, תמר ברניצקי, דודו דהאן, תמי הורוביץ, דנה הראל, רמי טריף, איילת יונטף, רויטל כהני, אליה לוי, נופר משעלי, ענת פרידמן, שירה שובל. אוצרת: תמי הורוביץ. מפיקה: ריקי איתן בירנבוים. נעילה: 30.12.

איילת יונטף. צילום: ריקי איתן בירנבוים

נטלי ביני. צילום: ריקי איתן בירנבוים

עלה תאנה, רמי טריף. צילום: מ״ל

החוט המקשר, אליה לוי. צילום: גילי בניטה

קרן רוסו – תולדות העתיד הקרוב

תערוכה חדשה לאמנית קרן רוסו תפתח הערב (26.9) במוזיאון תל אביב לאמנות. ״תולדות העתיד הקרוב״ תכלול שלוש עבודות וידיאו חדשות ורישומי פחם גדולי ממדים, שמתייחסות להיסטוריה התרבותית של גרמניה וחוקרות את הקשר בין אי־רציונליות לבין לאומנות, באמצעות בחינת מחודשת של המורשת האקספרסיוניסטית. עבודתה של רוסו נוגעת בתחומי ידע רבים ונשענת, בין היתר, על מקורות חזותיים, ספרותיים, מדעיים ומחקריים. היא מתעניינת ברגעים מסוכנים בהיסטוריה, שבהם מיתוסים ופריטים מזמנים קדומים מתמזגים באופן הרסני עם אידיאולוגיות פוליטיות ומנוצלים לביסוס נרטיבים פוליטיים. הסרטים מדגימים את כישלונן של אוטופיות אישיות, אמנותיות או לאומיות, ואת טשטוש הגבולות בין היסטוריה לפנטזיה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

עבודות הוידאו מלוות מסעות בגופים אדריכליים משונים ומפתיעים. העבודה TET-Stadt משייטת בתוך מודל של עיר בסגנון מצרי קדום, שתכנן האמן האקספרסיוניסט ברנהרד הטגר בהזמנתו של יצרן ביסקוויטים גרמני ב־1917. המודל המקורי של העיר אבד, ורוסו משחזרת אותו לפי תכניות אדריכליות ותצלומים. היא שוזרת בסרט קטעים מסרט תעמולה בשם גרמנים נגד פרעונים. סרטה של רוסו מתאר בצילומי שחור לבן עטופי צללים עיר רפאים שוממת. המצלמה משוטטת ברחובות העיר, בין בניינים מונומנטליים לבנים ופירמידות, כשאת תנועתה מלווה סאונד אלקטרוני עכשווי מאת בניה רכס.

לצד הסרטים התערוכה כוללת גם רישומי פחם גדולים של מונומנטים היסטוריים, פסלים ומוטיבים ארכיטקטוניים, שרוסו משלבת בהם אלמנטים הלקוחים מסרטי מדע בדיוני. הרישומים יוצרים מציאות כלאיים, שמתמקדת בצד האפל של חלומות קולקטיביים, והם מעוררים במתבונן תחושת מסתורין מהולה ביראה.

Morlock Temple with Barlach Head, קרן רוסו

ללא כותרת, קרן רוסו

רזי גן העדן במוזיאון רוקפלר

אריחים מקוריים מכיפת הסלע ייחשפו לראשונה לציבור בתערוכה מיוחדת לרגל 100 שנה לקרמיקה הארמנית של ירושלים. הקרמיקה הארמנית, מסמליה המובהקים של העיר ירושלים, זוכה לתערוכה מיוחדת במוזיאון רוקפלר, בה יוצגו לראשונה אריחי קרמיקה נדירים מכיפת הסלע ומכנסיית יעקב הקדוש הארמנית ושורת לוחות מקוריים של גדולי האמנים הארמנים מתחילת המאה הקודמת.

בתערוכה, שאצרו פאוזי אבראהים ונירית שלו־שליפא, ייחשפו סודות הקרמיקה הארמנית ויוצגו בה דימויי גן־העדן הססגוניים המשובצים על קירות מבנים, בחצרות ובתוך בתים, וכן אריחים מקוריים מכיפת הסלע, מן הפטריארכיה הארמנית בירושלים ועוד. כך לדוגמה יוצגו אריחים מקבר דוד שהגיעו להר ציון במאה ה־17 מדמשק והושחתו בפעולת ונדליזם בשנת 2013, אריחי קרמיקה מקוריים מכיפת הסלע מהמאה ה־16 שהוסרו על ידי הבריטים במסגרת השיפוצים בהר הבית בשנות ה־30, וממצאים נדירים שהתגלו בפרויקט סינון העפר של הר הבית ומקורם בכבשן מבית המלאכה שעמד סמוך למסגד אל־אקצא.

לצד הממצאים ההיסטוריים, יוצגו עבודותיהם של מייסדי האסכולה של הקרמיקה הארמנית וממשיכיהם, יצירות של אמנים ארמנים וישראלים בני זמננו וכן מיזם של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל, מחווה לקרמיקה ארמנית ולקרמיקה שנוצרה בימי בצלאל של שץ.

תליון דמוי ביצה ועליו הקדשה בארמנית של צליין לכנסיית דיר א-זיתונה, 1739. מאוסף הפטריארכיה הארמנית, ירושלים. צילומים: לורה לכמן

אריחים בחצר הפנימית במוזיאון רוקפלר

לוח אריחים בדגם פסיפס הציפורים, דוד אוהנסיאן, סדנת אריחי כיפת הסלע

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden