כל מה שחשוב ויפה
ליאור קסם חממה בתערוכה טוטם וטאבו

טוטם וטאבו: תערוכה חדשה במוזיאון אילנה גור

פורטפוליו News: פנטזיות, יצרים ושלל סיפורים עולים מעבודותיהן של ליאור קסם חממה ונדיה גורנשטיין, בתערוכה המשותפת ״טוטם וטאבו״, שתיפתח ביום ו׳ 22.11 במוזיאון אילנה גור. אוצרת: חגית פלג רותם

במוזיאון אילנה גור תיפתח ביום ו׳ 22.11 (בשעה 12:00) תערוכה אורחת טוטם וטאבו, במסגרת שבוע האיור 2019 בתל אביב. עבודותיהן של האמניות ליאור קסם חממה ונדיה גורנשטיין, בתערוכה שאצרה חגית פלג רותם, יוצרות עולם דימויים פנטסטי בפיסול ואסמבלאז׳ חפצים, איור, קרמיקה, גילוף בעץ – שילוב בין חומרים רכים וקשים.

המשיכה אל האגדי והכמוס היא כוח מניע ביצירתן של שתי האמניות – פיסול שמספר סיפור, מתפתל ומתפתח, עוטה לבוש חדש ורב פרטים. לעתים הדימויים פונים אל האפל והמורבידי, לעתים אל הפנטזיה ולעתים אל הרוחני. העבודות יוצרות הלחמים מפתיעים, עירוב של זרויות, טוטמים היברידיים ואסוציאטיביים, המתנוססים לגובה או מתפשטים לכיוונים לא צפויים. בסאב־טקסט שלהן חבויים מאוויים כמוסים, עדינות ורוך, לצד כוח מתפרץ, בוטה וייצרי.

העבודות בתערוכה מתכתבות עם גוף העבודה הייחודי ופורץ הדרך של אילנה גור, ועם סגנונות אמנותיים המערערים גבולות והיררכייה בין דיסציפלינות, תקופות וז׳אנרים. מרבית העבודות נוצרו במיוחד לתערוכה והן מוצגות לראשונה לקהל.

ליאור קסם חממה ונדיה גורנשטיין. צילום: עדי גלעד

נדיה גורנשטיין, צילום: עדי גלעד

ליאור קסם חממה

כותרת התערוכה ״טוטם וטאבו״ שאולה מכותרת ספרו של זיגמונד פרויד (1913) ונובעת מטבען של העבודות בתערוכה, שבאופן אינהרנטי מבטאות ריבוי מקורות וריבוי אסוציאטיבי, אינן נשמעות לחוקיות מקובלת ומוסכמת. בחלקן הן מגיעות מעולמות של קראפט ואינטואיציה, ובחלקן מעומק נפשי ותודעתי ומאיסוף יידע באופן אובססיבי, כמעט כמו היצירה עצמה – שהיא עמלנית וטוטאלית. הן מתיישבות על הגבול שבין היפה והכואב, המשעשע והמטריד. בעבודותיהן האמניות נוגעות בעצב החשוף של הילדות, ברגשות בושה והסתרה, חיפוש מקום וזהות, בחינה והערכה עצמית בלתי פוסקת, שמבקשת מזור באישורים חברתיים, בהתקבלות והיטמעות, למרות שזו מנוגדת לאופיין האינדיבידואלי, הנאבק להתבלט.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

המתח בין הטוטם (מושא של אמונה ונחמה), לטאבו (האיסור, החטא, מבחן המוסר) – הוא מקור לעושר יצירתי (כמו גם לשעות רבות של טיפולים על ספות של פסיכולוגים לאורך הדורות). בעולם האמנות כמו בעולמות רוחניים ואף בעיצוב בתקופה האחרונה, ניתן לראות טוטמים רבים, ערימות של דבר על דבר, מגדלים ועמודים אינסופיים.

אצל חממה הטוטם עשוי מעבודות העבר שלה – כבני משפחה שנאספים ומתלכדים, תומכים זה בזה ומעיקים זה על זה. דור על דור של יצירות, שלפתע מקבלות פרשנות חדשה באמצעות החיבור הבלתי צפוי והבחירה בשפת הרישום וההזהבה, שבה היא עוטפת את הטוטם ומשלימה אותו. בעבודות אחרות היא יוצרת היברידים בין בעלי חיים לאנושי ולדומם, ולעולם מכני, רובוטי. עבודות נוספות מבוססות על חפצים קיימים, והטאבו העוטף אותם – כמו בובה שניצלה מאושוויץ, ושימשה מודל לעבודה חדשה.

גורנשטיין שואבת השראה ממגוון מקורות ותקופות באמנות ומשלבת הומור ביקורתי בראיית עולם גלובלית ורב תרבותית. יצירתה נובעת מצורך עז, דווקא בעולם הדיגיטלי והווירטואלי של ימינו, לשוב ולגעת ישירות בחומר. תוך שימוש בטכניקות עבודה מסורתיות ובשילוב חפצים שהיא אוספת, בעלי עבר ו״זכרון״, היא יוצרת דימויים גדושים ורבי הבעה, שאינם מחוייבים לזמן או למקום מוגדר; הם אקלקטיים, מפורקים ומורכבים, ומבטאים פנטזיה אניגמטית.

נדיה גורנשטיין, צילום: עדי גלעד

ליאור קסם חממה

שתי האמניות נוגעות לא נוגעות בטאבו, מורדות בהתנהגות החברתית ״המקובלת״, מסתייגות מהתחום הבטוח של פוליטיקלי קורקט ומציעות אלטרנטיבה למובן מאליו. הן מונעות מהתנגדות פנימית לדרישה להתנהג בבגרות (כשכלולו של האיסור על ילדות שבגרו ״לא לשחק בבובות״), או במלים אחרות לא לעסוק בשטויות – כלומר, באמנות. והשטויות הללו, שאינן שטותיות כלל, מהוות מוקד משיכה והנאה, מקור השראה בלתי נדלה ודלק יצירתי – גם בגלל הנטייה לדחוק אותן, להתנער מהן. התוצאה היא פיסול עשיר, השולח תזכורות למקורות שונים וזמנים אחרים, שמרחיבים את ההקשר המיידי של העבודות.

שיח גלריה וערב פתוח בהשתתפות אוצרת התערוכה והאמניות יתקיים ביום חמישי 28.11.19 בשעה 19:00. נעילת התערוכה 22.12.19

נדיה גורנשטיין, צילום: עדי גלעד

ליאור קסם חממה

ליאור קסם חממה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden