כל מה שחשוב ויפה
נירית כספי, עזהישראל

הוענקו פרסי דוד עזריאלי לפרויקט סטודנטים לאדריכלות לשנת 2019

פורטפוליו News: מימוש של מרחב חדש בעוטף עזה, מקלט עירוני פיזי־אידיאולוגי לנשים בחברה הערבית, התחדשות עירונית בבאר שבע. אלו שלושת הזוכים בפרסי עזריאלי לשנת 2019

נירית כספי מאוניברסיטת תל אביב, לובנא עסאף מהפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון ולוטם חממה מהמרכז האקדמי ויצו חיפה, הן שלוש בוגרות ״טריות״ של לימודי האדריכלות, שיוצאות לדרכן המקצועית ברגל ימין, עם זכייתן בפרס דוד עזריאלי לפרויקט סטודנטים לאדריכלות לשנת  2019. עבודותיהן של כספי, עסאף וחממה נבחרו מתוך 15 עבודות גמר שהוגשו לתחרות שהתקיימה זו השנה ה־16, ושמטרתה עידוד מצוינות במוסדות האקדמאיים לארכיטקטורה בישראל.

התחרות הינה חלק מפעילותה של קרן עזריאלי, שבראשה עומדת דנה עזריאלי, יו״ר קבוצת עזריאלי. הקרן מנתבת את עשייתה לקידום החינוך, החברה והרווחה, האמנות והתרבות בישראל ומחקר רפואי ומדעי באמצעות הפעלת תכניות ופרויקטים ומתן מענקים לארגונים הפועלים בתחומים התואמים את מטרותיה. 

צוות השופטים בתחרות כלל אנשי מקצוע מובילים מהארץ ומהעולם. את הזירה הבין־לאומית ייצגו האדריכל האיטלקי הנודע מסימיליאנו פוקסס, שחתום על פרויקטים נחשבים ברחבי העולם, וביניהם טרמינל 3 בשדה התעופה הבינלאומי שנג׳ן באואן, מרכז הירידים במילאנו, מרכז הכנסים החדש ברומא, מרכז פרס לשלום ביפו ונוספים; פרופ׳ ג׳יל סטונר, ראש בית הספר לארכיטקטורה ואורבניות באוניברסיטת קרלטון בקנדה, וחברת סגל במכללה לתכנון סביבתי באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה; וד״ר שרון עזריאלי, מייסדת פרס עזריאלי למוסיקה והמוציאה לאור של מגזין האדריכלות ״בתים בקנדה״. על נציגיו המקומיים של חבר השופטים נמנו האדריכל גיל שנהב, שותף בכיר בכנען־שנהב אדריכלים ומייסד בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית; והאדריכל גבי בועז-עובד, המשמש כאדריכל ראשי ומנהל התכנון בקבוצת עזריאלי. 

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

את הבחירה להעניק את הפרס הראשון לפרויקט של נירית כספי נימקו השופטים בכך ש״הפרויקט הינו דוגמה מצוינת ליכולתה של האדריכלות לבנות דיאלוג המגשר על גבול הפרדה פיזי, במקרה זה באמצעות עיצוב כישרוני של מבנים המוקפים על ידי שדות חקלאיים. השפה האדריכלית הייחודית מיוצגת באמצעות מודל מפורט ורגיש המציע סביבה חדשה ואופטימית״.

״עזהישראל״ נולד מתוך נקודת התבוננות אישית של כספי, תושבת עוטף עזה, על המצב בגבול, ומציע מימוש של מרחב חדש באזור זה. הגבול של כספי הוא גבול מאפשר ולא מגביל, שעיקרו הוא שטח מפורז כמרחב המנקז אליו פעילות משותפת של שני הצדדים. תחום ההתערבות מתייחס לתשעה ק״מ לאורך הגבול הצפוני, שאותם הוא מייעד לשיתופי פעולה כלכליים, חברתיים ותרבותיים באמצעות הכללת אזורי תיירות, חקלאות, תעשייה, חינוך, פנאי ועוד.

הרעיון הוא לייצר כך אינטראקציה בין שתי האוכלוסיות כבסיס וכמנוע לשינוי המציאות באזור, שכיום רק מתדרדרת. להבדיל מהצעות שהועלו עד כה ודיברו בעיקר על התנתקות מהגבול, ״עזה־ישראל״ מדבר על חשיבה מחודשת השמה דגש על קידום אינטראקציה באזור מפורז חדש. המרחב החקלאי משמש בהצעה כמתווך וכפלטפורמה מרחבית, שבאה לידי ביטוי בשפה אדריכלית ונופית כתשתית לאינטראקציה בונה. 

לובנא עסאף, מאחורי דלתיים סגורות

הפרס השני הוענק ללובנא עסאף על פרויקט ״מאחורי דלתיים סגורות״, שמציע מקלט עירוני פיזי־אידיאולוגי המעניק לנשים בחברה הערבית ״הגנה חברתית״ ומשנה את מעמדן הנחות בטווח הארוך. עסאף חקרה את תופעת האלימות נגד נשים בחברה הערבית בארץ, ומחקרה העלה שבארץ קיימים רק שני מקלטים שמיועדים לחברה הערבית והם אינם מספקים מענה הולם לתופעה. המקלט הקיים מוקף גדר גבוהה ומצלמות, המעוררות בקרב השוהות בו תחושת כליאה, כשההגנה הפעילה אך מעלה את רמת החרדה שלהן.

המקלט שמציעה עסאף מגדיר תפיסה חדשה של מקלט: הוא בוחן כיצד מקלט יכול לייצר סביבה מגנה, יציבה ומשקמת לאישה/משפחה המצויה בסכנת חיים, ובה בעת כיצד הוא יכול להעניק ״הגנה חברתית״ לכלל הנשים ולתרום כך לשינוי מעמדה הנמוך של האישה הערבייה לאורך זמן. ההצעה שואבת מתיאוריית ההביטוס והשליטה הגברית של הסוציולוג פייר בורדיה, שמתייחסת לשינוי אידיאולוגיה דרך שינוי המרחב.

התכנון נשען על הצעות של משרד ״מהלום״ ושותפיו, ועל שינוי הסמליות של הבנייה הערבית, שבעבר שימשה להסתרת האישה ולהגנה עליה, כמאפשרת הגנה פסיבית התורמת לחופש ניידות. מקרה הבוחן של הפרויקט התמקד בשוק בנצרת שמונף לחיים על ידי כוח נשי. אזור המגורים, שהוא המקלט הפיזי, משתרע על פני שכונה שלמה, וחובר לאזור השוק, שהוא המקלט האידיאולוגי, באמצעות מרכז קהילתי־תרבותי, כשהמעבר בין האזורים משמש כחסם וכהגנה חלופית במקום גדר.

בתוך כך, תפיסת המקלט המוצעת מדגישה את תפקידם ויכולתם של האדריכלות והמרחב לייצר שיפור בתנאים הקיימים, כמו גם פתרון משמעותי לקרבנות תופעת האלימות ולחברה הערבית כולה. ״מאחורי דלתיים סגורות מציע אינטגרציה עכשווית של חלל ביתי ואינטימי ברקמה עירונית מורכבת, תוך הפיכת שפה אדריכלית של דיכוי והשפלה לשפה של מוגנות והעצמה לנשים מוכות״, נימקו השופטים את בחירתם בפרויקט. 

לוטם חממה, רובע קילומטר

״רובע קילומטר״ הוא פרויקט שזיכה את לוטם חממה בפרס השלישי, כשלדברי השופטים הוא ״מציע התחדשות עירונית רגישה הכוללת ממדים חברתיים המדגימים את כוחה של העיר באר שבע לפתח את הסגנון האדריכלי הברוטליסטי של שנות ה־50 לסביבת חיים עכשווית וחיונית״. העיר באר שבע מזוהה כמעוז האדריכלות הברוטליסטית, ומכילה ריכוזים רבים של מבנים שנבנו בסגנון, בעיקר בשכונות ותיקות. כילידת העיר, ביקשה חממה לחקור את מאפייני הסגנון ואת התפיסה הרעיונית שממנה נבט, תוך חיפוש הזדמנות למיצובם ולשילובם באופן רלוונטי לשינויים האורבניים והחברתיים שהעיר חווה, מבלי לבטל את האידיאולוגיה החברתית שעמדה בבסיס הקמתם.

בלוק רבע הקילומטר, ניסוי אדריכלי שבוצע בשנות ה־50 של המאה הקודמת בשכונה ה׳, הוא האתר המזוהה יותר מכל עם הסגנון הברוטליסטי בעיר. יחסי הגומלין המתקיימים בינו לבין שיכוני השטיח אינם מממשים את החזון שיועד להם, כשהסוגיות שהובילו לניסוי עדיין רלוונטיות. ממדיו של הבלוק, מיקומו המנותק מהשכונה שסביבו, נוכחותו הדומיננטית והפרוגרמה שהוא משרת, מגלמים אידיאולוגיה סוציאליסטית המבטלת את ייחודו של הפרט בחברה, שרווחה בתקופת יישוב הארץ.

הפרויקט מבקש להתאים את סביבת המבנה האיקוני לגישות תכנון רלוונטיות־עכשוויות, שעל פיהן האדם חופשי לבחור לעצמו את אורח חייו ואת סביבת מגוריו, ואגב כך להעניק למבנה הקשר חדש תוך התייחסות לשינויים חברתיים־כלכליים ולאקלים הנגב. שפת התכנון מתייחסת לשלושה ממדים: היפוך תפקידים, שעיקרו הפיכת הבלוק למרחב ציבורי משותף שמשמש כעוגן מרכזי בשכונה ומכיל פרוגרמות מגוונות; הטמעת המבנה בבנייה מרקמית מגוונת תוך ניצול שטחים ריקים שנותרו סביבו; ושמירה על רצף תנועה במרחב הציבורי, כך שהבלוק משמש כעוגן קהילתי רב שימושי, כעורק תנועה מרכזי וכגשר המחבר את הרצף השכונתי. בהקשר המחודש המבנה מאחה את הקרע שבין חלקי הניסוי שנותרו בשכונה ללא זהות למרקם האורבני, ובכך מציב מחדש את מרכזיותו במארג העירוני השלם.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden