כל מה שחשוב ויפה
חן שיש. צילום: יגאל פרדו

שבט בנימיני ושכבות: תערוכות חדשות בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: התערוכות ״שבט בנימיני״ ו״שכבות״ יפתחו ביום חמישי, 9.1, בבית בנימיני: קרמיקה באמנות עכשווית לצד דיאלוג המתקיים בין גופי עבודה שונים של שני אמני חומר

שבט בנימיני / אוצרת: דנה גילרמן

הרעיון לתערוכה ״שבט בנימיני״ נולד מתוך הכרה בכך שבעשור האחרון החימר הפך לחומר שכיח ביצירתם של אמנים עכשוויים בין־לאומיים וכמעט בכל תערוכה רחבת־הקף. רבים מהאמנים הבולטים בעולם היום – מגרייסון פרי, שזכה בפרס טרנר ב־2003 בעבור אגרטלי הקרמיקה המצוירים, ועד סימון לז׳ה, זוכת פרס הוגו בוס, שהציגה לאחרונה בגוגנהיים פסלי נשים שחורות מקרמיקה – משתמשים בחומר קרמי בדרכים שונות ובעיקר באופן אחר מהשימוש המסורתי: הם אינם מגיעים מתחום הקדרות וההיסטוריה שלו, אלא משפת האמנות העכשווית שמנכסת לעצמה מדיומים וחומרים שונים ויוצרת מהם שפה חדשה.

השימוש בקרמיקה הוא חלק מהחזרה ליצירה בלתי אמצעית וישירה עם חומר, לשימוש ב״קראפט״ כאמירה ביקורתית (כלומר, במלאכות יד שונות שנתפסו כ״אמנות נמוכה״), המאפיין את העשורים האחרונים בשדה האמנות. לצד עיסוק בזהות, בהיסטוריה, בתרבויות רחוקות, בחומר כחומר, כמו גם השיח המתמשך בין אמנות שימושית לאמנות גבוהה, השימוש בחומר גם מצטייר כתנועת נגד לכניסת המדע, הטכנולוגיה והבינה המלאכותית הנוכחים יותר ויותר בשדה.

תחילת תהליך העבודה על התערוכה ״שבט בנימיני״ בפנייה אל שבעה אמנים ואמניות ישראלים שהשימוש בחומר קרמי דווקא אינו מאפיין את יצירתם, אם בכלל. רות פתיר, יעל פרנק, גבי קריכלי, רענן חרל״פ, סיגלית לנדאו, חן שיש ורועי כרמלי הוזמנו לרזידנסי בבית בנימיני שבמסגרתו התאפשר להם להגיע לסדנאות הקרמיקה ולקבל הדרכה בתהליכי עבודה ושריפה.

אלעד רוזן. צילום: מ״ל

במהלך חודשי הקיץ הם הגיעו למקום, עבדו עם חומר קרמי בליווי אסיסטנטים, התוודעו לתהליכים הארוכים הנדרשים לעבודה עם החומר מהפיסול ועד לשריפה. ההיכרות הראשונית עם החומר יצרה סקרנות, מחשבות חדשות, כמו גם מוקדים בעיתים ומשברים. לדוגמה, ההבנה שהזמן האיטי של תהליך היצירה הוא גורם מכריע בעבודה עם החומר, מה אפשר לעשות איתו ומה כמעט בלתי אפשרי בפרק זמן שעמד לרשותם, כיצד מצליחים לתווך סקיצות לתוצר ובכלל איך המפגש עם סדנה מסודרת, שיש לה היגיון עבודה פנימי משלה עם אמנים הרגילים לעבוד לבד בסטודיו, אדונים לזמנם.

לצד הקבוצה הזו הוזמנו חמישה אמנים ואמניות שעבדו בשנים האחרונות עם חומר קרמי: שחר יהלום, אלעד רוזן, אסף אלקלעי, אבי קריצמן וירון אתר. חלק מהעבודות הוצגו בעבר ואחרות נוצרו במיוחד לתערוכה זו. בתערוכה יוצגו מעין 12 מיצבים שאינם מנהלים דיאלוג אחד עם השני אלא בינם לבין עצמם. אפשר לראות בהם 12 דגימות של תהליכי עבודה, נקודת עשייה בזמן ואולי אפילו רגע של תפנית, שיתגלה בדיעבד.

אילה צור. צילום: מרסל קוק

יאיר לוי. צילום: רן ארדה

שכבות – יאיר לוי ואילה צור / אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

התערוכה ״שכבות״ מבקשת לבחון דיאלוג המתקיים בין גופי עבודה שונים של שני אמני חומר שלא מכירים אחד את השנייה ויוצרים בעבודתם ביטוי חומרי הבנוי רבדים ושכבות השוזרות בתוכן היסטוריה משפחתית, מקומיות, סיפורים אישים וסודות כשחלקן גנוזות וחבויות בתוך החומר וחלקן גלויות ומספרות סיפור.

יאיר לוי הוא אמן חומר הרואה בעבודת האובניים המסורתית את נקודת המוצא לעבודותיו. לוי בוחן בעבודותיו ניגוד בין חומרים, מרקמים, צבעוניות וטכניקות עבודה ובכך מייצר מתח בתוך האובייקטים עצמם. בעבודתו ״סלעי וצורי״ מתקיים מתח בלתי פוסק בין חוץ לפנים: לוי מתייחס למעטפת, לסלע כמטאפורה לחיצוניות קשיחה ומחוספסת, גסה וחומרית המנסה להגן על הפנימיות הרבודה, העדינה, השברירית והמתפרצת. עבודתו בוחנת באופן עמלני את הקשר בין ציבורי ואישי, גאולוגי והיסטורי, גנוז ומוחצן. 

הטיפול החומרי של לוי בין יחידות פורצלן דקיקות לבין חומר גס ומבעבע מייצר מתח צורני בין נפח ושפה, צורה וצבע, שקיפות וגסות ושבריריות ופגיעות. האובייקטים של לוי מאופקים ואימפולסיביים בו־זמנית, והם בודקים מפגשים בין פרופורציות, תלת ודו־ממד, צבעוניות וטיפול בפני שטח.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

אילה צור יוצרת בחומר הקרמי ורואה בו מדיום אמנותי לביטוי רעיונות ורגשות, תוך התכתבות עם מלאכות יד מסורתיות אחרות ושילובן בנגיעות עכשוויות בחומר הקרמי. צור שאבת את ההשראה שלה מעולמות הטקסטיל, הדפוס, מגילות הנייר, הכתב והקליגרפיה הקרובים לליבה, שדרכם היא יוצרת בעבודותיה רב שכבתיות, בגלוי ובנסתר, בשבריריות ובעדינות של החומר ובשילובו עם חומרים אחרים. 

במקביל לעבודתה בחומר הקרמי עבדה צור בשנים האחרונות כאורגת בגלריה לאריגה בצפת העתיקה, וכך ״רקמה״ בגוף עבודותיה אינטרפרטציה אישית המחברת בין עולמות בינתחומיים חומריים. היא בוחנת בעבודתה את המתח המתקיים בין חומר קרמי וטקסט, קליגרפיה, רקמות, הדפס תוך טיפול רפטטיבי ובדיקת גבולות ויחסי הכוחות בין התלת והדו־ממד באובייקטים השונים. 


בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית, רחוב העמל 17 תל אביב
פתיחה: יום חמישי 9.1.20 בשעה 19:30
נעילה: שבת 29.2.20 בשעה 14:00

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden