כל מה שחשוב ויפה
מעיין פימה. צילום: יוסף חיים אולך

אריאל לאביאן // מטריאלנס

כשאריאל לאביאן הוזמן לאצור תערוכה רב־מחלקתית לבוגרים וסטודנטים בבצלאל, שתוצג בניו יורק, הוא פנה לנושא שקרוב לליבו: אהבת החומר

בתחילת יוני פנה אליי אודי אורמן, מנכ״ל אגודת ידידי בצלאל, והציע לי לאצור תערוכה של בוגרים וסטודנטים מכלל המחלקות. כמובן שהסכמתי. הרגשתי שנפלה בחלקי זכות לפרויקט מעניין, ומאותו הרגע התחיל תהליך אינטנסיבי שנמשך עד רגע זה.

בראש ובראשונה, חשבתי על תמה לתערוכה. החלטתי להקרין מבפנים החוצה: העיסוק בחומר הוא חלק מרכזי בעבודותיי ואני מוצא בו עניין רב. אני מייחס חשיבות עליונה לחומר הגלם, לומד את התכונות שלו ומשם יוצא לפרויקט. זה יכול להיות כל דבר, אך בדרך כלל אלו חומרים הנמצאים בסביבתי הקרובה. ההצעה לאצור תערוכה היתה המקום המושלם להרחיב את הפרספקטיבה בנושא ולהראות דרך הפרויקטים המוצגים זוויות שונות לשימוש בחומר. מכאן נולדה התערוכה MaterialNess, שתפתח בגלריה פאראסול בניו־יורק ביום שלישי.

״המיטיב ללכת אינו משאיר עקבות…״ כתב לאו דזה בספר הטאו, והוסיף ״עיקר העיקרים של הסוד הוא אהבת החומר אשר בידך״. פרק זה – אהבת החומר – הוא הבסיס הרעיוני לתערוכה, שבאה לבחון, לחקור ולתהות על מהות וזהות החומרים סביבנו כבסיס ליצירה. התערוכה תעסוק בהשפעות ובהשלכות, לחיוב ולשלילה, של החומר והתהליך על הסביבה, הן במישור הצרכני־חברתי והן במישור הפיזי־סביבתי, וכן במשולש היחסים הסבוך בין חומר, תהליך וסביבה.

אריאל לאביאן. צילום: מ״ל

נטע לי פלדסמן, פריים מתוך וידאו

התערוכה מבקשת להאיר זרקור על עבודות שבבסיסן מצוי המתח בין אדמה, צמיחה ומקור החומר, לבין תהליך, תוצר ותופעות הלוואי. בעידן שבו נראה שרוב הדברים נגישים, מהירים וברי החלפה, בתערוכה מוצגים פרויקטים השמים את הדעת על התהליך עצמו, משך הזמן שבו הוא מתרחש, חומרי הגלם שבהם השתמשו, ולחילופין התוצאות הסביבתיות של המהלכים המתרחשים כחלק מתהליך היצור או לאחריו.

פרויקטים שעוצבו על־ידי מרצים, בוגרים וסטודנטים בבצלאל משלל מחלקות בצלאל יוצגו בתערוכה, ויציגו את הנושא בפריזמה רחבה ומזוויות מגוונות. בעוד שחלק מהפרויקטים חוקרים ובוחנים דרכים חדשות לשימוש, עיבוד או גידול חומר, אחרים באים להעביר ביקורת – דרך חומר – על האופן שבו אנו כחברה מתייחסים למשאבים סביבנו.

בעוד שחלק מהפרויקטים חוקרים ובוחנים דרכים חדשות לשימוש, עיבוד או גידול חומר, אחרים באים להעביר ביקורת – דרך חומר – על האופן שבו אנו כחברה מתייחסים למשאבים סביבנו

לדוגמה, Twenty Five Nature Films, עבודת הווידאו של נטע לי פלדסמן, אמנית רב־תחומית המייצרת סביבות תלויות־מקום שכוללות וידאו, סאונד, פיסול, ציור ורדי־מייד. הווידאו שיוצג הוא קולאז׳ מחומרי ארכיון מתוך 25 סרטי טבע בחיתוכים גסים, שכבות ושקיפויות, עד שהופכים לוידאו מופשט. באמצעות מבטו של האדם על הטבע, פלדסמן מבקשת לשאול אודות משמעות שליטת האדם על הטבע והמרחק הגובר ביניהם.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

Obessidian, פרויקט הגמר של ניצוץ סרנגה, מעצבת תעשייתית המתמחה במחקרים חומריים וצורניים, תציג מחקר חומרי, טכנולוגי וצורני של אבנים געשיות. המחקר הבוחן מחדש לבה כחומר גלם ומתערב במקום שאמור להיות טבעי – בגלגול שבין לבה, אבן וזכוכית געשית. באמצעות יצירת תנאים מלאכותיים להתגבשות ולהתקררות, וטכנולוגיות עיבוד שונות ומודרניות, מונצחים מצבי צבירה שונים באבן; מופעים חזותיים ואסתטיקה חדשה־ישנה, תוך חיבור צורני ורעיוני לארכיאולוגיה ולמטען ההיסטורי שהוא חלק בלתי נפרד מהאבנים.

ניצוץ סרנגה. צילום: מ״ל

עדי פרבר. צילום: ואדים ק.רייז

ענהאל אטב אזולאי. צילום: גבריאל אטב

עבודה נוספת שתוצג והוכנה במיוחד לתערוכה היא עבודתה של עדי פרבר, בוגרת המחלקה לצורפות ואופנה, שבוחנות את קו התפר העדין בין העניד ללביש. פרבר תציג את ״מאובנים חדשים״, סדרת תכשיטים החוקרת את המתח הקיים בין צמיחה להתפרקות. מחרוזות פנינים מפורקות הושרו בתמיסה של פטרית הקמבוצ׳ה והתחברו לכדי אוביקטים חדשים. הפטריה היא גוף חי, גדלה כקרום על פני השטח, מתפרשת, עוטפת, ולעתים גם מקלפת את שכבות הפנינה. חוסר היציבות של החומר שגדל וההשתנות שלו בתגובה לסביבה, מבטא את הזמניות של האוביקטים שפרבר יצרה ואת היותם ברי חלוף.

השלב השלישי ואולי המאתגר ביותר, היה עיצוב התערוכה, שנעשה בשלט רחוק: הגלריה נמצאת בניו־יורק ואני במבשרת ציון. עם זאת, תהליך עיצוב התערוכה היה מדהים. זאת התערוכה הראשונה שאני אוצר ולא ידעתי למה לצפות, ואני רוצה להודות לאודי ולכל הצוות שעובד איתו, שממלאים כל בקשה (גם המופרכות ביותר) במקצועיות ובחיוך.

התערוכה Materialness תפתח ביום שלישי 28.1 בשעה 18:00 בפארסול פרוג׳קט גלרי, ניו־יורק. משתתפים: ענהאל אטב, אריאל לאביאן, ניצוץ סרנגה, מעיין פימה, נטע לי פלדסמן, עדי פרבר.


מדור הגשות כולל חומרים שהתקבלו במערכת פורטפוליו. שלחו לנו סיפורים חדשותיים, מידע בלעדי ופרויקטים מעניינים ותקשורתיים. פרטים נוספים בעמוד ההגשות שלנו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden