כל מה שחשוב ויפה
ג׳ף קונס, דולפין טאז פח-זבל
ג׳ף קונס, דולפין טאז פח־זבל, 2007-2011. צילום: Marc Domage

ג׳ף קונס לראשונה בישראל: תערוכה במוזיאון תל אביב במרץ

פורטפוליו News: מוזיאון תל אביב יציג תערוכה ראשונה בישראל של ״האמן היקר ביותר בעולם״. התערוכה ״ערך מוחלט״ תיפתח ב־10.3. אוצר: דורון רבינא

לראשונה בישראל, תערוכת יחיד של האמן האמריקאי ג׳ף קונס תיפתח במוזיאון תל אביב ב־10.3, בנוכחות האמן. התערוכה ״ערך מוחלט״ תציג עבודות של קונס מאוסף מוגרבי – משפחת אספנים וסוחרי אמנות יהודית אמריקאית, שבאוספיה דומיננטיות רבה לעבודות של אמנים יוקרתיים (ובראשם אנדי וורהול, ז׳אן מישל בסקיאט, פיקאסו ועוד), שמכונים בעגת המסחר באמנות ״בלו צ׳יפ״ – אמנים שערכם מובטח.

כותרת התערוכה מתייחסת במרומז לערכן הגבוה של עבודותיו של קונס המחזיק בשיא המחיר ליצירות של אמן חי, ונחשב למי שמנהל את הסטודיו והמותג האמנותי שלו כעסק מניב. הדימוי של קונס כאיש עסקים ממולח קשור גם לעברו כבנקאי השקעות בצעירותו, שפנה לאמנות אחרי שחווה הארה רוחנית, כך הוא נוהג לומר.

ג׳ף קונס. צילום: Chris Fanning

ג׳ף קונס, ימי קדם (סאטיר) 2010-2013. צילום: Tom Powel Imaging

ג׳ף קונס, חוף, 2001

קונס בן 64, יליד פנסילבניה, הוא אחד האמנים בני זמננו המפורסמים ביותר, הפופולריים וגם הכי שנויים במחלוקת – תואר שעליו הוא מתחרה בעיקר מול דמיאן הירסט הבריטי. עבודותיו מוצגות בתערוכות ענק במוזיאונים הגדולים והמרכזיים בעולם ומבוקשות ביותר במכירות פומביות. כמי שיודע לקרוא את מגמות השוק, להיענות ולחזר אחר טעמם של אספנים ולקרוץ לקהל הרחב – הוא נחשב לתופעה תרבותית ייחודית ויוצאת דופן, שהדיה והשפעותיה חורגים מעבר לגבולות עולם האמנות.

ג׳ף קונס הוא הבולט מבין אמני דור הניאו־פופ האמריקאים, בני הדור שאחרי וורהול ורוי ליכטנשטיין, שצמחו בשנות ה־80 וניכסו לאמנותם סממנים בולטים מתרבות הצריכה והשפע, באופן ביקורתי וראוותני כאחד. עבודותיו מאמצות ומשקפות אסתטיקה שמקצינה את תופעות הראווה של תרבות הצריכה והמדיה, שבאותן שנים התעצמה לממדי ענק – מה שכיום, במבט לאחור, נראה רק כתחילתה של דהירה חסרת מעצורים.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

בתחילת שנות ה־90 תיעד באופן חושפני את חיי הזוגיות שלו עם אשתו, השחקנית הפרובוקטיבית וחברת הפרלמנט האיטלקי אילונה סטאלר (הידועה יותר בכינויה צ׳יצ׳ולינה). בסדרות של צילומים, פסלים והדפסים, שנראו ככרזות פרסומת, הוא יצר סצנות פורנוגרפיות, בקומפוזיציות שמצטטות מהציור הדתי והקלאסי. בתערוכת הרטרוספקטיבה שלו, שנדדה בעולם לפני מספר שנים, הוצג פרק זה בקריירה בחדר נפרד, שסומן ״למבוגרים בלבד״.

ג׳ף קונס, דוב ושוטר, 1988

ג׳ף קונס, מפל ורוד, 2007-2012

קונס שיכלל את פעולת הניכוס (העתקה ושילוב בעבודותיו) של דימויים מהתרבות הפופולרית, והציג בפאר מוקצן פסלים של ידוענים כמו מייקל ג׳קסון וליידי גאגא, שתחת ידו הפכו לפסלי קלאסיקה וקיטש; דמויות מסרטים מצויירים (כמו פופאיי והענק הירוק – ״דמויות של גבריות השואפת להתנפח״, כפי שמתארים זאת האוצרים) והמפורסמות שבעבודותיו: סדרת Celebration, ובה צעצועים וממתקי מסיבות, כמו כלב הבלון המפותל או לבבות שוקולד מצופים נייר מבהיק – שאותם הגדיל לממדי ענק וערכם האמיר לעשרות מיליוני דולרים. השיא האחרון של קונס נקבע במאי 2019, אז נמכר במכירה פומבית פסל ארנב כסוף, בצורת בלון הליום של ארנב בגובה מטר, בבית המכירות כריסטיס ניו יורק תמורת 91.1 מיליון דולר.

עבודותיו מיוצרות בפרפקציוניזם קיצוני, שהעניק להן הילה כמו־דתית, והפך אותן למושא תשוקה עבור אספני אמנות והקהל הרחב גם יחד. את התשוקה הזו הוא משכיל לפדות גם בדמות שיתופי פעולה עם מותגי־על מסחריים, כמו בית לואי ויטון, בעיצוב סדרות מוצרים, שגם אם הם נכללים באגף המותרות, מחירם המופרז נגיש יותר מעבודות האמנות שלו. העתקה וניכוס של מותגים מזוהים גם משכו אליו אש, ולא פעם התמודד עם תביעות משפטיות על הפרת זכויות יוצרים (שבחלקן הפסיד ושילם, ללא קושי רב, את הקנסות שהוטלו עליו).

את התערוכה ״ג׳ף קונס: ערך מוחלט – עבודות נבחרות מאוסף מוגרבי״ אוצר דורון רבינא, האוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות (אוצרת משנה: שחר מולכו). בתערוכה יוצגו עבודות גדולות ממדים משנות ה־80 ועד היום ביניהן כאלה שיחשפו לראשונה בפני קהל,  כמו פסל השיש ״זוג רקדנים״ שהעבודה עליו נמשכה כעשר שנים, לצד עבודות מהסדרות הבולטות ביותר שיצר.

על פי דברי האוצרים: ״ערך מוחלט״ הוא מושג מתמטי, המציין את גודלם של איברים בשדה המספרים, לפי המרחק שלהם מנקודת האפס. כותרת התערוכה מעלה את שאלת הערך (הכספי, האמנותי והסימבולי) כמושג יסוד במעשה האמנותי של קונס, ומחדדת את המחלוקת המתמשכת על הייחוס של ערך (או של חוסר ערך) לאובייקט האמנותי. ״קונס מתיך יחדיו את הערך הסימבולי ואת הערך הכלכלי, ויוצר זירה שבה לא ניתן – ואף לא נכון – להפריד ביניהם… הכותרת מציבה את קונס עצמו – האמן והתופעה – כאקסיומה של האמנות העכשווית: אמן שהוא תופעה, גאון וסמל של עידן״.

התערוכה היא שיתוף פעולה שני בין מוזיאון תל אביב לבין אוסף מוגרבי, שעבודות מתוכו הוצגו ב־2013 בתערוכה ״Wanted״ (יצירות של אנדי וורהול, ז׳אן מישל בסקיאט, ריצ׳ארד פרינס ואחרים).


ג׳ף קונס: ערך מוחלט, מוזיאון תל אביב לאמנות, 3.10־10.10

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. תמר

    איזה כיף!

  2. נירה כלב

    האם זה קונץ או אומנות מעשה קונדס,יתכן שרמת הביצוע גבוהה אבל מה הרעיון
    בלי התחתונים זה יפה יותר.המיניות אינה ביטוח לאומנות טובה או שמה החתיכיות שלו הולכת
    לפניו.אל תזרקו לנו בננות אנחנו לא קופים שלא מרגישים אומנות.

  3. אורן

    פחות, הרבה פחות ערך, בהרבה יותר כסף

  4. יותם ברעם

    ומתי נרי אוקסמן תזכה לתערוכה בארץ. היא כבר משיקה אחת במומה, ניו יורק. וכאןעדיין לא זכתה להכרה

  5. עפרה

    תהיה המון קשקשת והתורים מובטחים. העיקר שיש יהודי עשיר. אחרת אפשר לשכוח כאן מתערוכות בעלות ערך אמנותי שנודדות בין המוזיאונים באירופה ובארה״ב.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden