כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
ג׳וזפה סאלה, ראש עיריית מילאנו. צילום: Salone del Mobile.Milano

מילאנו 2020: ה־Salone del Mobile ה־59 יוצא לדרך

קברניטי התערוכה המרכזית בשבוע העיצוב של מילאנו, סלון דל מובילה, חוששים מאפקט הקורונה. פטריסיה מורוסו רוצה ״לא להיות הכי טובים בעולם, אלא להיות הכי טובים לעולם״

היה רגע במהלך מסיבת העיתונאים הבינלאומית שהתקיימה בשבוע שעבר באוניברסיטה הקתולית של מילאנו, שזרק אותי עשר שנים אחורה, לשבוע העיצוב של מילאנו ב־2010. זה היה יכול להיזכר כיריד ששום דבר חשוב לא קרה בו: שום השקה משמעותית של מוצר חדש, שום מסיבה נוצצת שכולם חייבים להשתתף בה, שום כוכב חדש בשמי העיצוב, שום ארוע יוצא דופן שייחקק בזכרון. 

אבל אז הגיע הענן הוולקני. מה שהתחיל כנושא אזוטרי שצץ בפתאומיות, הפך במהלך סוף השבוע לשיחת היום. במהירות הבזק, מה שעניין את המבקרים כבר לא היה עיצוב או רהיטים אלא מזג האוויר ומציאת דרך בטוחה לחזור הביתה. עוד לפני שפורסמו המספרים המדויקים, היה ברור שהענן הסב למארגני היריד ולחברות הריהוט נזק כלכלי עצום: המוני המבקרים שהתעתדו לבקר במהלך סוף השבוע ולא יכלו להגיע למילאנו, גרמו לכך שבימיו האחרונים הייתה הנוכחות ביריד דלילה.

השנה מחליף את הענן הוולקני וירוס הקורונה, ואת הפאניקה שהייה אז בעיצומו של שבוע העיצוב, החליפה  אי ודאות מטרידה. כל זאת, יותר מחודשיים לפני הפתיחה של יריד העיצוב החשוב בעולם, ב־21 באפריל. הדבר בא לידי ביטוי לאורך כל מסיבת העיתונאים, ובמיוחד בדבריהם של ג׳וזפה סאלה, ראש עיריית מילאנו, ושל קלאודיו לוטי, נשיא סלון דה מובילה (והבעלים של חברת קרטל).

אין להקל בכך ראש: היריד מתקיים באיטליה מידי שנה במרכז הירידים מחוץ למילאנו, ובמקביל מתרחשים ברחבי העיר מאות אירועים, תערוכות עיצוב קבוצתיות בין לאומיות, ירידים מסחריים וביתני עיצוב, שביחד הופכים את מילאנו במשך שבוע אחד למרכז תשומת הלב של עולם העיצוב, ושל לא מעט מקובעי הטעם בתעשיות נלוות. אולם, ההצדקה הכלכלית לקיומו של שבוע העיצוב של מילאנו היא היריד המסחרי: שם מתקיימות הפגישות של חברות הריהוט עם נציגיהן מרחבי העולם, שם מתבצעות ההזמנות שיקבעו מה יוצע למכירה בחנויות הרהיטים, ושם גם נחרץ הגורל של מאות או אלפי פריטים – מי יעבור ליצור המוני ומי ישכח במהרה כגימיק מרהיב במקרה הטוב, או כעוד כסא שלא מצא את מקומו בפס היצור.

ראש העיר סאלה ניסח זאת היטב: ״הסלונה ללא ספק זקוק למילאנו, בדיוק כמו שמילאנו זקוקה לסלונה״. הוסלונה זקוק גם לקהל ולאנשי העסקים מסין. בשנים האחרונות, כמו בתחומי צריכה אחרים, הפוקוס של ענף הרהיטים עבר לסין (ולשווקים נוספים שצמאים לעיצוב). במידה והיריד יבוטל, או שהקהל הסיני לא יפקוד אותו, הדבר עלול להוות מכה קשה ליריד, למארגניו ולחברות המציגות בו.

קרלו לוטי (משמאל). על המסך: עיתונאית עיצוב סינית במסר מרגש לקהל

כמה דקות לאחר מכן, כשלוטי החל לשאת את דבריו, הוקרנו על המסך סרטוני וידאו ביתיים של עיתונאיות עיצוב מסין, שנמצאות בבידוד בבתיהן, ולא הורשו להגיע לאירוע במילאנו. זה היה מחזה מעורר רחמים: כמו סרטוני חטופים, הן נראו כאילו הן מקריאות טקסט שהוכתב להן מראש, שבו הן מנסות להיראות אופטימיות, ומספרות כמה הן מצטערות שלא יכלו להגיע למסיבת העיתונאים, וכמה הן מקוות שעד אפריל הכל יהיה מאחוריהן, על מנת שיוכלו להצטרף לחגיגה הגדולה. 

לוטי, שסיפר שהעבודה על היריד מתחילה ביום שאחרי שננעל היריד בשנה שעברה, הדגיש עד כמה הם רוצים להיות קרובים לשוק הסיני ולעם הסיני, שנלחם בתנאים לא פשוטים. ״אנחנו מקווים שהדברים יבואו על מקומם בשלום. אם זה לא יקרה, נחזק את הנוכחות הדיגיטלית של היריד, על מנת לאפשר לעם הסיני לקחת חלק באירועים״.

החיפוש אחר היופי

למעלה מ־2,200 חברות (רבע מהן מרחבי העולם) יציגו את המוצרים שלהן בסלון דה מובילה. לצידן, כ־600 מעצבים צעירים מתחת לגיל 35 יציגו בסלון הלוויין. כהמשך לשנה שעברה, בתערוכה Workplace3.0 יושם דגש על חללים ״היברידיים״ רב תכליתיים, מרחבים שיתופיים, רהיטים ומוצרים מגווני שימושים. תחת הכותרת S.Project יוצגו מוצרי עיצוב, טכנולוגיה ודקורציה המיועדים לעיצוב פנים.

כבכל שנתיים, שני ביתנים במרכז הירידים יוקדשו לתערוכת המטבחים, יורוקוצ׳ינה, שתציג את המטבח כאחד החללים החשובים בסביבת המגורים העכשווית (לצד תערוכה שתשים דגש על הטכנולוגיה של המטבח). לפי המארגנים, התערוכה תראה כיצד הגבולות בין המטבח לחללים ביתיים אחרים ימשיכו להיטשטש יותר ויותר.

המרחב שבו נמצא המטבח יהפוך לנזיל, היברידי ומשולב יותר, כזה המשמש כמרכז חברתי ומספק צרכים חיוניים. האי במרכז המטבח יהפוך ללבו הפועם של הבית, עם יחידות קומפקטיות וסולידיות לכאורה שנפתחות וחושפות את הפונקציות הרבות שלהן לפי הצורך: החל ממשטחי עבודה מצויידים ועד לשולחנות משפחתיים שסביבם מתכנסים לאכול, להיפגש, לשוחח ולבצע שלל משימות ביתיות.

מרכז הירידים מילאנו

כדי להציג את סלון הרהיטים לקהל רחב יותר, יוקרן בפלאצו ריאל שבמרכז העיר פרויקט Magic Box, שבמסגרתו עשרה במאי קולנוע איטלקים יציגו את הפרשנות שלהם למושגי המפתח של המניפסט של היריד (שהושק לפני שנתיים) כמו רגש, עיצוב, תקשורת וכושר המצאה. במיצב תוצג ״קמרה אובסקורה״ מונומנטלית – בגובה שישה מטרים ובעומק של 24 מטרים – בהשראת עולמם הדמיוני של מכשירים אופטיים טרום המצאת הקולנוע.

מושג נוסף שהתווסף להגדרת היעדים במיצב הוא ״יופי״. ״המצאת סוגים שונים של עיצוב מדי שנה, ניסויים של הרמוניה וצורה, מציאת החומר ׳הנכון׳ והשגת דרגה גבוהה של קיימות – כל אלה הם חיפוש אחר יופי. זה מה שעושות החברות והמעצבים המשתתפים בסלונה דה מובילה שמשתמשות בעיצוב ככלי לחולל שינוי, וכביטוי לקיימות״. כן, גם השנה יהיה דגש על קיימות. תערוכת האמבטיה הבינלאומית, לדוגמה, תדגיש את האחריות הסביבתית ותציג פתרונות חדשניים המיועדים לאופטימיזציה של צריכת מים ואנרגיה.

בשעה שהקהל שפוקד את היריד מתבגר, קברניטי היריד הודו שאם הם רוצים להמשיך ולהיות רלוונטיים, הם צריכים לדעת לפנות לדורות הצעירים יותר, שרואים מה קורה מסביבם בעולם, ושמשלבים מושגים של יופי, אסתטיקה, צרכנות, תקשורת וקמעונאות.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

דברים דומים סיפרה לעיתונאים ביום למחרת פטריסיה מורוסו, מבעלי מותג העיצוב מורוסו. גם היא דיברה על פנייה לקהל צעיר, שהסביבה חשובה לו, שמודע למה קורה, שעובר לדירה הראשונה שלו, אבל מודאג ממה שקורה מסביב. בדומה למציגים האחרים שהגיעו לספר לעיתונאים על התכניות ליריד הקרוב – והסתפקו בלספר על ההיסטוריה שלהם – מורוסו לא חשפה את הפריטים שתשיק ביריד, והתמקדה בביתן עצמו.

מקס לאמב, 2017, ל־Really. צילום: Angela Moore

מורוסו סיפרה על שיתוף הפעולה שלה עם חברת הטקסטיל קוודרט, שרכשה לפני שלוש שנים את הבעלות על חברת Really. החברה שחלה את דרכה כסטארט־אפ פיתחה תהליך לכאורה פשוט, שבו שאריות רכות של תעשיית הטקסטיל, וגם ביגוד יד שנייה, נהפכים לחומר גלם חדש: לוחות טקסטיל מוצקים. תהליך הייצור החסכוני כולל, בין היתר, כרסום טקסטיל לסיבים קטנים וערבוב שגורם להם לא להתנוון בשימוש חוזר. מכיוון ששאריות הטקסטיל כוללות במקור גם צבע, תהליך הייצור אינו כרוך בשימוש בצבעים נוספים, מים או כימיקלים רעילים.

אם עד כה נעשה השימוש בחומר בקנה מידה קטן, שיתוף הפעולה עם קוודרט מעלה אותו דרגה כך שכל הביתן של מורוסו, בעיצובה של פטריסיה אורקיולה, יהיה בנוי מ־100 אחוז טקסטיל ממוחזר ומהונדס. ״אנחנו רוצים לא להיות הכי טובים בעולם, אלא להיות הכי טובים לעולם״, סיכמה מורוסו. עד כמה הדבר יבוא לידי ביטוי גם בפריטי הריהוט ובחלקים אחרים של היריד? נדמה שבשלב זה כולם יסתפקו בכך שהיריד יתקיים כסדרו; הקיימות, עושה רושם, תיאלץ לחכות בסבלנות.


שבוע העיצוב מילאנו, 21-26.4.2020
סיורים לשבוע העיצוב מילאנו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden