כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
גדעון רובין, הספר השחור. צילום ריצ׳רד איווי

תערוכות חדשות בבית האמנים בירושלים

פורטפוליו Promotion: גן סוריאליסטי פרוע, גרסה מחוקה ומושחרת של מיין קאמפף, שפת הקראפט של המחר, מסע רגלי ברומניה וחייו של זיגמונד פרויד; מקבץ תערוכות אביב בבית האמנים בירושלים

חמש תערוכות יחיד יפתחו במקביל בבית האמנים בירושלים בסוף השבוע הקרוב (שבת, 29.2) ויוצגו עד סוף אפריל. התערוכות יציגו תוצרי מחקר וגופי עבודות במגוון מדיומים, בהם מיצבי ציור, קרמיקה, קראפט, פיסול, קולאז׳ וקולנוע.

איל ששון // גן השחי

המיצב הציורי ״גן השחי״, שאוצרת רווית הררי, מדמה גן שאיבריו נופחו לממדי ענק ויצאו מכלל שליטה. היא מורכבת מציורים גדולים, גועשים ומדממים, הפורצים את קצות הפורמט המרובע וחותרים תחת גבולותיו המוכרים של מדיום הציור.

יחד הם חוברים ליצירת מודל של טבע מופרע; גן פורח העולה על גדותיו כמעט עד כדי ריקבון, שאלמנטים גופניים נוזליים ובשרניים נמהלים בו ויוצרים מפלצות צמחיות טורפניות פעורות לוע. ששון מייצר הכלאות סוריאליסטיות בין אלמנטים מוגדלים ומנופחים שהוא מבודד מן הטבע לבין איברי הגוף ונוזליו. התוצאה היא נופים גופניים ונפשיים גדושי שפיכות או נביעות צבע, המקבילות להתפרצויות של עלווה או של תפרחת, או לנביעת מעיין, המעלים הרהורים על התבלות הגוף ועל קריסתו.

מפגש גלריה: שבת, 18.4.20 בשעה 12:00 עם האמן ואוצרת התערוכה

גדעון רובין // הספר השחור

כחלק ממחקר לקראת תערוכה בבית פרויד בלונדון בשנת 2018 רכש האמן גדעון רובין עיתונים ישנים משלהי שנות ה־30 של המאה הקודמת, המתייחסים לתקופה שבה נמלט פרויד מווינה ללונדון. באחד המשלוחים גילה לתדהמתו עותק של חוברת מ־1939 שהכילה תרגום לאנגלית של אחד מפרקי האוטוביוגרפיה של אדולף היטלר, מיין קאמפף, כחלק מסדרת חוברות שראו אור באנגליה. בניגוד לספר הידוע לשמצה, החוברות לוו באיורים, בציורים ובתצלומים מגרמניה הנאצית וממקומות אחרים בעולם, כולל תל־אביב.

רובין החליט לרכוש את המהדורה כולה, על 18 החוברות שבה. בעבודה סיזיפית יומיומית, שהחלה כאקט רגשי ואישי, מחק כל מילה ומילה בגוף הטקסט בצבע שחור, ובמקביל שינה ומחק את כל הציורים והתצלומים המלווים אותו. בסגנונו האופייני עיבד רובין את הדימויים המצולמים על־ידי מיסוך פני הדמויות המתוארות ומחיקת סמלי התעמולה הנאצית. ההשחרה השיטתית הניבה סדרה של עבודות מונוכרומטיות מופשטות, המייצגות מהלך של נִטרול סמלי, בבחינת ״כתיבה״ מחדש של הספר השטני והפיכתו לספר שחור. אוצרת: מרי שק.

מפגשי גלריה: שלישי, 3.3.20 בשעה 18:00 עם האמן ואוצרת התערוכה | שני, 30.3.20 בשעה 18:00 עם אוצרת התערוכה

איל ששון, ללא כותרת. צילומים: אבי אמסלם

גדעון רובין, הספר השחור. צילום: ריצ׳רד איווי

עפרי ליפשיץ //  Industrial One Of 3.0

מפגש בין האנושי לבין הממוכן והמקודד עומד בלב תערוכתה של המעצבת עפרי ליפשיץ, שאוצרת שלומית באומן. מפגש זה מתבטא בחיבור בין אהבתה של ליפשיץ לקראפט ולחומר לבין המציאות, שבה הולכים ומיטשטשים הגבולות שבין האדם, המכונה והמדיה הדיגיטלית. ראשיתו של התהליך בפיתוח מכונה, המופעלת על ידי אלגוריתם (קוד), המדמה ייצור ידני של כלי אוכל מקרמיקה. הקוד מאפשר למכונה טווח תנועה רחב, כך שבתהליך הייצור כל כלי מתקבל  כיחיד במינו (one of a kind).

למחקר 3.0 נבחרו כלי קרמיקה תעשייתיים, בשל מיצובם התרבותי הגבוה, ובשל המשמעות האישית שלהם עבור ליפשיץ (רוזנטל, ווג׳ווד, איקאה ועוד). ייצורם באמצעות מכונה ואלגוריתם, מעניק להם פרשנות חדשה: מהי שפת הקראפט של המחר? ומה תהיה משמעותם של האמנות ושל העיצוב בעידן הפוסט־תעשייתי?

מפגשי גלריה: שלישי, 24.3.20 בשעה 18:00 עם האמנית ואוצרת התערוכה | שני, 30.3.20 בשעה 19:00 עם האמנית

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

אברהם קריצמן // מעשן

באמצעות חיתוך, קיטוע וריבוד מאזכר אברהם קריצמן חוויות ליקוט, שיטוט ומסע רגלי, שקיים בשנת 2015 בפיאטרה ניאמץ (Piatra Neamț), עיר שבה התגורר אבי סבו בחבל מולדובה שברומניה. במהלך מסעו עוקב קריצמן אחר התפתחותם של מיתוסים שונים, האוצרים בחובם מטענים אידיאולוגיים ותרבותיים.

קשתות וקימורים אדריכליים לצד פְרסקאות שהתקלפו מצטרפים לכלל דימויים חדשים, המשמשים כחזות ויזואלית ל״בקיעים מיתיים״ – שברים ארעיים ברצף ההיסטורי, המבקשים להבליט את אופייה הנזיל והבדיוני של המציאות שבה אנו חיים. אִזכורים אלה מעלים מחשבות על מצבים, שבהם איסוף אינפורמציה וריבוי מידע מאפשרים הסוואה ומיסוך, ובד בבד מייצרים דימויים מרובדים חדשים, המהדהדים את יחסנו לזיכרון, לחוויה ולפרשנות. התערוכה מכנסת שלל תיאורים, בליל של צורות ורצף של אִזכורים ויזואליים וחווייתיים לכדי מיצב רב־שכבתי ודו־חללי, המעלה שאלות בדבר הישנותם, השתמרותם ומקומם על הרצף ההיסטורי. אוצר: עמית שמאע.

מפגשי גלריה: שלישי, 17.3.20 בשעה 18:00 עם האמן  | שבת, 4.4.20 בשעה 12:00 עם האמן ואוצר התערוכה

אברהם קריצמן. צילום: אלעד שריג

עפרי ליפשיץ. צילום: רז ליפשיץ

עפרי ליפשיץ, המכונה. צילום: רן קושניר

דויד טבול, סטילס מתוך הסרט זיגמונג פרויד, יהודי ללא אלוהים

דויד טבול // זיגמונד פרויד, יהודי ללא אלוהים

הבמאי והאמן הצרפתי דויד טבול פורש את מסכת חייו של אבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד, מן הדמויות המשפיעות ביותר במאה ה־20, תוך התבססות על מכתביו האישיים. הוא משתמש בסרטי ארכיון ובתצלומים מן התקופה, הנדמים לעתים כציורים, ואלה מלוּוים בקריינות, המפיחה בסרט חיים ומעצימה אותו בממד קולי ובעומק נוסף. השימוש בכל אלה כדי לגולל את סיפור חייו של פרויד מוליד יצירת מופת פיוטית, היסטורית ודרמטית כאחת. אוצרת: מרי שק.


מקבץ תערוכות פברואר – אפריל בבית האמנים בירושלים
תערוכות יחיד מאת איל ששון, גדעון רובין, עפרי ליפשיץ, אברהם קריצמן, דויד טבול
29.2-25.4

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden