כל מה שחשוב ויפה
עיצורים ותנועות, ענת גולן. צילום: מ״ל

ביאנלה 2020 // ענת גולן

פה מלאכותי הנענד על הבגד, מדמה תנועות של הברות כבסיס לתקשורת אוניברסלית, כאיבר אלטרנטיבי שדרכו מציעה ענת גולן לנהל שיחה עם תכשיט // הביאנלה לאומנויות ולעיצוב במוזיאון ארץ ישראל: פרויקט מיוחד

גוף ראשון

ענת גולן, בת 37, נשואה פלוס שניים. צורפת פעילה ויוצרת תכשיטים, חפצים ויודאיקה. בוגרת המחלקה לצורפות ואופנה והתכנית לתואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. מלמדת ומרכזת את התכנית ללימודי חוץ בצורפות, במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ומרצה במכללת אמן.

בימים אלו עסוקה בהפקת ״תכשיטיזם״ (Jewelrism – Jewelry in Jerusalem), שבוע התכשיטים הראשון בארץ שיורכב מתערוכות ואירועים שיתקיימו ברחבי ירושלים. בנוסף, מפעילה סטודיו בבית אות המוצר הירושלמי וממשיכה לפתח את פרויקט הגמר שלי מהתואר השני, שנערך בשיתוף האקדמיה ללשון העברית.

טבע שני

בביאנלה אני מציגה שתי עבודות בשתי תערוכות. האחת, ״עיצורים ותנועות״, המורכבת מסדרת תכשיטים המתארת פה סכמטי בתנועות ההגייה A ,E ,I ,O ,U. באמצעות צלילים, עיצורים, תנועות והמרווחים ביניהם, האדם מפיק קולות ומעניק להם משמעות: תנועת אויר מול עצירתו, ON מול OFF. הצלילים משותפים לרוב השפות הפונטיות בעולם ויכולים לשמש, לכאורה, כבסיס לתקשורת אוניברסלית.

ענת גולן. צילום: גיא און

מתוך תהליך העבודה. צילומים: מ״ל

גב התכשיטים

לפה ולתכשיט כמה תפקידים משותפים: הם משמשים כפתח לביטוי עצמי, כאמצעי תקשורת בין פרטים בחברה וכנקודת מיקוד של המבט, במהלך שיחה בין אנשים. בעבודה זו דימוי הפה מוזח ממקומו הטבעי ומתמקם על החזה בתור תליון או סיכה.

התכשיט מושך את הצופה להתבונן באיבר האלטרנטיבי, לצפות בשפתיו המשתקפות, לנדוד מבלי משים משפה פונטית לשפה חזותית וכמו לנהל שיחה עם התכשיט. התכשיטים עשויים משיניים מלאכותיות (רדי־מייד), פרספקס חתוך בלייזר וציפוי אפוקסי מבריק, משובצים בתוך בתי אבן מכסף העשויים בעבודת־יד.

לפה לתכשיט כמה תפקידים משותפים: פתח לביטוי עצמי, אמצעי תקשורת ונקודת מיקוד של המבט במהלך שיחה בין אנשים. דימוי הפה מוזח ממקומו הטבעי, מושך את הצופה להתבונן באיבר האלטרנטיבי, לנדוד מבלי משים משפה פונטית לשפה חזותית

במעבדה של התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, אציג את העבודה ״אלכימיה בסגנון חופשי״. העבודה כוללת מקבץ של נסיונות חומריים, שעוסקים בשאלה מהי אלכימיה עכשווית ומהו הערך החדש שנוצר בשילוב בין חומרים עכשווים למסורתיים.

אלכימיה, בדומה לצורפות עכשווית, קושרת בין חשיבה סימבולית, קרט חומרי ו״קרט רגשי״. הנסיונות משלבים בין פוליאוריתן לאבקות מתכת כמו תחמוצות ברזל, נחושת קרבונט, שבבי נחושת, כסף וזהב טהור.

האלכימאים שאפו להתמיר חומרי גלם ויסודות נחותים ולהעביר אותם טרנספורמציה ליסודות נעלים, חומרים נצחיים בעלי ערך גבוה. לשם כך הם גייסו כוחות מיסטיים, מאגיים, כימיים ומקורות מהפילוסופיה והמיתולוגיה.

המעבדה החומרית והנסיונות שיוצגו בתערוכה, יציעו ביטויים אסתטיים וערכיים חדשים הנובעים מהרכב החומר החדש והמטען שהוא נושא. הפרויקט נערך במסגרת קורס מחקר יוצר בהנחיית יהונתן הופ.

אלכימיה בסגנון חופשי. צילומים: דור קדמי

און/אוף

גדלתי על ברכי הצורפות המסורתית: ניסור בקשתית, שיוף בפצירה, הלחמה באש, מדידה במילימטרים ובעשיריות המילימטר. הבסיס העמוק של המלאכה, על עבודת היד המוקפדת ותשומת הלב לפרטים מלווים אותי גם כשאני מתרגמת את היצירה שלי למדיומים נוספים. אני צורפת גם כשאני עושה דברים אחרים.

למרות זאת, היצירה שלי מכוונת קונספט, ולכן הבחירות החומריות, הצורניות והטכנולוגיות צריכות לעבוד זו עם זו באופן קוהרנטי ולשרת את הרעיון. אפשר למצוא באוביקטים שלי שילובים בין עבודת־יד בצורפות, חיתוכי לייזר, הדפסות תלת־ממד, אוביקטים מן המוכן, מתכות יקרות, יציקות פוליאוריתן, אפוקסי ועוד. המטרה מקדשת את האמצעים.

רק בתום התהליך מתגלים השילובים המפתיעים בין הקצוות; בין חומרים נמוכים וגבוהים בערכם, בין קראפט מסורתי לטכנולוגיות מתקדמות, בין המוכר לבלתי צפוי. הם אלו שיוצרים שלם הגדול מסך חלקיו, שמתגשם בחוויית הגילוי של הצופה

כל אחד מהאלמנטים שנכנס לעבודה, מקבל יחס שווה ונטול היררכיה, בין אם מדובר בזהב 18 קרט או בצעצוע פלסטיק. ההתייחסות השוויונית מאפשרת לי מרחב יצירה גדול: כשאין חלוקה לנמוך וגבוה – לא מבחינה חומרית וגם לא טכנולוגית – כל שנשאר לי זה לשחק ולשלב בין המרכיבים באופן אינטואיטיבי. רק בתום התהליך מתגלים השילובים המפתיעים בין הקצוות; בין חומרים נמוכים וגבוהים בערכם, בין קראפט מסורתי לטכנולוגיות מתקדמות, בין המוכר לבלתי צפוי.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

השילובים המפתיעים הם אלו היוצקים לעבודה ערך מוסף, שלם הגדול מסך חלקיו שמתגשם בחוויית הגילוי שעובר הצופה. אני מנסה לייצר אוביקטים שמעוררים את החושים ומפעילים את הרגש. רוב העבודות שלי נעות על הציר שבין משיכה לדחייה, כאלו שבמבט ראשון הצופה מגיב מהבטן, אוהב או שונא. רק במבט שני מתעוררות שאלות על האוביקט עצמו ועל הנחות היסוד שלנו בנוגע לתכשיטים ומוצרים נחשקים.

שרשר מדליות, The winner takes it all. צילום: דור קדמי

חייבת/צריכה

אם לא הייתי עושה את מה שאני עושה, הייתי אורזת מתנות מקצועית. קיים בעיני פוטנציאל אדיר לקשר במפגש ראשוני בין נותן למקבל, בין צופה ומשתמש. במתנה עטופה (קצת בדומה לתכשיט), האסתטיקה והפרקטיקה שלובים זה בזה, מייצרים רגע חד פעמי של תקשורת וחיבור.

המעניק חווה את חדוות הנתינה והמקבל הופך לילד לרגע, מלא ציפייה ושמחה. באותו רגע מקודש, המתנה העטופה עשויה להכיל כל דבר העולה על הדמיון: סופר־פוזיציה של מתנות המתקיימות בו זמנית ובמקביל, עד לרגע פתיחת האריזה. ממש כמו בפיזיקת קוואנטים.

שמיים וארץ

לורן קלמן (Lauren Kalman) היא יוצרת מולטי־דיסציפלינרית אמריקאית, שמשתמשת בהומור ובגרוטסקה כדי לבחון את הגבולות בין אובייקטים ותכשיטים לבין הגוף, עד כדי הפרעה ושיבוש של הגוף עצמו.

בזירה המקומית אני מעריכה את בתיה מלכא, אמנית ומעצבת קרמית. אני מוצאת הרבה דמיון בין העבודות שלנו, בשכפול מניפולטיבי של דימויים מוכרים ושילוב בין קיטש ומקבריות כדי להעביר מסרים מורכבים. אנחנו באות ממדיומים שונים, אבל אולי זו דווקא הזמנה לשיתוף פעולה.

אתה נמצא כאן

המרכז לאומנות בעץ בפילדלפיה, The Center for Art in Wood, הוא מוזיאון שחוקר את גבולות המלאכה, האמנות והעיצוב העכשווי דרך חומר מרכזי אחד – העץ. זכיתי לשתף פעולה עם האוצרת הראשית, ג׳ניפר נאווה מילקין, במספר פרויקטים בארץ ובחו״ל.

המלצה נוספת היא מוזיאון גלילאו בפירנצה, שמשמר אוסף אדיר של כלי מדידה וחישוב ששימשו את המדענים, האמנים והאדריכלים בתקופת הרנסנס. האוסף נמצא בקטלוג מקוון ומהווה עבורי מקור השראה לחפצים ייחודיים העשויים בעבודת־יד בזכוכית, במתכת ובעץ.


הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2020
אוצרים: אנריאטה אליעזר ברונר, יובל סער, מירב רהט, ניר הרמט, ליאורה רוזין
מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב
פתיחה: 2.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden