כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
פרט מתוך Sticks, אורנה לאלו. צילום: מל

ביאנלה 2020 // אורנה לאלו

אורנה לאלו מכניסה שדה קנים למוזיאון ומתרגמת חוויה חושית של משב רוח לטכנולוגיה אינטראקטיבית // הביאנלה לאומנויות ולעיצוב במוזיאון ארץ ישראל: פרויקט מיוחד

גוף ראשון

אורנה לאלו, בת 60. למדתי אמנות בקלישר ובמדרשה, ועיצוב אופנה בשנקר. אחרי הלימודים עיצבתי אקססורי והום־דקור בסטודיו משלי שהפך לחברה בין־לאומית בשם Treasures Lalo. לפני חמש שנים, אחרי כ־20 שנה, סגרתי את החברה, ועכשיו אני ב״טיול אחרי צבא״, מאתחלת מחדש ומסיימת תואר שני בעיצוב משולב במכון הטכנולוגי חולון.

טבע שני

אני גרה במושב. יום־יום אני רואה שינויים מואצים בטבע סביבי, ומזה זמן התעוררה בי תחושת דחיפות לתעד ולחלוק את הזיכרון ואת תחושת הטבע, מתוך הרגשה שהדברים הולכים ונעלמים. שדה הקנים הוא נסיון לתת ביטוי לחוויה אישית־חושית של משב רוח בשדה באמצעות של טכנולוגיה, והוא חלק אחד מפרויקט הגמר בתואר השני.

אורנה לאלו. צילום: יבגני איבנוב

צילום: יותם חיימוביץ

צילום: תמי אדלמן

הקנים עשויים מוטות עץ בעלי שני מפרקים המחוברים ביניהם על ידי קפיץ נירוסטה. המוטות נדחפים לתוך צינורות פי־וי־סי שקופים המחוברים לפלטת עץ היושבת על גלגלים .מנוע לבקר ארדואינו מניע את המשטח עם הקנים, ואילו מתחככים זה בזה ויוצרים צלילים, ותחושה של ריפרוף הקנים בכף היד.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר של פורטפוליו>>

העבודה התפתחה מתוך מחשבה קונספטואלית, רעיון מופשט של צורה מתוך מחשבה על תנועה, תחושה טקסטואלית, צלילים וצבע. הסקיצה ראשונית במקרה הזה היתה דגם מוקטן. אני תמיד שומרת את הדגם הראשון, שמכיל תמצית ראשונית וטהורה של הרעיון. ההעברה לגודל אמיתי היתה מורכבת; פיתוח הקנה הראשון שיזוז כמו שצריך ארך כחודש ימי ניסוי וטעיה. אחר כך השאר זרם.

און/אוף

עבורי קראפט, או שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית, הם אמצעי להבעת רעיון. לפעמים אני מוצאת את עצמי בלופ אין־סופי בגיבוש הרעיון ובמחקר. הנגיעה בחומר ובטכניקה פותחת לי כיווני חשיבה אחרים ומעלה שאלות – האם הטכניקה הזאת מצליחה להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר? מהו המראה הכללי שיתקבל? איך הוא ישפיע על הצופה?

ישנו גם הממד האישי בעשייה; כמו זמר או רקדן שהיצירה זורמת מגופם. בזמן העשייה הפיזית נראה שהמוח עושה עיבוד עצמי של החומר, הרעיון והפן האישי, עורך ומנסח אותם לאחד

מתוך השאלות הרעיון מתבהר ומתגבש לכדי משהו שלם. בנוסף ישנו גם הממד האישי בעשייה; כמו זמר או רקדן שהיצירה זורמת מגופם. בזמן העשייה הפיזית נראה שהמוח עושה עיבוד עצמי של החומר, הרעיון והפן האישי, עורך ומנסח אותם לאחד.

The Thicket. צילומים: מ״ל

חייבת/צריכה

כנראה שאם לא הייתי עוסקת בזה בדיוק, הייתי עושה אותו דבר בווריאציה אחרת. קשה לשנות נטיה מחשבתית ודחף פנימי עמוק – ניסיתי! (קצת קלישאה, אבל זו האמת).

שמיים וארץ

אני אוהבת את החיבור בין העיצוב הגרפי לקראפט בעבודות של ג׳סיקה וולש, ואת החיבורים בעבודות של מוריה אדר פלסקין.

אתה נמצא כאן

המוזיאון לאומנות שימושית בווינה, MAK, הוא אחד המוזיאונים הנחשבים ביותר באירופה לעיצוב ולאומנות. יש בו תערוכות עיצוב עכשוויות מעניינות ואוסף קבע של כמה מגדולי המעצבים של המאה ה־20. סידור המוצגים בחלל היפה שלו תמיד מעשיר את התערוכות ברובד נוסף.


הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2020
אוצרים: אנריאטה אליעזר ברונר, יובל סער, מירב רהט, ניר הרמט, ליאורה רוזין
מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב
פתיחה: 2.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden