כל מה שחשוב ויפה
אהרון גניש. צילום: גיא נחום לוי

שלושה פיינליסטים ישראלים בתחרות ITS 2020

פורטפוליו News: אהרון גניש, מיכל שרה וורקנה ונועה ברוך נכנסו לרשימת 11 הפיינליסטים של קטגוריית האופנה בתחרות ITS לשנת 2020

אהרון גניש, מיכל שרה וורקה ונועה ברוך הם שלושת הפיינליסטים הישראלים בתחרות ITS בתחום האופנה לשנת 2020. השלושה נבחרו על ידי International Talent Support מתוך למעלה מ־600 פרויקטים שהוגשו לתחרות מ־60 מדינות. 

נושא התחרות השנה, Here We Belong, עסק בשייכות למקומות, לתרבויות, לקהילות, אך בעיקר לאנושות. ״בתקופה זו, יותר מתמיד, קהילה זו מדגימה את מחויבותה, את עמידותה, את תחושת השייכות שלה ואת היצירתיות שמניעה ומעוררת אותה, כמפתח בסיסי לפתוח את תיבת האוצר של עתידנו״, כתבו מארגני התחרות. ההכרזה על הזוכרים שתוכננה להתקיים בחודש יולי נדחתה לאוקטובר בעקבות משבר הקורונה.

אהרון גניש. צילומים: גיא נחום לוי

קולקציית ״לא תשתוק!״ של אהרון גניש נשענת על פרויקט הגמר שלו מהמחלקה לעיצוב אופנה בוויצו חיפה, בשילוב של מספר דגמים שנעשו במסגרת חממת המעצבים של מפעל הפיס. גניש יצר אינטרפרטציה מחודשת בהשראת הפסוק מספר דברים ״לא יהיה כלי גבר על ולא ילבש גבר שמלת אשה״. הקולקציה נכללת גם ברשימת הפיינליסטים בקטגוריית האמנות בתחרות של מותג השעונים סווטש.

״אחת התופעות הבולטות במגזר החרדי היא החיים בצל ההשתקה״, כתב גניש בדברי ההסבר לפרויקט. ״ילדים ונערים מוטרדים ונאנסים מידי יום, וקולם אינו נשמע. כילד שגדל במשפחה חרדית חונכתי בתלמודי התורה ובישיבות גבוהות. היה זה הרב של הכיתות הגבוהות שהחליט לטפח אותי ולעשות אותי חברותא שלו מידי ערב… ערב אחד, בזמן הלימוד הרגשתי מחנק עמוק. את היתר ניתן להסיק.

״הקולקציה משקפת את התהליך הרגשי שעברתי מעיניו המתבוננות של ילד דרך הטלטלה הרגשית, הנקמה וההשלמה. יותר מכל, העבודה היא הצעקה היומיומית שלי לקיים את הדיבר האחד־עשר: לא תשתוק״.

נועה ברוך. צילומים: דניאל ז׳קונט

קולקציית ״רטרופרספקטיבה״ של נועה ברוך, מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, מבוססת על השוואה בין מחברת גזרות בת 50 שנים שהוכנה בעבודת יד על ידי סבתה, לבין תוכנות הדמיה בתלת־מימד לייצור גזרות, שבהן משתמשים מעצבים בימינו. במהלך ההשוואה עלה עניין הממד – בעוד שהמחברת אפשרה לה להביט על הגזרות בצורה שטוחה, התוכנה אפשרה התבוננות על הדמיות מנקודות מבט רבות ושונות. הסתכלות מזוויות שונות על אותו הבגד הניבה מראה שונה לחלוטין מרמת הסילואטה הכללית ועד לפרטים הקטנים כמו הפרינט, הכיס והכפתור. 

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

מכאן הגיע הרעיון של עיצוב בגדים מחוייטים שיוצרים אשלייה של פרספקטיבה, כלומר שגם אם בוחנים אותם מנקודת מבט פרונטלית, הם נראים כאילו שמסתכלים עליהם מזווית אחרת. הגזרות והצבעים בפרויקט שאובים מתוך מחברת הגזרות ופרינטים בהשראת זרם ה־אופ־ארט.

מיכל שרה וורקנה. צילומים: עדי סגל

קולקציית רדי־טו־וור של מיכל שרה וורקנה, אף היא מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, עוסקת בנושא איבוד המסורת בעידן המודרני, ובפרט בערך העבודה. הקולקציה עוצבה בהשראת סדרת צילומים של הצלמת ג׳קי ניקרסון בשם Terrain. סדרה זו מתעדת יום עבודה טיפוסי של חקלאים ממדינות שונות באפריקה הרחוקה מהמודרניות. 

החקלאים חיים בצורה מסורתית ויש להם כבוד וערך לעבודה הפיזית ולחיבור לטבע ולמשאבים הטבעיים שלו.  מתוך חיבור זה נוצרת אסתטיקה חדשה. בעיצוב הקולקציה לקחה וורקה אלמנטים מאסתטיקה זו ותגרמה אותם בצורה מודרנית הרלוונטית להיום. היא בחרה בצבעוניות מרעננת תוך כדי שילוב חומרים פשוטים שבהם משתמשים החקלאים במהלך עבודתם היומית, כמו יוטה סינתטית פרומה, חבלים עבים מלופפים כאמצעי חיבור ומוטות עץ. הצלליות בקולקציה גדולות ודרמטיות והדגמים מלווים ברצועות ארוכות היוצרות אלמנט של קשירה. הקולקציה מלווה באביזרים כמו תיקים גדולים העשויים משמשוניות וכובעים דרמטיים.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden