כל מה שחשוב ויפה
מראה הצבה בתערוכה ״עושות היסטוריה״ במוזיאון חיפה לאמנות. צילומים: מ״ל

המוזיאון יפתח, התערוכה תיסגר

לא נהיה נחמדות: האמניות במוזיאון חיפה מוחות על ההחלטה לנעול את התערוכה ״עושות היסטוריה״ חודש לפני המועד המתוכנן; מוזיאון ישראל טרם הודיע על מועד פתיחה; מוזיאון ת״א מכוון ל־1 ביוני

״נשים שמתנהגות יפה לא עושות היסטוריה״. כך (בתרגום לא רשמי) נפתח הטקסט שמלווה את התערוכה ״עושות היסטוריה״ במוזיאון חיפה לאמנות, שעוסקת בפמיניזם ואקטיביזם פמיניסטי, כפי שהם באים לידי ביטוי בעבודות של עשרות אמניות ואמנים מהארץ ומהעולם. כעת החליטה הנהלת המוזיאון להקדים את נעילת התערוכה כחודש לפני המועד המתוכנן ב־20.6, ולהחליפה בתערוכה חדשה.

האמניות, שהמתינו בחודשי הסגר לפתיחה המחודשת של התערוכה, קיבלו ביום חמישי האחרון (7.5) מכתב המודיע להן על ההחלטה ומזמין אותן לפרק במהרה את העבודות המוצגות, שישולחו אליהן כבר ביום רביעי השבוע. בתגובה, הן מוחות על הפגיעה המתמשכת בהן ובעבודתן. בשעות הצהריים היום (א׳) אמורה להתקיים פגישת זום של האמניות עם מנכ״ל המוזיאון, יותם יקיר, ובה הן מקוות לשנות את ההחלטה החד־צדדית.

מאשה רובין

שירה גלזרמן. צילום: מל

חשוב לציין כי לא קיבלנו שכר אמנית ואף רובנו לא קיבלו החזרי הוצאות, נסיעות, הקמה או כל רווח כלכלי בכל דרך אחרת. התגמול שלנו הוא החשיפה – מה שלא קרה בגלל הקורונה

המוזיאון מסביר את החלטתו באילוצים תפעוליים: ״מוזיאוני חיפה סגורים כבר יותר מחודשיים בגלל מגפת הקורונה ומתמודדים עם נזק כבד ומצטבר שנאמד כבר עכשיו במיליונים. כפי הנראה המוזיאון יפתח מחדש בין התאריכים 5־15 ביוני. במוזיאון חיפה לאמנות קיים מצב ייחודי שלצורך הקמת תערוכה יש לסגור את המוזיאון לגמרי לכמה שבועות. במצב הזה, סגירה נוספת של המוזיאון כשבוע וחצי לאחר פתיחתו  המחודשת תהיה בלתי סבירה״.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

האמניות מצביעות על אפשרות אחרת – להאריך את התערוכה במקום לקצרה. במכתב שהעבירו במוצ״ש למנכ״ל החדש של מוזיאון חיפה, יותם יקיר, כותבות 22 אמניות מבין המציגות: ״חשוב לציין כי לא קיבלנו שכר אמנית ואף רובנו לא קיבלו החזרי הוצאות, נסיעות, הקמה או כל רווח כלכלי בכל דרך אחרת. התגמול שלנו הוא החשיפה – מה שלא קרה בגלל הקורונה. בתקופת הקורונה איבדנו את החשיפה הגדולה שהייתה צפויה להיות בימי הפסח וביום העצמאות ועכשיו, בעקבות ההחלטה נגזלה מאיתנו (ומהקהל) החשיפה של חג השבועות ושל באזז הסיום.

״החשיפה היא מעין הסכם בלתי כתוב בין האמנים למקום בו מציגים, ואנו נפגעות מכך מאוד, גם בקידום שלנו בשדה האמנות וגם מבחינה כלכלית. אנו מרגישות שהשיקולים שלנו כאמניות לא נלקחו ואף חמור מזה, שהיה כאן ניסיון לטאטא אותנו מתחת לשטיח״.

איריס קנסמיל (הולנד). צלם גריט שראורס

וננה בוריאן

בניגוד לתחושתן, נמסר מהמוזיאון: ״אנו רואים באמניות שותפות לדרך וחלק אינטגרלי ממוזיאון חיפה לאמנות. ורוצים לפעול מולן בשקיפות ובהוגנות. בזמן משבר הקורונה ולאחר שתערוכה הוצגה בפועל במשך 4 חודשים (מסוף דצמבר ועד אמצע מרץ הייתה פתוחה בפועל). התערוכה קיבלה חשיפה בפעילות הדיגיטלית של מוזיאוני חיפה: בפייסבוק, באתר ובאינסטגרם״.

אולם האמניות, שהפסידו חודשיים ויותר מזמן התערוכה, אינן רואות בחשיפה הדיגיטלית תחליף הולם. הן ציפו להתחדשות הפעילות ולמפגשים וסיורים עם אוצרים, שוחרי אמנות ואספנים, שתקיימו אחרי הקורונה. בנוסף הן מציינות את חוסר הכבוד גם כלפי האמנית המנוחה ביאנקה אשל גרשוני, שנפטרה לפני כשבועיים, ועבודותיה משתתפות בתערוכה, שהייתה האחרונה בחייה.

האוצרת סבטלנה ריינגולד מצטטת בטקסט התערוכה את ההיסטוריונית לורל תאצ׳ר אולריך, וכותבת: ״נשים שמתנהגות כיאות לעיתים רחוקות עושות היסטוריה – מתחילת דרכו ביקש הפמיניזם להשתחרר מהתניות חברתיות כובלות… כדי לצאת ממציאות של שתיקה והשלמה למצב של דיבור ומחאה. עמדה זו יוצאת כנגד ׳שיח הנחמדוּת׳, שמכוון לשטח ניגודי אינטרסים פוליטיים וחברתיים״. כעת נוקטות האמניות עמדה הפועלת להצדיק את הדברים, ולא להותיר את המילים שליוו את התערוכה ריקות מתוכן.

איזבלה וולובניק. צילום: מל

אנטה מונה צ'יזה ולוסיה טקצובה, "כך או כך, אנחנו נפסיד", 2012, פסל מתנפח. צילום: מל

במוזיאונים אחרים בארץ המצב עדיין לא ברור, אולם לא דובר עדיין על ביטול תערוכות או קיצורן. מנכ״לית מוזיאון תל אביב לאמנות, טניה כהן עוזיאלי מסרה: ״בשלב זה טרם התקבלו הנחיות ברורות לגבי פתיחה מחודשת של המוזיאון וההשלכות הכרוכות בכך. עם זאת, אנו נערכים ומאמינים שב־1 ליוני נוכל לפתוח את המוזיאון״.

ממוזיאון ישראל בירושלים נמסר כי מועד הפתיחה מחדש עדיין לא ידוע. הגירעון הגדול בעקבות הפסד ההכנסות בתקופת הסגירה, וההוצאות הנוספות שילוו את הפתיחה בתנאי הבטיחות והבריאות המתבקשים כעת, לא ייאפשרו לפתוח מחדש את המוזיאון ללא הסדר תמיכה ממשלתית.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

7 תגובות על הכתבה

  1. מודי למדן

    לאור מעמדן של הנשים בחברה בכלל ובאמנות בפרט, מן הראוי שהתערוכה תוארך ולא תקוצר. אפילו לנקוט בסוג של "אפלייה מתקנת" (לא מילה גסה).

  2. אתי

    תערוכה מעניינת, הייתי שמחה לבקר בה, חבל שהיא נסגרת מוקדם מהמתוכנן. לא הבנתי למה היא נסגרת מוקדם יותר, ההיגיון אומר להאריך, כדי לתת לתערוכה זמן להיראות ולא לקצר ובכך לסתום עליה את הגולל.

  3. רחל אלון

    בטוחה שלו המציגים היו גברים, התערוכה לא היתה נסגרת.
    הנשים אזרחיות סוג ב במדינה

  4. ניצה ודס

    נדהמתי לשמוע שאתם עומדים לסגור תערוכה כה חשובה כמו עושות היסטוריה , שהייתה סגורה מס. חודשים בשל מגיפת הקורונה , ועוד קודם לתאריך הנעילה המקומי . החלטה שגויה . אבקש מכם לשקול החלטה זו שנית ולהשאיר את התערוכה על כנה

  5. מיכל קלסובסקי

    שוב ושוב נחשפת מערכת היחסים הכוחנית בין מוסדות האמנות והאמנים/יות. מדוע לא לשלם שכר אמן? כל שרשרת התפקידים מקבלת שכר, חוץ מהאמנים/יות עצמם/ן. מה ההגיון המעוות בזה? אה…מציגים אתכם/ן, תשתקו.

  6. יודית יהב

    מתסכל ומבאס. לאמניות ולמבקרות. ביקרתי בתערוכה המעולה (שלא כתמיד במוזיאון זה) והתכוונתי להגיע שוב עם קבוצה כשייפתחו הדלתות. לא עוד.

  7. יודית יהב

    מתסכל ומבאס, לאמניות ולמבקרות. ביקרתי בתערוכה המעולה (לשם שינוי במוזיאון זה) והתכוונתי להגיע שוב עם קבוצה. לא עוד.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden