כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
דוד בהר פרחיה ודן פרברוף במרכז לאמנות עכשווית בערד. צילום: דן פרברוף

הרשימה המשותפת // 4.6.2020

אלי פטל במוזיאון בת ים; ריבוי זהויות בבית הגפן בחיפה; עטלפים במוזיאון פתח תקוה; נוף משותף בערד; מעיינה וכטל בגלריה ברוורמן

אלי פטל במוזיאון בת ים

מוזיאון בת־ים לאמנות ייפתח מחדש בשבת (6.6) עם תערוכת יחיד של אלי פטל, ״מאז החלו המדידות״ (אוצרת: הילה כהן שניידרמן). זו תערוכת היחיד הראשונה של פטל בישראל לאחר עשר שנים של הפסקה מתודית, שבהן כיהן כראש המחלקה לאמנות בבצלאל במשך שתי קדנציות. כאמן צעיר היה פטל מאנשי המפתח ב״שיח הזהויות״ באמנות ושם את מזרחיותו מתחת לזרקור. כעת הוא פונה אל שאלת ההכלה: מה מכילה זהות ומה היא מוחקת? מה מקומה של אמנות, ומה תפקידו של הדימוי במשחק רב המפסידים הזה? 

פטל יצר תערוכה הוליסטית ומיוחדת למקום: הוא שבר רבות ממחיצות הגבס בקומה העליונה של חלל המוזיאון העגול, ופער לרווחה את החלונות. הוא הכין את החלל לקראת קבלת גוף עבודות חדש ובמקביל יצר את העבודות, מתוך שאיפה להפוך את המוזיאון ליחידת הכלה אחת, שלמה ופתוחה. התערוכה מתבססת על כ־30 עבודות בפורמט דיוקן, הנאמן לפרופורציות של מסך טלפון סלולרי. אפשר להגדיר אותן כמראות וכהשתקפויות של הנעשה במרחב העבודה היומיומי של האמן: הסטודיו, הרחובות הסמוכים לו והשוק השוכן בקרבתו.

אלי פטל במוזיאון בת ים

לירון גולן וסרמן, יעל תורן, מראה הצבה בבית הגפן. צילום: אבי חי

24 מחוות לאמיל חביבי בבית הגפן

ביום שלישי (9.6) תיפתח בבית הגפן בחיפה התערוכה הקבוצתית ״איש אינו יכול לשאת שני אבטיחים ביד אחת, ושלושה לא כל שכן״ (אוצרת: שרון פוליאקין). שם התערוכה לקוח מתוך ספרו של אמיל חביבי ״סראיא, בת השד הרע״. הרומן מתרחש באזור חיפה ובמורדות הכרמל: בתחילת המעשייה עומד המספר, בן דמותו של חביבי עצמו, על סלע בודד בחוף אל־זיבּ, אכזיב, מנסה לדוג ועורך חשבון נפש עם עברו ועם זהותו כסופר. הוא מכריז כי הדיג הוא מקצועו הראשי והספרות היא רק תחביב מועדף. ומה בדבר הפוליטיקה? היא האבטיח השלישי.

בתערוכה משתתפים.ות 24 אמנים.ות בוגרי.ות תכנית התואר השני (MFA) של החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה, שיצרו עבודות בזיקה לספרו של חביבי. חלקם בחרו להתייחס באופן ישיר או מטאפורי לציטוט שהפך לשם התערוכה. העבודות עוסקות במוטיב האבטיח, בחומריותו, בצבעיו, בקשר אל האדמה; וגם בקושי ללהטט בין תרבויות שונות, להתמודד עם ריבוי התפקידים בחברה או במשפחה ובעיקר עם התשוקה לאחוז בכול. אמנים אחרים בחרו להתייחס אל רצועת החוף חיפה־עכו־אכזיב־ביירות, אל מפגש הים וההר, אל הטבע, אל חיפה העיר ואל ואדי ניסנאס, אתרים טעונים שבהם משוטט זיכרונו של חביבי בספרו. 

דן פרברוף בערד

נוף משותף בערד

ביום שישי (5.6) תיפתח במרכז לאמנות עכשווית בערד התערוכה ״נוף משותף״ – פרויקט אמנות השתתפותית של האמנים דוד בהר פרחיה ודן פרברוף (אוצרת: עירית כרמון פופר). הפרויקט מתקיים ברחבי העיר ערד וגולש אל התיישבות הבדואים בבקעת קנאים הסמוכה. הוא מערב פעולה סביבתית וקהילתית, ומבקש לבחון את היחסים בין נוף, תרבות ושימור בהקשר המקומי של שכנות טובה. 

התערוכה היא בגדר פעימה מרכזית מתוך סדרת הפעולות בפרויקט שיימשך עד ספטמבר, ויוצגו בה מיצבים מותאמי מקום, מיצבי סאונד, וידיאו ואוביקטים פיסוליים המשלבים תוצרים של מלאכת יד מסורתית, שנוצרו משיתופי פעולה עם קבוצות נשים סורגות ואורגות מערד ומכפר תל ערד. התערוכה מבקשת להסיט את המבט למורשת אגירת המים המסורתית כמצע לפעילות קהילתית משותפת ומקיימת, ואת האמנים כסוכני שינוי חברתי. 

קרן גלר במוזיאון פתח תקוה. צילום: אלעד שריג

עטלפים במוזיאון פתח תקוה

עטלף זעיר ממדים מזן ״אשף מקסיקני״ שהיה אמור לשמש כפצצה מעופפת מעל יפן, בשירות צבא ארצות הברית במלחמת העולם השנייה, הוא גיבור תערוכתה של קרן גלר במוזיאון פתח תקוה. גלר מתחקה אחר סיפורם של העטלפים שנרתמו ל״מבצע אקס־ריי״ – ונועדו לשאת על גופם פצצות תבערה זעירות שהפעלתן אמורה הייתה להבעיר בעת הנחיתה את מבני הנייר והעץ האופייניים לאדריכלות היפנית.

התוכנית נגנזה לאחר פיתוח פצצת האטום, וחלק מהעטלפים שהצליחו לצאת ממתקן הניסויים הגיעו לארץ, ונוצר בית גידול ייחודי ומצומצם עבורם בפתח תקוה. לאחר מחקר ובדיקות אולטרסאונד, התגלה שאותם עטלפים נשאו בגופם פצצה שלא הופעלה. מציאות ובדיה, משמשות בערבוביה בתערוכה שאצרה שלומית ברויר.

מעיינה וכטל בברוורמן. צילום: ואדים לידין

מעיינה וכטל בחלל הנסתר

בחלל הנסתר של גלריה ברוורמן תיפתח ביום שישי (5.6) תערוכת היחיד של מעיינה וכטל ״תיאטרון אילם״ (אוצרת: דליה לוין). דימויי אדם ובעלי חיים משמשים כחומר אסוציאטיבי במאגר הפרטי של וכטל. התערוכה היא מעין תיאטרון בובות אילם, בציור ופיסול הסוחף את הצופה לנבכי הנפש, לנוכח דימויים מטרידים ומפייסים כאחד, נוטפי מין ומוות. במקביל נמשכת עד 19.6 בגלריה ברוורמן תערוכת היחיד של דוד עדיקא ״שוק שחור״, שנפתחה מחדש.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden