כל מה שחשוב ויפה
שאן דייבי בפאנל פסטיבל הצילום

הרשימה המשותפת // 9.7.2020

נעמה נחושתאי בגלריה זה זה זה; מחברות הכלא בויצו חיפה; כרמל אילן בתנועה מתמדת; זום אין, רב שיח בין־לאומי בפסטיבל הצילום; איריס אוליבר בפריסקופ

כרמל אילן בסמטת שלוש

המיצב הפיסולי החדש Saṃsāra של האמנית כרמל אילן, מקבל את פני המבקרים בתערוכת היחיד שתיפתח מחר (ו׳, 10.7, עד 10.8) בגלריית ״סמטת שלוש 6״ (כניסה מגלריה ברוורמן או מסמטת שלוש). ״סמסרה״ הוא מושג שמקורו בסנסקריט, ומשמעותו תנועה מתמשכת. אילן מתווה בחלל הגלריה מיצב פיסולי אשר על אף החומריות המודגשת שלו הוא אוורירי וחסר משקל. ההליכה בין עבודות האמנות בחלל מחייבת את המבקר לעבור לקצב רגוע ומדוד.

הסמסרה היא גם העיקרון העומד בבסיס הבחירה של אילן בעבודה בנייר, החומר עימו היא מזוהה, בטכניקות פורצות דרך שפיתחה עם השנים. הנייר, נושא בתוכו את הDNA של העץ, הופך לדף נייר הנושא טקסטים, ונכרך לספרים. בגילגולו הנוכחי, הוא נאסף אל קליפות עץ מעובדות, החובקות חזרה את הנייר בצורות אורגניות מן הטבע. בתערוכה Saṃsāra, פסלי העלים, רחבי השולים ושסועי השפה, עשויים עץ ונייר, מעלים על הדעת את המשכיותו של הטבע והשתנותו המתמדת.

לצד המיצב המרכזי יוצגו עבודות של אילן מהשנים האחרונות. אוצרות: דריה קאופמן, מיטל מנור.

כרמל אילן בסמטת שלוש 6. צילום: נמרוד גנישר

נעמה נחושתאי בגלריה זהזהזה

LOVE IS DISTANCE

כמה חודשים אחרי שסיימה את התואר השני במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, הפכה עבודת הגמר של נעמה נחושתאי THE FUTURE IS SAFE, לאקטואלית במיוחד, כשהעולם כולו נעצר עקב הקורונה. בזמן הסגר, נחושתאי המשיכה לחקור את שגרת החירום הישראלית וניהלה מסלון ביתה יומן קורונה ויזואלי, שבו הגיבה לאירועים בזמן אמת וניסתה לתת ייצוג קונספטואלי וחזותי לנרטיב החדש.

העבודות הגרפיות מפגישות הדמיות חפצים יומיומיים עם מושגים מופשטים ויוצרים יחד מבע אירוני, אנושי ונוגע ללב. דרכם היא מתארת שגרת חיים חדשה בה נייר טואלט וביצים הפכו למוצרי יוקרה, בה חוגגת מדינה שלמה את סדר הפסח דרך מסך המחשב, בה המרפסות הפכו לבמה ולמעשה – את הימים בהם עולם שלם יושב בביתו מבודד, חרד ובסכנת חולי.

כעת היא מציגה את העבודות בתערוכה LOVE IS DISTANCE, שתיפתח הערב (9.7, עד 31.7) בגלריה זהזהזה בנמל תל אביב. בתערוכה יימכרו חפצים שיוצרו במיוחד לאירוע. 

לוקס פוגילה, פאנל פסטיבל הצילום

מחוץ למסגרת: פאנל מקוון עם מומחי צילום מהעולם

כחלק מהאירועים סביב פרס מיתר למצוינות בצילום 2020, פסטיבל הצילום פוטו ישראל יארח הערב (9.7, בשעה 20:00) אירוע ״מחוץ למסגרת״ במסגרת פרס מיתר למצוינות בצילום 2020. האירוע יציג אונליין פאנל בהשתתפות כמה משופטי הפרס ושותפים נוספים מרחבי העולם שיעסקו באפשרויות השונות של הצגת צילום, עם דגש על החשיבות והרלוונטיות של ספרי ומגזיני צילום היום. הפאנל ייערך באנגלית וניתן לשלוח שאלות מראש לדוברים, דרך טופס ההרשמה. ההרשמה לפאנל ללא עלות – לאחר מילוי הטופס יתקבל לינק זום למפגש. 

חברי הפאנל: מייקל בנסון – מנהל פרס פיקטט לצילום ומייסד Candlestar/Photo London; שאן דייבי – אמנית, בריטניה; גז׳גוש קוסמלה – מייסד ומנכ״ל הוצאת BLOWUP, פולין; אריק ורונס – עורך ראשי של מגזין הצילום GUP; מיה ענר – אוצרת ראשית, PHOTO IS:RAEL.

איריס אוליבר בגלריה פריסקופ. צילום: אלה פאוסט

איריס אוליבר יוצאת מהכלים

הערב (ה׳ 9.7, עד 8.8) תיפתחח בגלריה פריסקופ בתל אביב תערוכת היחיד של איריס אוליבר, ״יוצאת מהכלים״. אוסף כלי אלומיניום שהגיע לידיה של איריס אוליבר, אמנית רב תחומית, בוגרת מגמת צורפות בבצלאל, התחבר בטבעיות לאלומיניום שמשמש חומר עיקרי ביצירה שלה. בשנה האחרונה עברה אוליבר תהליך אישי עמוק של חזרה הביתה, כשהבית הוא מטאפורה לעמוד שידרה, יציבות ומרכוז. כלי האוכל בני עשרות השנים, שרוטים ומצולקים, מקומטים לעיתים ללא הכר, חלקם שבורים ובעלי ידיות ברזל חלודות, מכילים בתוכם חיים שלמים. בעבודות המוצגות בתערוכה היא משלבת טכניקות של ריקוע, ניסור, רקמה, אריגה וחריזה, שילוב של חומרים רכים וקשים, זולים ויקרים, חוטי ברזל חלודים ועלים של זהב וכסף.

״הכלים הם ׳כלים חיים׳ כמוני, בעלי פגמים וקמטים, עם עבר, הווה ועתיד. חשוב לי שיראו את ההיבט האנושי שבהם״ היא אומרת. אוצרת: הדר מקובר מרום.

מחברות הכלא של האסיר נ'. צילום: באדיבות ויצו חיפה

מחברות הכלא של ויצו חיפה

שיתוף פעולה בין סטודנטים לאומנויות הצילום והמסך מהמרכז האקדמי ויצו חיפה לבין אסירים בכלא שאטה בצפון הארץ, הוליד פרויקט אמנותי משותף: ״מחברות הכלא״. עבודות הגמר של הפרויקט יוצגו באירוע פתוח לקהל (בהתאם להנחיות התו הסגול) ביום ג׳ הקרוב (14.7 19:30) בחנות ״גולדמונד ספרים יד שניה״(רחוב עקרון 6 בחיפה).

במסגרת הפרויקט עשרה סטודנטים משנים ג׳־ד׳ מהמחלקה לאומנויות הצילום והמסך במרכז האקדמי ויצו חיפה, בהנחיית ראש המחלקה ערן חדד ברק, נפגשו במשך תקופה עם עשרה אסירים  מכלא שאטה. המפגשים נאסרו לצילום אך תועדו והוקלטו בסאונד ובכתיבה.

הפרויקט יצר מפגש אנושי ודיאלוג באמצעות לימוד משותף של פרקטיקות סיפוריות שונות. במהלך המפגשים כל סטודנט/ית ואסיר כתבו יומן אישי במחברת תלמיד פשוטה של 40 דף, ואלה הוקראו והוקלטו מדי שבוע עלי־ידי הסטודנטים והאסירים. עם סיום הקורס הסטודנטים הפיקו סרטים קצרים כשקולותיהם וסיפוריהם של האסירים משמשים כרקע לתמונות המופיעות בסרט, ובמקביל האסירים והסטודנטים כתבו והקליטו סיפורים קצרים המבוססים על חוויית חיים משמעותית. חומרי הגלם שעברו תהליך של מחקר, ועיבוד גובשו ליצירות מפתיעות וחדשות.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden