כל מה שחשוב ויפה
חן לב, דארוין באיי הגלפגוס

אגדות אמיתיות בבת ים

חמישה מאיירים, חמישה גיבורי תרבות, מוות שחור אחד: מאיירים אגדות אמיתיות במוזיאון בת ים

התערוכה אגדות אמיתיות במוזיאון בת ים מתמקדת בחמישה גיבורי תרבות: המלחין הדגול, פיוטר איליץ׳ צ׳ייקובסקי; החוקר ומייסד תורת האבולוציה, צ׳ארלס דארווין; המנהיגה הנאורה והמשפיעה, כריסטינה מלכת שבדיה; פאטימה מוחמד אל־פיחרי, שהקימה את האוניברסיטה הראשונה בהיסטוריה במרוקו; ויעקב אפשטיין, גיבור מקומי, מחשובי הפסלים הציבוריים בישראל.

הסיפורים שנכתבו אודותם, מאת הסופר תום בייקין־אוחיון, כונסו בסדרת ספרי ילדים הנושאת את השם ״אגדות אמיתיות, שיצאה לאור ההוצאת הספרים העצמאית פנק. בתערוכה יוצאים איורי הגיבורים מדפי הספר, מתנתקים מהסיפורים ומקבלים חיים עצמאיים. חמשת המאיירים שמשתתפים בתערוכה מספרים על תהליך העבודה.

חן לב, צ׳ארלס דארוין

חן לב

כשהתחלתי לחפש דמות לאייר מתוך אגדות אמיתיות, חיפשתי דמות שאני אוהבת את מה שהיא עשתה ויכולה להזדהות איתה, אבל גם בחרתי את הסיפור של דארוין בגלל שאני אוהבת לתאר חיות וסביבה הרבה יותר מאנשים.

רוב החומרים שאני עובדת איתם הם חומרים שמאפיינים יצירה לילדים, חומרים נגישים וזמינים. זה משנה את המחשבה של היצירה ומשחרר אותה – אני יכולה לזרוק משהו שלא יוצא טוב ולעשות שוב, אני לא חייבת לעשות משהו רק כי כבר קניתי קנבס יקר וחבל עליו, אני יכולה להתחיל יצירה עם כל דבר מתוך הרעיון. קל לי לעבוד עם מספריים. התוצאה היא תמיד הפתעה כי המספריים קשים יותר להפעלה מהעיפרון.

בחרקתי לתאר את דארווין בשלב הביניים: לא ילד (כמו בתחילת הסיפור) וגם עוד לא מבוגר (כמו הדיוקן המוכר). האיור מנסה להיות נאמן למציאות, התייחסתי לאי האמיתי שדארווין היה בו. רציתי לעשות משהו שנאמן למה שאנחנו יודעים, אך מצד שני לא להיות ריאליסטית. זה מתבסס על המציאות אבל לא מנסה להיות דומה לה.

כך, הצבעוניות ריאליסטית יחסית – מה שירוק במציאות ירוק גם באיור, אבל ברור שהאיור נוצר מדפים צבעוניים והצבעוניות שטוחה ולא מציאותית. גם החיות המוזרות הן חיות שקיימות באמת, לא המצאתי אותן: יש ציפורים עם רגליים כחולות וחזה אדום וכו׳. חיפשתי את החיות הכי ססגוניות שקיימות במציאות.

instagram.com/chen_lev_on_paper

אדוה רודן, פאטימה מוחמד אל־פיהרי

אדוה רודן, אוניברסיטת בולוניה

אדוה רודן

הטקסט שקיבלתי עוסק בשאלה מי הייתה האוניברסיטה הראשונה בעולם? מסתבר שיש שתי תשובות שונות לשאלה הזו: הגרסה הראשונה טוענת שהאוניברסיטה הראשונה הוקמה בבולוניה שבאיטליה, לפני קצת פחות מאלף שנה. הגרסה השניה (והנכונה יותר) היא שזו האוניברסיטה שבפז, מרוקו, שהוקמה על ידי אישה תוניסאית בשם פטימה אל פחירי, בערך 200 שנה לפני שהוקמה אוניברסיטת בולוניה.

מיד היה לי ברור שאני רוצה לתת במה לאל פיהרי, שכל הנראה מעט נשכחה בדפי ההיסטוריה; לפחות של חלקינו. ניסיתי לדמיין אותה, איזה מן אישה היא הייתה: מוסלמית, ככל הנראה דתית אך גם פרוגרסיבית ומתקדמת לתקופתה. היה לי חשוב להראות אישה עם חיג׳אב מתוך מקום של בחירה והעצמה נשית.

בנוסף איירתי את האוניברסיטה בבולוניה. חיפשתי דרך לגשר ולחבר על הפערים שבין הגרסאות, ולהפתעתי מצאתי שהצבעוניות של העיר בולוניה ושל העיר פז מאוד דומה והחיבור נעשה לי טבעי. במובן הרחב יותר זה היה לגשר על הפערים בין המזרח למערב. היה לי חשוב לתת ביטוי גם לרמה הרוחנית, ומכאן הציפורים שמלוות את היצירות. דמיינתי את פאטימה עם טווס, ציפור יפה וגאה: כביכול עדיין צופה בנעשה בעולם האקדמיה דרך עיני היונה בבולוניה.

instagram.com/adva_rodan

ליהי וייס, כריסטינה מלכת שבדיה

ליהי וייס

הדימוי של כריסטינה מלכת שבדיה היה לי ברור מהרגע הראשון: ממש ראיתי אותה בעיני רוחי באופן מפורט כשקראתי את הסיפור. הרגשתי שהיא זו שבחרה בי, שהיא רוצה לצאת ושהיא רוצה שאני אצייר אותה. כריסטינה היא לא מאוד נשית אך ברור שהיא נסיכה, למרות שאין לה כתר. היא מאוד משכילה והספרים מראים את כל הידע שלה; האיור מדגיש שהיא נהנית לחקור את העולם סביבה.

מצד שני, לא בדקתי רפרנסים ולא הסתכלתי על ציורים שציירו אותה. כמאיירת חשוב לי לעבוד מתוך הסיפור עצמו, מתוך הטקסט הספציפי. הדבר היחיד שבדקתי היו הבגדים של התקופה, לראות מה לבשו על מנת לתאר את הלבוש באופן תואם. היה לי חשוב לבנות קומפוזיציה יצירתית שנותנת מקסימום אינפורמציה עליה. לכן, בחלק של החלל והכוכבים יש אלמנטים שונים מתוך העולם שלה, שגם בהם היא הצטיינה – הסיף, החץ וקשת, הרכיבה על הסוס. החלק הזה של הציור היה מבחינתי הזדמנות להציג עוד חלקים באישיות שלה. 

אני אוהבת את התוצאה הסופית כי כשאני מסתכלת עליה אני ממש רואה אותה צוחקת, משהו מהתודעה של כריסטינה מתגלם בציור הזה. יש לה חיים ואישיות שפורצים ממנו; יש לה חיוך ממזרי: היא יודעת שהיא טובה ומוצלחת, שכולם אוהבים אותה. 

instagram.com/illustrated_dreams

עידן ברזילי, הנשמה של צ׳ייקובסקי

עידן ברזילי, פיוטר איליץ׳ צ׳ייקובסקי

עידן ברזילי

לסיפור על צ׳ייקובסקי התחברתי מיד וידעתי כבר מהרגע הראשון שאין לי ברירה אלא לאייר אותו. גם בגלל הביוגרפיה וסיפור הילדות שלו, שהצלחתי להזדהות איתו מאוד, וגם בגלל שהתחברתי למסר שלו. הסיפור שלו נותן השראה לכל מי שמרגיש מעט שונה, להיות מי שהוא ולאהוב את עצמו.

אני חושב שזה מסר שחשוב שיעבור לילדים כי אני מאמין שהערכה עצמית ותשומת לב לדברים שמעודדים ערך עצמי, הן מיומנות שאפשר ללמוד אותן כבר מילדות. אם ילדים יקבלו את התמיכה הזו מההורים שלהם ומהסביבה, זה יכול לעזור לדור הצעיר לגדול בחברה סובלנית שמאפשרת קיום שיווני לגוונים שונים של אנשים. 

שם הסיפור, הנשמה של צ׳ייקובסקי, התווה במידה רבה את הקומפוזיציה שלו, וגרם לי לנסות לדמיין איך נראה מבט חטוף לתוך הנשמה שלו. ראיתי שם כמיהה גדולה, שאותה בחרתי לייצג דרך הלבוש שלו בשמלה, ועם מבט חולמני, שקוע ומעופף בשלווה כשהוא עטוף במוזיקה. גם לגוונים החמים של האיור יש כאן תפקיד חשוב ביצירה של אווירה נעימה ושמחה בתוך החלום הזה.

instagram.com/idanbarzily

בן קדם, המוות השחור

בן קדם, העכברוש

בן קדם

מספר חודשים לפני שהעולם כולו נפגע ממגיפת הקורונה, התחלתי לעבוד על סיפור המוות השחור, שעוסק במגיפה השחורה בימי הביניים. החיבור של עבר והווה, בין התקופה המרוחקת ההיא לבין ההווה המטורף שאנחנו נמצאים בו עכשיו, יצר אצלי חוויה מיוחדת.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

האיור הוא בטכניקה של עט על דף. האיור הזה היה בשבילי הזדמנות לחזור להשפעה הגדולה של ברויגל, בוש ודירר עלי. ניסיתי לייצר תמונה איזומטרית מלאת דמויות ועמוסה שתראה את הכאוס שאליו נופלת האנושות פעם אחר פעם, הכאוס שגורם לנו לדברים שחשבנו ששייכים לאנשים אחרים בעבר.

instagram.com/benkedemart


אגדות אמיתיות: לראות את הסיפורים
אוצרת: הילה כהן־שניידרמן
מוזיאון בת ים, סטרומה 6, בת ים
משתתפים: יעקב אפשטיין, עידן ברזילי, ליהי וייס, חן לב, בן קדם, אדוה רודן
נעילה: 26.3.21

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. נירה כלב

    מאוד אהבתי את אדוה רודן 'פטימה שלה מזכירה לי קצת את פרידה קלו גם בצבעים החזקים
    גם הגבות המחוברות גם האשה כדמות חשובה שמקבלת מקום באמנות.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden