כל מה שחשוב ויפה
מלון WOM אלנבי עם האיורים של אלון ברייאר. צילומים: מקס קובלסקי

מלון הפודים WOM: הגודל כן קובע

מלון הפודים WOM אלנבי הושק בתל אביב רגע לפני הקורונה. האדריכלית ליהי גרסטנר מספרת על חדרים בגודל 3 מ״ר, שבהיעדר תיירים מאכלסים על בסיס חודשי חבר׳ה צעירים בחל״ת, וגלריה שנותנת במה לאמנות בעלת גוון חברתי

הדינמיקה שמאפיינת את הסצנה המלונאית בשנים האחרונות, במקומותינו ובעולם בכלל, לא עוצרת. אחרי מלונות הבוטיק לסוגיהם, מלונות הנושא או הקפסולות הקלסטרופוביות, הבשורה האחרונה היא מלונות פודים, שהראשון מסוגם בארץ, WOM אלנבי, פתח את שעריו להרצה בינואר השנה, רגע לפני שהגיעה הקורונה ושיבשה סדרי עולם.

״מדובר במקבילה כלשהי של הוסטל או מלון בדרגה של שני כוכבים, שתכליתו לאפשר לאנשים ליהנות מחוויית לינה איכותית במיקום מרכזי בעיר ובעלות אטרקטיבית״ – אומרת האדריכלית ליהי גרסטנר, שיחד עם אחיה האדריכל דין גרסטנר, עומדת מאחורי היוזמה החדשנית של הקמתו, כמו גם תכנונו האדריכלי. ״החדרים קומפקטיים מאוד, אין שירותי מלון ׳רגילים׳, והכול מתנהל באמצעות אפליקציה ייעודית שבנינו״.

למרות שעוד לא חלפה שנה מאז הושק, בצוק עיתות הקורונה, גרסטנר כבר מחלקת את סיפורו של המלון לימים של טרום הקורונה ולהווה של כאן ועכשיו, כשהמלון שב לפעול אחרי תקופה שהיה סגור. ״הדברים השתנו, ותיירים שהיוו את קהל היעד העיקרי שלנו לא מגיעים. מטבע הדברים נוצרה בעיה, אבל הפכנו אותה להזדמנות, למפגש עם קהלים חדשים שלא כיוונו אליהם מלכתחילה, ויש בזה עניין״.

בזבוז של ממש 

גרסטנר היא בוגרת לימודי אדריכלות באוניברסיטת פראט בניו יורק, ובעלת תואר שני מאוניברסיטת קולומביה, שבמהלך השנים אף עסקה בהוראת התחום במוסדות אקדמיים. לצד זאת, היא יזמית בנשמתה, שברקורד שלה אפשר למצוא יוזמה מעניינת קודמת: הקמת splacer, חברה ברוח אייר בי אנד בי, שנועדה לחבר בין חללים מעניינים לבין מי שמחפשים לוקיישן מיוחד לקיים בו אירועי חברה או פרטיים, השקות, הפקות צילום וכדומה.

הרעיון להקים מלון פודים נבט, לדבריה, מניסיונה האישי, אחרי שבשנים האחרונות הרבתה לטוס ברחבי העולם במסגרת עבודתה. ״בדרך כלל הייתי מגיעה למלונות כדי ללון, כך ששהיתי בהם שעות ספורות בלבד. הם היו גדולים ויקרים וזה היה בזבוז של ממש, מפני שכל מה שהייתי צריכה זה מקום לינה ולא את כל השירותים והפינוקים שנלווים למלונות מסוג זה״. הניסיון חידד אצל גרסטנר את ההבנה שיש מקום לפתרונות לינה מסוג אחר.

״לפני כשנתיים, בשיחה עם אחי דין, זיהינו את ההבנה שלי כצורך עכשווי אמיתי בעבור לא מעט קהלים, ובעיקר קהל של ׳תיירים אורבניים׳, שמגיעים כדי לחוות את העיר ולא להתפנק כל היום בחדר יוקרתי. התחלנו לחקור את הנושא כדי לגבש לו מענה ולבדוק היתכנות לקונספט הפודים״. בתוך כך הם החליטו להתייעץ עם איש מקצוע מהזירה המלונאית ופנו למכר ותיק של גרסטנר, ליאון אביגד, מבעליה של קבוצת מלונות בראון. הייעוץ הסתיים בשותפות שנרקמה עם הקבוצה. 

מלון הפודים הראשון של הרשת, WOM אלנבי, שוכן במפגש הרחובות אלנבי ובן יהודה, בחלל ששימש כלובי חנויות בכניסה לבניין המשרדים בית מגדלור (כיום מלון לייטהאוס מקבוצת בראון), וששנים רבות היה סגור ולא שמיש. ״הקונספט שלנו גמיש, ולא בהכרח חותר להתמקם במבנה שלם. גם חלק ממנו, קומה או חללי חנויות/משרדים שאפשר לחבר אותם, טובים לצורך העניין. המטרה היא לנצל מקסימלית שטח נתון, וכשמדובר בפודים קומפקטיים גם שטח מצומצם מתאים לכך״.

הקונספט שלנו גמיש, ולא בהכרח חותר להתמקם במבנה שלם. גם חלק ממנו, קומה או חללי חנויות/משרדים שאפשר לחבר אותם, טובים לצורך העניין. המטרה היא לנצל מקסימלית שטח נתון, וכשמדובר בפודים קומפקטיים גם שטח מצומצם מתאים לכך

התכנון האדריכלי נרקם כסוג של טטריס, המייצר מעין קופסאות שכל אחת מהן מכילה שני פודים. ״מציאת נוסחת החלוקה לשטח המצומצם הייתה תהליך מורכב ומאתגר. את קונספט הטטריס שגיבשנו תרגמנו למודל תלת־ממדי, שעל פיו יוצרו אלמנטים מבניים מתועשים שהובאו למקום והורכבו בו. יצרנו 48 פודים שהקירות שלהם אטומים לרעש, כך שהפרטיות נשמרת״.

בעולם, מוסיפה גרסטנר, ״ישנם כמה מלונות מסוג זה, ובכולם הפודים אחידים. הייחוד והחידוש שלנו בתחום הוא שאנחנו מציעים אותם כשלוש אופציות: פוד ליחיד, סינגל, ששטחו 3 מ״ר; טווין, פוד שנועד לשרת שני אנשים שאינם בהכרח בני זוג, ששטחו מעט גדול יותר -4 מ״ר – ושיש בו שתי מיטות נפרדות; ודאבל, פוד שנועד לזוגות, עם מיטה כפולה וששטחו אף הוא 4 מ״ר״.

ליהי גרסטנר. צילום: מירב בן לולו

לצד המיטה/מיטות, הפודים מכילים שולחן עבודה קטן וכיסא, מקום אחסון וכיור, מיזוג אוויר ואינטרנט אלחוטי. כל ארבעה פודים חולקים שירותים ומקלחת סמוכים אליהם, וגרסטנר מדגישה ש״הבטחת ניקיונם נשמרת בקפידה מרבית ובאופן שוטף, בדומה לכל בית מלון. בעבור תיירים ברמת מחיר זו, לחלוק שירותים ומקלחת זה מצב מוכר; באירופה תרבות ההוסטלים מפותחת מאוד וכידוע אין בהם שירותים פרטיים״. 

קירות הפודים מעוטרים באיורים מקוריים של המאייר אלון ברייאר, של קומפוזיציות מחיי העיר, המקנים להם שיק צעיר ועכשווי. ״אנחנו הרי אדריכלים שוחרי אסתטיקה, לא רק יזמים, כך שעם כל הקומפקטיות, הפודים עוצבו ואובזרו בתשומת לב לכל פרט, שאינה נופלת מזו של מלונות בוטיק – עם חלוקי רחצה מפנקים, מצעים איכותיים ותאורת לד, שכמו מיזוג האוויר והאינטרנט, נשלטת באמצעות האפליקציה״.

פעילים באינסטגרם ובטיק־טוק

הכניסה למלון יושבת ממש על הרחוב, ומובילה לחלל ציבורי שגם הוא אינו גדול, המעוצב כסלון ביתי נעים עם ספרייה ופינת ישיבה, ואיוריו של ברייאר מצטרפים בו לחיפוי קיר מרשים ש״מספר״ את סיפור תל אביב. ״זו הכוונה: להכניס את העיר פנימה ו׳להוציא את האורחים החוצה׳. לחבר את התיירים אל העיר ולהנגיש להם אותה כמה שיותר. לצורך זה שילבנו באפליקציית התפעול גם הרבה מידע על מקומות מעניינים לבקר, פעילויות ייחודיות, אמנות ועוד״.

נכון לעכשיו, עם השמיים הסגורים ומתוך קריאת המפה, ננקטו במלון יוזמות שמאפשרות שהייה ארוכה מהרגיל, ובכלל זה על בסיס חודשי. ״הבנו שהאופציה הזו משרתת קהלים מסוימים ויש לה מקום. לדוגמה, היום יש לא מעט חבר׳ה צעירים שנמצאים בחל״ת שחייב אותם לחזור להתגורר בבית ההורים, ושהייה כזו במלון מאפשרת להם להרגיש חופשיים ולחיות כמו שהיו רגילים לחיות״.

הבנו שהאופציה הזו משרתת קהלים מסוימים ויש לה מקום. לדוגמה, היום יש לא מעט חבר׳ה צעירים שנמצאים בחל״ת שחייב אותם לחזור להתגורר בבית ההורים, ושהייה כזו במלון מאפשרת להם להרגיש חופשיים ולחיות כמו שהיו רגילים לחיות

כך, אם לפני הקורונה ניצבו בחלל הציבורי עמדת קפה לשירות האורחים, ומקררים לרכישת מזון קל, היום הוקצה בו שטח למטבח, לטובת מי שבחרו באופציה של שהות ארוכה. לדברי גרסטנר נוצרה אווירה של מגורים משותפים עם הווי קהילתי־משפחתי. ״קודם השיווק התבסס בעיקר על פה לאוזן, ומכאן גם נגזר שמו של המלון – ראשי תיבות של Word of Mouth. עכשיו מצאנו את עצמנו פעילים באינסטגרם ומעלים סרטוני טיק־טוק לרשת. מסתבר שזה עובד, הסרטונים הם ויראליים ואנשים מגיעים בעקבותיהם״.

ולבסוף, היוזמות של גרסטנר בימים אלה לא נותרות רק בין כותלי המלון. יחד עם חברתה המעצבת הגרפית והאוצרת מיכל שפירא, שעימה היא משתפת פעולה כבר שנים והיא אף הייתה אמונה על מיתוג המלון, הן הגו את גלריית 3X3 – העושה שימוש בחזית המלון שפונה לרחוב אלנבי.

על רקע המצב הלא פשוט בארץ, החלטנו למקד את אופי העבודות ולתת במה לאמנות בעלת גוון חברתי, שמתייחסת לכאן ועכשיו, כשהמטרה היא לייצר אמירה בעלת נוכחות

״כבר בזמן התכנון ׳נגסנו׳ משטח הפנים לטובת שלוש ויטרינות חיצוניות, שנועדו להצגת אמנים מקומיים. על רקע המצב הלא פשוט ששורר בארץ, החלטנו לדייק ולמקד את אופי העבודות ולתת במה לאמנות בעלת גוון חברתי, שמתייחסת לכאן ועכשיו. פתחנו עמוד אינסטגרם שקורא לאמנים להציג עבודות ולתייג נבחרות. אלה מודפסות ככרזות גדולות להדבקה שמותאמות לגודל הוויטרינות ויוצגו בהן, כשהמטרה היא לייצר אמירה בעלת נוכחות״.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

בין הפעילות במלון לבין קידום הגלריה, גרסטנר לא נחה לרגע וצופה לבאות. ״מלון פודים נוסף, שבנייתו התעכבה בגלל המצב, ייפתח בקרוב בבית הטקסטיל בנווה צדק, וגם שם תהיה גלריה. אני מאמינה שהתיירים יגיעו כשהמצב יירגע, ובינתיים אנחנו לומדים דברים תוך כדי תנועה ומשתדלים לעשות את המיטב״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. הדר

    מה זה פודים? ואיך מבטאים את זה?

  2. נירה כלב

    מגניב הייתי באזור כשהיה בבניה ,נראה אולי עוד פעם אבקר שם.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden