כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
מתחברים בגבעת חביבה. צילומים: מ״ל

הרשימה המשותפת // 3.9.2020

מתחברים בגבעת חביבה, מרחבים במשבר במוזיאון חיפה, איור בקצה המנהרה ביפו העתיקה, טגיסט יוסף רון במוזיאון תל אביב, חלל פרויקטים חדש בסטודיובנק, מַלְכוּתָא בחולון

מתחברים בגבעת חביבה

תערוכת צילום משותפת לנוער יהודי וערבי, תיפתח הערב במסגרת תכנית הצילום ״בעיניים אחרות״ של המרכז המשותף לאמנות גבעת חביבה (אוצרות: ראוף אבו פאנה ורמה יאזמה). הקבוצה עסקה לאורך השנה בסוגיות החברתיות המרכזיות שאיתן מתמודדת החברה בישראל, וביניהן אי שוויון, גזענות, אלימות, אמון הדדי, ערעור היסודות הדמוקרטים, שקיפות, חינוך ועוד.

במהלך החודשים האחרונים הם ניתבו את כישוריהם ואהבתם למדיום הצילום למרחב שבו יוכלו להשפיע על נושא שקרוב לליבם – הקונפליקט היהודי הערבי / יצירת חברה משותפת. למרות הקושי והאתגר הגדול, הקבוצה המשיכה גם בימי הסגר והבידוד לעסוק בחיבורים למרות חוסר היכולת להיפגש יחד פיזית – ליצור קשר, להיות בפעולה ולא לוותר על החיבור המורכב אך המתבקש בין שתי החברות.

מתחברים בגבעת חביבה

מירב הימן, מתוך מרחבים במשבר במוזיאון חיפה

דנה גור־קרן, מתוך מרחבים במשבר במוזיאון חיפה

מרחבים במשבר במוזיאון חיפה

אשכול תערוכות חדש יפתח במוזיאון חיפה בשבת. משבר הקורונה, על השלכותיו המרובות, הציף על פני השטח את קיומנו השברירי. לצד החששות ותחושת אי־הוודאות, בתקופה זו טמונה גם הזדמנות להתבונן לעומק דרך הסדקים שנפערו ביסודות קיומנו וכך לבחון אותם מחדש, גם אם המפגש לא נוח ומטלטל.

אשכול התערוכות ״מרחבים המשבר״ יציג תשע תערוכות חדשות הבוחנות את המרחבים המוּכרים שהופכים למתעתעים וזרים בשעת משבר. עבור רבים המשבר הנוכחי חשף תחושה של אמביוולנטיות ביחס למרחב הביתי והמשפחתי, המשמש עוגן אך גם הופך לסיר לחץ מבעבע ומחניק, ומכאן ההתייחסות למרחבים קיומיים שונים שנִבְעו בהם הסדקים בעקבות המשבר העמוק שאנו חווים.

בחלק מהתערוכות בולט העיסוק בערעור על מושג הבית כמרחב בטוח של פרטיות ומשפחתיות. באחרות מופיעה התייחסות למרחב של הגוף, הנתון לפיקוח ולמשטוּר ממסדי בזמן מגפה. גם גופה של האישה, המזוהה עם הבית, הופך לפגיע יותר בזמנים של הסתגרות. לצד זאת, בנוסף יעסוק האשכול בגבולות המתערערים בין האדם והטבע, עם פלישת בעלי החיים למרחבי הקיום האנושיים בימים של סגר, ובהשתלטות העולם הווירטואלי בזמן הבידוד, עד כדי התנתקות מחוויה הגופנית הממשית.

אוצרות: סבטלנה ריינגולד, יפעת אשכנזי, לימור אלפרן זרד, ענת מרטקוביץ׳, שגית זלוף נמיר, לינה פלאח.


איור בקצה המנהרה ביפו העתיקה

אסופת עבודות שנעשו במהלך ארבע שנות לימוד של הלומדים בקורסיי איור במחלקה לתקשורת חזותית במנשר, תוצג החל מהערב ולמשך שבוע בסמטת מזל דגים 5, יפו העתיקה. העבודות בתערוכה מאפיינות שלבים ונושאים שונים שביניהם מפלסים הסטודנטים את דרכם, ממושגים בסיסיים באיור ועד לפיתוח שפה אישית. בין השאר מוצגים פרויקט של כרזות וספרונים בהשראת שירי אלתרמן ופרויקט של פרשנות איורית למילים חדשות בעברית שנכנסו על ידי האקדמיה ללשון.

אביב כץ מתוך איור בקצה המנהרה ביפו העתיקה

ערן נדב מתוך איור בקצה המנהרה ביפו העתיקה

טגיסט יוסף רון, מתוך הנייר הלבן שחור מבפנים במוזיאון תל אביב. צילום: אלעד שריג

טגיסט יוסף רון, מתוך הנייר הלבן שחור מבפנים במוזיאון תל אביב. צילום: אלעד שריג

הנייר הלבן שחור מבפנים במוזיאון תל אביב

תערוכת היחיד של טגיסט יוסף רון, זוכת הפרס על שם חיים שיף לאמנות פיגורטיבית־ריאליסטית לשנת 2019, נפתחה אמש במוזיאון תל אביב (אוצרת: עמנואלה קלו). יוסף רון מציגה רישומי פחם עזי מבע ורגש, המתארים דיוקנאות ורשמים ממרכז הקליטה בעתלית, שם שהתה עם משפחתה לאחר שעלתה לארץ במבצע משה, ב־1984. היא עוסקת בשאלות של זהות והגדרה עצמית דרך בחינת יחסיה עם אמהּ, על רקע משבר ההגירה מאתיופיה לישראל. העיסוק בקשיי הקליטה ובמחיר שתובעת ההשתלבות בחברה חדשה מאיר גם את הסטריאוטיפים המאפיינים את היחס החברתי לזר ולשונה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

אופנובנק בסטודיובנק

אופנובנק, חלל פרויקטים חדש ייפתח הערב בתוך הסטודיו של יואב וינפלד ועומר שיזף בבניין הסטודיאות סטודיובנק, עם דאנס בר, תערוכה קבוצתית בהשתתפות שירי טרקו, שיר מורן ואלעד לרום. באמצעות מחוות אמנותיות התערוכה מייצרת סצנה עזובה של חלל ריקודים ריק, רחבת בר שהתרוקן מיושביו. העבודות כולן פועלות כסט אקסצנטרי לסצנה שלא מתרחשת בדאנס ברים, עולם הולך ונעלם, אנשים ששואלים את עצמם ״איפה לרקוד?״, שטיח רצפה, ז׳קט, ציור של חדר במלון – אלה הופכים את חלל התערוכה לאתר מפגש סליזי, פיק־אפ ריק, חדר לפי שעה במוטל זול בבן יהודה.

שיר מורן מתוך אופנובנק בסטודיובנק

שירי טרקו מתוך אופנובנק בסטודיובנק

כתריאלה בת ישראל, מלכותא

כתריאלה בת ישראל, מלכותא

מַלְכוּתָא בחולון

מַלְכוּתָא, תערוכת חוצות בגן המוזיאון בחולון, של הצלמת והאמנית החזותית כתריאלה בת ישראל, בת העבריים בדימונה, תיפתח ביום רביעי (אוצרת: רוני בן ארי). מושאי הצילום של בת ישראל הם האחים והאחיות בני קהילת העבריים מדימונה. בצילומים היא מנכיחה אותם בדיוקנאות צבעוניים ומוקפדים שמתמזגים בחזיונות המלכוּת האמנותיים יוצאי הדופן שלה. בעבודותיה ניכרת ההשפעה האפריקאית שעל ברכיה התחנכה: התכשיטים ואבני החן, מאפייני המלבושים והחומרים שמהם עוצבו, וכן הסיפורים שמאחורי האריגים והצבעים.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden