כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
אתגר קרת ושירה גפן, המתווך. סלקום טי.וי

המתווך: כשאתגר קרת ושירה גפן נפגשים בטלוויזיה

המתווך, המיני־סדרה של אתגר קרת ושירה גפן, מלאה בעומק רגשי ועטופה בתבונה ובהומור. קמפיין יחסי הציבור המקומי, ״דיוויד לינץ׳ פוגש בחגיגה בסנוקר״, לא עושה עימה חסד

המתווך, המיני־סדרה של אתגר קרת ושירה גפן, שראתה אור ברשת ארטה הצרפתית, ותשודר בסלקום טי.וי ב־17.9, תוארה בקמפיין יחסי הציבור המקומי שלה כ״דיוויד לינץ׳ פוגש בחגיגה בסנוקר״. על אף הסקרנות שמשפט זה מעורר, הוא לא מתאר נאמנה את המתווך. האמת פשוטה יותר, אך לא מאכזבת: הסדרה היא בדיוק מה שאפשר היה לצפות מפגישה בין קרת, גפן והמדיום הטלוויזיוני.

המאפיינים שמרכיבים את אמנות הסיפור הקצר של קרת מזוקקים ב״המתווך״: הצטלבות של ריאליזם ופנטזיה, דימויים אבסורדיים, דמויות שוליים כושלות, הומור אירוני ושפה מטאפורית עשירה. יש בה גם סיטואציות מופרעות והזויות שקרת מצטיין בכתיבתן. אולם בספרות של קרת נדמה לעיתים שהסיטואציות הן העיקר, ואילו ב״המתווך״ הסיטואציות משרתות את אפיון הדמות, ובעיקר מהוות כלי לפיתוח הסיפור הרחב.

גיבור הסדרה הוא אוליביה (מתייה אמלריק), סוכן נדל״ן חסר בית, גרוש, מנוכר מבתו וכושל בכל רובדי חייו. ברור כי המכשול שיעמוד בפניו יהיה הוא עצמו. אוליביה מזכיר דמויות טלוויזיונית דוגמת דון דרייפר מ־מד מן או האנק מודי מקליפורנייקשן (מינוס האובייקטיפיקציה של נשים). כולם גברים חומריים להחריד, עסוקים בקריירה שלהם, חשים בוז לזולתם ומרוכזים רק בעצמם. 

העלילה נטווית ומתפתחת מטבעת הקארמה המתהדקת סביב צווארו של אוליביה. מה שמתחיל מבשורה משמחת, כאשר אימו המנוחה מורישה לו בניין דירות בפריז, הופך במהרה לקללה. אוליביה, המופתע מכך שלאמו היה בניין כזה, רואה כבר את הדולרים זורמים ומזדרז למצוא קונה. אך הבניין, כך הוא מתבדה, לא בדיוק בשיאו: מוזנח, מתפורר ומסוכן למגורי אדם. לאחר מכן מתבהר שהבניין מסמל את קריסת חייו של אוליביה, כשפוקדת אותו שרשרת של אירועים מצערים.

הוא נאלץ להתמודד עם הדיירת היחידה בבניין, שמסרבת להתפנות ובכך מסכלת את תוכניותיו. גם משפחתו לא עושה לו חיים קלים, כמו אביו התמהוני והבעייתי ובתו הנואשת לתשומת לב. לאלה מתווספים טיפוס נכלולי שמנסה לתחמן אותו ואדם חסר בית שמטריד אותו ללא הרף.

אל תוך המציאות הסבוכה הזו מתווספים שני רכיבים פנטסטיים המעשירים את המכלול. האחד הוא האפשרות של אוליביה לחזור בזמן; השני הוא דג זהב מדבר, שאוליביה מציל ממוות והופך לבן לווייתו

מכיוון שמדובר ביוצרים כמו קרת וגפן, זה לא נגמר כאן. אל תוך המציאות הסבוכה הזו מתווספים שני רכיבים פנטסטיים המעשירים את המכלול. האחד הוא האפשרות של אוליביה לחזור בזמן, אל עבר שבו הבניין המתפורר היה בשיאו. שם, כמו בהווה, הוא נאלץ להתמודד עם טיפוסים בעיתיים ולהתמודד עם מציאות לא פשוטה. מרכיב נוסף הוא דג זהב מדבר, שאוליביה מציל ממוות והופך לבן לווייתו. 

כמו בשיתוף הפעולה הקודם של קרת וגפן, בסרטם מדוזות, התמהיל הזה עובד מצוין. כל ארבעת הפרקים רצופים דיאלוגים שנונים, דימויים יפים ודמויות עגולות המגולמות על ידי שחקנים מצוינים. כמו כן, בדומה ליצירתם הקודמת, גם לתכני המתווך זיקה אוניברסלית. אפשר למצוא אפילו כמה רעיונות משותפים לשניים: יחסי הורים וילדים, תחושת ניכור ובדידות שמאפיינת את הסביבה העירונית והטבע האכזרי של החברה הקפיטליסטית בכלל. הכל מיוצג בנימה עוקצנית ורווית ביקורת. 

גם ברובדו המובלע של המתווך מקופלת נקודת מבט ביקורתית, אקטואלית וחשובה, שכן אפשר לקרוא אותה כמטאפורה אקולוגית־חברתית: הבניין המתפורר, שפעם היה בטוח, מואר ובנוי לתלפיות, ובו התגוררו עשרות דיירם, והיום אינו ראוי למגורי אדם; האפשרות להוריש לדור הבא סביבת מגורים ראויה, המתבטאת לא רק בירושת אמו ובמערכת היחסים עם אביו, אלא גם ביחסיו של אוליביה עם בתו; הצורך בערכים ומוסר שינבעו מתוך דאגה לזולת, תוך ויתור על חומריות; דג הזהב הקטן שתלוי בחסדיו של אוליביה על מנת לחיות, ושאוליביה לומד ממנו חמלה. ובעיקר, העמדה שלמרחב הפיזי שלנו חשיבות עצומה, ובשמירה עליו יש תועלת רבה יותר מגריפת הון נוסף.

בסופו של דבר זו סדרה מלאת עומק רגשי, עטופה בתבונה ובהומור, והמשפט ״דיוויד לינץ׳ פוגש בחגיגה בסנוקר״ לא רק שלא עושה עמה חסד, ולא משקף את המכלול המורכב שבנו קרת וגפן, הוא אף עלול להרחיק ממנה קהל שירתע מההשוואה הזו. המתווך מהווה עדות נוספת ליכולת של קרת וגפן לספר סיפורים בדרכם הייחודית. אפשר רק לקוות שימשיכו להביא יצירות כאלה אל המסך – הגדול או הקטן – בשפה העברית, או בכל שפה אחרת.


המתווך (L'Agent immobilier)
צרפת/בלגיה
יוצרים: אתגר קרת ושירה גפן
סלקום טי.וי החל מה־17.9

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden